Esa Karanko

Anekdootteja lennonjohdosta

1 744 viestiä aiheessa

Ne on nykyisin meillä.

 

On niitä teillä siellä. Pidätte peijoonit niitä kiven sisällä.

Ulkonäköstä en heitä tunne, mutta kauniista äänestä ja käytöksestä kyllä.

Kerrohan terveisiä  :)

 

oooon meillä Malmillakin kaunottaria  :thmbup: , ehkä siksi käyt ajoittain Malmilla kahvillakin  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Läksimme tutustumaan erään suomalaisfirman hollantilaiseen tytäryhtiöön Leuwaardenissa. Isäntämme olivat järjestäneet meille kulkuneuvoksi Falconin. Päästyämme perille ja hotelloiduttuamme menin tietysti heti erään matkatoverini kanssa hotellin katutasossa olevalle aurinkoiselle terassille oluelle. Siinä jonkun aikaa istuttuamme tönäisi matkatoverini minua kyynärpäällään ja osoittaen erästä terassin aidan viertä kulkevaa totesi:" On sitä näköjään täällä Hollannissakin ihan hyvännäköisiä nuoria naishenkilöitä!"  "No joo, nyt juuri sattuu olemaan", vastasin. "Miten niin sattuu olemaan?" kysyi matkatoverini. "No, kun tuli juuri. Hän on nimittäin koneemme kapteeni!" totesin.

Kolleegani ei ollut koneeseen tullessaan  ja laskun jälkeen sieltä poistuessaan tullut kiinnittäneeksi mitään huomiota siihen, kuka istui ohjaamossa vasemmalla puolella. Vasta paluumatkalle lähdettessä hän vakuuttui asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

POMPPUJA

 

Pilotti vuokrasi Malmilla Cessna C-172:n ja lähti lennättämään kavereitaan. Hän palasi kaupungin yltä ja lähestyi kiitotietä 27. Laskussa lentokone pomppasi kovasti ja ohjaaja teki ylösvedon. Uuden lähestymisen jälkeen Cessna pomppasi taas. Pompun korkeimmalla kohdalla lentäjä huusi radioon "en saa tätä millään laskeutumaan". Kyydissä olleet matkustajat kuulivat varmasti mitä heidän lentäjänsä sanoi. Käskin heti pilottia pitämään rattia paikallaan. Siinä kyllä otin lennonjohtajana harkitsemattoman riskin, mutta se tapahtui täysin vaistomaisesti. Meillä oli kuitenkin hyvää onnea ja lasku onnistui hienosti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KYLMÄVERISTÄ TOIMINTAA

 

Olin tutkalennonjohtajana luolassa, kun Lufthansan Boeing 727 teki eräänä talvi-iltana lentoonlähtöä kiitotieltä 22 Helsinki-Vantaalla. Torni kertoi, että Lufthansa liikahti vähän matkaa ja pysähtyi. Torni ei pystynyt pimeyden takia määrittelemään Lufthansan tarkkaa paikkaa. Zoomailin odotuspaikalle kauko-ohjatulla televisiokameralla, mutta silläkään ei nähnyt tarkasti. Kirkkaita valopisteitä oli liikaa. Koska Lufthansa ei näyttänyt lähtevän, annoin tornille luvan pistää kakkosena oleva Spantaxin Douglas DC-8-61 lähtemään ensimmäisenä. Torni peruutti Lufthansan lähtöselvityksen ja kysyi siltä onko kiitotie vapaana. Lufthansa vastasi, että he eivät ole kiitotiellä. Spantax ilmoitti oma-aloitteisesti mahtuvansa ohi. Pitkä DC-8 lähti ykkösenä.

 

Torni oli lähettänyt asematasovalvojan Follow Me -autolla katsomaan tilannetta 22:n odotuspaikalla. Lufthansan Boeing 727 oli aivan kiitotien alkupäässä sen vasemmalla puolella lumihangessa. Pyrstö oli kitotien reunassa. Spantaxin miehistö oli tajunnut, että nyt voisi tulla pitkä viivytys. Niinpä nämä pelimiehet eivät kertoneet mitään Lufthansan tukalasta tilasta, vaan ilmoittivat pystyvänsä ohittamaan sen.

 

Syy ulosajoon selvisi pian. Kiitotien lähtöpaikka oli betonia ja kiitotie asfalttia. Kitkakerroin oli asfaltilla hyvä, mutta betoni oli liukasta. Lufthansa oli saanut odotuspaikalla selvityksen välittömään lentoonlähtöön. Lähtevän Lufthansan nokkapyörä oli vasemmalle käännettynä, kun se tuli liukkaalta betonilta asfaltille. Hankeen ajon jäkeen lentokoneen miehistö oli sen verran päästään pyörällä, että tornille kertominen vähän viivästyi. Saksalaisten hämmennystä myös varmasti lisäsi Spantaxin ja Helsinki-Vantaan lennonjohdon kylmäverinen toiminta. Boeing 727 ei vaurioitunut ja Helsinki-Vantaan talvikunnossapito-ohjeita tarkennettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräässä ilmavoimien sotaharjoituksessa Lapin Lennostolla oli apujohtokeskus luolassa Kajaanissa. Meitä oli muutama reserviläinen, jotka oli armeijan huomaavaiseen tapaan majoitettu luolaan aivan taistelunjohdon vieressä olevaan huonosti äänieristettyyn huoneeseen. Vuorossa olivat yölennot, ja "vihollishävittäjän" oli havaittu lähestyvän Kajaania. Taistelunjohtajana sillä hetkellä toimi määrätietoinen ja voimakasääninen kapteeni Rouhiainen. Hän nosti torjujan ilmaan ja alkoi johtaa sitä hyökkäysasemaan. Tilanteen edistyessä ja Rouhiaisen innostuessa hänen äänensä kohosi entistäkin kuuluvammaksi. Tällöin reserviläiskämpän asukit olivat jo kaikki heränneet pyörien sängyissään uutta unta odotellen. Vähän aikaa kaikuvaa ääntä kuuneltuaan eräs reserviläisistä toteaa: "Menisikö joku sanomaan tuolle Rouhiaiselle, että johtamiseen voisi käyttää myös radiota!"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A/C: "How about speed?"

ATC: "How about high speed..."

Ha haa. Tämä on kolahtaa minuun. Naurattaa yhä.

 

:-)    Esa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Kuinkahan usein sellaista tapahtuu EFHK:lla, että kone lähtee leftiltä kun piti lähteä rightilta?

...

Aina pitäisi olla Scanrec äänittämässä kun kenttää kuuntelee, kun ei koskaan tiedä koska siellä jotain tapahtuu.

 

No empä ole kuullut tapausta, että kone olisi lähtenyt ilmaan 22R:lta, kun olisi pitänyt nousta 22L:tä. Rullausmatkassahan tosin on vain noin 2 km ero. No, yksi kiitotie pitää molemmissa tapauksessa kyllä ylittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MIELIKUVITUKSEN UHREJA

 

Helsinki-Vantaalla kalliosuojassa sijaitsevassa vanhassa lähestymislennonjohdossa toinen tutkalennonjohtaja lähti keskiyöllä lepäämään. Kun lepohuoneen oven veti kiinni ja sammutti valot, niin pimeys ja hiljaisuus olivat täydellisiä.

 

Makasin lepohuoneessa sängyssä selälläni ja kuuntelin omia sydämenlyöntejäni. Mietin, että yläpuolellani on 20 metriä kalliota. Paljonkohan se painaa? Miljoona tonnia? Mielikuvitukseni sai minut ahdistumaan ja sydämeni alkoi hakata ankarasti. Olin äkkiä täysin hereillä. Sytytin valot kylmä hiki otsallani ja menin lennonjohdon puolelle.  Kerroin työtoverilleni, että hän saa mennä lepäämään. Minua ei nukuta.

 

Ilmailulaitoksen toimistotalon perustuksia louhittiin myöhemmin lennonjohdon yläpuolella. En hämmästynyt yhtään, kun kolleegat kieltäytyivät olemasta luolassa räjäytysten aikana. Rakennusmestarit kyllä ihmettelivät moista epäluottamusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No empä ole kuullut tapausta, että kone olisi lähtenyt ilmaan 22R:lta, kun olisi pitänyt nousta 22L:tä. Rullausmatkassahan tosin on vain noin 2 km ero. No, yksi kiitotie pitää molemmissa tapauksessa kyllä ylittää.

 

Muutaman kerran olen kuullut jossain kohtaa sanottavan väärin, esim "Scandinavian 703, cleared for takeoff 22L", vaikka kone on lähestymässä odotuspaikkaa 22R. No hyvin äkkiä tuonkin johtaja huomaa ja korjaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere!

 

Jokunen(kin) aika sitten kuuntelin tuossa taustalla JFK:n iltaruuhkaista liikennettä.Eli live ATC audio feedsejä..ja sieltä JFK gnd tällä kertaa...

 

GND:antoi rullausohjeita vähän niin kuin olisi pilotilta kysynyt,että mikä vaihtoehto olisi mieleisin...

 

ACFTXXXX:Mitäs jos menemme ensin Victoria ja sitten alphaa(tjtn) ja odotuspaikalle xx..

 

GND:Nice try...Heh,heh...Ja antoi sitten niitä ohjeita siihen muun jonon jatkoksi...(oli meinaan hiukan pidemmät jonot tuolloin)

 

Ei voi kuin ihailla noiden kavereiden,myös naisten venymiskykyä ja paineensietokykyä tuolla..Kun katselee tietoja tuolta,niin liikennettäkin piisaa enemmän,kuin laki sallii.Jonka myötä sitten myöhästymisiäkin...

 

Kokeilen vielä tuon linkin poimia tuolta...

 

http://www.liveatc.net/feedindex.php?type=all

 

Ei näköjään anna ottaa tuolta tähän erikseen noita osoitteita.Mutta sieltähän voi jokainen poimia sen mieleisensä.

Vanha linkki jo useimmille,mutta laitetaan nyt vielä..

 

-Jukka :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ei voi kuin ihailla noiden kavereiden,myös naisten venymiskykyä ja paineensietokykyä tuolla..Kun katselee tietoja tuolta,niin liikennettäkin piisaa enemmän,kuin laki sallii.Jonka myötä sitten myöhästymisiäkin...

 

Yhdyn edelliseen puhujaan. Joskus aiemmin kun kuuntelukärpäsen purema oli kunnolla päällä, oli tapana olla skanneri messissä aina kun kentän lähellä sai yöpyä (silloin se oli plussaa). On jäänyt itsellenikin mieleen juuri esim. JFK, ORD ja BOS, joissa liikennettä on ruuhka-aikana aivan tautisesti ja Groundi ohjailee leppoisasti huumorilla höystettynä. Ei taitaisi olla minun hermoilla samaan  :'(

 

Niin ja LAX:ia on tullut kuunneltua kanssa kun on sen viimeisen yön yöpynyt jossain siellä Inglewoodin "urbaanissa viidakossa", jossa heavyt ajavat hienosti lähes rinta rinnan finaalissa niiden $29.99 motellien päältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdyn edelliseen puhujaan. Joskus aiemmin kun kuuntelukärpäsen purema oli kunnolla päällä, oli tapana olla skanneri messissä aina kun kentän lähellä sai yöpyä (silloin se oli plussaa). On jäänyt itsellenikin mieleen juuri esim. JFK, ORD ja BOS, joissa liikennettä on ruuhka-aikana aivan tautisesti ja Groundi ohjailee leppoisasti huumorilla höystettynä. Ei taitaisi olla minun hermoilla samaan  :'(

 

Niin ja LAX:ia on tullut kuunneltua kanssa kun on sen viimeisen yön yöpynyt jossain siellä Inglewoodin "urbaanissa viidakossa", jossa heavyt ajavat hienosti lähes rinta rinnan finaalissa niiden $29.99 motellien päältä.

 

Aijai :P

 

Urheiluselostaja sanoisi:Hunajata,hunajata....(no niin,nyt meni viimeisetkin järjen rippeet ;))

-Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PALJON NUMEROITA

 

ATC: "KLM XXX, turn right heading zero-eight-zero, descend to five thousand feet, QNH one-zero-two-two, maximum speed two-four-zero knots."

KLM XXX: "A lot of numbers in one call..." (kuittaus meni kuitenkin oikein)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen illalla...

 

Live ATC audio feeds:

 

Cargolux oli JFK:ltä MMMX:n lähdössä ja pyysi kiitotie 31L lentoonlähtöön,johon rullaus:Are You suree?

 

Cargolux:Olemme niin raskaalla kuormalla ja 31L on lähempänä.Säästyy aikaa ja polttoainetta,

 

Rullaus:Oletkohan nyt aivan varma.Katsoitko asian kartasta? Joudut rullaamaan kiitotie 31R:n ylikin ja siinäkin joudut odottelemaan.Katsopas nyt vielä uudelleen kartasta ja palataan sitten uudelleen.Sanoi kuitenkin vielä että tottakai saat rullata sinne asti,mutta se matka vie enemmän aikaa.

 

Sitten vaihtuikin ääneen deliveries,eikä CV:tä enää kuulunut...

 

Sama vitsiniekka oli tuolla myös viikko sitten (suomen aikaa n,20-22 ).Ja kaveri on siitä erikoinen,että tuntuu olevan aina pilke silmäkulmassa,vaikka kiire onkin kova..ja hänellä on aikaa yleensä jopa vaihtaa jonkun tutun pilotin kanssa muutama sana.Eilen kuulosti flunssaiselta,mutta meno päällä yhtä lailla!

 

-Jukka ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minullakin on Live ATC:n Kennedy ground tai tower usein taustalla kuuntelulla. Hienoa kuunnella todellisia ammattilaisia työssään. Lumimyrskyn 14.2.(?) aikana tuloportit olivat täynnä ja koneita ohjattiin tilapäiseen parkkiin pitkin ei käytössä olleita kiitoteitä ja rullausteitä.

 

Laskeutunut kone: We don’t have a gate, where do you want us to go?

Ground: To Chicago…

 

Yllättävän puutteellisella kielitaidolla tuntuu monen, jopa eurooppalaisen yhtiön lentäjät olevan liikkeellä. Pari päivää sitten:

 

Laskeutunut Air France (todella vahvalla ranskalaisella korostuksella jotain tähän tyyliin): "We would like to turn right on papa, left on mike bravo and left on quebec".

Ground: Say again?

AF: (sama litania uudestaan)

Gound: I can't understand what you are saying, say again?

AF: (sama litania)

Ground: aaah… Air France XXX heavy, turn left on mike bravo, right on alpha to the ramp.

AF: (saman litania neljännen kerran)

Ground: "You are not making any sense, just keep going and I’ll tell you when to turn".

 

Tämän jälkeen ground pysäytti pari konetta sanomalla: “Hold position and give way to Air France heavy, I’m not sure what his is doing”. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ATC: "Direct ELKUN kelkun.."

 

EDIT: Ja jos pieni mainos sallitaan, olen koonnut kuulemiani sekä tuttujen kautta saatuja lennonjohdon ja koneiden välisiä hauskoja keskusteluja tänne. Osa on tältä palstalta tuttuja, mutta löydettävissä on myös muutama tuore esim. Zürichistä :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minullakin on Live ATC:n Kennedy ground tai tower usein taustalla kuuntelulla. Hienoa kuunnella todellisia ammattilaisia työssään. Lumimyrskyn 14.2.(?) aikana tuloportit olivat täynnä ja koneita ohjattiin tilapäiseen parkkiin pitkin ei käytössä olleita kiitoteitä ja rullausteitä.

 

Laskeutunut kone: We don’t have a gate, where do you want us to go?

Ground: To Chicago…

 

Yllättävän puutteellisella kielitaidolla tuntuu monen, jopa eurooppalaisen yhtiön lentäjät olevan liikkeellä. Pari päivää sitten:

 

Laskeutunut Air France (todella vahvalla ranskalaisella korostuksella jotain tähän tyyliin): "We would like to turn right on papa, left on mike bravo and left on quebec".

Ground: Say again?

AF: (sama litania uudestaan)

Gound: I can't understand what you are saying, say again?

AF: (sama litania)

Ground: aaah… Air France XXX heavy, turn left on mike bravo, right on alpha to the ramp.

AF: (saman litania neljännen kerran)

Ground: "You are not making any sense, just keep going and I’ll tell you when to turn".

 

Tämän jälkeen ground pysäytti pari konetta sanomalla: “Hold position and give way to Air France heavy, I’m not sure what his is doing”. 

 

 

On ne Ranskalaiset aikamoisia...

 

JOskus jossain  päin Ranskaa(taisi olla siviili/sotilaskenttä,joku pienempi paikka)...

 

Eräät lentäjät kertoivat kuunnelleensa reittiselvitystä toistakymmentä kertaa ennen kuin saivat siitä jotain tolkkua...

 

Mutta kyllä noissa Aasialaisissakin on aika heikolla kielitaidolla matkaavia....Joskus mm.tuo Japan air 5 heavy lauantai-iltaisin

 

JFK:llä...Kuullun ymmärtäminen ei ole ihan kohdillaan!

 

-Jukka :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KUISKAUKSIA

 

Ilmavoimissa vaikutti kovaääninen kapteeni, jota minä kutsuin Räyhyksi. Hän hoiti kaikki asiat sotilaallisesti. Siis huutamalla. Sarjakuvien kersantti Ärjylä ei yltänyt hänen tasolleen.

 

Ilmailulaitoksessa toisen kerroksen kokoushuoneessa Ilmakuopassa oli menossa kokous, jonka yhtenä osanottajana oli Räyhy. Yhtäkkiä kokoushuoneesta kuului kova karjaisu. Pian kolleegani Seppo Kauppinen tuli korvaansa pidellen huoneesta ulos ja kertoi Räyhyn kuiskanneen hänelle.

 

Myöhemmin minä jouduin samaan kokoukseen Räyhyn kanssa. Aiheena oli lentosääntöjen noudattaminen Ilmavoimien toiminnassa. Räyhy kertoi kovalla äänellä, että Ilmavoimat hyväksyy toiminnassaan suurempia riskejä kuin siviilit. Kysyin koskeeko se kaikkea Ilmavoimien toimintaa. Räyhy ilmoitti vielä kovemmalla äänellä, että kyllä koskee. Tiesin saaneeni Räyhyn kiikkiin. Muistutin, että silloin tällöin Ilmavoimat kuljettaa presidenttiä. Esitin viattomasti kysymyksen. Tiedetäänkö tasavallan presidentin toimistossa, että lentämiseen Ilmavoimien kyydissä liittyy ylimääräisiä riskejä? Räyhyn naama muuttui punaiseksi. Hän veti henkeä sisään ja hänen silmänsä alkoivat pullistua päästä. Kokoushuoneessa oli aivan hiljaista. Jotkut työnsivät sormet valmiiksi korviinsa. Ilmavoimien delegaatiota johtanut eversti yritti näyttää huomaamattomalta. Sitten Räyhy ei huutanutkaan, vaan kuiskasi käheästi kysymyksen. Karanko, koska te olette ollut viimeksi kertausharjoituksissa?

 

Jotenkin Räyhyn kuiskaus tuntui paljon karmivammalta kuin hänen huutonsa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos on pilottien kielitaidossa toivomisen varaa niin on langan toisessakin päässä.

 

Itse sain selvityksen Ranskassa.

 

Cleared beacon 50, call beacon inbound. Ja tietenkin kunnon murteella.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään