Esa Karanko

Anekdootteja lennonjohdosta

1 744 viestiä aiheessa

DLHxxx: "Lufthansa xxx, we have the traffic in sight, one o'clock."

APP: "That's an Airbus on three miles final."

DLHxxx: "Yes, we have it in sight."

APP: "Wow, very nice."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FINXXX: Reguesting pushback and start up.

GND: Pushback and start up approved.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

kuluu hetkinen...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FINXXX: Tota ihan tämmösenä rakentavana palautteena vaan, että ei varmaan jatkossa kannata tehä tälleen tätä pushbäkkiä, kun ton viereisen koneen suihku virtaukset osuu meidän peräsimeen ja se taas aiheuttaa omat ongelmansa.

GND: Joo, me yritetään vaan saada mahdollisimman paljon koneita liikkeelle.

FINXXX: Niin tää oli ihan vaan tämmösenä rakentavana palautetteena.

GND: Juu, juu asia selvä.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

OXX: Noniin nyt ollaan tässä korson yläpuolella.

TWR: Selvä, jatka siitä suuntaan 180 astetta.

OXX: Voitasko me lentää suuntaan 160 astetta.

TWR: Tää ei ole mikään huutokauppa. Lennä suuntaan 180 astetta.

OXX: Selvä, lennettään suuntaan 180 astetta. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla kun on niin vähän kokemusta noista lennonjohtohommista, niin pakko quottailla toisia:

 

Näköjään lähiaikoina on jenkkilässäkin käyty paskalla  ;D

 

ROGER, ROGER; WHAT'S THE VECTOR, VICTOR? When the only on-duty certified

  air traffic controller at New Hampshire's Manchester-Boston Regional

  Airport had to use the restroom, arriving flights had to circle and

  departing flights had to wait until he returned, 18 minutes later.

  Another controller was a trainee, and couldn't act without a

  supervisor, so the finger-pointing started. "This is a staffing issue,"

  said a spokesman for the National Air Traffic Controllers Association

  union. "The [Federal Aviation] Agency is not staffing the facility with

  enough certified controllers right now." No big deal, retorted an FAA

  spokesman. "This was not an unusual circumstance to put an aircraft

  into holding. We do that all the time." (New Hampshire Union Leader)

  ...The real problem is that the FAA doesn't realize that's the problem.

 

Tämä siis julkaistiin lauantaina sähköpostilla kulkevassa "This is true" -julkaisussa, joka kertoo ihmeellisiä tarinoita lähinnä ameriikan mantereelta, ja siis lehdistä poimittuna, joten tarinat lienevät suurimmaksi osaksi tottakin.  http://www.thisistrue.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö Malmillakin ole ainakin joskus aikoinaan laitettu tornia kiinni kun yksin vuorossa olevan lennonjohtajan on pitänyt päästä kuselle..?  :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö Malmillakin ole ainakin joskus aikoinaan laitettu tornia kiinni kun yksin vuorossa olevan lennonjohtajan on pitänyt päästä kuselle..?  :P

 

 

Tämä on jo arkipäivää. Viimeksi viikko sitten Jyväskylässä.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on jo arkipäivää. Viimeksi viikko sitten Jyväskylässä.  :)

 

Jeps, kuulin silloin saman:

"Torni on kiinni kolme minuuttia" :laugh:

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Punch Line tuossa uutisessa kuitenkaan ei ollut ne vessakäynnit, vaan FAA:n 'asenne' asiaan: "Sehän on ihan normaalia että pistämme koneita jatkuvasti holdingiin, mitäs turhista valitatte"  :o  ;D:laugh::P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö Malmillakin ole ainakin joskus aikoinaan laitettu tornia kiinni kun yksin vuorossa olevan lennonjohtajan on pitänyt päästä kuselle..?  :P

 

 

silloin "joskus" ei laitettu Tornia kiinni.

Torni sanoi meille, että on hetken poissa. "Kertokaa tuleville, että 18 on käytössä ja Torni vastaa kohta."  :thmbup:

 

Eipä ollut ja eikä tullut pulmia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

REIPPAITA KAARTOJA

 

Turkkilainen seuramatkalaisia kuljettanut matkustajalentokone oli vähällä laskeutua Malmin käytöstä poistetulle kiitotielle 33. Lennonjohtajat Malmin silloisessa tilapäisessä tornissa säikähtivät kovasti. Onneksi Boeing 727 teki ylösvedon ja laskeutui Helsinki-Vantaalle kiitotielle 33.

 

Kenttäjaoston päällikkö Olli Uusitalo ihmetteli minulle miltä Malmin vanha suljettu kiitotie mahtaa näyttää ilmasta käsin. Lähdimme katsomaan.

 

Lensimme Cessna 172:lla laskukierroksia Malmin kiitotielle 33. Olli kuvasi näkymiä videokameralla. Laskukierrosten kulmissa kaarroin reippaanlaisesti. Kun lopulta laskuduimme 36:lle, niin Olli vaikutti aika mietteliäältä. Arvelin, että hän suunnitteli insinöörin aivoissaan valkoisten vinoristien lisäämistä suljetulle kiitotielle.

 

Olli pohti kaksi päivää. Sitten hän esitti minulle kysymyksen. Onko normaalia kallistaa lentokonetta niin paljon? 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerran kun yks kolleega oli ollut yksin tornivuorossa ja liikenne oli sellaista, että ei siitä mihinkään posliinipytylle voinut lähteä. Niinpä hän väänsi kunnon tortut tornipöydän alla olleeseen roskakoriin!

 

Ok, meillä on voittaja.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerran kun yks kolleega oli ollut yksin tornivuorossa ja liikenne oli sellaista, että ei siitä mihinkään posliinipytylle voinut lähteä. Niinpä hän väänsi kunnon tortut tornipöydän alla olleeseen roskakoriin!

 

Jep, näky oli mielenkiintoinen kun eräs lennonjohtoharjoittelija päästi alaovella norkoilleen herrasmiehen edellään torniin (tämä herrasmies oli sopinut audienssin etukäteen kyseisen lennonjohtajan kanssa). Lennonjohtaja taas puolestaan seisoi tornissa housut kintuissa peffa paljaana ja kurkki asematasorakennuksen katonharjan yli kiitotielle koska näköesteeksi oli katolle viisaasti asennettu erilaisia ilmastointipömpeleitä tms. Toisessa kädessä oli kynä ja TWR mikrofoni, toisessa autotaajuuden mikki ja 100 litran musta jätesäkki.

Aromit oli melkoiset.

Herrasmies -joka oli paikallisen valtalehden toimittaja- säilytti ihailtavasti pokkansa ja kääntyi harjoittelijaan päin ja loihe kysymään "Onko täällä aina tällaista"?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LOOK AHEAD

 

Ilmailussa englanninkielinen radiopuhelinliikenne on suurin piirtein samanlaista kaikkialla maailmassa. Brittiläisessä lennonjohtoympäristössä puhuttiin tietysti myös valvontatutkalähestymisiä. Fraseologia ei juurikaan eronnut Suomessa käytetystä. Ainoastaan loppu poikkesi totutusta hieman: Approach completed, look ahead, land or overshoot.

 

Minusta oli aina makeata sanoa lyhyessä finaalissa oleville lentäjille tuo look ahead.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TWR Malmi : teetkö läpilaskun vai tuletkos loppulaskuun?

Kone: Kyllä  ::)

Vielä parempi vastaus olisi ollut sudeettisavolainen: Jyrkkä ehkä... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin lento lähestymässä Helsinkiä idän suunnasta:

"Hjuvaa pjaivaa Hjelsinki, Finnair xxx..."

APP: "Здравствуй (zdravstvui) Finnair xxx..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Punch Line tuossa uutisessa kuitenkaan ei ollut ne vessakäynnit, vaan FAA:n 'asenne' asiaan: "Sehän on ihan normaalia että pistämme koneita jatkuvasti holdingiin, mitäs turhista valitatte"  :o  ;D:laugh::P

 

Juu, meillä tavataan laittaa kans.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NÄPPÄRIÄ LENTÄJIÄ

 

Lennonjohtaja Hallin lentoasemalta soitti minulle pääkonttoriin ja kertoi, että F/A-18 Hornetit tekevät NDB-lähestymisiä. Otin AIP:n esille ja kerroin kolleegalle, että Halliin on julkaistu NDB-lähestymismenetelmä. Lennonjohtajan vastaus mykisti minut hetkeksi. NDB-majakka ei ollut päällä ja siitä oli myös lähetetty NOTAM, eikä Horneteissa edes ollut ADF-vastaantotinta.

 

Nokkelat ja näppärät Hornet -lentäjät olivat keksineet tehdä GPS:n avulla simuloituja NDB-lähestymisiä. Pilotit olivat vilpittömästi hämmästyneitä kuullessaan, että NDB-lähestymisiä varten niin maassa kuin lentokoneessa pitää olla tarvittavat laitteet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hississä III

 

Kun satuin Helsinki-Vantaan lennonjohtotornin hissiin työkavereideni kanssa, niin toisinaan kokeilin heidän hermojaan. Hypin hississä. Jojotuskatkaisijan äärirajat ylittyivät helposti. Hissi pysähtyi kerrosten väliin. Pelastajia odotellessa muutaman lennonjohtajan kasvot muuttuivat vitivalkoisiksi ja hikipisaroita pursui heidän otsalleen. Jotkut entiset kolleegani eivät tänä päivänäkään suostu tulemaan kanssani mihinkään hissiin.

 

Olin vierailulla Hallin lentoasemalla. Menin isäntänäni toimineen insinöörikapteeni Kammosen kanssa vasta valmistuneen tornin hissiin. Kammonen hymyili ovelasti ja sanoi minulle hypi nyt. Maineeni oli kiirinyt edelleni. Vähän kyllä ihmettelin Kammosen kylmäverisyyttä. Hypin heti innoissani. Yllätys odotti minua. Hissi oli vakaa kuin kallio.

 

Ilmavoimat oli hankkinut torniin hydraulisen hissin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaus

Hississä III

 

Kun satuin Helsinki-Vantaan lennonjohtotornin hissiin työkavereideni kanssa, niin toisinaan kokeilin heidän hermojaan. Hypin hississä. Jojotuskatkaisijan äärirajat ylittyivät helposti. Hissi pysähtyi kerrosten väliin. Pelastajia odotellessa muutaman lennonjohtajan kasvot muuttuivat vitivalkoisiksi ja hikipisaroita pursui heidän otsalleen. Jotkut entiset kolleegani eivät tänä päivänäkään suostu tulemaan kanssani mihinkään hissiin.

 

Olin vierailulla Hallin lentoasemalla. Menin isäntänäni toimineen insinöörikapteeni Kammosen kanssa vasta valmistuneen tornin hissiin. Kammonen hymyili ovelasti ja sanoi minulle hypi nyt. Maineeni oli kiirinyt edelleni. Vähän kyllä ihmettelin Kammosen kylmäverisyyttä. Hypin heti innoissani. Yllätys odotti minua. Hissi oli vakaa kuin kallio.

 

Ilmavoimat oli hankkinut torniin hydraulisen hissin.

 

;D Meillä on koulussa sellainen hissi, joka "booaa" kun vähänki hyppii. Kun 4 tyyppiä hyppii, niin on vähintäänkin "pelottava" olo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole siis ainoa joka on hyppinyt hississä. Aikanaan Rautaruukin vanhassa pääkonttorissa tuli kaverin kanssa hypittyä muutaman kerran. Jäätiin jumiin 30min ajaksi hissiin  ;D Jopa itse firman toimitusjohtaja Kivimäki oli kuulema naureskellut sille

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Opetus meni perille

 

Aikoinaan opetin monessa lentokoulussa lentosääntöjä. Selitin oppilaille lentosuunnitelman päättämistä niin kauan kunnes olin täysin varma, että jokainen oli ymärtänyt asian. Kerroin myös turhan etsinnän aiheuttamista kustannuksista ja mahdollisesta korvausvelvollisuudesta. Lennonjohtajana minulla oli tietysti oma lehmä ojassa. Halusin välttää turhien etsintöjen aiheuttamaa ylimääräistä riesaa.

 

Eräs entinen oppilaani laskeutui illalla Nummelaan. Yhtäkkiä hän huomasi, että lentosuunnitelman päättäminen oli unohtunut. Kännyköitä ei tuolloin ollut. Pimeässä hän ei voinut nousta uudestaan ilmaan ilmoittamaan radiolla. Hän näki kentällä olevan lentokerhon rakennuksen oven ikkunasta, että seinällä oli puhelin. Hän rikkoi ikkunan ja soitti lennonjohtoon.

 

Olin onnistunut opettajana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään