Esa Karanko

Anekdootteja lennonjohdosta

1 744 viestiä aiheessa

Kuulin keskustelun jollain lentokentällä 2003 kun Schiphol oli saanut kolmannen 18/36 suunnan kiitoradan. Miehet ilmeisesti oli töissä AMS:lla?

En muista enää sanatarkasti eikä lennonjohdon "kielenkäyttö" kuulu normaaliin sanavarastooni... asia tulee kuitenkin selväksi  ;)

 

Lennonjohtaja oli sanonut jotain tähän suuntaan... varmistellen että menee viesti varmasti perille...  ::)

"XXX please taxi via xx,xx,xx,xx... for runway 36 Left takeoff. As it is the new runway please make sure you take the RIGHT one!"

 

 

RIIIIIIIIGHT! NO!!! I mean LEEEEEEEFT :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaisen legendan olen kuullut, kyseessä ilmeisesti SR-71 jossain texasin alueen jaksolla, lennonjohtaja ei ilmeisesti oikein tiennyt mikä kone oli kyseessä:

 

SR71: ATC, XXXX, req FL770

ATC: XXX, climb to FL770, report speed

SR71: Descending to FL770, speed enough

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaisen legendan olen kuullut, kyseessä ilmeisesti SR-71 jossain texasin alueen jaksolla, lennonjohtaja ei ilmeisesti oikein tiennyt mikä kone oli kyseessä:

 

Lienee kivikauden ajoilta tämä juttu? Mainittu tällä foorumilla varmasti kymmeniä kertoja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lienee kivikauden ajoilta tämä juttu? Mainittu tällä foorumilla varmasti kymmeniä kertoja...

Anteeksi, ei toistu. Opettajalta tuon kuulin ja minulla on muutakin elämää kuin selailla tätä foorumia ja katsoa mitä on jo mainittu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kärsivällisyysharjoituksia

 

Tilanne: Kärsimätön lento-oppilas (allekirjoittanut) odottamassa pääsyä laskukierrokseen Malmilla 36:n odotuksessa. Ilmoittanut lähtövalmiuden tornille jo tovi sitten eikä mitään tunnu tapahtuvan.

 

"Torni, O-AO, odotuksessa K, onko arviota koska pääsee lähtemään?"

"O-AO, vähän sen jälkeen kun olet saanut selvityksen."

"O-AO, kuitti..."

 

Mitä tuohonkin nyt sitten sanoo. No, opinpa olemaan hötkyilemättä odotuksessa, ei ne lennonjohtajat tornissa unohda koneita vaikka joskus siltä tuntuukin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kennedyllä äsken:

 

"Tower, xxx xxx, we´re ready"

 

TWR: "Say again?"

 

"We´re ready"

 

TWR: "Very good!"

 

-----

 

(syvä minuutin hiljaisuus  ;) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kärsivällisyysharjoituksia

....

ei ne lennonjohtajat tornissa unohda koneita vaikka joskus siltä tuntuukin :)

 

En allekirjoita. Malmilla oli ruuhkaa. Odottelin 6 koneen jonossa kiitotielle pääsyä. Viidentoistaminuutin kuluttua olin jonon ensimmäisenä kun torni antoi selvityksen minun perässä olevalle koneelle rullata kiitotielle. Ei päässyt minun läpi...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Mikko Sinervä tuodessaan infoiltaamme lennonjohtoterveisiä ihan reippaasti tunnusti, että Malmin vilinässä voi joskus maassa odottava unohtua. Pari kertaa kykkiessäni Julietissa Maikkiin pääsyä, olen seurannut tilannetta ja kärkkynyt sopivaa hetkeä ilmoittautua YksKasin ylittäjäksi. Jos ajoitus natsaa, tornista usein kajahtaa: "...ylitä NYT...!"

 

Mites se vanha sanonta menikään: "Yhteispelillä se sujuu!"  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pessi sanoi, Malmin tornissa, hirveen hälinän jälkeen mulle.

TWR : nyt ei kuulunut mitään

Minä: enpäs puhunutkaan miitään

TWR: ahas  ;D

 

jk. kyllä noihin "unohduksiin" voi huokaista: "minäkin olen täällä jonossa" :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ei ne lennonjohtajat tornissa unohda koneita vaikka joskus siltä tuntuukin :)

Voi kyllä ne välillä unohtaa kun tarpeeksi tapahtuu / tapahtuu ihan liian vähän. Kerrankin opettajan kanssa tultiin laskuun ja ei laskuselvitystä kuulunut, jolloin opettaja "kuiskasi" (=puhui hyvin hiljaa) jaksolle oscar oscar x-ray, treshold. Tuli tornilla kiire ja huuteli sitten pikapuheena laskuselvitystä. Siinä oli minulla käsi jo tehovivulla valmiina pistämään hanat kaakkoon, mutta ei tarvinnut sillä kertaa  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerrankin opettajan kanssa tultiin laskuun ja ei laskuselvitystä kuulunut

 

Eli te toimitte virheellisesti jos tulitte laskuun saakka...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[kopi] Eli te toimitte virheellisesti jos tulitte laskuun saakka... [/kopi]

 

Eikun nehän just huomautti kynnyksellä ennen kosketusta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[kopi] Eli te toimitte virheellisesti jos tulitte laskuun saakka... [/kopi]

 

Eikun nehän just huomautti kynnyksellä ennen kosketusta...

Jos kirjoitetaan etta "tultiin laskuun" niin kasitan silloin etta ollaan laskeuduttu, jos ollaan kynnyksen paalla niin oikea fraseologia olisi "over threshold". Lillukanvarsia mutta kuitenkin ettei kenellekaan jaisi vaaria kasityksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan totta (ja lisäsit sen phuuttuvan hoonkhin ;) ), pienistä virheistä ne isot katastrofitkin alkavat. Esitinkin vain sen, minkä kuvan itse olin tilanteesta saanut :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan, pahoittelen jos käytin epäselvää terminologiaa.. Tietenkään ei siis oltaisi tultu laskuun saakka ilman laskuselvitystä ja jos on vähänkään epäselvää olenko saanut selvityksen, kysyn sitä tornilta.

 

Jos olisimme tulleet laskuun ilman selvitystä, niin minulla ei varmaankaan olisi ollut enää siinä vaiheessa käsi tehovivulla, alkaa olla go-around vähän "myöhäistä" siinä vaiheessa tai ainakin turhaa koska go-around oltaisiin tehty ilmassa, ei maassa. Ja "tultiin laskuun"-ilmaisu käy tilanteessa hyvinkin, sillä mehän tulimme laskuun eikä tarvinnut tehdä ylösvetoa, koska lennonjohtaja antoi selvityksen heti kun olimme asiasta maininneet jaksolla.  :)

 

//Tjoo tosin käytin järjestystä "tultiin laskuun" ja sitten "laskuselvitystä ei kuulunut", joten taitaa tosiaan antaa kuvan että olisimme laskeutuneet ensin. Käytin nyt loppulähestymisestä tuota ilmaisua..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmapalloja

 

Vaisalan tehdas sijaitsi Helsingin lentoaseman kiitotien 04 loppuosan alla. Silloin tällöin tehdas testasi radiosodeja. Osittain täytetty suuri ilmapallo nousi melkein stratosfääriin saakka ja halkesi lopulta. Tapahtuma koordinoitiin lennonjohdon kanssa huolellisesti.

 

Kuvittelin aina, että hetkeksi ilmatilan tarkkailun unohtanut Caravelle törmäisi palloon. Se olisi kuin huppu lentokoneen nokan yllä. Taitavat pilotit ottaisivat tietysti koneen hallintaansa. He laskeutuisvat alemmaksi ihmettelemään mikä heihin on osunut. Kippari avaisi ikkunan ja toteaisi, että ohjaamon päällä on jokin muovikelmu. Sitten lentoemolta lainattaisiin kynsisakset ja kelmuun leikattaisiin reikä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmapalloja

 

Vaisalan tehdas sijaitsi Helsingin lentoaseman kiitotien 04 loppuosan alla. Silloin tällöin tehdas testasi radiosodeja. Osittain täytetty suuri ilmapallo nousi melkein stratosfääriin saakka ja halkesi lopulta. Tapahtuma koordinoitiin lennonjohdon kanssa huolellisesti.

 

Kuvittelin aina, että hetkeksi ilmatilan tarkkailun unohtanut Caravelle törmäisi palloon. Se olisi kuin huppu lentokoneen nokan yllä. Taitavat pilotit ottaisivat tietysti koneen hallintaansa. He laskeutuisvat alemmaksi ihmettelemään mikä heihin on osunut. Kippari avaisi ikkunan ja toteaisi, että ohjaamon päällä on jokin muovikelmu. Sitten lentoemolta lainattaisiin kynsisakset ja kelmuun leikattaisiin reikä.

 

OT, mutta sopinee kuitenkin tähän kontekstiin:

Noissa sondeissa oli aikoinaan tarra, jossa luki usealla kielellä: "LAITE ON ARVOTON. SÄILIÖSSÄ OLEVA NESTE ON RIKKIHAPPOA. LÖYDETTÄESSÄ LAITE ON HAUDATTAVA SYVÄLLE MAAHAN!".

 

Tutkimuslaitoksessamme oli uusi, nuori vahtimestari, joka oli sangen ylpeä uudesta moottoripyörästään. Hänen huumorintajunsa ei riittänyt kovin pitkälle kun liimasimme em. tarran hänen hienon, uuden moottoripyöränsä polttoainetankkiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JFK:lla aikaisemmin tänään:

 

TWR: "JetBlue xxx, contact departure, good day"

 

Naisen ääni: "I´ll be leaving you, have a good day"

 

Joku muu: "Heartbreaker"

 

Joku muu: "American girl"

 

;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksikenkäinen mies

 

Olin matkalla kaukomaille lämpimiin kirkkaisiin vesiin. Edessä oli pitkä lento ja yksi välilasku. Täpötäydessä lentokoneessa oli hyvin ahdasta. Vahdin omaa pientä reviiriäni mustasukkaisesti. Edessäni istui äänekäs mies, jonka jalkatila oli täynnä käsimatkatavaroita. Siksi hän tunki jaloistaan riisumansa kengät penkkinsä alle minun jalkatilaani. Se häiritsi minua. Katselin hämmästyneenä kuluneita valkoisia nahkakenkiä. Minä en suostuisi käyttämään sellaisia.

 

Muistin vanhan sanonnan. Ennen koiralta liri loppuu, kuin lennonjohtajalta keinot. Päätin hieman kouluttaa kansamatkustajaa. Taskussani oli Helsingin taxfreen muovikassi. Pistin toisen kengän kassiin ja kassin selkäni taakse. Suunnittelin vieväni kengän välilaskukentällä ensimmäiseen löytämääni roskakoriin. Onneksi minun ei tarvinnut toteuttaa suunnitelmaani, sillä hyviä haltijoita on olemassa. Lentoemäntä tuli käytävää pitkin mukanaan iso musta jätesäkki. Hän keräsi siihen roskia. Pistin muovikassiin käärityn kengän jätesäkkiin.

 

Mies saapui transithalliin viimeisenä. Hänellä oli toisessa jalassaan valkoinen kenkä. Yksikenkäinen mies kertoi humalaisella äänellä kaikille, että kumma juttu. Toinen kenkä hävisi. Joku matkustaja epäili, että olikohan sitä toista kenkää mukana Helsingistä lähtiessäkään. Mies älysi vaiteta. Sitten näin, kun hän pisti ainoan kenkänsä roskakoriin. Sukkasillaan hän ei enää herättänyt huomiota.

 

Lentokone oli välilaskun jälkeen nousussa läpi kymmenentuhatta jalkaa, kun Fasten Seatbelt -valo sammui. Koneen keulasta tuli lentoemäntä kädessän valkoinen kenkä. Hän kertoi tutkineensa jätesäkkejä ja löytäneensä kengän. Sitten hän antoi kengän takaisin omistajalleen. Yksikenkäinen mies istui loppumatkan hyvin vaitonaisena. Minäkin tyydyin matalaan profiiliin.

 

Saako eläkeläinen lennonjohtaja manipuloida häiritsevää kanssamatkustajaa näin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään