Esa Karanko

Anekdootteja lennonjohdosta

1 744 viestiä aiheessa

Opetus meni perille

 

Aikoinaan opetin monessa lentokoulussa lentosääntöjä. Selitin oppilaille lentosuunnitelman päättämistä niin kauan kunnes olin täysin varma, että jokainen oli ymärtänyt asian. Kerroin myös turhan etsinnän aiheuttamista kustannuksista ja mahdollisesta korvausvelvollisuudesta. Lennonjohtajana minulla oli tietysti oma lehmä ojassa. Halusin välttää turhien etsintöjen aiheuttamaa ylimääräistä riesaa.

 

Eräs entinen oppilaani laskeutui illalla Nummelaan. Yhtäkkiä hän huomasi, että lentosuunnitelman päättäminen oli unohtunut. Kännyköitä ei tuolloin ollut. Pimeässä hän ei voinut nousta uudestaan ilmaan ilmoittamaan radiolla. Hän näki kentällä olevan lentokerhon rakennuksen oven ikkunasta, että seinällä oli puhelin. Hän rikkoi ikkunan ja soitti lennonjohtoon.

 

Olin onnistunut opettajana.

 

Eräs hyvin käyttökelpoinen keino, tuossa tilanteessa, on. Avaa koneesi radio ja huhuile muille ja pyydä heitä päättämään plaanisi ja jää odottamaan onnistuiko.

 

Jos on kannykkä matkassa, ei enää noita puhelinpulmia ole. :thmbup:

 

 

Paitsi jos kännykän akku on loppu, tai ei olla kentässä  :thmbdn:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs hyvin käyttökelpoinen keino, tuossa tilanteessa, on. Avaa koneesi radio ja huhuile muille ja pyydä heitä päättämään plaanisi ja jää odottamaan onnistuiko.

 

Jos on kannykkä matkassa, ei enää noita puhelinpulmia ole. :thmbup:

 

 

Paitsi jos kännykän akku on loppu, tai ei olla kentässä  :thmbdn:

 

 

Jep. Monella radiopuhelimen hoitajan kelpparin kurssilla olen kehunut alueen jaksoa erittäin käyttökelpoiseksi, käytännössä aina joku lentolaite kuulolla. Monesti vielä kotimaan murretta ymmärtävä. Ja matkalennolla korpien päällä kannattaa pitää alueen jakso päällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Opetus meni perille

 

Aikoinaan opetin monessa lentokoulussa lentosääntöjä. Selitin oppilaille lentosuunnitelman päättämistä niin kauan kunnes olin täysin varma, että jokainen oli ymärtänyt asian. Kerroin myös turhan etsinnän aiheuttamista kustannuksista ja mahdollisesta korvausvelvollisuudesta. Lennonjohtajana minulla oli tietysti oma lehmä ojassa. Halusin välttää turhien etsintöjen aiheuttamaa ylimääräistä riesaa.

 

 

Joskus sitä käy vahinko, eikä muista päättää lentosuunnitelmaa.  Olin lähtenyt Eftulta Oripäähän lentämään siviilikoneella maalikoneen lentoja sotaväelle ja

lähdin hyvissä ajoin matkaan tarkoituksena laskeutua Oripäähän ja sen jälkeen vasta startata uudestaan maalilennolle tykinruoaksi.  Oripään päälle

tultaessa harjoituksen johto kuitenkin pyysi (efop taajuus) aloittamaan ensimmäisen maalilennon heti ilman laskeutumista, kun ilmavoimien Redigo oli saatu paikalle

etuajassa ja oli tarkoitus lentää sen kanssa puljaa ja vastahyökkäyksiä.  Minä tein työtä käskettyä ja unohdin totaalisesti päättää eftu-efop lentosuunnitelman!!

 

Lennonjohtaja (josta tuolla jossain aikaisemmissakin viesteissä puhuttiin) oli aikansa huhuillut minua turun taajuudella ja sitten yrittänyt soittaa kentän

puhelimeen, mutta eihän siellä ketään ollut vastaamassa. Viimein hän huikkasi Oripään taajuudella minua ja saatuani radiotaajuudella asianmukaiset

haukut, hoitui lennon päättäminen sitten tällä tavalla.  Sisimmässäni olin tyytyväinen hänen sitkeyteensä ja ettei hän pistänyt muita viranomaisia heti liikkeelle.

Tämän tapahtuman jälkeen olen muistanut melko hyvin päättää lentosuunnitelmani, eikä ole uudestaan tarvinnut lennonjohtajan minua kaivella esiin.

Ja lentosuunnitelmanhan teen aina lyhyillekin lennoille - jo oman turvallisuuteni vuoksi.!!

 

HNU

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hississä III

 

Kun satuin Helsinki-Vantaan lennonjohtotornin hissiin työkavereideni kanssa, niin toisinaan kokeilin heidän hermojaan. Hypin hississä. Jojotuskatkaisijan äärirajat ylittyivät helposti. Hissi pysähtyi kerrosten väliin. Pelastajia odotellessa muutaman lennonjohtajan kasvot muuttuivat vitivalkoisiksi ja hikipisaroita pursui heidän otsalleen. Jotkut entiset kolleegani eivät tänä päivänäkään suostu tulemaan kanssani mihinkään hissiin.

 

Olin vierailulla Hallin lentoasemalla. Menin isäntänäni toimineen insinöörikapteeni Kammosen kanssa vasta valmistuneen tornin hissiin. Kammonen hymyili ovelasti ja sanoi minulle hypi nyt. Maineeni oli kiirinyt edelleni. Vähän kyllä ihmettelin Kammosen kylmäverisyyttä. Hypin heti innoissani. Yllätys odotti minua. Hissi oli vakaa kuin kallio.

 

Ilmavoimat oli hankkinut torniin hydraulisen hissin.

 

Olet sinä Esa sitten eri hauska kaveri...

 

Onneksi ei ollut kahvia kupissa...tai suussa...Olisivat meinaan olleet samoin tein aivan jossain muualla :thmbup:!

 

-Jukka ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kyllä näitä ihan mielellään lukee! :thmbup:

Lisää vaan 8)

 

Tuolle(kkin) hissijutulle tuli naurettua ihan vedet silmissä ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Allah suo

 

Ras Al Khaimahista öljynporauslautalle matkalla olleen Bristow Helicoptersin Bell-212:n lentäjä raportoi minulle isosta öljyläikästä Arabianlahdella.

 

Tornissa ei ollut minkäänlaista öljypäästöä koskevaa hälytysohjetta. Ilmoitin asiasta satamakapteenille, joka sanoi ettei asia kuulunut hänelle. Seuraavaksi palokunta puolestaan kertoi sammuttavansa tulipaloja. Sitten soitin yhtiöni johtajalle. Hän pyysi minua soittamaan paikalliselle DCA:lle (Director Civil Aviation). Tämän mielestä asia kuului armeijalle.

 

Helikopterilentäjä oli siirtänyt vastuun öljyntorjunnasta minulle, enkä minä pystynyt siirtämään sitä edelleen. Manailin joutumistani pallottelun kohteeksi. Jaksolla oli lisäksi useita lentokoneita.

 

Monen hankalan vaiheen jälkeen langan päässä oli hiukan englantia puhuva arabiupseeri. Vähitellen upseerille valkeni, että iranilaiset eivät olleet hyökkäämässä, eikä muutakaan sotilaallista uhkaa ollut. Upseeri ilmoitti, että asia järjestyy. Inshallah. Jos Allah suo.

 

Olin lopulta onnistunut siirtämään tapauksen hoitamisen ylemmälle taholle. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koti kaukana kotoa

 

Siirtotyöläiset jakautuivat Yhdistyneissä Arabiemiraateissa 80-luvulla kahteen kastiin. Hyvätuloiset eurooppalaiset ja amerikkalaiset tekivät parempia töitä. Heillä oli yleensä perhe mukanaan. Työnantaja maksoi asunnon ja auton. Moniin etuoikeuksiin kuului myös lupa ostaa alkoholia. Huonotuloiset aasialaiset tekivät raskaammat työt, eikä heillä ollut mitään etuja. Silti he pystyivät jotenkin säästämään palkastaan. He lähettivät rahaa parheilleen Pakistaniin, Intiaan ja Filippiineille.

 

Lentoaseman brittiläinen palopäällikkö Dave Hiskins tiesi kahden pakistanilaisen palomiehen olevan ystäviä. Siksi hän päätti tehdä hyvän työn. Hän järjesti palomiehet töihin samaan vuoroon. Molemmat palomiehet tulivat pian käymään palopäällikön toimistossa. He pyysivät, että he saisivat edelleen jatkaa eri vuoroissa. Hämmästyneelle palopäällikölle selvisi syykin. Palomiesten kotina kaukana kotoa oli vanerisesta pakkauslaatikosta tehty yhteinen koija. Siinä mahtui nukkumaan vain yksi ihminen kerrallaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Muistuipa tässä mieleen juttu, joka sattui pari- kolme vuotta sitten. Olin kaverin kanssa lentämässä kimppakonettamme (C170) suksivarustuksessa Ranualta Ivaloon, ja olimme päättäneet tehdä saunomisvälilaskun kaverin kämpälle Sattasjoella. Lähtömme jälkeen Ranualta (kone oli siellä ollut vuosihuollossa!!) ihmettelin, kun VHF:n digitaalinen jaksolukunäyttö hiljalleen hiipui ja lopulta sammui kokonaan.

Kemijärven beamissa ilmestyi yhtäkkiä ilmavoimien Hawk siivelle jarrut ja laipat ulkona, nokka pystyssä (meidän Cessna kun teki vain 95 kts) vilkuttaen innokkaasti. Me vilkutimme takaisin yhtä innokkaasti. Hawk ei enää voinut lentää näin hitaasti vaan tempasi sivuun ja tuli hetken kuluttua uudestaan siivelle vilkuttaen uudelleen. Me ihmettelemään!??

Laskeuduimme aikanaan Sattasjoen jäälle ja soitimme Rovaniemen alueeseen. Sieltä tuli oikein kunnon haukkumiset, olimme kuulemma tukkineet jaksot ja ilmavoimien harjoitukset olivat menneet pilalle. Ja meidän keskustelumme koneessa oli kuulemma nauhoitettu!! Emme ainakaan muistaakseni kauheasti kiroilleet!?

Radio ei  toiminut enää! Tarkemmat tutkimukset paljastivat, että oikeanpuoleisen mikrofonin pistokkeen sisällä oli millin mittainen juotostinan pätkä, joka aiheutti tuon oikosulun ja jaksojen häviämisen ja radion kukistumisen. Mutta oli kiva katsoa Hawkia Cessnan siivellä!

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedoksi siis valtakuntaamme mahdollisesti uhkaavalle vihulaiselle että tänne sopii hyökätä vain koneilla joissa on toimivat radiot. Muuten voipi meikäläisillä torjuntahävittäjillä jäädä koko matsi väliin...  ;D  ;D  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjän laukku

 

Yhdistyneissä Arabiemiraateiissa useimmilla hallitsijoilla, emiireillä, oli oma lentokone miehistöineen. Esimerkiksi Dubain sheikillä oli Boeing 720. Hän käytti sitä harvoin, mutta amerikkalaispilotit lensivät sillä kerran viikossa. Toisinaan he herkuttelivat tekemällä isolla lentokoneella neljän minuutin laskukierroksia. Oikeita keppimiehiä.

 

Ras Al Khaimahin emiirillä oli pieni liikesuihkukone Hawker Siddeley HS-125, A6-RAK. Se oli eräänä torstaiaamuna lähdössä Kuwaitiin. Brittikapteeni kävi tornissa tekemässä lentosuunnitelman. Sheikki saapui kentälle henkivartijoineen ja seurueineen. Pian lentokone lähti. Rutiinijuttu.

 

Puolen tunnin kuluttua huomasin, että tornissa oli lentäjän laukku. Nopea tutkimus paljasti, että se kuului brittikipparille. Päällimmäisinä laukussa olivat hänen passinsa ja lupakirjansa. Lähetin heti kapteenille laukkua koskevan viesti Bahrainin aluelennonjohdon kautta. Hän oli jo huomannut unohtaneensa laukkunsa jonnekin. En pystynyt lähettämään laukkua hänen peräänsä, koska Kuwaitiin ei ollut lentoja viikonloppuina.

 

Kuwaitissa kapteeni ei halunnut kohdata paikallisia passi- ja tulliviranomaisia ilman papereita. Hä asui koko sheikin vierailun ajan, melkein kaksi vuorokautta, lentokoneessa. Onneksi oli viileä talviaika. Perämies toimitti kipparille välttämättömyystarvikkeita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarrujen jäähdytystä

 

Katselin sormi hälytyssireenin nappulalla, kun Boeing 747 Jumbo teki Dubaissa hiuksia nostattavan pitkäksi menneen vauhdikkaan laskun. Kiitotien loppupäässä rullaustielle kääntyvän Jumbon päällikkö pyysi palokuntaa avuksi. Jarrut olivat ylikuumentuneet. Painoin Emergency One -nappulaa ja toimin tarkistuslistan mukaan.

 

Paloautot ajoivat niin kovaa kuin pääsivät lievästi savuavan Jumbon luokse. Kun palokunta ehti paikalle, niin muutama päätelineiden rengas oli tyhjentynyt. Rengaspaine oli noussut lämmön vuoksi liikaa. Sulakkeet olivat tulleet ulos. Jarrulevypakat kärysivät ja huokuivat kuumuutta. Palomiehet jäähdyttivät niitä heti vedellä. Jarrulevyt taipuilivat kaikkiin mahdollisiin suuntiin. Tulipalovaara oli torjuttu.

 

Lentokone seisoi Dubaissa viikon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vitriinissä

 

Vierailin Keski-Suomen ilmailumuseossa Tikkakoskella. Pitkä ja hoikka mallinukke tyylikkäässä Ilmavoimien univormussa esitti vääpeli Yrjö Mörskyä. Hän hyppäsi vuonna 1975 heittoistuimella MiG-21F suihkuhävittäjästä turbiinin hajoamisen takia. Lentokone katkesi kahtia. Oivalsin heti, että salskea nukke kuvasi työkaveriani Ilmailuhallituksessa ennen heittoistuinhyppyä.

 

Nukesta sain idean. Jos sattuisin kuolemaan, niin voisin silloinkin motivoida lennonjohtokurssilaisia. Minut pitäisi täyttää ja asettaa esille lasivitriiniin. Näyttäisin hautakammiosta tuodulta muumiolta. Kammottava ja pelottava näky.

 

Valmistuvat nuoret lennonjohtajat tuotaisiin vitriinin äärelle. Sitten alkaisi valo- ja ääniesitys. Kolkko nauru kaikuisi. Olen lennonjohtotarkastaja. Jos tyrit, niin et pysty piiloutumaan. Löydän sinut lopulta aina. Peruutan lupakirjasi. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Nukesta sain idean. Jos sattuisin kuolemaan, niin voisin silloinkin motivoida lennonjohtokurssilaisia. Minut pitäisi täyttää ja asettaa esille lasivitriiniin. Näyttäisin hautakammiosta tuodulta muumiolta. Kammottava ja pelottava näky.

Valmistuvat nuoret lennonjohtajat tuotaisiin vitriinin äärelle. Sitten alkaisi valo- ja ääniesitys. Kolkko nauru kaikuisi. Olen lennonjohtotarkastaja. Jos tyrit, niin et pysty piiloutumaan. Löydän sinut lopulta aina. Peruutan lupakirjasi. 

 

;D  Mihinkäs voikaan lähettää laskun uitetusta näppäimistöstä... Jo pelkkä kuvitelmakin tuollaisesta spektaakkelista riittää säikäyttämään!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sheikin mieliksi

 

Yhdistyneissä Arabiemiraateissa jokainen emiiri halusi oman lentoaseman. Se oli mahdollista öljyrahoilla. Niinpä myös Ras Al Khaimahissa (Teltan Huippu) oli täysimittainen kansainvälinen lentoasema sekä tutkalla varustettu lähi- ja lähestymislennonjohto. Lentoliikennettä ei ollut paljon. Siksi Emiraattien ilmavoimat mielellään käytti hiljaista kenttää ja sen palveluja lentokoulutukseen.

 

Tutkasta hajosi piirikortti. Uusi kortti tilattiin valmistajalta Englannista. Sen toimitusaika oli viikko.

 

Käyttökelvottoman tutkan antenni pidettiin kuitenkin koko ajan pyörimässä. Kentän omistavan sheikin huomiota ei haluttu herättää. Antennia pyöritettiin sheikin mieliksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Simulaattoreissa II

 

Lensin kuusikymmenluvulla Link-trainerillä. Sillä mekaanisella, josa oli pienet siivet. Nyt olin legendaarisen Edwin A Linkin perustamalla CAE-Linkin tehtaalla Binghamtonissa vastaanottamassa Ilmailulaitoksen ostamaa huippu-uudenaikaista lennonjohtosimulaattoria. Olin kirjaimellisesti päässyt simujen kehtoon. Lähin lentokenttäkin oli Link Field. Ympyrä oli sulkeutunut.

 

Tehtaalla oli myös muutamia hyvin eksoottisia armeijan simuja. Niitä sai katsoa vain ulkopuolelta.

 

Yllättäen minun annettiin ajaa junasimulaattorilla. Hydraulimäntien päällä oleva ohjaamo oli tarkka kopio jostakin isosta amerikkalaisveturista. Dieselöljykin tuoksui. Tietyn rataosuuden kaikki tärinät oli taltioitu digitaalisesti. Visuaalinäyttö oli upea.

 

Kouluttaja käski antaa hanaa. Mahtavien dieselmoottoreiden myllerrys ja voima tuntuivat heti. Raskas juna alkoi kiihtyä. Lopulta vauhti oli noussut 60 mailiin tunnissa. Veturi tärisi ja heilahteli raiteilla. Kuuntelin kiskojen kolketta. Oli huimaa hallita hirmuista massaa. Unohdin täysin olevani simussa. Nautin voiman tunteesta ja henkeä salpaavaista maisemista. Tööttäilin riemullisesti. Aloin rentoutua. Kouluttaja pyrki siihen.

 

Amerikkalaiset pitivät minua jostain syystä kovahermoisena lennonjohtajana. Siksi minulle oli valmisteltu yllätys. Raiteilla oli pysäytyspanos. Pieni vaaraton räjähde. Hirmuinen pamaus ja täräys. Pöly irtosi nurkista. Säikähdin kamalasti. Aloitin heti häjarrutuksen. Juna ei tuntunut pysähtyvän millään.

 

http://www.britannica.com/eb/art-87813

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sheikin henkivartijat

 

Arabimaissa hallitsijoiden henki oli aina vaarassa. Rikkaissa öljyvaltioissa yleensä joku sheikin lähisukulainen yritti juonia itsensä kalifiksi kalifin paikalle. Siksi Ras Al Khaimahin emiiri otti henkivartijansa myös lennoille mukaan. Monesti seurasin tornista ainutlaatuista näytelmää.

 

Sheikki saapui lentokentälle seurueineen. Hampaisiin saakka aseistautuneet henkivartijat näyttivät astuneen nykypäivään suoraan tuhannen ja yhden yön saduista. Perinteisiin arabiasuihin ja valkoisiin punaraidallisiin huiveihin pukeutuneilla miehillä oli miekka selässä, pistooli vyöllä, käyrä tikari vatsan päällä sekä rynnäkkökivääri kädessä. Palestiinan vapautusjärjestön sissit näyttivät emiirin henkivartijoiden rinnalla partiopojilta.

 

Olen aina ihmetellyt mitä tuolle Ali Baban rosvojoukolta näyttäneelle porukalle tapahtui esimerkiksi Lontoossa. Televisiossa näytettiin vain hymyilevää öljysheikkiä kättelemässä valtioiden päämiehiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilman lupaa

 

Lufthansan koneella oli kiire pois Zürichistä, eikä lentoonlähtöselvitystä odotettu. Onneksi edessä oli tyhjää, eikä tempaus aiheuttanut vaaratilannetta. Lennonjohtaja kirjoitti koneelle ACARS:n välityksellä viestin: "Lufthansa xxx, by the way, wind is xxx at xx, you are cleared for takeoff runway xx." Vastausta ei koskaan tullut.

 

Gruss aus Zürich!

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fuhrer

 

Olin menossa polkupyörällä työvuoroon Helsinki-Vantaan lennonjohtoon. Ennen tornia oli pieni alamäki. Mäessä makasi lennonjohtaja Esko naama veressä ja polkupyörä solmussa. Vieressä seisoi saksalaisrekisterissä oleva henkilöauto. Otin heti tilanteen johdon käsiini. Määräsin saksalaiset jäämään onnettomuuspaikalle. Bitte, bleiben Sie hier. Poljin vimmattua vauhtia tornin juurelle. Soitin päällikön toimistosta apua.

 

Palasin muutaman minuutin kuluttua tapahtumapaikalle. Saksalaiset olivat noudattaneet käskyäni. Auto oli samassa paikassa. Esko oli noussut istualleen. Hänen kasvonsa olivat verestä punaiset kuin kirsikka. Pää pyörällään hän kertoi kaatuneensa. Autolla ei ollut osuutta onnettomuuteen. Se oli vain sattunut ensimmäisenä paikalle. Huomasin, että polkupyörän etujarrun toinen jarrukenkä oli pinnojen välissä. Esko oli lentänyt naama edellä asfalttiin.

 

Ilmoitin saksalaisille, että ambulanssi on tulossa. He voisivat jatkaa matkaansa. Saksalaiset tottelivat minua, suomalaista Fuhreriä, heti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fuhrer

 

Olin menossa polkupyörällä työvuoroon Helsinki-Vantaan lennonjohtoon. Ennen tornia oli pieni alamäki. Mäessä makasi lennonjohtaja Esko naama veressä ja polkupyörä solmussa. Vieressä seisoi saksalaisrekisterissä oleva henkilöauto. Otin heti tilanteen johdon käsiini. Määräsin saksalaiset jäämään onnettomuuspaikalle. Bitte, bleiben Sie hier. Poljin vimmattua vauhtia tornin juurelle. Soitin päällikön toimistosta apua.

 

Palasin muutaman minuutin kuluttua tapahtumapaikalle. Saksalaiset olivat noudattaneet käskyäni. Auto oli samassa paikassa. Esko oli noussut istualleen. Hänen kasvonsa olivat verestä punaiset kuin kirsikka. Pää pyörällään hän kertoi kaatuneensa. Autolla ei ollut osuutta onnettomuuteen. Se oli vain sattunut ensimmäisenä paikalle. Huomasin, että polkupyörän etujarrun toinen jarrukenkä oli pinnojen välissä. Esko oli lentänyt naama edellä asfalttiin.

 

Ilmoitin saksalaisille, että ambulanssi on tulossa. He voisivat jatkaa matkaansa. Saksalaiset tottelivat minua, suomalaista Fuhreriä, heti.

 

;D  ;D Ai että mää putosin, cherrycolaa näppiksillä, ai että vieläkin naurattaa, kyllä siellä lennonjohdossa tapahtuu :thmbup: :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkatavaroita

 

Aasialaiset siirtotyöläiset yrittivät Dubaissa ottaa lentokoneisiin mukaan kaikenlaista tarvittavaa. Tiukat paino- ja muut rajoitukset olivat heille yllätys. Siksi lentoasemalla oli varasto matkustajien ylimääräisille tavaroille. Reitti lennonjohtoon kulki varaston vierestä.

 

Kävin silloin tällöin hämmästelemässä mitä kaikkea lentokoneissa oli yritetty kuljettaa käsi- ja muuna matkatavarana. Joukossa oli täysiä nestekaasupulloja, monenlaisia keittimiä ja petrolia niihin, bensiinillä täytettyjä jerrykannuja, WC-pyttyjä, televisioita, jääkaappeja, auton renkaita ja vaikka mitä. Varastossa näkyi elämän koko kirjo. Tavaroita olisi varmasti kipeästi tarvittu kotona. Oli selvää, että esineistä luopuminen oli aiheuttanut omistajissaan voimakkaita tunteita. Yritin kuvitella niitä tilanteita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi kiva tietää mitä sille varastolle tapahtui? Muslimin omaisuus on aina hänen vaikka se olisi missä.

70 luvulla Jeddan kaduilla oli 80 000 hyljättyä ajoneuvoa pitkin katuja. Kukaan ei saanut koskea niihin.

Kunnes keksittiin laki että autot voidaan siirtää tiettyyn varastoon pois kaduilta. Silti tavara oli edelleen hyljänneen

omaisuutta.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka...

 

Nykyään on tapanani pyytää vaimo silloin tällöin tuohon viereiselle tuolille, ja lukea parhaita tarinoita täältä.

 

Sitä kutsutaan laatuajaksi, hmm ::) sitäkin...

 

-Jukka :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi kiva tietää mitä sille varastolle tapahtui?

Hei Heikki,

 

Minulla ei ole harmainta aavistusta mitä varastolle on lopulta tapahtunut. Sinä aikana, kun minä olin Emiraateissa, niin tavaramäärä ja -valikoima kasvoivat koko ajan.

 

Esa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään