Esa Karanko

Anekdootteja lennonjohdosta

1 744 viestiä aiheessa

Sattui viime viikolla Hesa-Vantaalla:

 

-FINNAIRXXX, taxi to holding RWY 22R, cross RWY 22L.

-Taxi to holding 22L, cross 22R, FINNAIRXXX

-ööö, sulla tais nyt mennä vähän väärinpäin noi kiitotiet?

-Jooo o....saattohan ne mennä, sattuuhan näitä

-(2 tangenttia)

 

Aiemminkin kun skanneri oli paljon päällä juuri EFHK:n liikennettä kuuntelemassa, olin enemmän kuin kerran aivan 100% varma että siinä pilotin takaisinluvussa menivät Right ja Left sekaisin.

Mutta torni ei korjannut.

Kuinkahan usein sellaista tapahtuu EFHK:lla, että kone lähtee leftiltä kun piti lähteä rightilta?

 

Aina pitäisi olla Scanrec äänittämässä kun kenttää kuuntelee, kun ei koskaan tiedä koska siellä jotain tapahtuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Aina pitäisi olla Scanrec äänittämässä kun kenttää kuuntelee, kun ei koskaan tiedä koska siellä jotain tapahtuu.

 

Radiolaki

7 §

Radiosalaisuus

Joka vastaanottaa muun kuin hänelle tarkoitetun radiolähetyksen, jota ei ole tarkoitettu yleisesti vastaanotettavaksi, ei saa tallentaa sitä .....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Radiolaki

7 §

Radiosalaisuus

Joka vastaanottaa muun kuin hänelle tarkoitetun radiolähetyksen, jota ei ole tarkoitettu yleisesti vastaanotettavaksi, ei saa tallentaa sitä

 

Tästä on väitelty melkein ikuisuuksia mutta onko siitä nyt varmaa tietoa että toi ei ole yleisesti vastaanotettavaksi tarkoitettu radiolähetys?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä on väitelty melkein ikuisuuksia mutta onko siitä nyt varmaa tietoa että toi ei ole yleisesti vastaanotettavaksi tarkoitettu radiolähetys?

 

Kyllä. Se on yksinomaan rekisteröityjen ilmailuradioasemien vastaanotettavaksi tarkoitettu. Kaikki muu on saivartelua. Oikeuden päätöstä tästä itsestäänselvyydestä ei tietääkseni kukaan ole kuitenkaan hankkinut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä. Se on yksinomaan rekisteröityjen ilmailuradioasemien vastaanotettavaksi tarkoitettu. Kaikki muu on saivartelua. Oikeuden päätöstä tästä itsestäänselvyydestä ei tietääkseni kukaan ole kuitenkaan hankkinut.

 

En haekaan tässä mitään oikeuden päätöstä vaan jotain lainkohtaa tai viranomaisen kannanottoa asiaan. Kannattaa muistaa että lakimaailmassa ei ole semmoista asiaa kuin itsestäänselvyys. Moni itsestäänselvyys on kääntynyt ihan päälaelleen kun on menty oikeusasteisiin. Samoin asia joka on ollut itsestäänselvyys käräjäoikeudessa ei olekaan enää itsestäänselvyys hoviin mentäessä. Sitten vielä moni itsestäänselvyys on muuttunut euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa vaikka suomalainen oikeus onkin todennut asian toisin.

 

Mutta sinulle ilmeisesti lentäjänä on sitten oikein faktaakin asiasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En haekaan tässä mitään oikeuden päätöstä vaan jotain lainkohtaa tai viranomaisen kannanottoa asiaan. Kannattaa muistaa että lakimaailmassa ei ole semmoista asiaa kuin itsestäänselvyys. Moni itsestäänselvyys on kääntynyt ihan päälaelleen kun on menty oikeusasteisiin. Samoin asia joka on ollut itsestäänselvyys käräjäoikeudessa ei olekaan enää itsestäänselvyys hoviin mentäessä. Sitten vielä moni itsestäänselvyys on muuttunut euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa vaikka suomalainen oikeus onkin todennut asian toisin.

 

Mutta sinulle ilmeisesti lentäjänä on sitten oikein faktaakin asiasta?

Kysyin tuota viestintävirastolta tuossa reilu vuosi sitten ja tämmöisen vastauksen sain.

 

Hei,

 

vastaus kysymykseesi on kielteinen.  Voimassa oleva laki, jonka nimi 1.3.2005 alkaen on laki radiotaajuuksista ja telelaitteista, ei salli lennonjohtoradiopuhelinliikenteen tarkoituksellista kuuntelemista. Sitä saa ottaa vastaan vain se, jolle se on tarkoitettu. Kyseessä ei ole yleisellä kutsukanavalla harjoitettava radioviestintä. Ilmailuradioviestintää ei yleensä ole tarkoitettu yleisesti vastaan otettavaksi.

 

Ns. skanneri-vastaanottimien hallussapito ja käyttö ei ole kiellettyä, vaikka radioviestintä on pääsääntöisesti luottamuksellista.  Viestinnän luottamuksellisuus rajoittaa kuitenkin näiden vastaanottimen käyttöä siten, että niillä ei saa tarkoituksellisesti kuunnella toiselle tarkoitettua luottamuksellista radioviestintää.

 

Radioviestinnän luottamuksellisuudesta on säädetty radiotaajuuksista ja telelaitteista annetun lain 37 §:ssä.  Sen 3 momentissa on myös luettelo radioviestinnästä, jota ei pidetä luottamuksellisena ja jota eivät vastaanottamiskielto ja vaitiolovelvollisuus koske:

 

37 § Radioviestinnän luottamuksellisuus

 

Radioviestintä on luottamuksellista ja sitä saa vastaanottaa vain se, jolle se on tarkoitettu.

 

Se, joka on ottanut vastaan tai muutoin saanut tiedon luottamuksellisesta radiolähetyksestä, jota ei ole hänelle tarkoitettu, ei saa oikeudettomasti ilmaista eikä käyttää hyväksi tietoa lähetyksen sisällöstä tai olemassaolosta.

 

Luottamuksellisena radioviestintänä ei pidetä:

      1) televisio- ja ääniradio-ohjelmistojen alkuperäisiä lähetyksiä;

      2) hätäkutsuja;

      3) yleisellä kutsukanavalla harjoitettavaa radioviestintää;

      4) radioamatööriviestintää;

      5) lyhytaaltoradioviestintää 27 megahertsin taajuusalueella;

      eikä muuta sellaista radioviestintää, joka on tarkoitettu yleisesti vastaanotettavaksi.

 

Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei estä tiedon antamista Viestintävirastolle luottamuksellisen radiolähetyksen olemassaolosta ja tunnistamistiedoista, jos se on tarpeen radioviestinnän häiriön tunnistamiseksi ja paikantamiseksi, häiriön poistamiseksi tai rajoittamiseksi taikka häiriön aiheuttajan syytteeseen saattamiseksi. Tietoja luottamuksellisen radiolähetyksen sisällöstä saa antaa vain, jos se on välttämätöntä turvallisuusradioviestinnän häiriön tunnistamiseksi, paikantamiseksi, poistamiseksi tai rajoittamiseksi taikka häiriön aiheuttajan syytteeseen saattamiseksi. (28.1.2005/46)

 

Rangaistus 2 momentissa säädetyn vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta tuomitaan rikoslain 38 luvun 2 §:n 2 momentin mukaan, jollei teko ole rangaistava rikoslain 40 luvun 5 §:n (39/1889)mukaan tai jollei siitä muualla kuin rikoslain 38 luvun 1 § :ssä säädetä ankarampaa rangaistusta.

 

terveisin

 

Pertti Suortti

neuvotteleva lakimies

Viestintävirasto

(09) 6966 408

 

Tietenkin on eri asia miten tilannetta oikeudessa tulkittaisiin.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En haekaan tässä mitään oikeuden päätöstä vaan jotain lainkohtaa tai viranomaisen kannanottoa asiaan. Kannattaa muistaa että lakimaailmassa ei ole semmoista asiaa kuin itsestäänselvyys. Moni itsestäänselvyys on kääntynyt ihan päälaelleen kun on menty oikeusasteisiin. Samoin asia joka on ollut itsestäänselvyys käräjäoikeudessa ei olekaan enää itsestäänselvyys hoviin mentäessä. Sitten vielä moni itsestäänselvyys on muuttunut euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa vaikka suomalainen oikeus onkin todennut asian toisin.

 

Mutta sinulle ilmeisesti lentäjänä on sitten oikein faktaakin asiasta?

 

Noin toki on, siksi mainitsinkin, ettei oikeuden ratkaisua ole tiedossani. Ei minulla ole muuta faktaa kuin lakiteksti, sen perustelut ja niiden koulutetulla kaupunkilaisjärjellä tehty tulkinta.

 

Entisenä (ilmailu)viranomaisena ja monien eri viranomaisten asiakkaana olen oppinut senkin, ettei viranomaisen mielipide lain tulkinnasta ole välttämättä sama kuin oikeusistuimen, suomalaisella viranomaisella on usein (ei toki aina) taipumuksena kieltää enemmän kuin laki.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Tuo teksti on melko yksiselitteinen sen suhteen, ettei ATC:tä saa kuunnella skannereilla, lukuunottamatta ensimmäisen kappaleen lausetta: "Ilmailuradioviestintää ei yleensä ole tarkoitettu yleisesti vastaan otettavaksi". Mitä tarkoittaa "ei yleensä ole" ? Onko joskus sitten esim. harrastusmielessä, opetusmielessä tms ?

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Tuo teksti on melko yksiselitteinen sen suhteen, ettei ATC:tä saa kuunnella skannereilla, lukuunottamatta ensimmäisen kappaleen lausetta: "Ilmailuradioviestintää ei yleensä ole tarkoitettu yleisesti vastaan otettavaksi". Mitä tarkoittaa "ei yleensä ole" ? Onko joskus sitten esim. harrastusmielessä, opetusmielessä tms ?

 

Arttu

 

121.500 ?

 

Pitaisiko vaijeta, vai ottaa yhteytta pelastusviranomaisiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsoppas. Virkamies on oikein kommentoinut asiaa. Viestintävirastolla on ainoastaan yksi virallinen ohje jossa asiaa käsitellään. Tosin vuodelta 2002. Onko laki oikeasti muuttunut 2005 vai onko vain lain nimi muuttunut?

 

http://www.ficora.fi/index/viestintavirasto/asiakastiedotteet/radiotaajuudet/2002/P_8.html

 

Tuolta viimeisessä kappaleessa sanotaan

 

Luottamuksellisen ja julkisen radioviestinnän ero perustuu siis osittain varsin hienojakoiseenkin lain tulkintaan. Tämän vuoksi voidaan olettaa, että tätä rajanvetoa koskeva tulkinta erityisesti eri radioviestintämuotojen sisällä edelleen kehittyy, kun yksittäistapauksellisia tilanteita joudutaan tulkitsemaan. Sitä, miltä osin esimerkiksi meriradioviestintä tai ilmailuradioviestintä on julkista, ei ole kattavasti selvitetty.

 

Samaisessa tiedotteessa sanotaa myös

 

Radiolähetyksen lähettäjän tarkoitus on keskeisenä tekijänä otettava huomioon radiolähetyksen luottamuksellisuutta tulkittaessa. Ainoastaan kun on selvää, että lähettäjä on tarkoittanut lähetyksensä yleisesti vastaanotettavaksi, niin se on julkinen käytetystä radioviestintämuodosta riippumatta.

 

Eli tuosta voidaan tulkita että jos lennonjohtaja tarkoittaa viestinnän julkiseksi silloin se sitä olisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolta löytyy kohta, joka kumoaa vaitiolovelvollisuuden (kohta 2):

 

Luottamuksellisena radioviestintänä ei pidetä:

      1) televisio- ja ääniradio-ohjelmistojen alkuperäisiä lähetyksiä;

      2) hätäkutsuja;

      3) yleisellä kutsukanavalla harjoitettavaa radioviestintää;

      4) radioamatööriviestintää;

      5) lyhytaaltoradioviestintää 27 megahertsin taajuusalueella;

      eikä muuta sellaista radioviestintää, joka on tarkoitettu yleisesti vastaanotettavaksi.

 

Arttu

 

121.500 ?

 

Pitaisiko vaijeta, vai ottaa yhteytta pelastusviranomaisiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää on menny jo monen viestin osalta aivan OT:ksi, voisko modet siirtää nämä radioliikenteen kuuntelukeskustelut ystävällisesti esim. siihen vähän aikaa sitten asian tiimoilta käytyyn keskusteluun jatkoksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää on menny jo monen viestin osalta aivan OT:ksi, voisko modet siirtää nämä radioliikenteen kuuntelukeskustelut ystävällisesti esim. siihen vähän aikaa sitten asian tiimoilta käytyyn keskusteluun jatkoksi?

 

Hyva idea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin tornissa oli/on merkinantolamppu.

Mulla oli mukavan oloinen oppilaskandi, jonka kelpoisuus värinäön suhteen piti päätellä valomerkein.

Nämä valomerkit otettiin vastaan odotuspaikoilla, eri puolella kenttää.

 

Tiesin, että kaverin värinäkö ei ole pahasti pielessä, joten testiin.

 

Menin kuitenkin torniin puhdistamaan,siellä vuosikausia tupakansavussa olleen lampun värilinssit ja lampun, valoteho tuplaantui ainaski.

 

Pessi, Himmanen ja Tiessalon Harri nauroivat monta kertaa makeasti tuota lampun putsaustani.

 

Oppilaskokelas läpäisi tuon testin ja lentää edelleenkin :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Nykyisen kotimaanterminaalin paikalla oli ennen valtaisa kallio joka esti tornista näkyvyyden kiitotielle 15/33.

Tämän vuoksi kallion laelle oli rakennettu " orjatorni ". Hänellä oli radiovimpaimet mutta liikenteeseen sai puuttua vain tosi tiukan paikan tullen.

 

Kerran ihmettelimme kun Convair lähti rullaamaan halleilta, määränpää Halli = EFHA. Tavallisesti vain koulu- koelentokoneet lähtivät halleilta.

 

Kun Conna rullasi tornin ja " orjatornin " ohi kumpikaan lennonjohtaja ei huomannut mitään erikoista.

Vasta lähtökiidossa huomasin koneen takaoven olevan auki.

 

Tartuin mikkiin ja kiljaisin , teidän takaovi on auki.

Ei meillä ole takaovea lainkaan.

 

Olivat matkalla Halliin testeihin, voisiko Connaa käyttää armeijan hyppykoneena.

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuultu  2.2 illalla.Eli pirkkala lähestyminen ja Aero airlines(puhuivat suomea).

Lähestyminen:Joo kohta tulee kitkat kiitotielle

Aero:Seelvä juttu.Tuleeko siä lunta paljon (satoi tosi paljon lunta)

Lähestyminen:Kyllähän sitä ihan tarpeeksi tulee.

Aero:Tätyy rasvata sukset.

Lähestyminen:(naurua)Ne on jo rasvattu mutta älä rasvaa hirveästi meinaan kitkat on 20

Aero:Selvä juttu!

Lähestyminen:Ota yhteys torniin 118,7

Aero:Hyvää iltaa pirkkalan tornille!

Torni:Iltaa estonia selvä laskuun.

Aero:Kato kato kuulee sinuakin joskus

Torni:Jooo

;D:D:laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmilla:

 

-OH-XXX, toi sun ääni on kyllä aika pehmee kolleegoihis verrattuna, toimis varmaan hyvin jossain baarissa.

-Joo, pitääpä ens kerralla ottaa sitten luurit mukaan baariin.

-Laita sitten johto rullalle ettet kompastu siihen.

-O-XX

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuultu tänään 2.2 illalla.Eli pirkkala lähestyminen ja Estonian airlines(puhuivat suomea).

Lähestyminen:Joo kohta tulee kitkat kiitotielle

Estonia:Seelvä juttu.Tuleeko siä lunta paljon (satoi tosi paljon lunta)

Lähestyminen:Kyllähän sitä ihan tarpeeksi tulee.

Estonia:Tätyy rasvata sukset.

Lähestyminen:(naurua)Ne on jo rasvattu mutta älä rasvaa hirveästi meinaan kitkat on 20

Estonia:Selvä juttu!

Lähestyminen:Ota yhteys torniin 118,7

Estonia:Hyvää iltaa pirkkalan tornille!

Torni:Iltaa estonia selvä laskuun.

Estonia:Kato kato kuulee sinuakin joskus

Torni:Jooo

;D:D:laugh:

 

Siis lentääkö Estonian Airlines jotakin reittiä Tampereelle...?, vähän ot. mutta...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis lentääkö Estonian Airlines jotakin reittiä Tampereelle...?, vähän ot. mutta...?

 

Luulenpa, että kyseessä on Aero eli Reval.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kreikassa kuulin Englantilaiselta lennonopettajalta kun Lontoossa joskus oli Blackbird tullut tutkalle ääneen.:

 

Blackbird: Radar, Good Day, Airforce Blackbird, request FL 800(!)

Controller: Sir, if you think you can reach FL 800, it's all yours!

Blackbird: Roger Air Force Blackbird, leaving FL 900 descending FL 800...

 

 

Kyseessä siis SR71 Blackbird..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blackbird: Roger Air Force Blackbird, leaving FL 900 descending FL 800...

 

Maksimit mitä SR-71 pystyi ylläpitämään oli luokkaa FL 850.

 

Lieneekö tämäkin urbaani legenda? Olen kuullut, että on kertoillut samaa italialaiselle lennonjohdolle ja pari muutakin maata / kaupunkia on ollut tarinan tapahtumapaikkana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulenpa, että kyseessä on Aero eli Reval.

Olin sen pistänyt väärin no onhan se estoonialainen  ;D

Kiitos Jouni korjauksesta :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maksimit mitä SR-71 pystyi ylläpitämään oli luokkaa FL 850.

 

Lieneekö tämäkin urbaani legenda? Olen kuullut, että on kertoillut samaa italialaiselle lennonjohdolle ja pari muutakin maata / kaupunkia on ollut tarinan tapahtumapaikkana.

 

Luulen että on samaa luokkaa kuin seuraava.

Naton kone lensi pinnalla 400.

Tutka varoitti linnuista.

Kone kysyi, mitä lintuja täällä pinnalla 400 lentää?

Tutka vastasi, "paineistettuja kottaraisia"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LENNONJOHTAJAN UNIVORMU

 

Helsinki-Vantaan lentoasemalla hankittiin radio- ja tutkateknikoille työtakit. Tummansiniset pitkät sarkatakit olivat kamalan näköisiä. Ne muistuttivat teurastajan takkeja. Muutamat lennonjohtajat halusivat univormuja. Univormuasiassa aktiivinen lennonjohtaja oli tulossa vuoroon. Lainasimme teknikoilta takit ja puimme ne päällemme. Kaikkein suurimman takin ripustimme naulakkoon. Istuimme takit yllä työpisteidemme äärellä, kun kolleega tuli lähestymislennonjohtoon. Kerroimme hänelle, että nyt ne ovat tulleet ja osoitimme naulakossa riippuvaa takkia. Hän puki sen heti päälleen. Lyhytkasvuisen työtoverin yllä se muistutti soputelttaa ja hän valittikin heti, että takki on liian iso. Missä sen saa vaihtaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään