Esa Karanko

Anekdootteja lennonjohdosta

1 744 viestiä aiheessa

Ennen koiralta liri loppuu, kuin lennonjohtajalta keinot.

 

"Koira ain' on ehtymätön,

joka paikkaan tippa heruu.

Jos se oisi konjakkia

alkais kiivas koirain keruu!"

 

Nythä mä vasta hokasin, että tässä vanhassa lorussa puhuttiin lennonjohtajien neuvokkuudesta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taskussani oli Helsingin taxfreen muovikassi. Pistin toisen kengän kassiin ja kassin selkäni taakse. Suunnittelin vieväni kengän välilaskukentällä ensimmäiseen löytämääni roskakoriin. Onneksi minun ei tarvinnut toteuttaa suunnitelmaani, sillä hyviä haltijoita on olemassa. Lentoemäntä tuli käytävää pitkin mukanaan iso musta jätesäkki. Hän keräsi siihen roskia. Pistin muovikassiin käärityn kengän jätesäkkiin.

Pelkkä asiasta huomauttaminenkin olisi tietysti riittänyt, mutta eihän siinä olisi ollut mitään hauskaa  ;D Sama kuin aina joskus kuulee tai näkee kun joku yrittää laskea istuintaan hieman parempaan makuuasentoon. Takana oleva henkilö ei millään tahdo sanoa, että ei sovi, vaan pistää hanttiin ja rynkyttää vaikka tuolia niin kauan kunnes edessä istuva ymmärtää nostaa tuolinsa. Voin uskoa että siinä ei kauaa kestä.. (kerran olen nimittäin istunut, penkki pystyasennossa, tuolillani samaan aikaan kun takana olevat pikkulapset potkivat ja heiluttivat tuoliani ja edessä istuvat kakarat kurkkivat selkänojien välistä/päältä. Lomalennot <3

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hauska aihe tämä taistelu siitä omasta pienestä ostetusta reviiristä. Sitä kyllä puolustan kaikella tarmollani.

Lennon alkuvaiheissa turvavyövalon sammuttua halusin kallistaa istuintani ja totesin että eihän se kallistu ollenkaan. Mietin hetken kunnes oivalsin että täytyy olla niin että takanani istuva työntää vastaan. Uusi yritys ja käytin jalka ja selkälihaksiani täysin voimin ja menihän se haluaamani asentoon. 8)

 

Paluulennolla istuin käytävän vieressä ja matkan aikana totesin että takanani istuva "leviää" käytävälle, siis jalat käytävän poikki niin että vessaan kulkijat joutuivat harppomaan yli. Hän jopa nosti jalkansa käytävän yli vinottain seuraavan penkkirivin käsinojalle. Siinä istuva oli aika hämmentyneen oloinen eikä kehdannut tehdä mitään. Sanotaanhan että röyhkeydellä ei ole rajaa. Sitten yhtäkkiä Minun käsinojalle ilmestyi tuon takanani istuvan naapurimaan kansalaisen jalka!  Meni ehkä 60/100 sekuntia. Käytin kyynärpäätäni, iskin täysillä nilkkaan jalka katosi, katsoin taakseni tuijotin tuota tyyppiä välinpitämättömästi. Hän kumarteli ja levitteli käsiään. Hah ja huh. Siitäs sai! :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisköhän teidän kaikkien mennä jollekin "Anger management" -kurssille?  ;D

 

Tuo Esan kenkätemppu menee jonnekin teekkarihuumorin ja koulukiusaamisen välimaastoon, mutta uskoisin että kenkänsä kadottanut henkilö osaisi näin jälkikäteen nauraa tuolle tempaukselle itsekin. Ellei sitten kyseessä olleet ne kaikkein rakkaimmat perintökengät.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hauska aihe tämä taistelu siitä omasta pienestä ostetusta reviiristä. Sitä kyllä puolustan kaikella tarmollani.

Lennon alkuvaiheissa turvavyövalon sammuttua halusin kallistaa istuintani ja totesin että eihän se kallistu ollenkaan. Mietin hetken kunnes oivalsin että täytyy olla niin että takanani istuva työntää vastaan. Uusi yritys ja käytin jalka ja selkälihaksiani täysin voimin ja menihän se haluaamani asentoon. 8)

 

Eikös näillä palstoilla ollut joskus linkki jenkkisivuille, joilta saattoi tilata näppäriä apuvälineitä, joilla takana istuva voi välttää em. voimainponnistelut. Eli eri konetyypeille suunniteltuja muovi/metallihässäköitä, joilla näppärästi pystyy lukitsemaan edessäolevan penkin kallistussäädön.

 

Muistaako kukaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selittäisikö joku miten käsitetään: "Oikea sivutuuli radalle xx" ???

Myötätuuliosa,perusosa ja loppuosa yleensä tavallisia termejä, mutta sivutuuli..?!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyrräsuuntia

 

Finnairin Convair CV-440 Metropolitan lensi 70 -luvun alussa poikittaista hyppyreittiä Turku, Tampere, Jyväskylä, Kuopio ja Kajaani. Kuopion jälkeen matkustajat alkoivat ihmetellä koska Kajaaniin tullaan. Pilotit äkkäsivät olevansa syvällä Neuvostoliitossa. Muina lentäjinä he kääntyivät ympäri ja ohjasivat Convairin takaisin Suomeen.

 

Lentäjät ja lennonjohtajat kunnioittivat lentäjäkaksikon saavuutamaa kuuluisuutta suuresti. Uusi suunnistusjärjestelmä, jolla lennetään lähdön jälkeen minne hyrräkompassi sattuu osoitamaan, sai nimen. Se oli Antimatic Semiautomatic Visamatic Navigation System.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyrräsuuntia

 

Finnairin Convair CV-440 Metropolitan lensi 70 -luvun alussa poikittaista hyppyreittiä Turku, Tampere, Jyväskylä, Kuopio ja Kajaani. Kuopion jälkeen matkustajat alkoivat ihmetellä koska Kajaaniin tullaan. Pilotit äkkäsivät olevansa syvällä Neuvostoliitossa. Muina lentäjinä he kääntyivät ympäri ja ohjasivat Convairin takaisin Suomeen.

 

Lentäjät ja lennonjohtajat kunnioittivat lentäjäkaksikon saavuutamaa kuuluisuutta suuresti. Uusi suunnistusjärjestelmä, jolla lennetään lähdön jälkeen minne hyrräkompassi sattuu osoitamaan, sai nimen. Se oli Antimatic Semiautomatic Visamatic Navigation System.

 

 

 

...Hyrrinä ilmatil..oi..ssa...

 

Taas meinasi pärskähdellä kahvit näytölle. Kiitos.

 

- 8) jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Satuimpa EFHK:n briefingiin tämän tapauksen jälkeen. Ko lennon perämies kertoi tulleensa tosi tarkaksi tapauksen jälkeen.

Hän valmisteli lenton jonnekin. Viereen tuli toinen kaveri joka ihmetteli, miksi sinäkin valmistelet lentoa jonne minäkin olen lähdössä? Kävi ilmi että venäjällä käynyt kaveri valmisteli väärää lentoa.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ATC: "(Nimi), jos käännät sitä rattia oikeelle niin se konekin kääntyy oikeelle."

A/C: "Täytyykin kokeilla.."

 

--

 

Sen verran pitkä aika edellisestä päivityksestä, että pitää muistuttaa blogista johon olen kerännyt vastaavia: http://jr-pilot.blogspot.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyrräsuuntia

 

Finnairin Convair CV-440 Metropolitan lensi 70 -luvun alussa poikittaista hyppyreittiä Turku, Tampere, Jyväskylä, Kuopio ja Kajaani. Kuopion jälkeen matkustajat alkoivat ihmetellä koska Kajaaniin tullaan. Pilotit äkkäsivät olevansa syvällä Neuvostoliitossa. Muina lentäjinä he kääntyivät ympäri ja ohjasivat Convairin takaisin Suomeen.

 

Lentäjät ja lennonjohtajat kunnioittivat lentäjäkaksikon saavuutamaa kuuluisuutta suuresti. Uusi suunnistusjärjestelmä, jolla lennetään lähdön jälkeen minne hyrräkompassi sattuu osoitamaan, sai nimen. Se oli Antimatic Semiautomatic Visamatic Navigation System.

 

 

 

Olis kannattanut koukata matkalla itään mukaan se Navigatöör.

Hän olisi kääntänyt gyroon reittisuunnaksi NOLLAN. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

60 luvulla Finnair käytti mainonnassaan hyväksi leppäkerttua.

 

Lj antoi lähtevälle selvityksen Espoon kautta.

FMS:ää ei vielä tunnettu.

Ajatuksissaan pilotit lähtivät kääntymään oikealle kohta lentoonlähdön jälkeen , niin kuin useimmiten.

 

Lj huomasi tämän ja toisti selvityksen.

 

Lennä , lennä leppäkerttu, mutta lennä Espoon kautta.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarruvarjo

 

Kun aloitin lennonjohtajan urani, niin jarruvarjo oli tavallinen näky Helsingin lentoasemalla. Useinmiten sitä käytti Ilmavoimien MiG-21, mutta se oli myös monissa matkustajalentokoneissa.

 

Vanhat Sud SE-210 Caravellet jatkoivat lentämistä. Niiden jarruvarjo piti aukaista tietyn laskumäärän jälkeen ja pakata uudestaan. Jarruvarjon avautuminen matkustajalentokoneen perään tuli yleensä lennonjohdolle yllätyksenä. Finnairin pilotit olivat poikkeus. He kertoivat aina jarruvarjon käyttämisestä etukäteen. Jos varjo näytti toimivan oikein, niin siitä piti ilmoittaa koneelle fraasilla: brakechute is normally open.

 

Monet lentokoneet pudottivat käytetyn jarruvarjonsa kiito- tai rullaustielle. Siitä seurasi aina kiivasta viestitystä ja autoilua. Seuraava lentokone saattoi silti joutua ylösvetoon. En yhtään tykännyt jarruvarjoista. Kun moottorijarrutusjärjestelmät yleistyivät, niin jarruvarjot poistuivat käytöstä.

 

Nyt toivon, että taas näkisin ilmavirrassa tärisevän jarruvarjon.

 

http://www.airliners.net/photo/Air-France/Sud-SE-210-Caravelle/1219906/L/

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikuisviihdettä

 

Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO vaatii,  että lentoturvallisuuteen vaikuttava lennonjohdon radio- ja puhelinliikenne on taltioitava kolmenkymmenen vuorokauden ajaksi. Suomessa se tehtiin 80 -luvun lopulla hitaasti pyörivillä moniraitanauhureilla, joissa oli kaksi kasettia. Kun toinen kasetti tuli täyteen, niin toinen käynnistyi automaattisesti. Samalla laite hälytti viestiteknikon vaihtamaan kasetin. Täysi kasetti pantiin kuukaudeksi sivuun. Sitten se käytettiin uudestaan. Jos tutkintatarvetta ilmeni, niin nauha kopioitiin tavallisille C-kaseteille.

 

Erään lennonjohdon puhelinlinjoista yksi oli varattuna tuntikausia. Puhelinluettelossa se oli lentopelastuksen hälytysnumero. Puhelinlasku oli hirvittävän suuri. Minut määrättiin tutkimaan asiaa. Tilasin ja sain käyttööni puhelut C-kasetilla. Käynnistin nauhurin. Ensin kuuluivat valintasykäykset. Sitten alkoi kuulua aikuisviihdettä miehelle. Kuuntelin neidon hyvin näyttelemää huohotusta, kun taustalla kutsui lentokone. Puhelua kuunnellut lennonjohtaja antoi sille selvityksen. Tunnistin miespuolisen lennonjohtajan äänestä heti.

 

Pidin tuolloin lennonjohtajan lupakirjaani voimassa. Tajusin, että jos käräytän kolleegan, niin urani lennonjohtajana voi vaikeutua. Tilanne oli herkkä. Kerroin pomoilleni, etten pysty tunnistamaan kyseistä lennonjohtajaa, mutta hetero hän on. Onneksi nauhaa ei haluttu antaa muiden kuunneltavaksi. Ehdotin, että kaikille vuorossa olleille lähetettäisiin asiaa koskeva tiedustelukirje. Niin tehtiin.

 

Lennonjohtajat huusivat avukseen Korkeimpia Voimia. Vuorossa olleet naiset huusivat koviten. Suomen lennonjohtajien yhdistys tiedusteli, miksi kirje oli lähetetty juuri kyseisille lennonjohtajille. Lentoturvallisuusosaton lakimies vastasi yhdistykselle kuin Delfoin oraakkeli. Miettikääpä sitä.

 

Myrsky laantui vähitellen. Tarkoitus saavutettiin. Puhelinlasku pieneni. Tämä oli myös ainoa kerta, kun sain kuunnella aikuisviihdettä oikein viran puolesta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ATC: OXX, mitä sinä jäit sinne kiitotielle kuhnimaan kun tuo Finnair XXX jo kohta lähestyy kenttää finaalissa ja joutuu tekemään ylösvedon.

A/C: Katsomme vielä lentosuunnitelmaa.

ATC: Se on tuo matkustajakone jo kohta ylösvedossa nyt perkele anna kyytiä sille!

 

Tapahtumapaikkana Siilinjärvi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään