Esa Karanko

Anekdootteja lennonjohdosta

1 744 viestiä aiheessa

No johan oli joustavaa...

 

Hämärästi muistan vielä noista etsinnöistä jotain, mutta kauanko ne kestivätkään tuolloin..

 

Olihan tuo kaikenkaikkiaan aikamoinen temppu, tuolloisen NL: n ilmapuolustuksen läpi lentää. Mitähän Matias nykyään puuhailee? Kenties Alaskassa puskalentäjänä  ;D..

 

-Jukka ;)

 

"Rust tuomittiin Saksassa myöhemmin murhayrityksestä vankilaan, kun hän puukotti naispuolista työtoveriaan sairaalassa. Rust tuomittiin vankilaan kahdeksi vuodeksi, mutta hän joutui kärsimään tuomiostaan vain viisi kuukautta. Vuonna 1994 Rust palasi Moskovaan ja toimi siellä kenkäkauppiaana. Kierreltyään maailmaa Rust palasi Saksaan 1997. Hän kääntyi hindulaisuuteen ja meni naimisiin intialaisnaisen kanssa Intiassa. Tämän jälkeen pari palasi Saksaan. Vuonna 2001 Rust oli jälleen oikeudessa syytettynä kashmirvillapaidan varastamisesta.

 

Rust asuu nykyään Berliinissä, ja on toista kertaa naimisissa. Rustin käyttämä Cessna on nykyisin japanilaisen liikemiehen hallussa, joka odottaa sen arvon nousemista."

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mathias_Rust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, hiukan erikoinen kaveri kieltämättä. Tossa wikipedian sivulla on ihan kiintoisa kommentaari muuten tuon lennon vaiheista, en tiedä toki miten totuudenmukainen ja mistä lähteistä se on peräisin - mutta ihan jännää luettavaa silti.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wiki: "Lennon mahdollisti Neuvostoliiton rajaviranomaisten yleinen vapaapäivä"

 

Niin siis eikös tuo oikeasti ollut jokseenkin niin että lähes koko Voyska PVO oli ympäri päissään juhlistamassa tätä vapaapäivää... nekin harvat jotka töissä olivat..... 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seurasin Malmin öljysheikin Kanasen Martin kanssa pari päivää tuon lennon valmisteluja.

 

Martti tankkaili koneita, minä lensin ja valvoin oppilaitteni yksinlentoja.

 

Martti ihmetteli tuon 172:n matkatavaroiden seassa olevia tyhjiä muovikanistereita.

 

Parkkipaikalla oli pari päivää valkoinen farmari-Audi, otin rekkarin ylös.

Auto oli ollut kuulemma koko ajan Jugoslaviassa. :o vaikka se liikkui päivittäin apulaisten ja Rustin toimesta.

Se siitäkin havainnosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Niin siis eikös tuo oikeasti ollut jokseenkin niin että lähes koko Voyska PVO oli ympäri päissään juhlistamassa tätä vapaapäivää... nekin harvat jotka töissä olivat..... 8)

 

Vaioliko se juhlapäivä edellisenä päivänä ja porukat kärsivät juhlien jälkeisestä tilasta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaioliko se juhlapäivä edellisenä päivänä ja porukat kärsivät juhlien jälkeisestä tilasta

 

Eiköhän ne neukkuaikaan olleet muutenkin "Juhlaviikkoja" ;D

 

Modet varmaan kohta pistävät tämä omaksi ketjukseen tai poistavat nämä hännät? Ollaan jo kaukana lennonjohdon jutuista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Modet varmaan kohta pistävät tämä omaksi ketjukseen tai poistavat nämä hännät? Ollaan jo kaukana lennonjohdon jutuista...

 

Kunhan tässä lämpimiksemme louskutamme Esan ja kumppaneiden "asiaa" odotellessamme..... 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys vaan kaikille tasapuolisesti! Vedet silmissä on saanut nauraa tän ketjun jutuille  ;D

 

Oma ura on vielä sen verran alkutekijöissään, että ei hirveästi ole ehtinyt tapahtua, mutta jotain kuitenkin.

Pari vuotta takaperin olin aamuvuorossa täällä Maarianhaminan tornissa, sää oli kuin morsian ja muutenkin kotiasiat oli kunnossa. Ruotsin maalta oli tulossa "vanha rouva" DC-3 joka usein käy täällä retkeilemässä. Rouva teki pehmeän laskun kiitotielle 03 kun äkkiä huomasin liekkien lyövän toisesta moottorista. Liekit löivät ihan miehekkäästi ja asian "näyttävyyttä" korosti vielä ko. koneyksilön kiiltäväksi puunattu hopeanhohtoinen metallipinta josta liekit iloisesti välkehtivät. Säikähdin tilannetta jonkin verran ja solkkasin jaksolle

 

"SE-XXX there are flames coming out of you left engine, is that intentional?" ... syvä hiljaisuus jaksolla.

 

Tajusin siinä samassa kysymykseni älyttömyyden ja odotin vain koska jaksolla kajahtaa kipparin vastaus "Tower, there are coming stupid questions on TWR frequency, is that intentional?" No näin ei koskaan käynyt ja taisi kippari arvata että nyt on kyseessä vihreä kaveri ja totesi vain rauhallisesti hetken päästä "Are the flames out now?" johon saatoin todeta liekkien jo sammuneen. Kone rullaili kaikessa rauhassa asematasolle (olin hälyttänyt kunnossapidon paikalle joka tuli paikalle hälyvalo vilkkuen). Tilanne kuitenkin oli jo ohi ja myöhemmin koneen kippari, arvokkaasti harmaantunut lentokapteeni, tuli sitten turinoimaan torniin kertoi, että DC-3 kuulemma on tapana joskus hieman vuotaa menovettä mikä aiheuttaa näyttäviä jälkipolttoja.

 

Tämöttis tääl kivel.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaalla

 

Palasin äskettäin Afrikasta Suomeen. Finnairin Boeing 757 veivasi sumussa laskua, kun vanha lennonjohtojuttu muistui mieleeni.

 

Mistä pilotti tietää olevansa Helsinki-Vantaalla? Mittaritaulussa palaa valo: GEAR IN TRANSIT.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä pilotti tietää olevansa Helsinki-Vantaalla? Mittaritaulussa palaa valo: GEAR IN TRANSIT.

HEHEHEHEH ;D

 

Harmi kun ei ole netissä tutkimuskertomusta ko. tapauksesta...olisi kiva lukea. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HEHEHEHEH ;D

 

Harmi kun ei ole netissä tutkimuskertomusta ko. tapauksesta...olisi kiva lukea. :)

 

Hmm. minä vuonna tuo tapahtuikaan? Alanpas kaivamaan OTK:n sivuilta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

minä vuonna tuo tapahtuikaan?

 

Finnairin laskeutuva DC-9 törmäsi kiitotiellä 22 sähkömiesten Ford Transitiin. Yhteentörmäys sattui sumussa kiitoteiden risteyksen tienoilla noin tammi-, helmikuussa vuonna 1990. En millään muista tarkemmin.

 

Esa 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaalla

 

Mistä pilotti tietää olevansa Helsinki-Vantaalla? Mittaritaulussa palaa valo: GEAR IN TRANSIT.

 

 

 

Autopilotista pitää olla myös AUTOLAND moodi valittuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin laskeutuva DC-9 törmäsi kiitotiellä 22 sähkömiesten Ford Transitiin. Yhteentörmäys sattui sumussa kiitoteiden risteyksen tienoilla noin tammi-, helmikuussa vuonna 1990. En millään muista tarkemmin.

 

Esa 

 

Eikos siina kaynyt silla tavalla, etta koneen toinen laskuteline osui Transitiin, rikkoi auton totaalisesti ja pyorahti 180 astetta, jolloin koneen ohjattavuuskaan ei

karsinyt kovin paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessähän oli jopa kasikymppisarjan Ysi, eli MD-87 OH-LMC. Joskus tehtiin siihen raskashuoltoa vuosia myöhemmin ja kummasteltiin tehtaan miesten korjauksia takaruuman alueella. Olipa siellä korjaamattomiakin murtumia joissain kaarissa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin laskeutuva DC-9 törmäsi kiitotiellä 22 sähkömiesten Ford Transitiin. Yhteentörmäys sattui sumussa kiitoteiden risteyksen tienoilla noin tammi-, helmikuussa vuonna 1990. En millään muista tarkemmin.

 

Esa 

 

Ja tuonaikaisia tutkintakertomuksia ei löydy ainakaan OTK:n sivuilta. Eli tapaus kyllä muistuu mieleen. Olisi ollut kiva lukaista ne rapparit... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuasiantuntemusta

 

Kun toimin lentoturvallisuushallinnossa Kenttä- ja lennonvarmistustoimiston päällikkönä, niin jouduin ylijohtajan sijaisena monesti osallistumaan Ilmailulaitoksen johtoryhmän kokouksiin. Esittelin toisinaan jonkun vakavan ilmailuongelman. Se oli helppoa, sillä olin osanottajista ainoa, jolla oli ilmailutausta. Kerran ehdotin Oulun lentoaseman sulkemista, koska terminaalin katolle pystytetty ilmastointilaite peitti vanhasta tornista katsoen 300 metriä kiitotiestä. Kauhistuneet laki-, talous- ja rakennusasiantuntijat pohtivat pulmaa pääjohtajan johdolla. Kun paniikki oli kestänyt mielestäni tarpeeksi kauan, kerroin aina ratkaisun tilanteeseen. Helpottuneet johtajat onnittelivat minua ja toisiaan. Kukaan ei muistanut, että mitään ongelmaa ei edes ollut ennen kuin avasin suuni.

 

Jälkeenpäin olen miettinyt, että ilmailu on aika helppo ala. Laki-, talous- ja rakennusasiantuntijoiden johtama Ilmailulaitos tuottaa voittoa. Monopoliasema tietysti vähän auttaa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sun olis Esa kannattanut olla nyt tänään samassa virassasi.

Olisit tehnyt pulma-kysymyksen: "Minne Malmi sijoitetaan?"

 

Ratkaisuna olisit sanonut ; " paras paikka on Malmilla, edelleen".

 

Sekin pulma olisi ratkennut. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yötöitä

 

Lennonjohdon yövuorot International Aeradio Ltd:n (IAL) palveluksessa Sharjahissa ja Ras Al Khaimahissa olivat yhtä pitkiä kuin Helsinki-Vantaalla. Vuoro alkoi illalla kello 20.00 ja loppui aamulla kello 08.00. Kaksitoista tuntia. Eroa oli siinä, että vain yksi lennonjohtaja oli vuorossa. Ras Al Khaimahissa ei vilkkaanakaan yönä ollut kuin muutama lento. Tarvittaessa joku lennonjohtoapulaisista tuli torniin hetkeksi tuuraamaan. Hänellä oli lupa sanoa radioon Stand By ja kutsua lennonjohtaja paikalle.

 

Yleensä puolilta öin kerroin lennonjohtoapulaisille, etten kaivannut heitä ennen aamua. Tykkäsin olla yksin tornissa. Avasin jonkun tornin isoista ikkunoista ja tarkkailin aavikon ääniä ja tuoksuja. Säädin radiot ja puhelimien hälytykset kovalle. Rentouduin sohvalla. Kuuntelin mukanani kuljettamaani lyhytaaltovastaanotinta. Sen avulla seikkailin maailmalla. Olin aikoja sitten merillä radiovahdissa oppinut torkkumaan koiranunta. Jos jotain tapahtui, niin olin hetkessä täysin valveilla.

 

Intialaiset ja pakistanilaiset apulaiset pitivät järjestelystä. He jopa vaihtoivat vuoroja päästäkseen yötöihin kanssani. En koskaan aiheuttanut ylimääräisiä yllätyksiä. Joskus, varsinkin muslimien pyhän kuukauden Ramadanin aikana, sain yövuorossa torniin maistiaisia kotona valmistetuista pakistanilaisista ja intialaisista herkuista.

 

Aika tietysti kultaa muistot, mutta kaipaan lämmöllä pientä monikulttuurista ilmailuammattilaisten yhteisöämme.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekeville sattui

 

Conga line, jono raskaita harjapuhaltimia, oli yöllä unohtumaton näky. Lumi pöllysi valonheitinten loisteesssa ja vilkut välkkyivät. Isot dieselit pauhasivat. Harjat kulkivat peräkkäin muodostemassa kuin lentokoneet. Jokainen säilytti tarkasti oman paikkansa. Kiitotie oli puhdas lumesta, kun harjamuodostelma ajoi sen edestakaisin päästä päähän. Siihen meni Helsinki-Vantaalla vähän alle kymmenen minuuttia. Kävin pari kertaa kyydissäkin. Tuntui hurjalta, kun lumipyryssä näkyi vain edellä ajavan harjan valot. Suunnistaminen oli johtoharjan vastuulla. Nämä kuskit olivat ammattilaisia.

 

Nyt harjapuhaltimet aurasivat kiitotietä 04. Letka oli ohittanut kiitoteiden risteyksen. Pieni liikesuihkukone laskeutui kiitotielle 15, joka oli harjattu vähän aikaisemmin. Viimeisen harjan kuljettaja ilmoitti yhtäkkiä radiolla, että risteykseen taisi jäädä pieni lumivalli. Pikkijetti oli jo ehtinyt rullata bisnesplatalle.

 

Soitin liikelentokeskukseen ja pyysin päällikön puhelimeen. Huolestunut kippari ilmoitti nokkatelineen laskuvalonheittimien kadonneen. Ne sijaitsivat pyörien yläpuolella. Minä kerroin hänelle lumivallista. Kapteenin äänestä kuului helpotus.

 

Lamppujen jäännökset löytyivät kiitotieltä ja silloinen Ilmailuhallitus maksoi valonheitinten korjaamisen. Tekeville joskus sattui.

 

 

http://patria.materials.fi/get.vers?f=2650

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään