Esa Karanko

Anekdootteja lennonjohdosta

1 744 viestiä aiheessa

"Left is on your left, not on your right."

Ha haa. Not on your right! Jotenkin tämä kolahtaa meikäläiseen.

 

:-)   Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VASEN JA OIKEA

 

Madridin rullauslennonjohtaja ojensi väärin rullanneen koneen lentäjää: "Left is on your left, not on your right."

 

Mulla on tapana sanoo "Eiku se toinen vasen".  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En millään malta olla siteeraamatta legendaarista Aimo Rothin vasemman käden peukalosääntöä (se on hyvä apu jos ei muista kumpi on kumpi):

 

Vasen käsi on se jonka peukalo osoittaa oikealle silloin kun rystyset on ylöspäin

 

P.S. Sähkövoimatekniikan teoriassa on oikeasti olemassa vasemman käden peukalosääntö, joka määrittelee miten magneettivuon suunta ja käämissä kulkevan virran suunta kiinnitetään toisiinsa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

P.S. Sähkövoimatekniikan teoriassa on oikeasti olemassa vasemman käden peukalosääntö, joka määrittelee miten magneettivuon suunta ja käämissä kulkevan virran suunta kiinnitetään toisiinsa.

 

Jos olen tätä säätöä tentissä soveltanut oikealla kädellä. Kuten arvata saattaa laskut olivat hivenen pielessä.  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis nimenomaan oikean käden säännöstä puhutaan. Kun otat oikealla kädellä otteen johtimesta ja peukalo osoittaa virran kulkusuuntaan niin sormet esittävät kenttäviivoja. Käämiin tartuttaessa taas jos virta kulkee sormien suuntaisesti niin peukalo sojottaa magneettimomentin suuntaan. Mutta annetaanpa sir Karangon jatkaa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis nimenomaan oikean käden säännöstä puhutaan.

 

No, kuitenkin väärällä kädellä sääntöä sovelsin...  :thmbdn::thmbup:

 

Mutta Karankoa kehiin vaan  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis nimenomaan oikean käden säännöstä puhutaan.

 

Ja tämähän tekee asian oikeakätisille tentissä hankalan: pitäisi ensin muistaa laskea se kynä pöydälle eikä alkaa vääntämään sitä sääntöä sillä ainoalla vapaalla kädellä eli vasemmalla ja samalla väärällä. Tiedän kokemuksesta.  ;D (Tajusin onneks hetken päästä...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuohon vasen oikea määritelmään ole helpoin ratkaisu Volvon ratti ja siinä oleva teksti: V=Vasen, O=Oikea...

 

Näinhän ruotsalaiset asian muistavat oikein !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PUTKIPOSTIA

 

Monilla lentoasemilla käytettiin viestien lähettämiseen putkipostia. Tampere-Härmälässä se oli yksinkertainen. Tornista meni pystysuora putki alapuolella olevaan lennonneuvontaan. Lieriön muotoinen viestisäiliö pudotettiin alas ja ylös se kulki vanhan pölynimurin puhalluksella. Helsinki-Vantaalla oli hienompi järjestelmä. Viestilieriö osasi kulkea valittuun osoitteeseen.

 

Torniin eksyi hyvin ärhäkkä ampiainen. Pyydystin sen viestilieriöön ja päätin vähän piristää televisiostakin tuttua meteorologia. Lähetin putkipostia meteoon. Kun neito avasi lieriön tulpan, niin vauhdikkaasta kyydistä suivaantunut ampiainen alkoi heti purkaa patoutunutta raivoaan häneen. Huuto oli ollut kova ja paikalla olleet lentäjät riensivät avuksi. Ampiainen oli onneksi ehtinyt jo häipyä. Lähettäjää viestilieriöstä ei voinut nähdä.

 

Nyt tuo teko kaduttaa, mutta kyllä se silloin meitä nuoria miehiä nauratti.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tuo teko kaduttaa, mutta kyllä se silloin meitä nuoria miehiä nauratti.

 

Nauratti minuakin äsken, kun tuon luin. Voin vain kuvitella tilanteen. Kerran viime kesänä tuli ampiaisia ilmanvaihtokanavan kautta keittiöön enemmänkin, kun yrittivät tehdä pesää savupiippuun.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moron

 

Mihis on jääneet kaikki omakohtaiset kokemukset??

Alkuun niitä oli mutta nyt porukka odottaa Esan juttuja jotka tosin on hauskempia.

Yritetään kuitekin naurattaa myös Esaa.

 

Mulla on alkuun yksi juttu joka kuitenkin liittyy ainakin lennonjohtamiseen ja opetukseen.

 

Sen opetti nuorempi Porilainen lennonjohtaja (joka taitaa nykyisin lentää finskillä)

silloin opetuksen aiheena oli ILMAILUMÄÄRÄYKSET ja laki

 

Kysymys kuului mitä teette jos teiltä menee radiot?

Kun ei vastausta kuulunut niin ope vastasi itse.

 

Lennätte lentosuuniitelman mukaan myötätuuleen (mieluimmin lennonjohtornia vastapäätä)

ja pyöritte siinä ympyrää.

Kyllä se lennonjohtaja siitä sitten jokus nostaa silmänsä pill... lehdestä ja antaa teille vihreän valomekin.

 

Tämä oli siis katekoriassa sovelletaan Porissa, silloin  kun  Ilmailuopistossa ei taidettu vielä paljon lentää tai se ei ollut sijoitettu Poriin.

 

 

jarmo

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HÄMMÄSTYTTÄVÄÄ

 

Junkers A-50 Junior, OH-ABB, oli rullaamassa Helsinki-Vantaalla lähtöpaikalle. Tornilennonjohtaja Eki tähtäsi merkinantolampulla ja näytti jatkuvaa vihreää valoa, mutta radiotonta ja jarrutonta lentokonetta ei voinut kiirehtiä. Finaalissa ollut SAS:n Caravelle joutui tekemään ylösvedon. Kun Junnu nousi ilmaan, niin SAS:n ilmailuhenkinen kapteeni sanoi jaksolla ystävällisesti "Amazing, is that thing really flying?"

 

Monta vuotta myöhemmin kysyin Junnun pilotilta Jaakko "Jacques" Kaskialta tästä tapauksesta. Hän kertoi ettei tornista annettu vihreä valomerkki näkynyt. Lopulta hän vain päätti lähteä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moips!

 

Aikanaan oli Halliin laskeutumassa "huonomuistinen" pilotti,joka ei muistanut tunnustaan oikein...

 

Hän oli kuulemma huudellut jaksolla että:LAKANA TULEE ALAS...(kun ei ollut muutakaan mieleen tullut..)

 

Ja siitä hänet tiedettiin,kun nimi oli jotain sen suuntaista ::) .

 

-Jukka ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PELASTAUTUMISHARJOITTELUA

 

Kalliosuojassa olevassa Helsinki-Vantaan vanhassa lähestymislennonjohdossa saatui useita vaaratilanteita. Vara-akut räjähtivät ja akkuhuoneen teräsovi lensi vastapäiseen seinään. Kerran halonikaasuhälytin alkoi ulvoa häiritsevästi. Lennonjohtajat nuijivat sireenin hiljaiseksi ja jatkoivat hommiaan. Onneksi hälytys oli väärä.

 

Lennonjohtajille päätettiin järjestää pelastautumiskoulutusta. Palomiehet neuvoivat meille kaasunaamareiden ja paineilmalaitteiden käyttöä. Sitten kalliosuojasta asematasolle johtava kolmisenkymmentä metriä pitkä käytävä täytettiin savulla. Puimme naamarit päälle ja lähdimme jonossa himmeästi valaistuun käytävään, jossa näkyvyys oli savun takia hyvin huono. Katselin kun kolleegani kuminen kaasunaamari pullistui ja imeytyi hengityksen tahdissa tiukasti hänen naamaansa. Mitään pihinää ei kuulunut. Suodatinpanoksen tulppa oli paikoillaan. Tempaisin sen irti ja henki alkoi kulkea. Minulla oli pienellä paineilmapullolla varustettu hengityslaite. Sitä oli juuri käytetty esittelyssä. Siksi ilma loppui, kun olin käytävän puolessa välissä. Pidätin henkeä ja ohitin jonon juosten. Päästyäni ulkoilmaan kerroin heti, että tätä en taatusti toiste harjoittele.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moips!

 

Aikanaan oli Halliin laskeutumassa "huonomuistinen" pilotti,joka ei muistanut tunnustaan oikein...

 

Hän oli kuulemma huudellut jaksolla että:LAKANA TULEE ALAS...(kun ei ollut muutakaan mieleen tullut..)

 

Ja siitä hänet tiedettiin,kun nimi oli jotain sen suuntaista ::) .

 

-Jukka ;)

 

Kyseessä oli varmaankin koelentäjänä 21.9.1948-18.8.1958 välisenä aikana toiminut lentomestari Sauli Valkeiskangas, jonka lempinimi oli "Lakana".  :)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...No niinpä oli...

 

...mutta kuulemani mukaan tuo lakanan kutsu oli kuitenkin jonkinmoista hämmennystä silloin Kuorevedellä aiheuttanut...

 

-Jukka ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin viettämässä joulua vierahilla mailla. Yritin kirjoittaa tänne oudolla tietokoneella, josta puuttuivat ääkköset. Yksi juttu putosi heti pois. Pistä sen takaisin ja jatkan.

 

RULLAUSTA

 

Helsinki-Vantaalla elettiin aikaa jolloin putkia ei vielä ollut ja matkustajalentokoneet vinoparkkeerattiin terminaalin eteen nokka kohti terminaalia. Rullaus aloitettiin tiukalla käännöksellä oikealle. Eräänä päivänä lähtevän lentokoneen käännös meni vähän liian laajaksi. Finnairin mekaanikko ehti pysäyttää sen ennen kuin mitään sattui, mutta siipien kärjet olivat viereisen lentokoneen kanssa päällekkäin koskettamaisillaan toisiaan. Toinen oli Caravelle ja toinen DC-9. Katselin tornista, kun neuvokas mekaanikko organisoi heti monta miestä roikkumaan alempana olevaan siiven kärkeen. Lentokone kallistui juuri sen verran, että rullausta saattoi jatkaa. Olen aina pohtinut mitähän matkustajat mahtoivat miettiä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LIIKEMIES

 

Suomessa lentoliikenteelle tarkoitetut kiitotiet pyritään pitämään talvellakin puhtaina ja kuivina. Siksi myös Rovaniemellä aurattiin lunta talven aikana kiitotieltä valtaisat määrät. Vaikka kevät oli jo pitkällä, niin kentällä oli suuria lumikasoja.

 

Samaan aikaan Rovaniemellä filmattiin suuren budjetin Hollywood sotaelokuvan talvikohtauksia. Kaikki oli valmista kuvauksiin. Höyryjunakin oli vuokrattu. Lumet vain olivat sulaneet. Elokuvayhtiö oli pulassa. Rovaniemen lentoaseman päällikkö Osku Rautavaara osoittautui todelliseksi liikemieheksi. Hän ilmoitti myyvänsä korkealaatuista lunta. Kysyntä ja tarjonta kohtasivat toisensa. Lumikasat siirtyivät elokuvayhtiö omistukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama bisnes jatkuu edelleen, tosin nyt asiakkaina ovat safariyritykset joilla on lumi metsästä loppu. Hinnasta ei kukaan ole kertonut, meneekö kuutioittain vai kiloittain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LIIKEMIES

 

Suomessa lentoliikenteelle tarkoitetut kiitotiet pyritään pitämään talvellakin puhtaina ja kuivina. Siksi myös Rovaniemellä aurattiin lunta talven aikana kiitotieltä valtaisat määrät. Vaikka kevät oli jo pitkällä, niin kentällä oli suuria lumikasoja.

 

Samaan aikaan Rovaniemellä filmattiin suuren budjetin Hollywood sotaelokuvan talvikohtauksia. Kaikki oli valmista kuvauksiin. Höyryjunakin oli vuokrattu. Lumet vain olivat sulaneet. Elokuvayhtiö oli pulassa. Rovaniemen lentoaseman päällikkö Ossi Komppa osoittautui todelliseksi liikemieheksi. Hän ilmoitti myyvänsä korkealaatuista lunta. Kysyntä ja tarjonta kohtasivat toisensa. Lumikasat siirtyivät elokuvayhtiö omistukseen.

 

Elokuva: Kotka on laskeutunut ja kuvauspaikka vanhan Rovaniemen veturihallin piha?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvää päivää Forumilaisille ja Hyvää loppuvuotta.Olen nyt pari kuukautta koettanut päästä näille sivuille sisään=etten kertoisi samoja juttuja uudestaan.Jossain on kuvapari tutkista. Toisessa Paavo Saari on porukan mukana tutustumassa tutkaan. Mielestäni toinen kuva jossa ei ole ihmisiä on Hesan TAR 60 luvulla. Jos huoneen katossa näkyisi muutama Playmate niin olisin varma.

Paavo Saari on varmaan suomalaisen lentokonekuvauksen ISÄ. Hän joko otti tai hankki kaikista Hesassa käyneistä koneista

kuvan jo 50 luvulla ja laittoi ne näytille silloisen lennonvarmistusrakennuksen aulan seinälle. Tänään ne ovat museossa.

 

Brommassa 40 luvulla siis ennen Arlandaa.

Kone lähestyi etelästä ja pyysi säitä. Kuultuaan ne toinen pilotti painoi vahingossa tangenttia ja totesi että voi Jeesus Kristus

mikä sää.

Tähän lennonjohtaja vastasi hetkeäkään miettimättä.

Kone joka kutsut Jeesus Kristusta: Olet väärällä jaksolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

9.7.1985 olin autolla työmatkalla Hesassa.  Meille odotettiin esikoista ja vielä oli kuukausi laskettuun aikaan.  Kuinka ollakaan, vaimo soitti illan suussa ja sanoi että "nyt se on menoa, meinaatkos ehtiä vielä mukaan tuotantotapahtumaan?".

 

Laskin että autolla en ehdi, mutta sain Malmilta lainaksi Lancen (vanha hyvä OH-PAS, kuka muistaa vielä?) ja sitten pohjoista kohden.

Siinä 10 minuuttia ennen laskua käytiin keskustelua:

 

"Jyväskylän torni, tässä OAS, olisi pieni toivomus ..."

"OAS, kerro.."

"Soittaisitkos taksin valmiiksi"

"No mihinkä sitä nyt sellainen kiire on?"

 

(kerroin, minne ...)

 

hetken hiljaisuus ja sitten torni palasi ääneen

 

"OAS, taksi tilattu, tilataankos kukkia kanssa ...."

 

Täällä päin maata meillä lennonjohtajat ovat tosiaan palveluammatin harjoittajia.

 

Peter

 

PS.

 

18 vuotta myöhemmin, paikka Roskilde, jossa olin tulossa laskuun MU2:lla. Olin lentänyt pari viikkoa putkeen C402:ta sitä ennen.  En tiedä mitä ajattelin kynnyksellä (ilmeisesti en silloinkaan mitään) kun vedin Cessna-tyyliin tehovivut takatoppariin.  Se kuulkaas vaikutti hiukan MU2:n siiven nostovoimaan ja vajoamisnopeuteen.  No, onneksi Mitsussa on Starfighterista peräisin oleva tanakka laskuteline...  :-[

 

Kun rullasin pois radalta, matkustamosta kuului heleä 18-v tytön ääni ja klassinen kysymys: "Iskääää, laskeduitko sää tosiaan ihan itte vai ammuttiinko meidät alas ?" :(

 

Lapsi parka, saanut pahan ilmailualtistuksen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä päin maata meillä lennonjohtajat ovat tosiaan palveluammatin harjoittajia.

Kyllä täällä Malmillakin saa taksin pyöreän päärakennuksen eteen kun oikein osaa kysyä... Osaa Malmin tornin väkikin palvella. Kokeiltu.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MALMILLA KULKIJOITA

 

Malmin lentoaseman aita ei ollut 70- luvun alussa kovin pitävä. Kiitotielle eksyi kettujen, jänisten ja koirein lisäksi monenlaisia kaksijalkaisia kulkijoita. Kerran huomasin nuoren naisen työntävän lastevaunuja kiitotien reunassa. Lähetin kunnossapidon auton paikalle ja pyysin viemään äidin lapsineen haluamaansa osoitteesen.

 

Aamuhämärässä heti torniin tultuani havaitsin jonkun pyöräilevän kiitotien 18 poikki. Seuraavana amuna tulin vuoroon puoli tuntia aikaisemmin. Kunnossapidon auto meni väijymään kiitotien 18 alkupäähän. Varhainen valoton pyöräilijä saatiin kiinni. Hämmästynyt mies kertoi pyörräilleensä päivittäin töihinsä ja takaisin kiitotien poikki jo puolen vuoden ajan. Mies kertoi lisäksi, että reittiä käyttivät monet muutkin. Häntä kehotettiin etsimään itselleen uusi pyöräilyreitti ja aita korjattiin heti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään