Esa Karanko

Anekdootteja lennonjohdosta

1 744 viestiä aiheessa

Hei Ilkka Toivanen,

 

Pitää paikkansa. Tarkkuuslähestymistutkaa (Precission Approach Radar, PAR) käytettiin siviilissäkin. Pienet minimit ja helppo lentää.

 

:-)    Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n ilmavoimat suunnitteli ensimmäistä Lockheed C5A Galaxy -lentoa Helsinki-Vantaalle. Sitä varten USA:n ilmavoimien eversti tuli tutustumaan Helsinki-Vantaaseen. Lentoaseman päällikkö halusi esitellä amerikkalaiselle myös lähestymislennonjohtoa, joka silloin sijaitsi lentoaseman alle louhitussa kalliosuojassa. Amerikkalainen epäili luolaa sotilaalliseksi taistelujohdoksi. Hän ei oikein uskonut lentoaseman päällikön vakuutuksia, että kyseessä oli siviililennonjohto.

 

Kalliosuojassa oli iso hallimainen pääaula, johon tultiin paineen kestävien ovien kautta. Lentoaseman päällikkö oli unohtanut, että menneillään oli reservin kertausharjoitus. Kun hän tuli halliin amerikkalaisvieraansa kanssa, niin siellä oli komppania maastopukuisia rynnäkkökiväärein varustettuja kypäräpäisä reserviläisiä valmistautumassa taisteluharjoitukseen.

 

:-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainittu Leningrad tuli enemmänkin tutuksi vastaavissa yhteyksissä. Mm. kerran laskeuduttuamme ja jarruunnuttuamme jo rullausvauhtiin saimme selvityksen: "Finnair 7xx, make Uniform". Pikavilkaisu karttaan kertoi, ettei moista rullaustietä ollut oilemassakaan; ne kaikki olivat numeroituja. Vilkaistiinpa jo olkamme yli naulakossa riippuvia virkatakkejakin ja pyydettiin jaksolla toistoa samoin tuloksin, kunnes äkkiä välähti: Haluavat U-käännöstä! Varmistukseksi vielä kysely: "Confirm U-turn and back track to taxiway NN?" ja molemminpuolinen tyytyväisyys oli saavutettu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mieleen tulee pari tapausta, ensimmäinen iloisilta lento-oppilas ajoiltani Floridasta. Koulussamme oli eräs suomalainen oppilas joka oli jo saavuttanut mainetta sillä että hänelle sattui ja tapahtui, kutsukaamme häntä vaikka "Jalleksi". Jallen tempaukset olivat jo aika ajoin nostaneet hänen lennonopettajansa verenpaineet reippaasti punaisen puolelle ja kun Jalle sitten opinnoissaan saavutti yksinlentojen  ja varsinkin yksin suoritettujen matkalentojen vaiheen, niin hänen opettajallaan ei totisesti ollut helppoa.

 

Eräänä kauniina päivänä Jalle oli ollut jo useamman tunnin matkalennolla Cessnallaan, keräämässä FAA-ansiolentäjän lupakirjaan oikeuttavia tuntejaan. Korostettakoon vielä että Jalle oli koneessaan yksin. Jallen open mielestä aikaa oli kulunut jo pikkuisen ylimääräistäkin, joten hän oli hipsinyt platalle, pieni kannettava ICOM radio kourassaan, odottelemaan josko hänen oppilaansa kohta saapuisi.

 

Pian jaksolla kuuluin Jallen voimakkaasti englanninkieltä murtava paikkailmoitus, aivan niinkuin pitikin. Jalle oli 10 mailia kentästä länteen, sovitun ilmoittautumispaikan yläpuolella. Tornissaan istuva lennonjohtaja kysyi Jallelta, josko hän näkee jo kentän ja kiitoradan edessään. "Negative", on Jallen lyhyt vastaus. "Report when you have the runway in sight", pyytää lennonjohtaja ja Jalle kuittaa. Menee hetki ja lennonjohtaja pyytää Jallea uudelleen varmistamaan että rata on näkyvissä. "Negative" on taas vastaus. Menee taas tovi ja lennonjohtaja esittää kysymyksensä uudelleen ja saa samantien Jallelta jo tutuksi käyneen vastauksen. Lennonjohtaja on (syystä) ihmeissään koska Jallen kone näkyy enää vain muutaman mailin päässä kiitoradan keskilinjalla. Niinpä hän esittää kysymyksen: " Nxxxx, howcome you can't see the runway? Cos I can see you clearly now! Tähän Jalle (lievästi pallohukkaisella äänellä): "well, does this mean that I must take my hood off now?"

 

Lennonopettaja paran ilme juuri sillä hetkellä kuvasi yhtä aikaa sekä epätoivoa, kärsimystä että silmitöntä raivoa....

 

(hood= mittarilennon harjoittelussa käytettävä "hattu" joka jättää vain koneen mittarit pilotin näkyville, ja jonka käyttö edellyttää aina ns."safety pilotin" käyttöä ettei yhteentörmäyksiä muiden VFR-koneiden kanssa tapahdu)

 

 

Toinen tarina Ruotsista, muutaman vuoden takaa:

 

 

Olimme juuri laskeutuneet silloiseen home base:ni Arlandaan, uutuuttaan kiiltävällä Boeing 737-800NG:llä. Kiitoradalta poistuttaessa otin yhteyttä groundin jaksolla:

"ARN ground, Sterling 455 vacating 26".

 

GND vastaa: "Sterling 455, cleared to gate 16 behind a Boeing from left, as number two".

 

Kuittaan tuon takaisin, mutta rullaustiellä on vilkasta ja lennonjohtaja jatkaa saman tien:

"Well, Sterling 455 you are now as number three, behind another Boeing from left".

 

Vilkaisen vasemmalle ja näen jo kummatkin koneet, joista ensimmäinen on Boeing 737-600:n, mutta jälkimmäinen näyttää A320:ltä, kummatkin suuren yhteispohjoismaalaisen lentoyhtiön väreissä. Joten kuittaan radioon: "Roger, Sterling 455, cleared to gate 16 as number three, behind the second traffic, what looks like an Airbus to me".

 

Lennonjohtaja, vilkaistuaan tarkemmin: "Ohhh - yes, it is an Airbus".

 

Seuraavaksi radiosta kuuluu varsin itseriittoinen, vahvasti ruotsalaisittain englantia murtava huomautus (arvatenkin lähestyvän Airbussin ohjaamosta):

"And that's a hjyyyds difference that !!!"

 

En malta olla poimimatta mikrofoniani vielä kerran: " Well; I guess it is. At least for those for us, who NEVER learned how to fly an aircraft manually"

 

Episodin päättää luultavasti ensimmäisestä ohirullaavasta Boeingistä eetteriin lähetetty: "J I I I H A A A !!!"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän kuulin ilmailulain opettajalta, tapahtui noin vuosi sitten Christchurchissa. Sananvaihto Qantasin 737:n pilotin ja CHC:n tornin kesken:

 

QF: Christchurch tower, we had birdstrike just after rotation, Qantas xxxx (ei vakava tilanne ja lento jatkui normaalisti. Kaikki osumat ja läheltäpiti -tilanteet pitää kuitenkin ilmoittaa eteenpäin)

 

TWR: Qantas xxxx everything ok? Can you continue?

 

QF: Affirm, Qantas xxxx

 

TWR: Qantas xxxx, what kind of bird was it? (Kyllä, CAA haluaa mahdollisuuksien mukaan tietää mikä laji on kyseessä)

 

QF: (hiljaisuus)...Tower say again, please, Qantas xxxx

 

TWR: Qantas xxxx, did you see what kind of bird was it?

 

QF: Erm... When you are doing 150kts per hr, it is pretty hard to determine what kind of bird hit you... Qantas xxxx (Ja tämä toooodella venyvällä Aussi-aksentilla)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:);D:) Elämä myös lennonjohtotornissa näyttää olevan hauskaa!

Ultrakurssin opettaja oli kuin uskonnonopettaja aikoinaan kun oli puhe radiokurista; ei sitä ei tätä eikä tuotakaan...

Hän yritti haukkua minut kerran pidellen hymyään väkisin pois:

Olin kiertämässä kenttää laskukierroksessa kun myötätuuliosan ilmoitukseni jälkeen kehoittaa lennonjohtaja minua jatkamaan myötätuuliosaa koska he tekevät kitkamittauksen radalla...

Meikäläisen senat menivät sakaisin vastauksessa: Ultra 377 jatkaa kiitotietä.... päälle nauroin ja korjasin lauseen oikeaan muotoon.

Laskun jälkeen sain "väkinäiset" moitteet opeltani koska en pystynyt olemaan nauramatta..."tämä on vakava harrastus"... ::)

 

Ymmärrän, turha lässytys pois...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KOHTELIAS LENNONJOHTAJA

 

Erään lennonjohtajan radioliikenne oli hyvin kohteliasta. Tervehdyksiä, kiitoksia ja hyvästelyjä vilisi.

 

Saapuva DC-9 oli pysähtymässä portille, kun se sanoi: Tower we have smoke in cockpit. Lennonjohtaja vastasi: Thank you, have a nice day. Hän oli tottunut sanomaan tuon kohteliaisuuden aina tässä vaiheessa.

 

Palokunta hälytettiin kyllä heti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis nää on kyllä älyttömän hauskoja! Tolle viimeselle repesin täysin  :laugh:  Lisää!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nokkela tutkalennonjohtaja;

 

pikkukone oli eksyksissä ja tutkajohtamisesta ei meinannut tulla mitään. Kunnes tutka keksi kysyä, "mihis suuntaan sä NYT ajelet".

Vastaus oli: " E, niinku etelään"

Tutka komensi: " kaarra 90 astetta oikealle suuntaan S, niinku Sinne".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin tuuraamassa Lappeenrannan lennonjohdossa. Äsken lähtenyt Piper PA-28 ilmoitti moottorin käyvän karkeasti. Annoin lähestymisohjeet ja hälytin palokunnan ja kerroin Piperin hädästä. Finaalissa olleen Cessna C-172:n otin laskuun, koska se ehti hyvin ensimmäisenä.

 

Palokunta lähti seuraamaan Cessnaa. Piper oli finaaalissa. Tukka pystyssä katselin, että olen varmasti ensimmäinen lennonjohtaja, jolla paloautot ovat hädässä olevan edellä.

 

Jälkeenpäin palopäällikön tehtäviä hoitanut rakennusmestari kertoi aseistariisuvasti hymyillen, että ei näitä sesnoja ja paippereita erota toisistaan mistään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Radiopuhelimen käytön kurssilla opettajalta kuultua:

 

Oulun T/O paikalla DC9 oli valmiina lähtöön. Miehistöllä heräsi epäily, saimmeko lähtöluvan, asia piti varmistaa. TWR vahvista selvä lähtöön. Tähän torni: luvat on voimassa, nyt tarvitaan vain hiukan rohkeutta :)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Oulun torni tässä OH-xxx" -OH-xxx Oulun torni jatka. "OH-xxx olen muhoksen päällä. Painan tankenttia, olenko muuten muhoksen päällä?" Tarina ei kerro miten se päättyi...

"Helsinki radar this is OH-XXX unable to maintain VMC request 1000ft lower to enter Balti." -OH-XXX descent to 3500ft. Descending and actually already maintaining 3500ft, and sorry unable to continue on this altitude either, request lower, please. -OH-XXX descent to 2500ft. "Roger 2500ft seems also not good for us request 1500ft to avoid clouds. -Etkösä osaa päättää millä korkeudella haluut lentää sinne tallinnaan? "Kyllä, ja haluaisin sinne  mahdollisimman turvallisesti ja sinähän olet se lennonjohtaja joka takaa sen että se tapahtuu turvallisesti, eikö näin ole? -OH-XXX contact Tallin app on 12X.XX have a nice flight!!!! Over to TLL app and thaks for your outstanding ATC-service!!!

Takaisin tullessa kone sai suoran ja ystävällisen selvityksen EFHK:n peruksille 04, miksiköhän?

 

Kun lennetään niin silloin säädetään! 8)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kahden lentokoneen välinen etäisyys kutistui. Kiirettä ei ollut, sillä porrastusminimi ylittyi reilusti. Lennonjohtaja käski toisen laskeutumaan alemmas. Kone kuittasi selvä laskeutumaan, mutta ei kertonut jättäneensä nykyistä korkeuttaan. Hetken kuluttua lennonjohtaja toisti käskyn ja kone kuittasi taas samalla tavalla. Tämä kokenut ja karismaattinen Helsinki-Vantaan tutkakouluttaja katseli otsasuonet pullistellen tilanteen kehittymistä kiperämmäksi. Sitten hänen äänensä nousi oktaavin ja hän käski: Laskeudu  p**kele  3000 jalkaan. Kone ilmoitti heti jättäneensä entisen lentokorkeutensa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siitä ole Esa sataakaan vuotta, kun ohjasit meidät portille A1, kun tulimme Malmilta pyhäaamuna kahville Seetulaan.

Koneemme oli kaikkea muuta  kuin Heawy.

Oli sellanen Rallyen riiska.

Kyllä oli aulassa, lasin takana, muutama utelias silmäpari katsomassa, että mikä hiton VIP-kuljetus se siinä.

 

Tuollaisista  ne hienot muistot koostuvat.

On jotain hymisteltävää sitten  Kustaankartanossa, aikanaan. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä aika tuore tapaus:

Viime kesänä poliisisetä soitti torniin ja sanoi että kuumailmapallo oli osunut puuhun (korosti että KONSTAAPELIN puuhun).

 

Varmistin kuumailmapallolta (joka oli siis EFHK:n tornin jaksolla) että kaikki ok, jonka jälkeen soitin takaisin poliisille, ja kerroin että kuumailmapallo oli vahingossa osunut siihen puuhun yrittäessään laskeutua.

 

Poliisi oikein tärkeänä kysyi: Mites näiden kuumailmapallojen minimilentokorkeudet; saako näin matalalle tulla?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KÄYNNISTYSRAJOITUKSIA 70 LUVULLA

 

Kaikki ulkomaille lähtevät aamukoneet odottivat käynnistyslupaaa. Tunnelma oli tiivis. Rullaustyöpistettä hoitanut naislennonjohtaja kävi lämpimänä ja päivitteli tilannetta vuolassanaisesti myös jaksolla. Hän ei huomannut, että lähestymisen puhelinlinja oli hälyttänyt jo pitkään. Vastasin puhelimeen ja lähestyminen perui rajoitukset. Sitten yritin kertoa hyvää uutista kovasti kalkattavalle kolleegalle, mutta hän ei huomioinut minua mitenkään. Lopulta otin sivusta rullauksen mikrofonin ja sanoin: Rajoitukset peruttu, kaikki selviä käynnistämään, tähän tarvittiin mies. Tuota kommenttia lopussa kaduin kyllä heti. Se vaan lipsahti.

 

Yksikään pilotti ei uskaltanut heti kuitata, mutta joka puolelta alkoi kuulua iloista käynnistysvihellystä ja moottorien kohinaa.

 

Seuraavana aamuna lennonneuvonnassa eräs Finnairin kippari viittasi tähän tapaukseen ja kysyi, miten sille Karangolle kävi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VALOKUVAAJAT

 

...

 

Näiden tapausten jälkeen olen suhtautunut kaikkiin lentokoneita valokuvaaviin hieman epäluuloisesti.

 

Kiitos ;) Onneks ei tarvii kuvata aitojen sisäpuolella  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heippa Jaska,

 

Kyllä se minun mielestäni oli VIP-lento.

 

:-)     Esa

 

Näinhän se on ja oli.

Parhaat kaverit ovat enemmänkin kuin VIP. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koomisin selvitys , minkä olen Tutkalta saanut oli kerran matkalla  Iltayöstä Malmilta pohjoiseen.

 

Hesan tutka selvitti;

Selvä viiteentuhanteen jalkaan kohti Vesiksen Vorria.

Tiedoksi,Yläpuolella tulee 6000 jalassa vastaan sipoon laivuri Blomkvist. Hänellä saattaa olla pohjatappi auki, koska taivaalta näyttää tulevan rankasti vettä......... Hyvää matkaa......

 

Hymyä riitti Ouluun asti naamarissamme. ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joustavin selvirys, jonka olen saanut: Kuopiosta Helsinkiin yöpostilennolla "Bluuubööd 983, ota yhteys Tampereelle 124.5 - ja kun tuutte takasin, selvä laskuun"

 

(unohtamatta tietysti Jounin: "Because you are my friend, you may do anything you like")

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäessäni Toronto Islandilta 70-luvulla tulin töpeksineeksi Malton Towerin (nyk. Pearson International) taajuudella.

 

Malton Tower: "Which country is this pilot coming from?"

 

Minä, häpeissäni: "Finland"

 

Malton Tower: "I should have guessed so by your accent"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PURJELENTOA HELSINKI-VANTAALLA

 

Hyvinkään seudulla lentävä purjekone kutsui kauniina keväisenä sunnuntaiaamuna Helsingin lähestymistä ja pyysi lupaa tulla nurmikolle laskuun Helsinki-Vantaalle, koska pyörä ei tule ulos. Pikaisen neuvottelun ja aikataulujen vertailun jälkeen annoimme luvan, sillä oli hyvin hiljaista. Lasku onnistui hienosti. Tuntui mukavalta nähdä purjekone Vantaalla.

 

Maassa pyörä saatiin ulos. Sitten Hyvinkäältä tuli hinauskone hakemaan pursikoneen pois. Nyt ensimmäiset laskevat matkustajakoneet, DC-10 kiitotielle 04 ja Caravelle 33:lle, olivat 10 minuutin päässä. Hinausletka oli kiitotiellä 22 lähdössä. Onnittelimme toisiamme täydellisestä ajoituksesta.

 

Lentoonlähdössä pursikoneen ohjaamon kuomu irtosi ja putosi tuhannen säpäleiksi kiitotielle. Pursikone irroitti hinauksesta hyvin matalalla ja annoin luvan pakkolaskuun 22:lle. Hinauskoneen otin laskuun 33:lle. Sitten rullaava hinauskone kertoi pudottaneensa köyden 33:lle. Caravelle tuli ääneen. Käskin sen tekemään ympyrää 33:n finaalissa. DC-10 tuli ääneen. Sen käskin tekemään ympyrää 04:n finaalissa.

 

Miellyttävästä purjelentohenkisestä sunnuntaiaamusta oli kehittynyt painajainen. Oli hirveä kiire. Pursikonetta haettiin pois 22:lta ja rataa harjattiin. Hinausköyttä haettiin pois 33:lta. Lentäjät ilmasta näkivät hässäkän maassa. Hämmästynyt ääni Finnairin ensimmäiseltä New Yorkin lennolta palaavasta DC-10:stä kysyi mitä ihmettä siellä tapahtuu?

 

Tilanne normalisoitui pian. Kumpikin matkustajakone pääsi laskuun tehtyään yhden ympyrän.

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joustavin selvirys, jonka olen saanut: Kuopiosta Helsinkiin yöpostilennolla "Bluuubööd 983, ota yhteys Tampereelle 124.5 - ja kun tuutte takasin, selvä laskuun"

 

(unohtamatta tietysti Jounin: "Because you are my friend, you may do anything you like")

 

Tästä oli itseasiassa sovittu Lautanalan Laten kanssa ja hänen ehdotuksestaan, kun Late ajeli vielä Aivan Tavallista Ropellikonetta. Kaikkien oikaisujen perään "because Yoou are my friend". Laajensin sitten koskemaan muihinkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään