Esa Karanko

Anekdootteja lennonjohdosta

1 744 viestiä aiheessa

Kun laskun jälkeen kiittelin ohjaajaa Vantaan platalla mukavasta matkasta huomasin, että hänellä ei vielä ollut puserossaan Ilmavoimien lentomerkkiä.

 

Jaa, missäs vaiheessa ja millä kokemuksella tuo lentomerkki yleensä saadaan?

 

Kysyy nimim. Ilmavoimissa vain apumekaanikkona palvellut

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

missäs vaiheessa ja millä kokemuksella tuo lentomerkki yleensä saadaan?

Hei Mikko,

 

Kauhavan lennonjohtoajoiltani muistelen, että vaadittavaan lento-ohjelmaan kuului esimerkiksi osastolentoa ja ammuntoja. Alle sadan tunnin vaatimuksista ei tainnut millään selvitä.

 

Ehkäpä joku forumilainen tietää nykyiset vaatimukset tarkemmin.

 

:-)   Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esan aloittama ketju on saanut jo valtavat mittasuhteet, jo yli 177k kertaa avattu. Ja monet naurut on tälläkin ketjulla saanut. Nyt ainoastaan haluaisin muistuttaa sanan "anekdootti"  merkityksestä. Toivon ettei kukaan polta päreitään tämän takia ja sana on toki vapaa mutta ei kirjoiteta vain kirjoittamisen riemusta, jookos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esan aloittama ketju on saanut jo valtavat mittasuhteet, jo yli 177k kertaa avattu. Ja monet naurut on tälläkin ketjulla saanut. Nyt ainoastaan haluaisin muistuttaa sanan "anekdootti"  merkityksestä. Toivon ettei kukaan polta päreitään tämän takia ja sana on toki vapaa mutta ei kirjoiteta vain kirjoittamisen riemusta, jookos.

 

  älä pilaa osallistumisen iloa  :)

 

Anekdootti

Wikipedia.

 

Anekdootti eli kasku on viihteellinen tarina henkilöstä tai tapahtumasta. Anekdootti on yleensä liioiteltu, pelkistetty tai karrikoitu. Anekdootti voi olla tosi tai keksitty, mutta sen viihteellinen arvo perustuu yleensä siihen, että se vaikuttaa uskottavalta ja vangitsee kohteestaan jonkin olennaisen tai tutun piirteen. Anekdoottiin sisältyy usein humoristinen sutkaus tai lentävä lause.

 

Anekdootin alalajeja ovat esimerkiksi niin sanotut urbaanit legendat, tornihuhut tai vaikkapa vitsit.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ILMAVOIMIEN KYYTIÄ

 

Ilmavoimat kuljetti minut Helsinki-Vantaalta Uttiin Hughes 500 helikopterilla tarkastamaan lennonjohdon laitteita. Nautin miellyttävästä ja tasaisesta lennosta. Kopteri oli aivan uusi, eikä siihen ollut ehtinyt kehittyä tärinöitä. Oikea herrasmiehen menopeli. Kun hommani Utissa tuli valmiiksi ja olin allekirjoittanut lennonjohtoa koskevan hyväksymisasiakirjan, en enää ollut kovin tärkeä henkilö. Paluukyydin taso oli laskenut. Kulkuvälineenä oli nyt Vinka. Minulle kerrottiin, että ohjaajaksi tulee hyvin nuori lentäjä. Sopisiko se? Vastasin myöntävästi. Ilmassa nuori ilmavoimien pilotti kertoi innoissaan, että lentotunteja on kertynyt viime aikoina runsaasti. Kysyin paljonko hänellä on tiimaa. Vastaus oli 80 tuntia. Lentäjän toiminta alkoi heti kiinnostaa minua ja olin tyytyväinen, että minunkin puolellani oli ohjaimet. Kaikki meni tietysti hyvin, sillä Ilmavoimien koulutus on ensiluokkaista. Kun laskun jälkeen kiittelin ohjaajaa Vantaan platalla mukavasta matkasta huomasin, että hänellä ei vielä ollut puserossaan Ilmavoimien lentomerkkiä.

 

Aikoinaan, kun olin kirjapainossa töissä, ja tein Hawkin ohjekirjoja, kirjapainon käytävällä vastaani käveli herrasmiehen näköinen mies, jolla huomasin olevan Hawkin papereita kainalossa. Kysyin tietysti ventovieraalta, kuka ja mistä, ja miksi hänellä oli ilmavoimien materiaalia hallussaan, tämä vastasi: " Kuuleppas, kirjatyöläinen! Minä olen eversti se ja se sieltä ja täältä"... ja näytti jonkinlaisen kortinkin, josta en saanut selvää. Minulla oli hoppu kahaveelle, joten huikkasin: "Herra Iso Herra!" ja jatkoin matkaani kohden kahvilaa. Jotain oli näköjään jäänyt mieleen varusmiespalvelusajoilta...  ;D

 

 

EDIT: no menee vähän ohi topicin, mutta joskus voikin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä ettet tituleerrannut häntä: "Herra Sotilasmoottoriksi", kuten eräs kurssikaverini Kauhavalla nähdessään koneteknikon, jolla oli sotilasvirkamiehen laatat. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MIKÄ ÄÄNI?

 

Malmilla oli hiljainen kesäpäivä 70 -luvun alussa. Katselin hallin edessä nokka tornia kohti seisovaa pientä vaaleankeltaista kannuskonetta. Ilmailija puuhaili jotain itse rakennetun lentokoneen ympärillä. Sitten hän pyöritti moottoria potkurista. Ajattelin, että toivottavasti magneetot ovat pois päältä, kun moottori jyrähti käyntiin. Kaasua oli mekoisesti ja lentokoneen pyrstö nousi ilmaan. Kuului hirmuinen kalina, kun propelli hakkasi asfalttiin. Onneksi kone pysyi paikallaan. Kädet levällään potkurin eteen jäykistynyt mies sai toimintakykynsä takaisin ja juoksi siiven ympäri ohjaamoon sekä pysäytti moottorin. Koko tapaus kesti muutaman sekunnin ja sitten kaikki näytti platalla aivan tavalliselta. Lennonjohdon puhelin soi monta kertaa. Mikä ääni se oli?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Anekdootti eli kasku on viihteellinen tarina henkilöstä tai tapahtumasta. Anekdootti on yleensä liioiteltu, pelkistetty tai karrikoitu.

 

 

Heh. Meinasin tässä jokunen päivä sitten itsekkin tuon pätkän pistää tänne, mutta

jätin sitten moderaattorit & kumppanit omaan uskoonsa "anekdootin" merkityksestä.

No sinä sitten uskalsit kuitenkin hieman "ojentaa"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkakaa ihmeessä,olen muuten ihmetelly miksi porukat näillä sivuilla ovat jotenkin takakireitä,kuvaussivuilla varsinkin.

Onkohan vielä monella tuo nuoruus ja kaikenlaiset.......... mitkä kaivelevat,

Vanha työkaveri sanoi aikoinaan(poistakaa jos meni liika pitkälle)kuule arska johtuu varmaan vielä esinahan kireydestä ;D

Olisko sitä,mene tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moni saattaa luulla, että kyseessä on sama äijä kuin...

 

Jos kyseessä on T.M. niin kyllä, muuten ei. Asustelee vieläkin näillä kulmilla.

Jostapa juolahtikin toinenkin tapaus mieleeni, kun nyt "anekdootti" -sana lienee selvinnyt  ;)

 

- Torni, OH-xxx, mikä on QDM kentälle?

- FINNAIR xxx, Oulu, mitä himmeleitä siellä oikein lentelee, oltaisiin tulossa laskuun.

- TWR: Nämä pojat muuten lentävät omilla rahoillaan ja maksavat sinunkin palkkasi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos Esalla tietoa, onko Suomessa käytetty koskaan pakkotilannesanomaa kuvaavaa PAN PAN (3x) -merkkiä?

Ilmailusta en tiedä, mutta ainakin Estonian onnettomuudessa kyseistä fraasia käytettiin.

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi Jouni, ainakin mulle on kerrottu tarina kun laskukierroksessa oleva lento-oppilas Malmilla ilmoitti tornille "Pan pan pan, kone syö toista"....

- Platalla käynnissä oleva lentokone oli lähtenyt liikkeelle ilman kuskia toista konetta päin. En tiedä YHTÄÄN pitääkö tarina paikkansa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

onko Suomessa käytetty koskaan pakkotilannesanomaa kuvaavaa PAN PAN (3x) -merkkiä?

 

Heippa Jouni,

 

En muista yhtään tapausta ilmailu-uraltani Suomessa tai ulkomailla, jossa pakotilanteesta kertovaa pikamerkkiä PAN PAN olisi käytetty. Ilmailussa, toisin kuin merenkulussa, tuollaiseen avauskutsuun ei ole tarvetta. Johdetuilla ja monilla muillakin lennoilla on valmiiksi kaksisuuntainen radioyhteys ja ongelmasta yksinkertaisesti kerrotaan. Siksi hätämerkkiäkään ei aina käytetä. Varmaa kuitenkin on, että ohjeiden mukainen pika- ja hätämerkin käyttäminen tekisi sekä lähettäjälle että vastaanottajalle ja myös muille selväksi missä tilanteessa ollaan.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku kysyi mitä lentomerkkiin vaaditaan Ilmavoimissa:

 

Muistaakseni siivet saa siinä vaiheeessa kun on sotaväen ohjelmia lentänyt niin pitkälle että on ~100 h Vinkaa ~100h Hawkia. Lisäksi tietenkin teoriat ja eräät muut karakulaatiot päälle. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos Esalla tietoa, onko Suomessa käytetty koskaan pakkotilannesanomaa kuvaavaa PAN PAN (3x) -merkkiä?

 

Sattuipa itsellenikin moinen tapaus, kun AGAMOlta länteen päin lentänyt British Airwaysin 747 ääneen tullessaan pan panitteli. Koskaan en ollut vastaavaa kuullut, ja pilotin tapa ääntää ja rytmittää sanoma kuulosti lähinnä sketsin vääntämiseltä eikä heti avautunut, vaan aiheutti hilpeät ilmeet sektorissa. Kului pieni hetki, ja ilmeet vakavoituivat, kun pilotti kysyi jaksolla 'did you copy our medical urgency message'. Kyseisessä jumbossa oli sydänvaivoista kärsivä matkustaja, jonka vuoksi kone teki välilaskun Helsinki-Vantaalle ja toimitti potilaan hoitoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heippa Jouni,

 

En muista yhtään tapausta ilmailu-uraltani Suomessa tai ulkomailla, jossa pakotilanteesta kertovaa pikamerkkiä PAN PAN olisi käytetty. Ilmailussa, toisin kuin merenkulussa, tuollaiseen avauskutsuun ei ole tarvetta. Johdetuilla ja monilla muillakin lennoilla on valmiiksi kaksisuuntainen radioyhteys ja ongelmasta yksinkertaisesti kerrotaan. Siksi hätämerkkiäkään ei aina käytetä. Varmaa kuitenkin on, että ohjeiden mukainen pika- ja hätämerkin käyttäminen tekisi sekä lähettäjälle että vastaanottajalle ja myös muille selväksi missä tilanteessa ollaan.

 

Esa

 

Moi

SR111 lennolla ilmeisesti käytettiin juuri tuota PAN PAN avausta, http://www.airdisaster.com/forums/printthread.php?t=51968&page=2&pp=25

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä ei tähän kuulu, mutta kerrottakoon täällä.

Menimme oppilaani kanssa Hyvinkäälle laskuun. Kenttää kiersi  kuuluisa tiukkapipoinen hinaaja.

 

 

 

Haa nyt on taas hauskaa kun menen kentälle ;D ;D, väittäisin, että pipo ei ole kiristänyt, mutta headseteistä se on tarkka. Meidän nuori vinttaaja erehtyi arvostelemaan niitä kerran Billteman tuotteeksi (olivat Clarkin), siinä meni sitten meidän vinttaaja edellä ja hinuri perässä, vinttaaja määräsi suunnan ja hinuri vauhdin ;D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi Jouni, ainakin mulle on kerrottu tarina kun laskukierroksessa oleva lento-oppilas Malmilla ilmoitti tornille "Pan pan pan, kone syö toista"....

- Platalla käynnissä oleva lentokone oli lähtenyt liikkeelle ilman kuskia toista konetta päin. En tiedä YHTÄÄN pitääkö tarina paikkansa...

 

Tätä minä juuri ajoin takaa. Legenda elää ja olen itsekin sen elossapitoon syyllistynyt. Tosin muodossa, että Malmin yläpuolella oli Convair menossa laskuun 33:lle, kun kippari huomasi tapahtuman: "PAN PAN, PAN PAN, PAN PAN, täällä Koistinen, koneet syövät toisiaan."

 

Tosi tai ei, ilmailumääräysten luonnolla nuokkujat yleensä heräävät tässä vaiheessa. Ajattelin, että tuo Esa olisi asian varmasti muistanut jos oli sen kuullut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin, että tuo Esa olisi asian varmasti muistanut jos oli sen kuullut.

 

Tarina on tuttu. Yritin yhdistää sitä kahten tapaukseen Malmilla. Ensimmäisessä OH-CSE kirjaimellisesti haukkasi OH-CSW:n pyrstöä Malmilla. Toisessa Beechcraft Musceteer karkasi pilotin käsistä Malmin platalla ja törmäsi moneen lentokoneessen.

 

:-)    Esa     

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolmas tapaus oli, kun Hankkijan huollosta tuotu Piiperö karkasi ohjaajansa hyppysistä ja jyrsi kolme konetta osittain silpuiksi.

Tämä sattui hallin edessä, lipputankojen kohdalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haa nyt on taas hauskaa kun menen kentälle ;D ;D, väittäisin, että pipo ei ole kiristänyt, mutta headseteistä se on tarkka. Meidän nuori vinttaaja erehtyi arvostelemaan niitä kerran Billteman tuotteeksi (olivat Clarkin), siinä meni sitten meidän vinttaaja edellä ja hinuri perässä, vinttaaja määräsi suunnan ja hinuri vauhdin ;D

HS

 

Tarkoitin tuolla "tiukkapipoisella" sitä vanhempaa pitkää hoikkaa herraa, joka hinaili aikoinaan Rallyella, eläkepäivinään, pursikoneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuosi 1995

 

Ollaan paluumatkalla Tammisaari-Hanko seudulta DK-parilla. EFHK tutkalennonjohtaja pyytää säilyttämään suurta nopeutta ja antaa ohjaussuunnan kohti "erittäin pitkää" loppuosaa kiitotie 04. Parin ykkönen sytytti välittömästi jälkipolton ja kiihdytti nopeudeksi M 0,99. Minä tietty perässä. Oltiin muutenkin hömöilty viikon aikana ja taas oli tulossa lisää "pyyhkeitä". Alla vilahti Kirkkonummi ja vauhtia n.  Vi 1200 km/h. Tutkalla valvojana ollut kolleegamme kertoi jälkeenpäin kuinka meitä johtanut tutkamies oli huokaissut syvään, heittänyt kuullokkeet pöydälle ja pyytänyt muita lennonjohtajia katsomaan omaa tutkanputkeaan. Meidän "täppä" loikki hänen näytöllään. Kolleegamme totesi, että "sitä saa mitä tilaa" ja poistui takavasemmalle.

 

Pellari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään