Esa Karanko

Anekdootteja lennonjohdosta

1 744 viestiä aiheessa

TELINEHÄIRIÖ

 

Kaksimoottorinen liikelentokone teki iltamyöhällä lähestymistä Helsinki-Vantaalle. Nokkateline ei lukittunut, eikä vihreä valo syttynyt. Lentokone lensi matalalla tornin ohi. Näin selvästi, kun alhaalla oleva nokkateline heilui ilmavirrassa vapaasti. Kone lensi kentän eteläpuolelle tutkimaan tilannetta. Miehistö oli radioyhteydessä mekaanikkoon. Lopulta päällikkö ilmoitti, että he eivät pysty tekemään telineelle mitään. He kuluttaisivat polttoaineen mahdollisimman vähiin ennen laskeutumista. Meillä lennonjohdossa oli runsaasti aikaa huolehtia tarvittavista järjestelyistä. Kiitotien 04 keskikohta vaahdotettiin ja paloautot asettuivat asemiin. Sitten lentokoneen päällikkö Taisto Kurhela teki täydellisen lähestymisen ja laskun. Lyhyessä finaalissa hän vielä sammutti molemmat moottorit ja lepuutti potkurit. Kun nokka vajosi laskukiidon loppuvaiheessa, niin pimeydessä näkyi vain lyhyt kipinöinti ennen lentokoneen pysähtymistä. Paloautot olivat heti paikalla ja draama oli ohi. Vahingot olivat vähäisiä. Peltiä naarmuuntui. Myöhemmin selvisi, että nokkatelinettä liikuttava ketju oli katkennut.

 

PS. Muistaakohan joku vielä, mikä tuo 70 -luvun potkurikone oli? 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

PS. Muistaakohan joku vielä, mikä tuo 70 -luvun potkurikone oli? 

 

 

 

Sir-Airin Navajo ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistissani on joku vastaavanlainen tapaus Sir-Airin Navajolle. Tapahtuiko se sittenkin Kauhavalla ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airwingsin Beetsi. OH-BKA

Hei Jaska,

 

Kiitoksia. Täällä nämä unohtuneet asiat selviävät.

 

:-)   Esa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Dani, bingo.

Tuo kone se oli.

 

Sattui vain hauska juttu tuon uutisoinnissa.

Taisto Kurhela tarkasti uuden Suomen toimittajalta jutun sisällön.

 

Uutisotsikossa oli toimittaja tehnyt koneelle uuden päällikön. 

Koneen kapteenina oli , uutisotsikon mukaan, Taito Kurhela.

Oliskos toimittaja hieman näpäytellyt takasin. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistissani on joku vastaavanlainen tapaus Sir-Airin Navajolle. Tapahtuiko se sittenkin Kauhavalla ?

 

Muistaakseni Navajo keskeytti startin kauhavalla ,   telineet oli jo menossa sisälle.

Ennen maakosketusta eivät kerenneet tulemaan uudestaan   täysin ulos.

 

Näin muistelen sen menneen. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KOHTALO

 

Helsinki-Vantaalla elettiin pikkutunteja. Presidentti Kekkosen luottolentäjän Jorma Hallen ohjaama Dassault Falcon 20 pysäköi tornin viereen VIP -aulan eteen paikalle A1. Leijonavaakunakilvin varustettu presidentin musta virka-auto oli asematasolla valmiina odottamassa. Ajattelin huutaa tornin parvekkeelta: hyvä Nahkapää. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut pitkään aikaan. Presidenttiä ei näkynyt. Sitten lentokone käynnisti moottorit uudelleen. Se rullasi terminaalin edestä vanhan liikelentokeskuksen puuparakkien luokse pimeyteen. Virka-auto seurasi tiiviisti perässä. Näin kiikareilla, kun Kekkonen tuli lentokoneesta ulos kahden adjutantin kanssa ja meni autoonsa. Kohtalonani oli, etten enää koskaan saanut uutta tilaisuutta kannustaa presidenttiä tornista käsin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sir-Airin Navajo ja Kauhava.

Ei aivan otsikon mukainen. EK itse aloitti muistelut.

 

Navajossa on 4 polttoainesäiliötä. Sisimmäisiä = pääsäiliöitä on käytettävä lentoonlähdössä ja laskussa. Siipisäiliötä vain vaakalennossa.

 

Kauhavan tapauksessa siipisäiliöitä käytettiin edellisessä laskussa, niin ne jäivät valituiksi myös lentoonlähdössä.

Kone pääsi juuri ilmaan kun molemmat moottorit alkoivat "yskimään". Teline oli valittu jo ylös. Samantien teline valittiin taas alas. Vain päätelineet ehtivät lukkoon. Nokkateline ei.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sir-Airin Navajo ja Kauhava.

Ei aivan otsikon mukainen. EK itse aloitti muistelut.

 

Navajossa on 4 polttoainesäiliötä. Sisimmäisiä = pääsäiliöitä on käytettävä lentoonlähdössä ja laskussa. Siipisäiliötä vain vaakalennossa.

 

Kauhavan tapauksessa siipisäiliöitä käytettiin edellisessä laskussa, niin ne jäivät valituiksi myös lentoonlähdössä.

Kone pääsi juuri ilmaan kun molemmat moottorit alkoivat "yskimään". Teline oli valittu jo ylös. Samantien teline valittiin taas alas. Vain päätelineet ehtivät lukkoon. Nokkateline ei.

 

Heikki

 

" Ei aivan otsikon mukainen. EK itse aloitti muistelut." >siksi selitinkin tapauksen hyvin lyhyesti.

 

jaska

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ILMAN SAUVAA

 

Wredebyssä oli tapana, että yleisölennätyksiä teki joku nuori pilotti. Laillisuuden vuoksi mukana oli ansiolentäjä. Yleensä minä.

 

Juhannuksena saimme kyytiimme Ralleyn takapenkille kaksi tosimakeata neitoa. Olimme etukäteen sopineet pilotin kanssa, että hän irrottaisi sauvansa ja minä ohjaisin omalta puoleltani sauvan tyngästä. Uskoimme, että naiset antaisivat meille, kun pelastaisimme heidät. Pilotti irroitti sauvan ja heilutteli sitä. Hän huusi, etä olemme tuhoon tuomittuja. Neidot säikähtivät kamalasti. Minä ohjasin lentokonetta. Laskun jäjkeen kerhotoverit kysyivät heti: Onnistuiko se?. Totuus selvisi neidoille. Me lentäjät juoksimme eri suuntiin. Minut paljasti hinausterrieri Riku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljon antoisampaa oli ohjainten kokeilu Rallilla.

Kaunis tyttö istui vieressä, kapea hame asunaan, sauvaohjain jalkojensa välissä.

Opettajan ei tartte irroittaa ohjainta. :thmbup:

Tein koekäyttöpaikalla ohjainten kokeilun,( ja moneen kertaan  ;)) jonka aikana sauva siirsi  mekon reunaa aina vain ylemmäs paljastaen reidet, kunnes tytteli veti mekon ylös ja sanoi; " herra on hyvä ja heiluttaa ihan vapaasti".

Kauniit olivat nuo sääret  :-[

Nykynuorille piloteille tuo ei ole mitään, koska nykyneidoilla on mekon paikalla kapea vyö. ;D

 

On mulla kuvakin tuosta typystä tallessa.

 

Sattui myös hauskasti.

Toisen, takapenkille menneen tyttelin piikkarin korko osui palosammuttimen hanaan ja halooniruisku osui suoraan korvaani. Pomppasin kuin raketti ulos.

Kauniit näkymät korvasivat kärsimykset.

 

..eikä ollu pelikaani turbiinissa, mitä nyt rubiinissa muisteltiin tapahtunutta lennon jälkeen.

( siinä ihan naapurissasi ,Esa)

 

Kiitos Esa myös kortistasi, olin flunssatoipilaana kotonani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mutta poijaat. Teillähän alkaa mennä jutut aivan pornoiluksi 8)

 

Nimimerkki "kateellinen"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä muuten arvasit,eräs edesmennyt työkaveri ei jutellut kun homma toimi, jutteli vasta muistellessaan. no eihän meillä näin.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä puhe mistä puute  ;)

 

Höpsistä. Arvaas montako tuntia olen kärsinyt, lentäessäni Ralleilla  ;D

 

Kauniista säistä on ollut puutetta  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä puhe mistä puute  ;)

 

Sääpäs sen sanoit.

Jospa muistelisin ääneen vaikka nuoruuden rekkakuski aikoja, niin muija vetelis ympäri korvia, potkisi munille, löisi paistinpannulla ohtaan, painekattilalla takaraivoon, pienemmällä kattilalla oikeanpuoleiseen olkapäähän, silitysraudalla vasemmanpuoleiseen. Polvilumpiothan tietenkin hoideltais nuita kaikkia menetelmiä hyödyntäen, ja kaikki vain sen vuoksi, että se oli Scania mitä ajoin :P Volvo kai sen olisi pitänyt olla :'(  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noi oli kauniita lastuja, mitä Ralleissa näin ja koin. :-[ eikä olleet mitää kaneja. ;)

 

Kait se Ralli sitten tehtiin niistä Volvon katkenneista vetoakseleista ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melkein täytyy sanoa, että on se teilläkin ollut hauskaa.

Purjelentopuolella kun joku tutustumislennolle osallistuva naishenkilön on ilmaantunut kentälle hameessa, on usein tullut mietittyä, että käskeekö nostamaan helmat korviin vaiko tiputtamaan koko komeuden maahan lennon ajaksi. Laskuvarjon pukeminen kun ei oikein kauniisti onnistu hameen kanssa millään.

Näkyvyyden mittauspisteitä on sitten tullut havainnoitua tilanteesta riippuen.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään