Esa Karanko

Anekdootteja lennonjohdosta

1 744 viestiä aiheessa

Tarkoitin tuolla "tiukkapipoisella" sitä vanhempaa pitkää hoikkaa herraa, joka hinaili aikoinaan Rallyella, eläkepäivinään, pursikoneita.

 

Juu ei hätiä

Meillä ei ole tiukkapipoisia kuin yx, hän ei liene yllä mainittu herra, hinailee muuten vieläkin. Saattaa tuo yleinen "tiukkapipoisuus" vierailevia pilotteja kohtaan johtuá heidän tietämättömyydesta EFHV menetelmiin mm melunvaimennus. ;)

Taitaa olla täysin offtopic sry

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KOVA JÄTKÄ

 

Nuoret tutkakelpuutetut lennonjohtajat eivät 70 -luvun alussa saaneet tehdä Helsinki-Vantaalla yövuoroja, koska silloin joutui olemaan töissä yksinään. Siksi tuntui juhlalliselta huomata, että uudessa vuorolistassa minulle oli merkitty yövuoroja luolaan. Minusta oli tullut ammattilainen.

 

Vanhassa luolassa oli yövuorossa kaksi tutkalennonjohtajaa, joista toisella oli vuoroesimiehen pätevyys. Keskiyöllä jompikumpi meni yöpymishuoneeseen lepäämään. Ensimmäisessä yövuorossani tutkalla päästin tietysti superina olevan Veikko "Veksi" Auvisen nukkumaan. Helsingissä yöpyvän Swissairin laskeuduttua kuuntelin puolihereillä yöradiota himmeästi hohtavien valvontapanelien ja tutkanäytön äärellä. Havahduin monenlaisiin hälytysääniin. Sähkökatkoksen vuoksi suunnistuslaitteet ja tutka olivat pudonneet pois päältä. Kuittailin hälytyksiä ja pian kaikki muut laitteet paitsi tutka toimivat. Tutka olisi pitänyt käynnistää viereisestä laitehuoneesta. Koska liikennettä ei juurikaan ollut, niin päätin antaa superin ja tutkateknikon nukkua aamukuuteen asti.

 

Annoin Wihurin Helsingistä lähteneille sanomalehtiä kuljettaville rahtikoneille menetelmälennonjohtopalvelua, kun vähän aikaisemmin herättämäni superi ja tutkateknikko tulivat lennonjohtoon. Vuoroesimies Veksi, jolla oli taipumus joskus dramatisoida tapahtumia, tutustui tilanteeseen ja totesi "kyllä olet kova jätkä, tutkakin mennyt pimeäksi etkä edes herättänyt". Minä hihittelin hiljaa itsekseni, sillä olin jo huomannut ettei lennonjohtaminen ole kovin vaikeaa.

 

Tutkateknikko käynnisti tutkan ja hoidimme silloisen aamuruuhkan normaalisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

KOVA JÄTKÄ

 

 

/offtopic/

 

Voinee vaatia foliohattua päähän, mutta tulitko koskaan tuumanneeksi, että

olisi ollut se "viimeinen testi" kyseessä. Sällit käyttäneet tarkoituksella

pääkytkimen kahvaa alhaalla, jotta saivat varmuuden homman toimivuudesta :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuosi 1995

 

EFHK tutkalennonjohtaja pyytää säilyttämään suurta nopeutta

 

Tästäpä tuli mieleeni yksi pikku anekdootin tapainen, jonka olin jo unohtanut.

 

Joskus noihin aikoihin nojattiin Malmin pyöreän 3. kerroksen kaiteeseen, vedettiin nikotiinia keuhkoon ja katseltiin alaspäin.

 

Joku ammattipiloteista sanoi: "Hei, tuolta tulee High Speed Hämäläinen TM !" (nimi muutettu intimiteettisuojan säilyttämiseksi  ;) )

 

Minä tietysti kysymään, että kuka hemmetin High Speed Hämäläinen. Selvisi, että kyseessä oli nuorehko pilotti, joka teki keikkaa myös EFHK approachissa ja oli saanut lempinimen "High Speed" huudeltuaan joka toiselle koneelle jaksolla "keep up high speed".

 

Tästä tuli yleisesti eri tilanteissa käytetty lentävä lause. Kerrankin olin lähdossä yötä lentämään ja vaihdoin tornin jaksolle 18:n odotuksessa. Malmin tornissa oli myös huumorimiehiä.... Minulle sanottiin:"Ekko Oskar, oletko valmis välittömään kuten High Speed Hämäläinen?"  ;D

 

Vielä yksi: Kun Malmin platan yli lensi variksia, me huusimme perään: "Keep up high speed"  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,tohon hätäilmoitukseen liittyen muistaisin sen sanoman oleen:

"PAM PAM PAM tässä JOKI JOKI JOKI kone syö toista niin että

alumiini lentää". Oli rtf kurssilta jäänyt toi kutsun kolme kertaa sanominen

hyvin mieleen. Tämäkin on aikanaan Malmin pyöreen kuppilakeskustelussa

tuullut "tieto". Tosin asian omakohtaisesti kuulleelta. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

WIENINLEIKETTÄ

 

Viime vuosituhannen lopussa kulutin vuoden verran silloisen Air Botnian Fokker 28:n kipparinpenkkiä. Lenneltiin pelkästään pohjoismaissa, kunnes lokakuussa 1999 Debonair-niminen brittiläinen lentoyhtiö keikahti nurin. Britit olivat lentäneet 146:lla Lufthansalle Helsingin ja Munchenin välistä reittiä, jotan Lufthansa kääntyi tilapäisratkaisuna Botnian puoleen. Niinpä lensimme muutaman viikon ajan HEL-MUC-HEL Lufthansan kutsulla. Matkustajamääärä Fokkerissa oli muistaakseni rajoitettu 50:een tai 55:een, muuten ei olisi toimintamatka riittänyt.

Koska edellisessä elämässä (bisnesjettisellaisessa) olin käynyt useinkin Munchenissä, minulle suotiin ilo lennellä sinne melko usein. Ensimmäisen lennon kipparina toimi SAS:n kouluttajakapteeni, itse istuin oikealla puolella, mutta seuraavana päivänä lensin jo kapteenina, kouluttaen yhtä Botnian kokenutta kapteenia, joka istui puolestaan oikealla. Siinä me kaksi suomalaista lentäjäpoikaa naureskeltiin, että taidetaan olla uramme huipulla, kun ollaan "Lufthansalla kapteeneina". Oikeastaan se radiokutsukin, olkoon nyt vaikka "Lufthansa 2345", valahti kieleltä ihan luontevasti.

Palautuminen maanpinnalle tapahtui sitten Malmön FIR:n rajalla, kun Tampereen ACC luovutti meidät naapurille: "Lufthansa 2345, contact Malmö on 132,47, auf Wienerschnitzel".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,tohon hätäilmoitukseen liittyen muistaisin sen sanoman oleen:

"PAM PAM PAM tässä JOKI JOKI JOKI kone syö toista niin että

alumiini lentää". Oli rtf kurssilta jäänyt toi kutsun kolme kertaa sanominen

hyvin mieleen. Tämäkin on aikanaan Malmin pyöreen kuppilakeskustelussa

tuullut "tieto". Tosin asian omakohtaisesti kuulleelta. :D

 

Tämä on se versio jonka muistan itsekin kuulleeni joskus ... oisko ollu mekaanikkokurssilla vaiko juuri rtf-kurssilla ... vuosia vuosia takaperin.

En vaan muista yhtään jutun kertojaa .

 

- Marko  -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on se versio jonka muistan itsekin kuulleeni joskus ... oisko ollu mekaanikkokurssilla vaiko juuri rtf-kurssilla ... vuosia vuosia takaperin.

En vaan muista yhtään jutun kertojaa .

 

- Marko  -

 

Lienee legendaa _vuosien_ takaa. Olen kuullut ensimäisen kerran kun olin itse vanhalla hyvien aikojen RTF-kurssilla 20v sitten. Olen levittänyt juttua itse pitämilläni RTF-kursseilla. Malmilla kuulemma tapahtunut, radioon huusi mekatsu lempinimeltä Joki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höm... Olisittekohan juuri olleet te, jotka vilahtivat ohitsemme ? Sopisi olemaan suunnilleen noihin aikoihin, kun noustiin MediHelillä kerran aivan pienestä aukosta metsän keskeltä. Matkaa Helsinkiin oli sen verran, ettei radiolla saanut yhteyttä, joten selvitys oli tarkoitus pyytää vasta nousun jälkeen. Kun nousimme puiden latvojen tasalle, kaksi PIRUN lujaa menevää DK:ta vilahti hyvin läheltä ohitse matalalla puiden latvoja hipoen. Hätäkakat meinasi tulla housuun. :-[

 

Arttu

 

Vuosi 1995

 

Ollaan paluumatkalla Tammisaari-Hanko seudulta DK-parilla. EFHK tutkalennonjohtaja pyytää säilyttämään suurta nopeutta ja antaa ohjaussuunnan kohti "erittäin pitkää" loppuosaa kiitotie 04. Parin ykkönen sytytti välittömästi jälkipolton ja kiihdytti nopeudeksi M 0,99. Minä tietty perässä. Oltiin muutenkin hömöilty viikon aikana ja taas oli tulossa lisää "pyyhkeitä". Alla vilahti Kirkkonummi ja vauhtia n.  Vi 1200 km/h. Tutkalla valvojana ollut kolleegamme kertoi jälkeenpäin kuinka meitä johtanut tutkamies oli huokaissut syvään, heittänyt kuullokkeet pöydälle ja pyytänyt muita lennonjohtajia katsomaan omaa tutkanputkeaan. Meidän "täppä" loikki hänen näytöllään. Kolleegamme totesi, että "sitä saa mitä tilaa" ja poistui takavasemmalle.

 

Pellari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

APP: "BLFxxx, turn left heading yyy and decsent to flight level zz."

BLFxxx: "Left heading rrr and down to qq, BLFxxx."

APP: "No ei sinne päinkään. Left yyy and level zz."

BLFxxx: (naurua) "Ookei, left yyy and down to zz."

APP: "Correct."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KÄYTÄ HUARAA

 

Ilmailulaitoksessa oli otettu tietokoneet käyttöön. Käyttöjärjestelmä oli CP/M ja teksinkäsittely WordStar. Opin toimimaan tässä ympäristössä. Sitten tulivat MS-DOS ja WordPerfect. Erään häiriön yhteydessä asioin sähköpostitse pääkäyttäjänä olevan naisen kanssa. Hihani paloivat välittömästi, kun vilkaisin hänen lähettämäänsä vastausta. Nainen kehotti minua käyttämään HUARAA. Kolleega viereisestä huonessta tuli katsomaan ruutuani ja pyysi minua lukemaan tarkemmin. Siinä ei lue huaraa. Pitää käyttää HVARAA, kovalevylle tallennettua ohjelmistoa. Onneksi en ollut ehtinyt vastata naiselle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,tohon hätäilmoitukseen liittyen muistaisin sen sanoman oleen:

"PAM PAM PAM tässä JOKI JOKI JOKI kone syö toista niin että

alumiini lentää". Oli rtf kurssilta jäänyt toi kutsun kolme kertaa sanominen

hyvin mieleen. Tämäkin on aikanaan Malmin pyöreen kuppilakeskustelussa

tuullut "tieto". Tosin asian omakohtaisesti kuulleelta. :D

 

Näin minäkin olen antanut itselleni kertoa, tosin jopa niin , että lentävä materiaali oli nimenomaan duralumiinia - tämä Joki kuulemma tunnettiin pedanttisena kaverina. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KAIPUU ENTISEEN

 

Muutama vuosi takaperin Eurotrans lenteli rahtia välillä EFOU-EFTP. Pilotteina toimivat tuolloin ameriikan pojat, joiden tausta oli varsin sotilasvoittoinen. Kentän päältä temppua lentämästä tulleen kotimaisen sotakoneen laskun jälkeen kiitotielle luvattu B727 kiitteli näyttävästä ohjelmasta ja ilmoitti:"now it's our turn." Jarruja vasten reippaat tehot, kone heti irtoamisen jälkeen vaakalentoon, tennarit sisälle ja kiihdytys. Kiitotien jättöpäästä reippaalla nousukaarrolla lähtenyt B727 täytti puoli taivasta ja katosi savuvana perässään matalalla ja lujaa kohti Pirkkalaa.

 

Iso kone, kova vauhti ja räväkät liikkeet ovat jostain syystä mielestäni mukavaa katsottavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RAATAJAT

 

Yksi ensimmäisistä kosketuksistani lennonjohtamisen ihmeelliseen maailmaan oli työharjoittelu Rovaniemellä. Pääsimme tutkailemaan myös aluelennonjohdon toimintaa. Nyt jo eläkkeelle siirtynyt ja visuaalisella silmällä varustettu vanhempi virtuoosi suunnitteli maalaavansa aluelennonjohdon salin seinälle 20 metriä pitkän freskon, jossa yhdet ihmiset kantavat kiviä vasemmalla olevasta pinosta oikealla olevaan pinoon ja toiset oikealla olevasta pinosta vasempaan pinoon. Parin vuoden työkokemuksen jälkeen sisäistin kauniin ajatuksen teoksen takana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NOKKELA PILOTTI

 

Omanin niemimaan länsirannikolla sijaitsevan Ras al Khaimahin lentokentän (OMRK) vieressä itäpuolella on vuoristo, jonka korkeus on 10 000 jalkaa. Idästä Intian valtamereltä tulevien lentokoneiden oli ylitettävä vuoret ennen korkeuden vähentämistä. Lähestymiset tehtiin matalalla lännen suunnasta ja koneet joutuivat lentämään kiitotien molempien päiden perusosalla vuoristoa kohti. Olimme lennonjohdossa hyvin varovaisia. Jokainen tiesi tanskalaisen Sterlingin Caravellen törmänneen vuonna 1972 samaan vuoristoon Dubain itäpuolella Fujairahissa.

 

Bahrainista lähtenyt Gulf Airin Lockheed L-1011 TriStar oli tulossa yöllä lännestä Ras al Khaimahiin. Se otti yhteyttä meren yllä kymmenien mailian päässä. Sillä oli laskuvalonheittimet päällä. Tyytyväisenä ilmoitin heti näkeväni lentokoneen ja selvitin sen 3000 jalkaan. Lentäjä sammutti TriStarin valonheittimet ja kysyi näkyykö vielä. Manasin itsekseni nokkelaa pilottia. Sitten painoin mikrofonin tangenttia ja sanoin: Not in sight, caution high ground east of Ras al Khaimah. Valot syttyivät välittömästi uudestaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TARKKAAVAISUUTTA

 

Olin palaamassa vaimoni kanssa lomamatkalta Gran Canarialta Helsinkiin. Tapasimme DC-8-32:n ohjaamomiehistön terminaalissa. Tunsin kipparin ja förstin eräältä observer -lennolta. Tervehdimme teknikkoa. Kippari ilmoitti, että olimme tervetulleita ohjaamoon.

 

Kun menimme ruokailun jälkeen vierailulle ohjaamoon, niin lentokone oli reittikorkeudessa. Vaimoni sai observerin tuolin ja katseli silmät pyöreinä kaikkea.  Kohtelias teknikko luovutti oman tuolinsa minulle. Juttelin miehistön kanssa niitä näitä. Aamuaurinko porotti kirkkaasti ohjaamon oikenpuoleisiin ikkunoihin. Siksi försti oli kiinnittänyt sivulaseihin serviettejä aurinkosuojaksi. Ne pysyivät hyvin kiinni kosteassa lasissa. Yhtäkkiä förstin mieleen näytti juolahtavan jotakin. Hän alkoi vaivihkaa irroitella serviettejä ohjaamon ikkunoista. Kiitimme vierailusta ja palasimme matkustamoon nauttimaan mutkattomasta tarjoilusta. Kerroin vaimolleni lentosääntöjä mukaillen, että ohjaamossa ei päästetä tarkkaavaisuutta heikentymään.

 

Vaimoni kutsuttiin vielä uudestaan ohjaamoon seuraamaan lähestyminen ja lasku Helsinki-Vantaalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höm... Olisittekohan juuri olleet te, jotka vilahtivat ohitsemme ? Sopisi olemaan suunnilleen noihin aikoihin, kun noustiin MediHelillä kerran aivan pienestä aukosta metsän keskeltä. Matkaa Helsinkiin oli sen verran, ettei radiolla saanut yhteyttä, joten selvitys oli tarkoitus pyytää vasta nousun jälkeen. Kun nousimme puiden latvojen tasalle, kaksi PIRUN lujaa menevää DK:ta vilahti hyvin läheltä ohitse matalalla puiden latvoja hipoen. Hätäkakat meinasi tulla housuun. :-[

 

Arttu

 

 

Jaa. Tolla reissulla ei nähty MediHeliä, tultiin nimittäin tutkajohdettuna eli ei ihan pinnoissa. Toisen tapauksen kyllä muistan - tää menee vähän ohi aiheen - kun olin matalasuunnistuksella EFTP - tammisaari - EFTP. Pirkkalasta kohti Snappertunaa näin muistaakseni jossain Lohjan/Karjaan välissä MediHelin etuvasemmalla, myös matalalla. Ajelin sellaista Vi 1100 km/h ja nyrkkisääntö oli, että jos "maali" ei näy etuikkunassa niin se ei myöskään ehdi eteen, joten jatkoin samalla ohjaussunnalla. Kävin Snapperin paikeilla kääntymässä ja paluumatkalla näin saman MediHelin vielä menossa kohti länttä (olikohan tehtävä jossain Tammisaaren paikkeilla). Kun tulin Pirkkalaan kuulin lennonjohdon (saatiinpas lennonjohto mukaan) välityksellä, että MediHeli oli kysellyt perääni. Eipä mitään. Hyppäsin pikku paipperiin ja painelin EFHK:lle. Oli kait jotain viemistä tai tuomista, mutta ajattelin samalla käydä kysäsemässä MediHelin kuskeilta, jotta olinko töpännyt (taas). MediHelin tukikohta oli siihen aikaan lähellä Ilmavoimien "terminaalia". Kait me johonkin yhteisymmärrykseen siellä päästiin, en muista. Tosin vielä vielä vuosien päästä törmättiin Pekan kanssa Tallinnassa yhteisellä reisulla ja puitiin asia vielä kertaalleen läpi.....

 

Pellari

 

 

EDIT: quote korjattu /Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MÄKISTARTTI

 

Kar Airin Douglas DC-6B/ST sai käynnistysluvan. Se ei kuitenkaan pitkään aikaan pyytänyt rullausselvitystä. Tähystin Helsingin tornista kiikareilla rahtiplatalle. Havaitsin, että OH-KDA:n kakkosmoottori ei näyttänyt käynnistyvän. Lopulta DC-6 pyysi rullausselvityksen. Se rullasi tornin ohi kohti kiitotien 22 odotuspaikkaa kolmella moottorilla. Odotuspaikalla se yritti jälleen tuloksetta käynnistää kakkosen. Sitten koneen päällikkö Bengt "Momba" Momberg kutsui tornia ja pyysi lupaa tehdä keskeytetty lentoonlähtö 22:lta. He yrittäisivät sen aikana käynnistää kakkosen. Annoin selvityksen.

 

Katsoin kiikareilla, kun lentokoneen vauhti kiihtyi. Kakkosmoottori pyöri tuulimyllynä ja siitä pöllähteli savua. Lentokoneessa vedettiin kaasut kiinni ja se jarrutti sekä kääntyi rullaustielle kaikki neljä moottoria käyden. Mäkistartti oli onnistunut. Kohta AY-047 lähti moottorit komeasti jyristen kohti Heatrowia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä kyllä jaksaisi lukea loputtomiin :)

Ei liene ihan normaali "business as usual"-käytäntö pyytää selvitystä keskeytettyyn lentoonlähtöön? :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä liene ihan normaali juttu tosiaankaan, mutta tullut vastaan monimoottorikonetarkastuslennolla, missä siis tehtiin toisen moottorin vetäminen tyhjäkäynnille lähtökiidon aikana, ennen rotatea, koneen kampeamisen ja sen aiheuttamien vaikutusten demonstroimiseksi. Kampeaa muuten rankasti, kun toinen moottori on täysillä ja toinen nollatehoilla.

 

Asiaa toki helpotti se, että koska tarkastuslentäjä pyysi etukäteen lupaa keskeytettyyn lentoonlähtöön, niin sitä osasi odottaa. Ei kuitenkaan sitä, kumman moottorin tarkastuslentäjä vetää tyhjäkäynnille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ONNEA

 

Kun Napoleonille esiteltiin uutta upseeria, niin keisarilla oli tapana esittää kysymys. Onko hänellä onnea?

 

Huonon näkyvyyden vallitessa 70 -luvulla  Helsinki-Vantaalla menetelmät olivat yksinkertaisia. Paloauto seisoi kiitotien kynnyksen vieressä ja laski montako korkeateholamppua näkyi. Lennonjohtaja muutti tiedon taulukon avulla kiitotienäkyvyydeksi (RVR). Jos kiitotie ei näkynyt tornista, niin toinen paloauto oli kiitotien vieressä sen keskivaiheilla seuraamassa tapahtumia. Se kertoi tornille jokaisen lentokoneen lähdön ja laskun.

 

Helsinki-Vantaalla oli syksyinen pakkasaamu. Umpisumu vallitsi. Koska olin tornivuorossa yksinäni, niin olin valinnut käyttöön torni-, rullaus-, ja autojakson. Kuuntelulla olivat 119,7 ja 121,5. Lentoliikenteessä oli pieni tauko. Annoin kuitenkin paloautojen olla kiitotien 22 vierellä. Korkeatehovaloja oli 100 prosenttia päällä valaisimien huurtumisen ehkäisemiseksi. Luin parhaillaan Hesaria, kun paloauto ilmoitti, että Caravelle laskeutui. Hyvä etten alleni päästänyt. Tutka oli unohtanut kertoa ensimmäisenä lähestyvästä lentokoneesta tornille ja lisäksi unohtanut antaa sen tornille ääneen. Caravelle luuli, että heillä oli laskuselvitys. Kiitotie sattui olemaan vapaana ja palomies valpaana. Tässä tapauksessa oli aineksia vaikka mihin, mutta meillä oli onnea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KÄYTÄ HUARAA

 

Ilmailulaitoksessa oli otettu tietokoneet käyttöön. Käyttöjärjestelmä oli CP/M ja teksinkäsittely WordStar. .

Voi Esa niitä aikoja

Eli silloin kun tuotiin paperiton konttori työpaikoille ja "blondit" tuhrasi korjauslakalla CRT:tä  ;D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi Esa niitä aikoja

Eli silloin kun tuotiin paperiton konttori työpaikoille ja "blondit" tuhrasi korjauslakalla CRT:tä  ;D

HS

 

Ottipa Malmilla yx blondi kopion asiapaperista, koska aikoi lähettää alkuperäisen Faxilla asiakkaalle.

 

:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään