Esa Karanko

Anekdootteja lennonjohdosta

1 744 viestiä aiheessa

 

Suomessa kerroin rehellisesti, että minusta ei taida olla tällaisiin kokouksiin. En vielä tajunnut, että edessäni tulisi olemaan pitkä, vain paatuneimmille tarkoitettu lennonjohtoalaa koskeva kansainvälinen kokousputki.

 

 

Me näistä kokouksista tietämättömät tietenkin haluisimme kuulla lisää juttuja näistäkin kokouksista.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Umpihangessa

 

Elettiin 70 -luvun alkupuolta. Airbus A-300 proto saapui Helsingin lentoasemalle. Lentokoneen oli tarkoitus lentää Ivaloon kylmän sään koelentoja varten. Helsingissä oli tuolloin poikkeuksellisen ankara talvi. Pakkastakin oli lähes -30 astetta. Huippuhienoihin napavarusteisiin pukeutunut koelentotiimi päätti, että arktisempia olosuhteita ei tarvita. Viikon kestäneet testit ja koelennot tehtiin Helsingissä. Yhtenä yönä pyrytti ankarasti lunta. Aamun valjetessa kiitotie 04 oli aurattu. Ranskalaiset kaivoivat Airbussinsa hangesta. Sitten he katselivat silmät pyöreinä lumeen hautautunutta poikkikiitotietä. He pyysivät lupaa mennä rullaamaan sille. Poikkeuksellisesti suostuimme pyyntöön, sillä kovassa pakkasessa ei tarvinnut pelätä polanteita. Lumi pöllysi, kun onnelliset ranskalaiset rullailivat uudella koneellaan umpihangessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hitto kun tuon olisi joku saanut videolle.... Nauroin ainakin viisiminuuttia kippurassa kun ajattelin tuota tapahtumaa :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viikonlopun Iltalehdessä oli mielenkiintoinen kirjoitus takavarikoiduista kynsisaksista. Suosittelen lukemaan jos lehden jostain käsiin saa. Taisipa olla vielä Esan käsialaa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjoitan ensimmäistä kertaa tälle palstalle, mutta sun juttujas on luettu kuitenkin monesti. :)  Juttelin taannoin ex-lentäjän kanssa ja kun kerroin jutustasi, heti sut tunnettiin.  -Jatkoja hyville verbaaliakrobatioillle ja jutuille lentämisestä.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulussa oli kiitotien päällystystyö -85 jolloin matkustajakoneetkin käyttivät poikittaiskiitotietä 06/24. DC9 sorvasi laskun kiitotielle 24 jonka pituus oli vain 1700m.

Laskun jälkeen lennonjohtaja sanoi "Finnair xxx, tekarit putos aikaan 27, rullaa asematasolle" Kyseessä oli hieman normaalia kovempi lasku, ei sen enempää :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjoitan ensimmäistä kertaa tälle palstalle, mutta sun juttujas on luettu kuitenkin monesti. :)  Juttelin taannoin ex-lentäjän kanssa ja kun kerroin jutustasi, heti sut tunnettiin.  -Jatkoja hyville verbaaliakrobatioillle ja jutuille lentämisestä.  :)

 

Teretulemast...

 

-jukka :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulussa oli kiitotien päällystystyö -85 jolloin matkustajakoneetkin käyttivät poikittaiskiitotietä 06/24. DC9 sorvasi laskun kiitotielle 24 jonka pituus oli vain 1700m.

Laskun jälkeen lennonjohtaja sanoi "Finnair xxx, tekarit putos aikaan 27, rullaa asematasolle" Kyseessä oli hieman normaalia kovempi lasku, ei sen enempää :)

 

Ei taida olla epäselvää kuka oli tornissa  ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulussa oli kiitotien päällystystyö -85 jolloin matkustajakoneetkin käyttivät poikittaiskiitotietä 06/24. DC9 sorvasi laskun kiitotielle 24 jonka pituus oli vain 1700m.

Laskun jälkeen lennonjohtaja sanoi "Finnair xxx, tekarit putos aikaan 27, rullaa asematasolle" Kyseessä oli hieman normaalia kovempi lasku, ei sen enempää :)

 

Saattoipa olla juuri tuona aikana, kun matkustin ysillä (ettei olut  sarjaa -41) etelään, olikohan Rovaniemeltä vai Ivalosta. Välilasku kumminkin oli Oulussa, ja rata tuosta syystä juuri 06/24. Laskun pehmeys myös kuvattua luokkaa. Samalla kun nostelin sukkiani ylös kuulin, kun edessäni istuneet herrat arvelivat, että näin kauniilla kesäkeleillä vissiin antavat nuorempien pilottien harjoitella. Seuraavalla stopilla, eli Tampereella jäin pois, siellä kapteeni, joka oli ns puolituttu hymyili vielä minulle ja puisteli päätään merkitsevästi, en tosin koskaan myöhemminkään tullut kysyneeksi naurattiko siinä kohtaa vielä Oulun tavallista jämerämpi saapuminen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uudet perämiehet

 

YLE:n kuvausryhmä onnistui sattumalta kuvaamaan koululennolla olleen Finnairin DC-9:n huonon laskun kiitotielle 15 Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Sitä näytettiin televisiouutisissa monta kertaa. Finnair tyyppikoulutti tuolloin japanilaisia perämiehiä.

 

Olin tuuraamassa muistaakseni Vaasassa, kun Finnairin DC-9 teki ihmeellisen loikkivan laskun. Matkustajat saivat kyytiä koko rahan edestä. Tuttu kippari tuli torniin tervehtimään minua. Hän manaili naureskellen, että uudet perämiehet eivät enää osaa lentää. Huomasin samalla, kun myös tuttu nuori perämies tuli koneesta ulos. Hänestä tuli myöhemmin ison lentokoneen päällikkö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suunnistusongelmia?

Tapaus menneiltä vuosilta.  Oppilas yksinmatkalennolla pikku-Cessnalla

"Oulun torni, OH-CCR olen Muhoksella, painan tangenttia olenko Muhoksella?"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työmatkapyöräilyä

 

Psykon legendaariset lääkärit Aho ja Piironen maalailivat minulle synkkää tulevaisuutta ja lyhyttä ikää. Siksi aloitin pyöräilyn töihin. Lääkärit olivat tyytyväisiä. Taas oli peloteltu yksi huonokuntoinen harrastamaan liikuntaa.

 

Olin menossa polkupyörällä vuoroon Helsinki-Vantaalle. Oikaisin pientä metsäpolkua pitkin Lentoasemantielle. Yllätyin vähän, koska tie oli tavallisuudesta poiketen tyhjä ja autio. Kaukana seisoi poliisi, joka huusi jotain perääni. Jatkoin polkemista suljettua tietä myöten kohti lentoasemaa. Takaani alkoi kuulua voimistuva sireenin ulvonta. Sitten kuulutettiin kovalla metallisella äänellä: Pyöräilijä varokaa saattuetta. Presidentti Kekkosta ja jotakuta ulkomaalaista valtionpäämiestä kuljettava pitkä autosaattue ohitti minut. Tunsin henkivartijoiden jäätävät katseet selvästi. Onneksi kenelläkään ei ollut herkkää liipaisinsormea.

 

Kerroin myöhemmin psykossa lopettaneeni pyöräilyn, koska se voi lyhentää ikää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hah haa...

 

Tosi hauska...

 

-jukka 8)

 

Yhdyn! Tuo, että jos jollakulla olisi ollut herkkä liipaisinsormi  ;) Mutta onneksesi ei ollut  :thmbup: Tai sitten oltaisiin juteltu eri aiheesta..

 

- Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitava pilotti

 

Olin hiljaisena sunnuntaiaamuna vuorossa Malmin tornissa. Taivaalla oli komeita kumpupilviä. Oli tulossa kaunis kesäpäivä. Puhelin soi. Taas tarvittiin pilottia lyhyelle lennolle. Kolleega kehotti minua lentämään keikan. Hän pärjäisi hyvin sillä aikaa lennonjohdossa yksin.

 

Koneena oli tuttu Cessna C-172 Skyhawk, OH-CSI, reilun kahden tunnin tankkauksella. Lastasin siihen kolme isoa ihmistä. En tehnyt päässälaskua kummempia lentoonlähtölaskelmia. Tiesin kyllä, että suunnilleen maksimipainossa oltiin. Hiukan kiirekkin oli, sillä halusin päästä mahdollisimman pian takaisin torniin.

 

Huolellisen koekäytön jälkeen siirryin kiitotien 27 lähtöpaikalle. Työnsin kaasun auki ja sitten mentiin. Vauhti kiihtyi ja kiihtyi. Kiitoteiden risteys läheni. Männät takoivat vimmatusti. Cessna kulki kovaa kyytiä tukevasti maassa. Silmäkulmasta ehdin huomata tuulipussin kääntyneen väärään suuntaan. Muistin millaista maastoa oli kiitotien pään jälkeen. Aika tuntui pysähtyvän. Ehdin hyvin kuvitella uutisia: Lennonjohtaja kesken vuoronsa lentokoneella mukkelismakkelis kaseikossa. Nyt olisi kannattanut pysyä tornissa! Otin laippoja ulos kymmenen astetta. Varovaisesti vetämällä lentokone irtosi ajoissa, mutta sakkausvaroitin piippaili katkonaisesti. Jatkoin auringontarkkaa ohjaamista.

 

En oikein tykännyt, kun tyytyväiset matkustajat kehuivat minua lennon jälkeen taitavaksi pilotiksi. Kävin myös meteossa vilkaisemassa tuulipiirturia. Lähdön aikana oli puhaltanut hetkellinen reipas myötätuuli. Tornista katsottuna lähtökiitoni oli näyttänyt vain vähän tavanomaista pidemmältä. Lakkasin lintsaamasta lennonjohdosta lentämään. Uskon, että lentoturvallisuus Malmilla parani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustajia pyydetään sammuttamaan puhelimetkin, mutta ei henkilökuntaa näköjään...  ;D

 

Nii-in, miksipä matkustajat henkilökuntaa alkaisivatkaan sammuttaa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmarullausta

 

Helsinki-Vantaalla oli käytössä poikkikiitotie. Medi-Heli pyysi selvitystä sen yli kentän itäpuolelle. Pelastushelikopterin tukikohta oli tuolloin Jetfliten hallin lähellä. Lennonjohto pyysi helikopteria odottamaan hetken lyhyessä finaalissa olevan matkustajalentokoneen vuoksi. Sitten torni huomasi helikopterin leijuvan parin metrin korkeudessa. Torni teki raportin, koska lentoonlähtöselvitystä ei oltu annettu. Vaaraa ei aiheutunut, mutta tutkinta aloitettiin.

 

Suomi oli antanut Kansainväliselle Siviili-ilmailujärjestölle, ICAO:lle, helikoptereiden ilmarullausta koskevan puoltavan lausunnon. Termi oli jo uusissa ICAO:n dokumenteissa, mutta se ei vielä ollut ehtinyt suomalaisiin lentosääntöihin.

 

Soitin helikopterin lentäjälle. Kerroin hänelle uudesta ilmarullauksesta. Pilotin aivojen raksutus kuului puhelimessa selvästi. Sitten hän kertoi ilmarullanneensa. Tutkmus lopetettiin turhana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmarullausta

 

 

Soitin helikopterin lentäjälle. Kerroin hänelle uudesta ilmarullauksesta. Pilotin aivojen raksutus kuului puhelimessa selvästi. Sitten hän kertoi ilmarullanneensa. Tutkmus lopetettiin turhana.

 

Reilu meininki!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Radiohäiriö

 

Tarunhohtoinen Spear Air loi hyvät suhteet Helsingin lentoaseman henkilökuntaan. Olin kaksi kertaa ohjaamossa mukana ylimääräisenä miehistön jäsenenä. Meille nuorille lennonjohtajille ne olivat hienoja kokemuksia. Siksi kohtelimme Spear Airin Douglas DC-8-32 koneita, Härmän Mimmiä ja Härmän Jätkää, aivan erityisellä lämmöllä.

 

Spear Airin DC-8 oli tulossa Suomeen. Keski-Euroopan yllä se kärsi täydellisen radiohäiriön. Se ilmoitti siitä transpnderilla. Sille selvitettiin siitä lähtien vapaata reikää ilmatilaan. Meillä Helsingissä oli aikaa miettiä mitä tehdä. Sunnan ja Heslingin VOR-asemille luettiin lähestymis- ja laskuselvitykset. Clear to land. Lisäksi kerrottiin, että lentokone on tutkavalvonnassa. Lenonjohtotaajuuksilla lähetettiin samoja tietoja sokeasti.

 

Kaikki meni käsikirjan mukaan. Euroopan halki lentänyt tuttu matkustajakone laskeutui ilman enempiä ongelmia Helsingin lentoasemalle. Voi sitä onnen tunnetta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Kiitos taas Esa ja kumppanit mainioista jutuista,nää pitäisi saada kansien väliin mutta

pitää lentopelkoisten ulottumissa :laugh:

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Radiohäiriö

 

Tarunhohtoinen Spear Air loi hyvät suhteet Helsingin lentoaseman henkilökuntaan. Olin kaksi kertaa ohjaamossa mukana ylimääräisenä miehistön jäsenenä. Meille nuorille lennonjohtajille ne olivat hienoja kokemuksia. Siksi kohtelimme Spear Airin Douglas DC-8-32 koneita, Härmän Mimmiä ja Härmän Jätkää, aivan erityisellä lämmöllä.

 

Hei Esa!

 

Kiva kuulla että lennonjohdonkin taholta löytyi Spearair-myönteistä suhtautumista.  :thmbup: 

Isälläni kun oli usein hyvin skeptisiä mielipiteitä valtion virkamiehistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei Kalle,

 

Virkamiehiä

 

Kun aloitin urani lennonjohtajana, olin selkeästi valtion virkamies. Ensimmäinen työnantajani oli Kulkumiesten ja yleisten naisten ministeriön ilmailuosasto ja määräyskirjeeni allekirjoittaja oli Vt.liikenneministeri Veikko Helle.

 

Koskaan aktiiviurani aikana en kuitenkaan pitänyt itseäni minään perinteisenä valtion virkamiehenä. En edes pikkuvirkamiehenä. Minusta esimerkiksi lakimiehet sopivat virkamiehiksi paremmin.

 

Vasta Lentoturvallisuushallinnossa tunsin itseni virkamieheksi. Muistin vanhan lorun. "Kettu on ovela eläin. Kettu näyttää aivan koiralta. Niin ovela kettu on". Rauhoittelin itseäni muuttamalla sitä vähän: Karanko on ovela lennonjohtaja. Karanko näyttää aivan virkamieheltä. Niin ovela Karanko on.

 

:-)   Esa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Englantilainen lehti väittää, että Lontoon alueen uusi automaattinen lennonjohtojärjestelmä, jonka pitäisi antaa koneille tietoa siitä, kuinka pitkä delay kullekin koneelle on odotettavissa, ennenkuin kone pääsee laskeutumisvuoroon, antaa väärää tietoa, jossa ajat voivat olla 40 minuuttiakin pielessä - mikä siis on saksalaisten vika  ;)

 

http://www.people.co.uk/news/tm_headline=auf-wiedersehen-jet&method=full&objectid=21088029&siteid=93463-name_page.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Motivointia

 

Kun Ilmailulaitokseta tuli liikelaitos, niin lentoasemat alkoivat kilpailla parhaasta tuloksesta. Näytön paikka oli hienossa hotellissa järjestetty lentoasemien päälliköiden neuvottelupäivät. Monenlaisia PowerPointilla tehtyjä värikkäitä käyriä esitettiin. Sitten julkistettiin vuoden lentoasema. Johtajat taputtivat ja skoolailivat keskenään. Tunnelma oli korkealla.

 

Koska monella johtajalla oli muu kuin siviili-ilmailutausta, hillitsin juhlintaa hieman. Ilmoitin, että kalvoista puuttui yksi käyrä. Aiheutettu hengenvaara. Oli hetken hiljaista.

 

Riskienhallintaa koskevassa esitelmässäni kerroin motivaation tärkeydestä. Erään monikansallisen kemian alan jätin räjähdysainetehtaat lensivät vähän väliä taivaan tuuliin. Inhimillinen kärsimys ja vahingot olivat suuria. Parannusyrityksistä ei ollu apua. Lopulta yhtiön hallitus kyllästyi tilanteeseen. Johtajat sijoitettiin tehdasalueen keskelle. Räjähdykset loppuivat siihen. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään