Esa Karanko

Anekdootteja lennonjohdosta

1 744 viestiä aiheessa

EI VALKOISEN MIEHEN HOMMAA

 

Ilmailu-uransa alkuvaiheessa 70 -luvulla Kalle Ilvesmäki oli töissä Helsinki-Vantaan lentoasemalla lennonneuvonnassa. Hänestä tuli myöhemmin Finnairin kapteeni. Olin menossa lennonneuvonnan kautta vuorooni torniin ja tervehdin tiskin takana istuvaa Kallea sekä kysyin mitä kuuluu. Tummaihoinen Kalle vastasi tervehdykseeni hyväntuulisesti "tämä ei ole mitään valkoisen miehen hommaa".

 

Muisteloa..... kun Antti meni kerran koneeseen ( DC-9) ja riisui päällystakkiaan, tokaisi joku kännisssä oleva matkustaja kovalla äänellä soperrellen: " ai vinnairillakin on neekereitä kuskina".

Kalle avasi pukukaapin oven, siellä roikku jo viisi mustaa takkia, ja tokaisi: " Joo, ja täällä kaapissa on viisi varaneekeriä  roikkumassa".

Koko matkustamon etuosa räjähti nauramaan.

 

Kyllä Kalle nuo tilanteet hallitsi.

Olipa kerran aamulla kaksi malmilaista liikelentäjää menossa eurooppaan. Olivat Vantaan briefingissä tekemässä plaania ja hankkimassa säätietoja.

He puhuivat Kallelle englantia, sönköttäen.

Kun kaikki oli valmista, kysäisi kalle heiltä selvällä suomenkielellä: " onkos homma nyt hanskassa. Hyvää matkaa". Taksilentäjien  ilmeet olivat noloja.

Nauroimme Liljan Pekan kanssa sivulla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"EIVALKOISEN MIEHEN HOMMAA"

 

Tämä on sitten varmaan jatkoa edellisiin:

 

 

Joskus 90-luvulla olin ollut tutun kaverin kyydissä OBS keikalla ja oli saavuttu jostakin maailmalta takaisin Helsinkiin.

 

Kiitotie 22 oli jostakin syystä käytössä vaikka oli varsin puuskainen ja kova länsituuli.  Lähestyminen olikin varsin röykkyinen ja laskun aikana etupenkkiläset tuntuivat olevan tavallistakin tarkempina.

 

Aikanaan päädyttiin lokerohuoneeseen jossa kaikki paikalla olevat seurasivat kiinnostuneina kollegoittensa vaappuvia laskeutumisia RWY 22:lle.  Tyylejä oli monenlaisia.

 

Huomasin että porukka ei alkanutkaan poistua paikalta normaalitahtiin ja sain vihjeen että kohta ilmassa saattaa olla urheilujuhlan tuntua. Seurataan tilannetta.

 

Aikanaan tumma mieshenkilö saapasteli ovesta sisään, loi ovelan katseen ympärilleen ja huomasi kaikkien tuijottavan (provokatorisen) hiljaisina kiitotien suuntaan.

 

Kyseinen henkilö otti tilanteen hallintaansa toteamalla ”Aika hyvä lasku neekerin tekemäksi, vai mitä?”

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin, että tohtiikohan tätä kirjoittaa, mutta tulin siihen tulokseen,että sama kai se.

 

Kesällä 06 oltiin Kalajoella viettämässä erään autokerhon kesäbileitä lentokentällä ja kenttä oli viikonlopuksi meille varattu.

Kiitotiet suljettiin perjantaina klo 18.00 ja tarkoitus oli avata ne lauantaina 18.00 jälleen.

No siinä illan mittaan nautittiin "voimajuomaa" ja kasattiin kiihytyskisaa varten lähtötelineet.

Ruvettiin kuunteleen,että mikäs pörinä se alkaa voimistuun pikkuhiljaa ja toi ei kyllä ole auton ääni.

Esiin tuli joku cessna ja pyöri pari kiekkaa kentän päällä ja me ääneen ajateltiin,että eikai tuo vain meinaa laskuun tulla.

No tottakai se tuli sitten ja rullaili platalla ja me viivana autolla koneen perään ja kuskille huutaan.

Tämä sankari oli finskin md-11 kippari ja tuumas vain ylimielisenä,että hän lähtee huomenna sitten kans ilmaan täältä.

 

Seuraavana päivänä ku oltiin alottelemassa kiihytyksiä, niin tämä kippari sitten rupes starttaileen ja rullaileen kiitotielle ja me ajettiin avoautolla kaasu pohjassa perään ja vierelle ja koihin huiskutella koneelle pysähdysmerkkejä.

Ilmaanhan se siitä läksi ja kirottiin ja pelättiin,että olis vahingoittanu nopeuksien mittaus-antureita.

Kentän johtajalle tieto ja hän aikoi pistää noottia menemään eteenpäin.

 

Että sellainen kippari,ens kerran ku näen häntä, niin voi olla tiukahkonlainen keskustelu odotettavissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalle puikoissa.

Kalle sorvas lähestymistä ja laskua PIP:nä. Ohjaamossa oli tarkastajakin.

Kovimpien rökytysten välillä Kalle kurkkas taakse ja huikkas: " tää ei oo valkosen miehen hommia"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perttu jota myös Peraksi kutsuttiin oli tulossa lennolta takaisin Malmille. Oli pitkässä finaalissa mutta veti siitä suoraan ylös ja teki silmukan ja palasi finaaliin ja laskeutui siististi. Platalla tornista kysyttiin, että mikä se tuo tuollainen oli. Siihen Pera tokaisi tuttuun tyyliinsä, että se oli silimukka ja olisin tehny toisenkin mutta kun meni toi toinen pannu kylmäksi tossa Keravan kohdilla ni en viittiny.

Oli se aika hemmo se Pera. Joi ittensä sitten hengiltä joku vuosi tuon episodin jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tästäpä tuli mieleeni juttu eräästä ilmavoimien senioriupseerista. Hän oli topissa tulossa Helski-Vantaalle Fougalla. Lennonjohto komensi hänet houldaamaan Korsolle. Kerrotaan, että hän kuittasi ohjeen :"No sopiiko, että teen tässä odotellessani muutaman silmukan?"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kesällä 06 oltiin Kalajoella viettämässä erään autokerhon kesäbileitä lentokentällä ja kenttä oli viikonlopuksi meille varattu.

Kiitotiet suljettiin perjantaina klo 18.00 ja tarkoitus oli avata ne lauantaina 18.00 jälleen.

Ei kai vain ollut OCF:n kesäpalaverit ??

 

Nim. Pirkka-Audilla ajava, jonka paras kaveri on hurahtanut yhtä paljon Opeleihin kuin allekirjoittanut lentokoneisiin ja Hattrickiin....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai vain ollut OCF:n kesäpalaverit ??

 

Nim. Pirkka-Audilla ajava, jonka paras kaveri on hurahtanut yhtä paljon Opeleihin kuin allekirjoittanut lentokoneisiin ja Hattrickiin....

Hyi kauhea....ocf, ehei todellakaan!

Btcf:n....ocf on alkanu vain matkimaan meitä tuossa hommassa...juttaat prkl  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perttu jota myös Peraksi kutsuttiin oli tulossa lennolta takaisin Malmille. Oli pitkässä finaalissa mutta veti siitä suoraan ylös ja teki silmukan ja palasi finaaliin ja laskeutui siististi. Platalla tornista kysyttiin, että mikä se tuo tuollainen oli. Siihen Pera tokaisi tuttuun tyyliinsä, että se oli silimukka ja olisin tehny toisenkin mutta kun meni toi toinen pannu kylmäksi tossa Keravan kohdilla ni en viittiny.

Oli se aika hemmo se Pera. Joi ittensä sitten hengiltä joku vuosi tuon episodin jälkeen.

 

Antaisitkos paremman vihjeen. Tuo juttu maistuu oudolta, monessa suhteessa. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tapahtui 2vko sitten San Francisco International Airportilla...

 

United Airlinesin suihkareissa on kuulokkeet ja kanavalta 9 kuulee ATC:n ja koneiden välisen keskustelun koko matkan ajan (tietysti riippuen siitä, haluaako kapteeni pitää kanavaa päällä, ainakin molemmilla legeillä he pitivät ja mainostivat erikseen asiaa tervetuloa-kuulutuksessaan). On muuten kiva taittaa matkaa kun kuulee selvitykset ja koko hälinän jaksolla - menee aika paljon mukavammin :)

 

UNITEDXXX: "UnitedXXX, vacated runway 28R via Delta....and um...for your information, there is a housecat on the grass area between the runways"

TOWER: "UnitedXXX, did you say a housecat?"

UNITEDXXX: "Yes Sir....a housecat"

TOWER: "It's not a housecat.....it's an airportcat"

UNITEDXXX: "haha.....yeah, right....correction, an airportcat in sight"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

UNITEDXXX: "UnitedXXX, vacated runway 28R via Delta....and um...for your information, there is a housecat on the grass area between runways"

TOWER: "UnitedXXX, did you say a housecat?"

UNITEDXXX: "Yes Sir....a housecat"

TOWER: "It's not a housecat.....it's an airportcat"

UNITED: "haha.....yeah, right....correction, an airportcart in sight"

 

Kustannus tehokas lintujen karkotin tuolla SFO:lla  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuosta Unitedin jutusta tuli mieleen. Laineen Paulin kanssa tulimme Wichitasta Chicacoon Unitedin lennolla, tietenkin jaksoa kuunnellen. Jossain puolenvälin paikkeilla hämmästyimme kun jakso hiljeni pitkäksi aikaa. Taisivat pojat panna jakson poikki.

Olimme juuri laittamassa luureja pois kun kuulimme. Center N xxx, radio check ! Vastaus 5/5.

 

Ei sielläkään aina ole vilkasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaan saataisiinpa tuollainen kanava omalle Finnairillemmekin. Ei luulisi olevan kustannuskysymys, vaan enemmän halusta kiinni. :(

 

Arttu

 

Tuosta Unitedin jutusta tuli mieleen. Laineen Paulin kanssa tulimme Wichitasta Chicacoon Unitedin lennolla, tietenkin jaksoa kuunnellen. Jossain puolenvälin paikkeilla hämmästyimme kun jakso hiljeni pitkäksi aikaa. Taisivat pojat panna jakson poikki.

Olimme juuri laittamassa luureja pois kun kuulimme. Center N xxx, radio check ! Vastaus 5/5.

 

Ei sielläkään aina ole vilkasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaan saataisiinpa tuollainen kanava omalle Finnairillemmekin. Ei luulisi olevan kustannuskysymys, vaan enemmän halusta kiinni. :(

Asiassa on myös se että se on hieman kyseenalainen systeemi Suomen nykyisellä radioliikennettä koskevalla lainsäädännöllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Radioista puheen ollen - meillä oli 1966 Aeron ilmailuopiston mittarilentokurssilla varttuneempi Aeron radiotekniikan mies, joka avasi luentosarjansa suurin piirtein näin: Varmaankin monelle teistä on ilmailuradiomiesten kanssa keskustellessa tullut sellainen käsitys, että lentokoneet on keksitty siksi, että radioita voitaisiin siirrellä paikasta toiseen.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Semmoisen muistan jossain kuulleeni, että joskus aikoinaan olisi Kuopiossa ollut pidemmän aikaa ihan oikeita kenialaisia lennonjohtajan opissa. Sittemmin olisivat suomalaiset hämmästyneet sinne päin maailmaa lentäessään, kun Nairobin tornista kuului tummalla äänellä "Ka päevee <radiokutsu savoksi>, mitteepä kuuluu?"

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tuota "suomettumista" harrastettu Pariisissakin. Finnairin kone, Kestin kassu meni Pariisiin. Laskuvuorot ja selvitykset tuli suomeksi. Aina kun lennonjohtaja tuli ääneen oli laskuvuoro pudonnut viidellä. Kunnes tuli selvitys laskuun.

Toiset eivät tajunneet Finnairin etuilleen, koska heille puhuttiin Englanniksi.

vasta maassa kassu ja työkaverinsa tajusivat: " hei hitto, sehän puhu suomea".

 

Samainen lennonjohtaja yritti opettaa mulle ranskaa, kun toi Robinin esitteille suomeen. Lopetettiin mun kanssa opiskelu kun päästiin ranskaksi " mustaan kissaan" ;) ( chattnuaaar).

Suomea tuo nykyinen Airfrancen kippari oppi kivasti.

 

Kun olimme porukalla, hän myös mukana, helsingin yössä, kävi heillä uskomaton vienti, naisten suhteen.

En uskaltanut ikinä soittaa hänelle, kun olin Pariisissa, koska hän luuli tuon "flaksin" olleen järjestetyn.

Hän hoki useasti: " odotas kyytiä, kun pääset pariisiin".  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ILMAN SILMÄLASEJA

 

Lento-oppilasneito lensi lennonopettajiensa kanssa kohtuullisen hyvin. Ensimmäinen yksinlento ja kaikki yksinlennot sen jälkeen olivat täyttä painajaista. Oppilaan läpilaskut olivat pelottavaa katsottavaa. Kiitotien leveys ei tahtonut riittää. Kaksi Lentohuollon opettajaa, molemmat tulevia Finnairin kapteeneita, seurasi toisiaan tukien Malmin tornista oppilaansa edesottamuksia. Minusta opettajat näyttivät olevan terapian tarpeessa.

 

Sattumalta selvisi, että oppilas käytti arkielämässään koko ajan silmälaseja. Likinäköinen neito oli luullut, että lentäjällä ei saa olla laseja. Hän oli jotenkin onnistunut läpäisemään lääkärintarkastuksen ilman silmälaseja. Neito pystyi ohjaamossa lukemaan mittareita, mutta ei nähnyt kunnolla minne oli menossa. Koululennoilla hän osasi päätellä vierellään istuvan opettajan kehonkielestä miten lento eteni. Kun opettaja ei ollut mukana koneessa, niin palaute puuttui. Siksi neito oli salaa käyttänyt silmälaseja yksinlennoillaan, mutta ottanut ne aina finaalissa pois paljastumisen pelossa. Häntä kehotettiin pitämään laseja päässään ja hänelle esiteltiin muutama silmälasipäinen pilotti. Ongelmat loppuivat. Aikanaan neito sai myös lupakirjan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattui viime viikolla Hesa-Vantaalla:

 

-FINNAIRXXX, taxi to holding RWY 22R, cross RWY 22L.

-Taxi to holding 22L, cross 22R, FINNAIRXXX

-ööö, sulla tais nyt mennä vähän väärinpäin noi kiitotiet?

-Jooo o....saattohan ne mennä, sattuuhan näitä

-(2 tangenttia)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

60 luvulla aluelennonjohtajalla oli vielä aikaa puhella niitä ja näitä samalla kun antoi selvityksiä.

Kerran juttelin Turun tornimiehen kanssa ja hän mainitsi että Turussa oli tehty moovmenttiennätys viime kuussa.

Tottakai utelin millaisissa luvuissa siellä mennään? Tarkkoja lukuja en muista mutta kerroin että malmilla pojat hoitavat tuon liikenteen 3-4 :ssä päivässä.

Turkulainen oli hyvin epäileväinen että tuskin niin pian.

Soitin Malmille ja varmistin luvut.

Seuraavan kerran kun puhuin Turun kanssa kerroin että en ollut aivan oikeassa.

Tähän Turunmies. Kyllä minä tosiaan epäilin sinua.

 

Minä korjasin että Malmi tekee sen kahdessa päivässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huhtikuussa 1966 olin juuri muutamaa päivää aikaisemmin saanut mittarilentokelpuutuksen, kun olimme tulossa Mooneylla merenrannikkoa pitkin Rovaniemeltä Turkuun. Sää oli täysin pilvetön, ja mietin mielessäni, että on lähes epärehellistä merkitä tätä IFR-lennoksi lentopäiväkirjaan. Ilta oli jo pimeä tullessamme Porin tienoille. Välittömästi sen eteläpuolella törmäsimme paksuun pilvimuuriin. Kutsuin pari kertaa Turkua, mutta vastausta ei tuntunut kuuluvan. Sitten Turku reagoi: Kukas siell Turkku kutsu?

Vastasin: OH-MOA ja pyydeettäis lähestymisohjeita.

Mistäs sää oot tulos? kysyi Turku.    Rovaniemeltä, vastasin.

Ook sä tehny plaanin?    Kyllä se on jätetty sisään Rovaniemellä, ilmoitin.

Jaa, ei meil o vaa mittää tieto sust, kommentoi Turku, sitäpaitt torni o jo kiinn, mää oli just kotti lähdös. Mut mikäs se su arvio Turull o?

Ilmoitin, ja teimme kiertolähestymisen runsain nopeusmarginaalein, koska alempana tuli jo paksulti jäätävää räntää. Tilanne oli aloittelijalle vaativa, ja muistin Turun tornia aina myöhemmin kiitolllsuudella siitä, etteivät niin tarkkaan piitanneet työajoista. Seuraavana päivänä kone oli platalla tiukasti jäässä, niin. että piti lähettää kanssamatkustajat junalla Helsinkiin ja panna kone vielä yöksi halliin sulamaan, ennen kuin pääsin jatkamaan. Kyllä lentokoneella pääsee nopeasti paikasta toiseen, jos vain on aikaa matkustaa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KISS

 

Oli saatava selville miten Ilmailulaitoksen toimitalo Helsinki-Vantaalla vaikuttaisi näkyvyyteen vanhasta lennonjohtotornista. Insinöörit lupasivat mallintaa asian tietokoneella. Minä tiesin, että lennonjohtajat uskovat parhaiten omia silmiään. Siksi minulle riitti KISS (Keep It Simple Stupid). Pyysin, että maastoon merkittiin talon äärinurkat ja ilmoittamaan talon korkeuden jaloissa asematasolta mitattuna. Vuokrasin Helikopteripalvelusta Bell 206L LonRangerin ja lentäjän. Nousimme ilmaan liikelentokeskuksesta ja laskeuduimme ulkomaan terminaalin eteen asematasolle nollaamaan korkeusmittarit. Sitten nousimme uudestaan ilmaan ja leijuimme vuoron perään talon äärinurkkien kohdalla. Meitä tähystettiin tornista ja tornin ikkunalaseihin teipattiin talon siluetin ääriviivat lennonjohtajan tuolilta katsottuna.

 

Tietokoneratkaisu olisi varmasti ollut toimiva, mutta helikopterikyyti oli hauskempi ja tulos oli heti nähtävissä aidoissa olosuhteissa. Lennolla oli lisäksi mukana tukenani kaksi kaunista toimistosihteeriä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tornikelpuutus.

 

Sain komennuksen Oulun torniin. Perehtyminen paikallisiin olosuhteisiin kesti noin puoli tuntia.

Niinpä jäin yksin odottelemaan mahdollisia asiakkaita. Samalla tutustuin kirjallisuuteen , pysyväismääräyksiin jne.

 

Meni varmaan tunti niin puhelin soi.

Täällä Varjakassa kauppa palaa ja palopäällikkö pyytää yhtä autoa sinne. Soittaja oli naishenkilö joka ei selvästi tuntenut ääntäni. Se oli varmasti hyvin epäileväinen. Eihän nyt lentokentältä paloautoja lähetetä minnekään. Onneksi en sanonut niin.

 

Soitin kenttäpäivystykseen. Sieltä tuli varma vastaus, yksi lähtee yksi jää, sopiiko ?

Taisin siihenkin vastata epävarmasti, ssoopii.

 

Ehdin vielä soittaa silloiselle päällikölle. Kerroin tarinan. Hän kertoi että toinen paloauto on kunnan. Ei me edes voida vastata ei.

Ei mennyt kuin hetki niin sama soittaja kysyi sitä paloautoa. Nyt jo pystyin vastaamaan vakuuttavasti että se auto on jo lähtenyt.

Jos tämä olisi tapahtunut Hesassa en olisi edes soittanut kunnossapitoon tai palokuntaan.

Toisaalta jos yhtään konetta olisi ollut tulossa niin varmasti olisin vastannut kieltävästi.

 

Tuskin uuteen työpaikkaan koulutetaan yhtä leväperäisesti nykyään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään