Esa Karanko

Anekdootteja lennonjohdosta

1 744 viestiä aiheessa

GORDIONIN SOLMU

 

Eräänä yönä Bahrainin alue luovutti minulle Dubaihin tulossa olevan bangladeshilaisen Boeing 707:n, jolla oli suunnistusvaikeuksia. Samalla se luovutti minulle monta muuta lentokonetta, jotka lensivät 707:n alapuolella. Boeing 707 ei pystynyt kertomaan suuntaansa ja etäisyyttään Dubain VOR/DME:lle. Ainoa toimiva suunnistuslaite näytti olevan ADF. Bahrain ei ollut saanut konetta alemmaksi Intian valtameren yllä, koska Bahrainin tutkapeitto ei yltänyt sinne saakka. Sitten huomasin muun liikenteen seassa tuntemattoman primäärimaalin, joka oli tulossa Dubain päälle. Käskin pikaisen tunnistuskaarron ja 707 oli tunnistettu matkalentokorkeudessa kentän yläpuolella. Manailin syntynyttä tilannetta. Jos alapuolella ei olisi ollut muita, niin olisin voinut selvittää 707:n laskeutumaan odotuskierroksessa. Nyt minun oli pakko aloittaa tutkajohtaminen. Tiesin, että Boeing 707:llä ei voi tulla 10 kilometrin korkeudesta yhtäkkiä alas. Pan sainkin näytön tarvittavan matkan pituudesta oikein kantapään kautta. Jouduin antamaan muun liikenteen seassa lentävälle 707:lle hyvin monta ohjaussuuntaa. Olin lopulta paita hiestä märkänä osittain itse aiheuttamassani kiireessä. Selvisin tilanteesta joten kuten. Tornissa tapahtumaa seurannut brittikolleega kysyi iloisesti: Onko Suomessa tapana lentää ennen laskua jonkinlainen Gordionin solmu?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AMMATINVALINTA

 

Edelläni Ilmailulaitoksen kahvilan jonosa seisoi lakimies, joka julkisesti paheksui lennonjohtajien palkkoja verrattuna omaan koulutukseensa. Hän myös kertoi, että kynä ei pysy lennonjohtajien kädessä. Lakimies ei kuulunut ystäviini. Huomattuaan minut hän kysyi miten minusta tuli lennonjohtaja.

 

Kerroin koulumenestykseni perusteella ymmärtäneeni, että minusta ei ole vaativaan pitkäjänteiseen opiskeluun. Kesät rakennustyömailla taas puolestaan vakuuttivat minut siittä, että raskas ruumiillinen työ ei sovi minulle. Minun oli pakko saada joku helppo homma, josta maksetaan kohtuullisesti. Siksi päätin ruveta lennonjohtajaksi.

 

Menimme kahville eri pöytiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä nyt ei ole omakohtainen, vaan luettu mökillä 50-luvun Valituista Paloista (pakkohan sen siis on olla totta).

 

Isolta kentältä lähtevä pikku-Cessna on rullaamassa kohti lähtöpaikkaa, kun samaa rullaustietä tulee vastaan valtaisa Globemaster II. Cessna huikkaa radioon "Rullaus, täällä XXX, mitä tuo Globemaster aikoo?"

 

Globemasterin keulan valtavat rahtiovet kääntyvät auki ja kuulokkeista kuuluu möreällä äänellä: "AION SYÖDÄ SINUT!"...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Edelläni Ilmailulaitoksen kahvilan jonosa seisoi lakimies, joka julkisesti paheksui lennonjohtajien palkkoja verrattuna omaan koulutukseensa. Hän myös kertoi, että kynä ei pysy lennonjohtajien kädessä. Lakimies ei kuulunut ystäviini. Huomattuaan minut hän kysyi miten minusta tuli lennonjohtaja.

 

Mieleen tulee sellainen pieni hintelä jurristi, jolla oli aina jotain nasevaa sanottavaa. Liian iso puku ja liian iso Rolex ranteessa. Kutsuimme häntä huvin vuoksi Jarmoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä nyt ei ole omakohtainen, vaan luettu mökillä 50-luvun Valituista Paloista (pakkohan sen siis on olla totta).

 

Isolta kentältä lähtevä pikku-Cessna on rullaamassa kohti lähtöpaikkaa, kun samaa rullaustietä tulee vastaan valtaisa Globemaster II. Cessna huikkaa radioon "Rullaus, täällä XXX, mitä tuo Globemaster aikoo?"

 

Globemasterin keulan valtavat rahtiovet kääntyvät auki ja kuulokkeista kuuluu möreällä äänellä: "AION SYÖDÄ SINUT!"...

 

Hehee hahaa :D. Mä repesin ;D. Lisää lisää lisää!  ;):D .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerran, kun olin kuvaamassa koneita tuolla hookoolla, niin radiosta tuli tälläinen lyhyt, mutta hymyilyä aiheuttanut keskustelu.

 

Efhk_twr: Finnairxxx, cleared to land runway 22L wind.....

 

Finnairxxx: Cleared to land runway 22L

 

Efhk_twr: Toitkos muuten tuliaisia?

 

Finnairxxx: No, ainahan mä oon itteni tuonu....

 

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VEDÄTYS

 

Helsinki-Vantaan lentoasemalle pystytettiin säätutka aika lähelle tornia. Aina kun tutkan antennin radioaaltokeila osui torniin, niin radioista kuului heikko vinkaisu.

 

Kerroin hieman tosikolle kolleegalle, että pelkään mieskuntoni olevan vaarassa. Väitin, että säätutkan antennin pyyhkäisyt tuntuvat perhekalleuksissani.

 

Kolleega huolestui kovasti ja tarkkaili tuntemuksiaan. Hän sanoi ettei huomaa mitään. Minä näytin tornissa kohdan, jossa havainto oli mielestäni hyvin selvä. Kolleega seisoi siinä pää kallellaan ja kertoi myös tuntevansa jotain.

 

Parin päivän päästä säätutkaan lisättiin anonyymin lennonjohtajan pyynnöstä automatiikka, joka keskeytti lähetyksen aina silloin, kun antenni oli suunnattu kohti tornia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VEDÄTYS

 

 

Nauroin tällekkin ihan katketakseni. Mukavaa piristystä pääsykoe aamuun :)

 

tuo on kyllä tuo, että kun oikeen kovaa toiselle jotain väittää, toinen alkaa pitämään sitä täytenä faktana. Ja vielä kun sillä on jotain noinkin konkreettisia seurauksia ;) ;) Varmaan ollut hauskaa tuolloin, kun kerran on vieläkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAUNAN OVI

 

Ystävälleni lennonjohtaja Matti "Letku" Leinoselle sattui monenlaisia hassuja kommelluksia.

 

Olimme porukalla saunomassa Nummelan lentokentällä. Letku oli yksinään ottamassa löylyä, kun me muut olimme uima-altaan äärellä nauttimassa mallasjuomia. Äkkiä huomasimme Letkun kiipeävän saunan ikkunasta ulos. Ovi oli juuttunut kiinni. Hetken päästä palasimme Letku etunenässä löylyyn. Hän ihmetteli, kun ovi aukesi normaalisti. Sitten Letku sai löylystä tarpeekseen ja me katselimme hämmästyneinä, kun hän yritti vetää ovea auki. Olisi pitänyt työntää!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PURJEHDUSVALOT

 

Ralley Club oli tulossa Malmille auringonlaskun jälkeen. Pyysin lentäjää sytyttämään purjehdusvalot. Satuin tietämään, että koneen ohjaamossa oli purjehdusvalojen kytkin vaikka valoja ei oltu koskaan asennettu siipiin. Laskun jälkeen pyysin ohjaajaa tarkastamaan purjehdusvalot. Hän tutki platalla koneen siipien kärkiä. Sitä oli hauska seurata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PURJEHDUSVALOT

 

:laugh: :laugh: Kertakaikkiaan!  :laugh: On se hyvä, ettei nykyään lennonjohtajilta enää vaadita lupakirjaa  :) Ovat muuten minunkin mielestä tosi mukavia lueskella nämä teidän tarinat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tais Härski kärähtää. ;)

 

Malmilla jaksolla kuultua.

 

Teimme Härskin kanssa Malmilla koululentoina, oppilaittemme kanssa, sivutuulilaskuharjoituksia todella kovassa puuskasessa säässä.

Takaatamme tuli C-150 laskuun , pompittuaan hetken pitkin poikin radalla huusi koneen Kapteeni J lujalla äänellä radioon: " Torni, mulla on moottorihäiriö, teen ylösvedon"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

pompittuaan hetken pitkin poikin radalla huusi koneen Kapteeni J lujalla äänellä radioon: " Torni, mulla on moottorihäiriö, teen ylösvedon"  ;D

 

"Teen ylösvedon ja lasken etusektoriin" ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PURJEHDUSVALOT, OSA 2

 

Vauhdikas poliisihahmo ja entinen sotalentäjä Olli Riekki lähestyi Malmia Piper J-3 Cubilla OH-CPG. Lähtö Nummelasta, jossa hän säilytti konetta, oli vähän myöhästynyt puhelimitse sovitusta ja aurinko ehti laskea ennen Malmille saapumista. Tuon nostalgisen lentokoneen ainoat sähkölaitteet olivat magneetot. Purjehdusvalojen olisi pitänyt olla päällä, mutta niitä Cubissa ei tietenkään ollut. Olin varma, että Olli tiesi minun tietävän sen. Koska me molemmat tiesimme, niin katsoin turhaksi mainita asiasta myöhemminkään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LENTOPELASTUSHARJOITUS

 

Porin lähellä oli käynnissä lentopelastusharjoitus. Hädässä ollutta lentokonetta näytellyt sotilaskone poistui pakkolaskupaikalta huomaamatta hyvin matalalla. Metsään oli valmiiksi tuotu lentokoneen romu ja maskeeratut uhrit. Yhtä uhria esitti sotaveteraani, jolta puuttui toinen jalka. Saappaaseen oli tungettu verinen sian koipi, josta törrötti valkoinen luu. Veteraani kertoi, että ensimmäisinä paikalle ehtineistä kahdesta poliisista nuorempi oksensi.

 

Kun harjoitus oli ohi ja tilannetta purettiin, niin nämä kaksi poliisia eivät millään tahtoneet uskoa tapausta harjoitukseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, elkää pitäkö liian pitkiä taukoja. Yleisö kaipaa vitsejä ja hyviä juttuja! :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BLUFFIA?

 

Sotilaspsykologian laitos järjesti lennonjohtajaksi pyrkineille soveltuvuustestit. Menneillään oli koe, jossa tutkittiin simultaanikapasiteettia. Edessä oli pitkä numerosarjoja sisältävä kaavake, jota piti tarkastaa. Meille kerrottiin, että kukaan ei ollut päässyt kaavaketta loppuun. Kovaäänisestä alkoi kuulua sanelua, joka piti merkata omiin sarakkeisiinsa. Kaavakkeen täyttäminen oli lisäksi ehdollistettu monin eri tavoin luokan edessä syttyvien lamppujen mukaan. Sitten koetta alettiin häiritä erilaisilla juhlintaa muistuttavilla hälyäänillä. Mietin, että kas kun eivät ammu tykillä. Silloin kuului tykinlaukaus. Minulta pääsi kesken koetta hersyvä nauru. Kaikki tuijottivat minua. Tajusin, että nyt on lisättävä vauhtia muutoin jään viimeiseksi. Etenin tehtävässä kuin viimeistä päivää. Sitten ilmoitin kaavakkeen loppuneen ja pyysin lisää. Muutamalta kokelaalta kuului katkeavan lyijykynästä terä.

 

Myöhemmin kurssikaverini, joka oli istunut testin aikan yhtä aikaa samassa luokassa kanssani, kysyi oliko kaavakkeen loppuminen bluffia? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TERE ESA!

 

SalpItPsto:ssa oli ohjustestissä samankaltainen tehtävä aikanaan.Tarkistettiin numerosarjoja ja muistaakseni jotain kaupunkien nimiä sekä laskettiin ja koko ajan kamala mekkala taustalla...

 

Mutta se oli aika mielenkiintoista...

 

Jukka :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KOMMUNIKOINTIA

 

Helsinki-Vantaalla oli kiitotien 15 alkupää juhannuksen tienoilla suljettu risteykseen saakka kunnossapitotyön vuoksi. Asia oli notamoitu ja suljettu osa oli merkitty valkoisilla vinoristeillä. Suljettu osa oli lisäksi erotettu pystyssä olevilla tynnyreillä. Näin haluttiin varmistaa, että urakoitsijoiden autot eivät vahingossa aja kiitotien käytössä olevalle osalle.

 

Amfibiokone oli tulossa aikaisin aamulla Helsinki-Vantaalle. Ennen laskuselvityksen antamista selitin lentäjälle varmuuden vuoksi huolellisesti, että kiitotien alkupää oli suljettu. Sitten lentokone laskeutui suljetulle osalle. Onneksi työt eivät olleet yöllä käynnissä.

 

Minun oli pakko herättää kentän kunnossapitohenkilöstö kello neljältä aamulla siirtelemään tynnyreitä, jotta Orvokki pääsisi rullaamaan.

 

Kaikki halusivat tietää, miten tilanne oli syntynyt.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SÄTEILYÄ

 

Sattumalta paljastui, että tarkkuuslähestymistutkien (PAR) näyttölaitteista lähti radioaktiivista säteilyä. Syyksi epäiltiin kuvaputkea. Monet lennonjohtajat kertoivat, että tutkan ääressä istumisen jälkeen kasvot punoittivat ja sydän hakkasi kovasti. Laitteella tuntui olevan samanlainen vaikutus kuin alppiaurinkolampulla. Jotkut tosin epäilivät oireiden johtuvan luonnollisemmista syistä.

 

Kummallista oli, että säteily jatkui, vaikka virta oli kytketty pois päältä. Lopulta paljastui, että säteily johtui kuvaputken ympärillä olevasta suunta-asteikosta, joka oli fosforoitu pimeässä hohtavaksi. Se poistettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään