Esa Karanko

Anekdootteja lennonjohdosta

1 744 viestiä aiheessa

Aiheutettu hengenvaara. Oli hetken hiljaista."

 

Esa,

 

Sinulla on taito säväyttää :thmbup:.

 

-jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälleen yksi osoitus siitä,kuinka johdon henkilökohtainen hyvinvointi on suurin motivaattori.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

oli muuten pakko regata sisään kun näitä luki pari päivää :).hauskaa luettavaa vaikka lentopelko vaivaa ja tuskin koskaan koneeseen itse astuu,jatkakaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, että meidän tänne kirjoittavien tarinoista on pidetään. Nyt lähden hainsyötiksi Tyynelle valtamerelle. Edessä on pitkä lento. Toivottavasti kolleegat maan pinnalla jouduttavat matkantekoa.

 

:)  Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, että meidän tänne kirjoittavien tarinoista on pidetään. Nyt lähden hainsyötiksi Tyynelle valtamerelle. Edessä on pitkä lento. Toivottavasti kolleegat maan pinnalla jouduttavat matkantekoa.

 

:)  Esa

 

Nauti Esa lomastasi  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syksyllä -85 lupakirjan saatuani olin ensimmäisillä omilla lennoilla. Toin Cessnan laskuun Oulun kiitotielle 30.

Huomasin että lähtöaika oli jäänyt katsomatta kellosta. Siinäpä sitten kysymään tornilta saisiko lähtöajan. Vastaus kuului ponnekkaasti "Kaupungilta saa kelloja halavalla". Poistuin niska punaisena koneesta. Tämän jälkeen opin aina katsomaan lähtö- ja laskuajat omasta kellostani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä on kyllä hauskoja luettavia, mutta on tässä pistänyt silmään eräs pikkuseikka.. Kun kerrotaan noista lentäjien/johtajien mokailuista, ne on lähes aina sattuneet n20v sitten... Eikö nykyään mokailla ollenkaan enää, vai olisko niin että niistä ei vielä puhuta...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syksyllä -85 lupakirjan saatuani olin ensimmäisillä omilla lennoilla. Toin Cessnan laskuun Oulun kiitotielle 30.

Huomasin että lähtöaika oli jäänyt katsomatta kellosta. Siinäpä sitten kysymään tornilta saisiko lähtöajan. Vastaus kuului ponnekkaasti "Kaupungilta saa kelloja halavalla". Poistuin niska punaisena koneesta. Tämän jälkeen opin aina katsomaan lähtö- ja laskuajat omasta kellostani.

 

Tämän "palvelu"ammatinharjoittajan taidan tietääkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä, tämä on saattanut olla jo täällä tai muualla:

 

Eräällä vanhalla ja kokeneella lentokapteenilla oli tapana joskus pilailla tornin kustanuksella. Konkarilennonjohtajat tunsivat kaverin aina heti kun hän ilmoitteli lennonjohtoon saapumisestaan: "Arvoo kuka tiälä!!"

 

Sitten sattui eräänä yöpimiänä uudenkarhea lennonjohtaja taajuuksille, kun kyseinen pilotti taas tapansa mukaan hihkaisi: "Arvoo kuka tiälä!!"

 

Noviisi lennonjohtaja oli heti mukana, ja sammutti kiitotievalot kysäisten lakoonisesti: "Arvoo missä!!?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossahan se, mutta aina yhtä hauska  :thmbup:

 

Niin, tottakai se oli jo kuultu moneen kertaan, mutta todellakin - yksi parhaista. Paikka ja kerronta aina vähän muuttuu, mutta sehän on vaan hyväksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Istuttiimpa jälleen kerran kultaisella 70 luvulla tutun lennonjohtajan kanssa Ivalon tornissa,elikkä aikana jolloin ei ollut henkilökortteja ja liikkumisrajoituksia, parannettiin mailmaa ja odoteltiin päivän Finskiä tulevaksi. Ja tulihan se, kateltiin koneesta purkautuvaa väkeä ja havaittiin AAW:n vaimoineen kävelevän yssykästä pihalle ja edelleen lentoaseman edessä odottavaan bussiin. Tällöin tuttavani loihe lausumaan " AAW:lläkin se meneen aina vaan paremmin kalusto senkun vain kasvaa. Viimeksi se tuli Falconilla ja jatkoi Cherokeella" ( AAW = Antti Aarnio-Wihuri. Tässä vaiheessa bisneksissä taisi olla pieni notkahdus. Mutta nykyäänhän menee taas hienosti. ) Että niin sitä on välillä itse kelläkin ylä- ja alamäkiä.

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentomeluvalitus

 

Oli kesäinen lauantai-ilta -80 luvulla ja istuin Oulun tornissa rupattelemassa lennonjohtajan kanssa. Siis tuohon aikaan  me harrastajat pidimme tornia kuin kerhotilana ja lennonjohtajat ystävällisesti päästivät (yleensä).

Cessna 172 teki läpilaskuja. Kohta tornin puhelin soi. Vihainen mieshenkilö oli linjoilla ja sanoi "Onko tuon pikkukoneen pakko lentää just meidän yltä?"

Tähän lennonjohtaja kysymään "Kauanko ootte asunu Oulunsalossa?" Vastaus kuului "Vuodesta 1962"

Sitten lennonjohtaja vastasi napakasti "Kenttä on ollut vuodesta 1953, mitä muutitte tänne"

Puhelu päättyi siihen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentomeluvalitus

 

Oli kesäinen lauantai-ilta -80 luvulla ja istuin Oulun tornissa rupattelemassa lennonjohtajan kanssa. Siis tuohon aikaan  me harrastajat pidimme tornia kuin kerhotilana ja lennonjohtajat ystävällisesti päästivät (yleensä).

Cessna 172 teki läpilaskuja. Kohta tornin puhelin soi. Vihainen mieshenkilö oli linjoilla ja sanoi "Onko tuon pikkukoneen pakko lentää just meidän yltä?"

Tähän lennonjohtaja kysymään "Kauanko ootte asunu Oulunsalossa?" Vastaus kuului "Vuodesta 1962"

Sitten lennonjohtaja vastasi napakasti "Kenttä on ollut vuodesta 1953, mitä muutitte tänne"

Puhelu päättyi siihen.

On muuten varmaankin ihan jopa asiallisella linjalla pysyvä kommentti tuollaseen meluvalitteluun tuo. Näitä on hieno lukea ja odottaa sitten näitten pohjalla innolla, et millaista tulee sit itsellä olemaan kunhan pääsee hommiin  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eksyksissä

 

Takavuosina VFR-koneiden eksymiset olivat aika tavallisia. Ei ollut GPS:iä, transpondereita ja  tutkapeitto oli heikompi.

Eräs Cherokee oli matkalennolla Oulusta Jyväskylään.

Lähempänä Jyväskylää ohjaaja kutsui tornia ja ilmoitti olevansa eksyksissä. Tähän lennojohtaja kysymään "OH-P__ mikä on viimeinen varma

paikka? "Viimeinen varma paikka on Oulu" kuului vastaus.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa tulla soutuvene mieleen eräällä jos toisella, kun oikein Miettii

 

Sanotaanko näin, että jos olisi ollut paikallaan siellä soutuveneessä, olisi ollut paljon hyödyllisempi kuin tornissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Nämä on kyllä hauskoja luettavia, mutta on tässä pistänyt silmään eräs pikkuseikka.. Kun kerrotaan noista lentäjien/johtajien mokailuista, ne on lähes aina sattuneet n20v sitten... Eikö nykyään mokailla ollenkaan enää, vai olisko niin että niistä ei vielä puhuta...  ;)

 

Ehkä halutaan vain suojella töissä olevia ihmisiä. Kuulemma nämä piirit on pienet. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanotaanko näin, että jos olisi ollut paikallaan siellä soutuveneessä, olisi ollut paljon hyödyllisempi kuin tornissa.

Näihin kertomuksiin liittyen, samaisella kentällä erään nimeltä mainitsemattoman pitkähkö veneprojekti kaipasi kattoa päälle loppuvaiheessa. Lekohalli tarjosi suojan lopputöiden tekemiseen, johon kuului mm sähkötöitä. Veneen kotisatama tulisi olemaan Hailuodon lautan vieressä olevassa satamassa. Veneen sähköasennuksiin kuului mm ADF:n asennus, kotisataman sijainti kun sattui olemaan järkevähkö NDB majakan sijaintiin nähden.

Tuli aika, vene laskettiin elementtiinsä, ja halliin tuli tilaa. Asian ympärillä pidettiin pienimuotoiset mutta arvokkaat juhlat.

Seuraavana aamuna paikalla käyneet totesivat vain antennin olevan pinnalla. Se tappi oli unohtunut.

Veneen omistajan päätely onnistunee tekstistä. Oi niitä aikoja  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä on kyllä hauskoja luettavia, mutta on tässä pistänyt silmään eräs pikkuseikka.. Kun kerrotaan noista lentäjien/johtajien mokailuista, ne on lähes aina sattuneet n20v sitten... Eikö nykyään mokailla ollenkaan enää, vai olisko niin että niistä ei vielä puhuta...  ;)

 

No tästä on jo niin pitkä aika, että ei varmaan ketään asianosaista enää heilauta suuntaan eikä toiseen:

 

Kun itse aikoinani lentelin PPL(A) koululentoja, niin sattui tilanne, että olin

kolmiolennolla siellä etelän päässä yhdellä legillä. No noustuani ilmaan kentältä,

en saanut millään yhteyttä Tampereen alueeseen vaikka useamman kerran

ja oikealla taajuudella sitä yritin tavoitella. No koska pidin kuitenkin tärkeänä,

että jollekulle ilmoituksen teen, niin ilmoitin lennostani sitten Rovaniemen

alueelle, joka yllättäen kuuli kutsuni, kun yhteydenottoa varten olin nostanut

väliaikaisesti lentokorkeuteni korkeammaksi, kuin mitä plaaniin tekemäni. (En ollut

lentoväylällä). No lentelin ilmoituksen tehtyäni onnellisena Ouluun päin ja

10 mailia ennen Oulun rajaa tietty rupesin tornia kutsumaan:

 

- Oulun torni. OH-CFP tulossa lentosuunnitelman mukaan etelän suunnasta

ja lähestymässä Lumiota (Lumijoki). Pyydän lähestymisohjeita.

 

- OFP, Oulun torni: "Mitä helkkaria sinä oikein ilmassa olet, et ole ilmoittanut mitään

tästä lennosta..." (jotenkin noin se meni).

 

- Oulun torni, ilmoitin Rovaniemen alueelle, sillä en Tamperetta saanut kiinni,

ja Rovaniemi kuittasi ilmoitukseni. OFP.

 

- Selvitys Lumijoen kautta............

 

Kun sitten lähestyin Oulun kenttää, niin pidin jo lähes selvänä, että kutsu

tulee torniin laskeuduttuani kuuntelemaan saarnaa. Mutta ei. Eli taisin sittenkin

toimia loppujenlopuksi juuri oikein.

 

No kuulin sitten jälkikäteen lennonopettajaltani, että kyseisen tapauksen

vuoksi tehtiin tutkinta. Itse en missään nimessä olisi halunnut minkäänmoisia

hankaluuksia kellekkään, vähiten lennonvarmistukselle, mutta näin oli kuitenkin

kuulemma tapahtunut. Pyydän nyt näin "syyttömänä" vielä anteeksi Oulun tornin,

Tampereen (vessassakävijän?  ;)) ja Rovaniemen alueilta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh, vierähtipäs tovi kun luin koko ketjun alusta loppuun....ihan loistavia juttuja. Antaa jonkinlaisen kuvan teidän työstänne siellä tornissa ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh, vierähtipäs tovi kun luin koko ketjun alusta loppuun....ihan loistavia juttuja. Antaa jonkinlaisen kuvan teidän työstänne siellä tornissa ;D

 

Huomaa, Katja, että nämä ovat ANEKDOOTTEJA...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, kyllä kai siellä ylhäällä heput työtäänkin tekevät. Pariisin eurodisneyssä ollessamme on viedokameraan ikuistettu kaikenmaailman pätkiä hessuista ja muista tyypeistä ja taustalla sinivalkoisella taivaalla näkyy lukemattomia nousevien ja laskevien koneiden valkoisia "savujuovia"...ja minä mietin pienessä päässäni että kuinka KUKAAN saa mitään tolkkua noista koneista. Ja samat ajatuksen oli päässä kun charles de gaullella koneessa istuin ja lentokoneet oli siistissä jonossa kuin porsaat 8)

 

Huh. Eipä olisi joka jannusta setvimään sitä soppaa ;) Ilolla silti luen noita...aned...adek...mitä-ne-nyt-oli ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään