Esa Karanko

Anekdootteja lennonjohdosta

1 744 viestiä aiheessa

Itsellä sattui tämmöinen tapaus, olin lentämässä Rovaniemen kaupungin päällä ja pyysin sieltä selvitykset laskua varten, torni vastaa :" OH-XXX, liity suoraan pitkälle loppuosalle 03" jonka kuittaisin. No siinä oli sitten lähestymisen aikana ihan jotkut muut asiat mielessä eikä tullut mieleen kertoa tornille, että oon loppuosalla ja piakkoin laskussa. Huomasin mokan siinä vaiheessa, kun renkaat tömähti kiitotielle.."Ööö..OXX tulin just laskuun 03:lle, unohdin kertoa loppuosan". Onneksi oli hiljainen liikennetilanne (olin ainut kone koko jaksolla), torni vastaa: " OXX, rullaile asematasolle, laskuaikasi taitaa olla 33, kerrothan sitten seuraavalla kerralla loppuosan, jookosta?" Meitsi vastaa: "Juu, varmasti kerron, pidän seuraavalla kerralla ajatukset lentämisessä enkä tytöissä." Torni: "(Naurua), Pitäähän nuoren miehen tyttöjäki ajatella"

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohtaja teki työtä käskettyä, ja kone, pilotti plus 2 (!) matkustajaa pelastuivat.

 

Mitenkäs tuonne mopoon tuollainen jengi mahtuu  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs tuonne mopoon tuollainen jengi mahtuu  ???

 

Mopoon on saatavilla sellainen pieni lisäpenkki sinne tavaratilaan. Lastenistuimeksikin olen sitä kuullut kutsuttavan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs tuonne mopoon tuollainen jengi mahtuu  ???

 

Kaksi aikuista ja pieni lapsi ovat kolme henkeä.

 

:-)   Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuivat muuten kaikki kolme olemaan teini-ikäisiä, eikä lapsia, joten mopo-parka oli ylikuorman rajoilla...

 

Pilotti oli lastannut matkustajat koneeseen hallin nurkalla, poissa muiden näkyvistä. Muuten olisi joku voinut tulla sanomaan pahan sanan.

 

Tästä ei lentokoulun omistajakaan tykännyt. Pääasia, ettei kenellekään käynyt kuinkaan.

 

Ja tosiaan, se takapenkki oli asennettuna alkuperäisvarusteena. Taitaa kyseinen mopo olla yksi Suomen eniten lentäneistä mopoista, siis OH-CCO.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isot pojat kerto tällaisen tarinan. Oli Pariisin ilmailunäyttely joskus 70-80-lukujen vaihteessa, ja lentonäytös kiivaimmillaan. Joku sen aikanen uusi sotarauta veti kuvioo kentän päällä, kun jostain tuli siihen päälle pyöriin mopo cessna. Hetken aikaa oli aika vilkasta radioliikennettä, kun torni keskeytti näytösohjelman ja ohjasi näytöskoneen sivummalle. Torni yritti ottaa yhteyttä siihen jotenkin näin (tietysti lontoon murteella) että, kuuleeko pariisin kentän päällä oleva pikkucessna. Johon vastattiin hyvin epävarmalla äänellä jotta kuulee. Torni sanoi, että olet sitten keskellä lentonäytöstä, kerro tunnuksesi. Pienen hiljaisuuden jälkeen taas kuului epävarma ääni joka sanoi, voin mä eksyksissä olla, mutta en mä sentään tyhmä ole. Jaksolla oli hetken aikaa naurua ja mopo suunnisti samantien pois kentän päältä. Tarina ei kerro, selvisikö eksyjän tunnus koskaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tällaisen väitetyn tositarinan olen kuullut Malmilla:

 

Tapahtumapaikkana kotimainen kenttä. Tornissa naishenkilö. Ulkomainen kone pyytää käyttöönsä kiitotietä xx. Sielläpä on lumilingot täydessä työssä joten pikainen vastaus jaksolle ulkomaan kielellä "Negative, there is blow job on the runway.."

 

"WHAT!"

 

snow blower = lumilinko

 

;D

 

-leo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaisen olen kuullut toisen käden tietona:

 

Finnaaviationin Saab lähestyi Kuusamon kenttää, mutta joutui tekemään ylösvedon, koska kiitotiellä oli hirvi.

 

Naiskippari kertoi ylösvedon jälkeen tapahtuman matkustajille suomeksi ja myös saman englanniksi:

 

"We had to abort landing because there was a mouse on the runway." (mouse =hiiri, moose=hirvi)

 

Suattaapi olla keksitty juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Big aircraft to air traffic control:

 

Tower a seagull went in to engine!

 

Which one?

 

How the hell I know. If you have seen one seagull, you have seen them all.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AAVELENTOKONE

 

Oli pimeä ilta Malmilla. Mitään liikennettä ei ollut. Sitten yössä tornin yläpuolella vilahti jotain ja olin kuulevinani moottorin ääntä. Sytytin valot kiitotielle. Pimeydestä kiitotielle laskeutui outo valoton Cessna C-150, joka ei vastannut radioon. Oli aavemainen tunnelma. Entisenä merimiehenä mieleeni tulivat tarinat lentävästä hollantilaisesta.

 

Pilotti oli ollut paikallislennolla Helsinki-Vantaan eteläpuolella, kun koneeseen oli tullut täydellinen sähköhäiriö. Hän oli ensin yrittänyt kiinnittää Helsingin tornin huomiota itseensä, mutta häntä oli alkanut hirvittää puikkelehtiminen pimeällä koneella Helsingin liikenteen seassa. Hän päätti lentää Malmille. Minut hän havahdutti lentämällä matalalla tornin yli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelin aamulla töihin tullessani isoa reikää lähestymislennonjohdon ovessa.

 

Yövuorossa oli tapana pukeutua mahdollisimman mukavasti ja kevyesti. Siksi useimmat pistivät ovet lukkoon. Kevyesti pukeutunut lennonjohtaja oli käväissyt vessassa. Kun hän tuli takaisin, niin ovi oli mennyt kiinni ja lukkoon. Avaimet olivat oven takana lennonjohdon puolella.

 

Sähäkäksi tiedetty tutkamies kuunteli oven takana, kun joku lentokone kutsui. Sitten hän murtautui työpaikalleen.

 

Onko tällaista työhön sitoutumista vielä olemassa?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä tarina on myös Ruotsista, jo muutamien vuosien takaa, kun vielä lentelin nykyisin Skyways-yhtiöön sulautetun Flying Enterprise syöttöliikenneyhtiön palveluksessa. Tarinan pääosissa ovat nuori, nätti ja hyvin reipas lentoemänta sekä kookospulla, jota ei silloin vielä ollut epäkorrektia puhutella vanhalla nimellään (vrt. Brunbergin suukot).

 

Koneemme suuntaa Arlandasta kohti Jönköpingiä ja yksin työtä tekevällä emännällä on täysi työn tohina päällä.  On aina mukavaa kuulla että kohta syödään, niinpä emännys heittää matkustamoon kuulutuksen, jonka päättyessä hän ryntää aidosti järkyttyneenä ja naama häpeästä tulipunaisena (silloin vielä lukitsemattomaan) ohjaamoon. Saamme kuulla tarinan koko "karmeudessaan" ja tajuamme heti että tässä on kaikki legendan ainekset:

Koska lensimme Ruotsin sisäistä liikennettä niin tyttö kuulutti ensin tietysti paikallisella kielellä: "... och som dessert bjuder vi kaffe och negerbollar". Okei - mutta mitä tuo sama olikaan sitten englanninkielellä (?) :  "... as desert we are serving some coffee and nig**r b*lls".  Hän kuulemma tajusi heti, saman tien, mitä juuri tulikaan sanoneeksi, mutta minkäs teet kun kaikki sen jo kuulivat?

 

Yritä siinä sitten lentää konetta, pitää naamaa peruslukemilla ja tarjota tyttöparalle jotain lohdutuksen sanoja......

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei Jukka Ruoti,

 

Juttusi alkuperäisen afrikkalaisen suukoista on makea ja se toimii monella kielellä.

 

:-)    Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TARVITAANKO PALOKUNTAA?

 

Kar Airin Douglas DC-6B/ST, OH-KDA, aloitti yöllä lähtökiidon kiitotiellä 22. Se oli liikkunut noin 200 metriä, kun kuulin sen vetävän kaasut kiinni. Finnairin Caravelle oli sillä hetkellä rullaustiellä DC-6:n kohdalla lähestymässä odotuspaikkaa. Yhtäkkiä DC-6:n ykkösmoottorista pursui kirkas keltainen lentokoneen pituinen lieska, joka valaisi kenttäalueen. Olin juuri sitä ennen ehtinyt kysyä tarvitaanko palokuntaa? Jaksolta kuului hätäinen huuto: Tarvii se! Huutaja oli aitiopaikalla olevasta Caravellestä.

 

Palo sammui melkein heti ja DC-6 rullasi moottori savuten paloautot perässään hallille. Perämiehenä ollut Lennart Helin kertoi minulle myöhemmin, että ahdin hajosi. Miehistö ei nähnyt vaikuttavaa lieskaa, mutta moottorista tuli palovaroitus.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus 1996 tienoilla olimme tulossa Afrikan puolelta Nizzaan 402:lla.  Ground antoi meille laskun jälkeen rullausohjeita palanen kerrallaan tyyliin "take first to right and proceed straight ahead until advised".  Kotvasen päästä sitten "OHS: Taxi next to the right."

 

No, tehtiin kuten käskettiin.  Käännyttiin oikealle ja ryhdytiin pysäköimään parkissa olleen A-319:n viereen muuten autiolle platalle.  Yhtäkkiä meidän koneemme ympärille  pöllähti  puoli tusinaa varsin hämmästyneen näköistä konepistoolimiestä ja GND hihkaisi "OH-CHS, please DISREGARD, DISREGARD and taxi back IMMEDIATELY".

 

Taas tehtiin kuten käskettiin ja kun kysyin, mikä hätänä sain sitten vastauksen.

 

"Oh, we are very sorry, there is our president Mr Chirac in the Airbus".  Take SECOND to the right now ....

 

Maassa maan tavalla, Ranskassa eritoten.

 

Peter

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Takaisin tullessa kone sai suoran ja ystävällisen selvityksen EFHK:n peruksille 04, miksiköhän?

 

Kun lennetään niin silloin säädetään! 8)

 

 

Tässä  lennonjohtokeskustelu legendaarisesta lentokeikasta yhdessä Laten kanssa Tallinnaan kesällä 1992.

 

Hesasta lähdimme ihan normaalisti ja Suomenlahden päällä huomattiin että pilvikatto näyttää olevan matalemmalla kuin ennusteessa rannikon päällä joten minä radioon (Late lensi, minä olin radiossa): Tallinn tower OH-Cxx request lower altitude due clouds. Vastaus tuli heti: OH-Cxx maintain 1800 meter standard (silloin ajeltiin vielä metreissä). No minä vastasin: We are maintaining 1800 meter standard but like to go lower due clouds front of us. Vastaus tuli heti: OH-Cxx maintain 1800 meter standard. No pilvet alkoivat lähestyä jo vauhdilla ja alemmaksi pitäisi päästä joten huikkasin radioon: Tallinn TWR, OH-Cxx will go down to 1000 meter standard due clouds. No vastaus oli: aaa - Roger ja kaveri puhui samalla venäjää radiossa Estonian Airin Tu-134:n kanssa jonka ohjaamossa soi Radio City niin kovaa että musan kuuli paremmin kuin venäjän mongerruksen. Matkan jatkuessa Tallinnan torni antoi ilmoittautumispaikan: OH-Cxx report passing ghost line (kummituslinja, ei coast line, rannikko). No me ilmoitettiin kummituslinja ja vastaus oli: Roger". Jatkettiin sitten kohti kenttää ja kun oltiin pitkässä finaalissa ilmoitin: OH-Cxx on long final jne. Vastaus oli "Roger". Kynnyksen lähestyessä ihmeteltiin Laten kanssa että ollaanko selvä laskuun vai ei joten kysyin: Tallinn TWR confirm we are clear to land? ja vastaus tuli heti: LAND! Ei sitten muuta kuin kone kenttään ja rullaamaan. Saimme rullauselvityksen putkeen, ja oli aika hulppeeta paikoittaa kone matkustajasillan kohdalle, ainoa vaan että se matkustaja siltä oli 2 metriä korkeammalla kuin me. Kaikkea muutakin mukavaa tapahtui mutta tuossa ote radiokeskustelusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari tarinaa:

 

Tuli mieleen Kuopion kentältä juttu:

 

Olimme Safirilla lähdössä Kuopiosta kohti Hyvinkäätä. Meillä oli pari tuntia vanhat säät kun olimme lopulta vyöttäytyneinä koneessa. Siinä mietitiin sitten että josko ennusteessa mainittu säärintama olisikin liikkunut nopeammin ja ehtisi eteläsuomeen ennen meitä.

 

Kysyin tornilta: Kuopion torni, Safir OH-SFx, miltä näyttää viimeiset säätiedot Helsingistä?

 

Torni vastasi särmästi: "Ka, katohan sie ulos ikkunasta, siinä on sinulle säätä"

 

Vastasin: Safir kiittää.......

 

Toinen tapahtuma Floridasta:

 

Olin yöllä mittarikelissä tulossa laskuun ja ajelin ILS:ä. Mulla oli kovassa sateessa mennyt laskuvalonheitin hajalle (oikosulkuun muistaakseni). Tulin pilvessä jossakin 500 jalassa ja kiitotien valot oli tyylikkäästi edessä. Ilmoitin tornille että kenttä näkyvissä ja torni kysyi että onko sulla laskuvalonheitin rikki kun ei ole päällä johin vastasin että kyllä. Seuraava kommentti oli tornilta:

 

"You have no landing light, I have no runway light" ja lennonjohtaja nappasi kaikki kentän valot pois päältä. Äsken näkyneen kiitotien tilalla oli vain iso musta läntti.

 

Kerkesin just sanoa radioon: Rooger......?

 

Kun kaveri tuli takas jaksolle ja sanoi: "Just kidding" ja laittoi kaikki valot päälle!

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen Mikkelin kentällä käynti joskus aikoinaan, kun ohitustie ei vielä kiertänyt kaupunkia, vaan kulki läpi keskustan.

Olimme aikoneet käydä Cessnalla Punkaharjulta Tampereella, mutta Mikkelin paikkeilla keli kävi sen verran huonoksi, ettei voitu oikein jatkaa ja ilmoitumme kentälle tulosta. Kenttää ei kuitenkaan saatu näkyviin ja pilottimme rauhallinen hämäläinen kun oli kysäisi tornilta jotenkin tähän tapaan:

Kovin suhjuiseksi käy tämä keli, voisitko hieman opastaa missä päin se kenttä on. Pyörimme nyt tässä kirkon yläpuolella.

Ja tornista vastattiin suunnillen tällä tavalla:

Näetkös siinä kirkon vierestä kun on sellainen iso ja leveä katu, missä kulkee oikein paljon autoja. Se on viitostie. Seuraile sitä etelään päin, niin pitäisi kyllä kohta tulla kentänkin näkyviin.

Näillä savolaisen isällisillä neuvoilla lähestyessään eksynyt kone löysi kuin löysikin kentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PYÖRÄ

 

Helsinki-Vantaalla oli sumuinen aamupäivä 70 luvulla. Torniin soitti kunnossapitomies. Hän kertoi olleensa kaverinsa kanssa korjaamassa lentokentän aitaa, kun aidan läpi meni kovaa vauhtia pyörä. Tapauksesta oli kulunut 10 minuuttia. Sen aikaa oli kestänyt puhelimeen pääseminen. Kännyköitä ei ollut, eikä kaikissa autoissa ollut radiota.

 

Samaan aikaan Finnairin Tukholman koneen takaosassa istunut matkustaja, lehtimies muuten, kutsui lentoemännän luokseen ja kertoi, että lentoonlähdössä Helsingistä koneesta putosi pyörä. Lentoemäntä rauhoitteli matkustajaa ja kertoi, että ei huolen häivää. Meidän pojat kyllä osaavat. Lentoemäntä ei mennyt ohjaamoon kertomaan asiasta. Varmana näkemästään matkustaja kiristeli turvavyötään. Kohta olisi jännää.

 

Sillä aikaa olimme lennonjohdossa tulleet varmoiksi, että kunnossapitomies on oikeassa. Jostain lentokoneesta on irronnut pyörä. Kerroimme tapauksesta lähteneille. Kellonaikojen perusteella epäilimme Finnairin Tukholman konetta.

 

Arlandassa kone, en muista Caravelle vai ysi, lensi tornin ohi. Toisesta päätelineestä puuttui yksi pyörä. Lasku onnistui hyvin. Lehtimiehen ansiosta tapaus sai paljon julkisuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, kun kerran päästiin näihin klassikoihin, niin miten olisi seuraava (tosi) tarina Ameriikanmaalta:

 

Ilmaanpääsyä rullaustiellä oli odottamassa myös varsin komea ilmestys, armeijan Galaxy kuljetuskone. AA:n pilotit moista ihmettelemään oikein rullauksen jaksolla: "Airforce, you sure have a mighty bird there, how much are you carrying today?"

 

Ameriikkalaisten perushyveisiin kun harvemmin on kuulunut tuo vaatimattomuus (varsinkin jos kysymyksessä on sotilaskuskit), niin vastauskin on juuri sopivan mahtipontinen: " Well, at least hundred tons more than you guys".

 

Ja vielä, aivankuin hieroakseen pikkuisen suolaa AA:n poikien "haavaan",  kuuluu Galaxykipparin suusta hivenen ivallisesti: "and American, how much are you carrying today?

 

Vastaus lävähtää tiskiin saman tien: " Well, at least hundred grand ($$$) more than you guys...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ihan suoranaisesti lennonjohtoon liittyvä tarina, mutta kuitenkin. Ehkäpä olen tämän jo joskus täälläkin kertonut.

 

Entisessä duunipaikassani oli useampia vanhempia kollegoja jotka olivat aikoinaan pyörineet kentällä. Yksi näistä oli toiminut kunnossapidossa EFHK:lla.

Hän kertoi aikoinaan tapauksesta, jossa olisi ehkä voinut olla ainekset suurempaankin hämminkiin.

Oli käynyt niin, että pimeän aikaan oli yksi herra ollut liikkeellä työtehtävissä kuorma-autolla ja ajettaessa kiitotiellä auto päätti simahtaa, ilman mitään ennakkovaroitusta. Eikä lähtenyt käyntiin. Virrat olivat hävinneet. Ja niin olivat hävinneet virrat radioistakin, sillä niillä ei ollut mitään omaa itsenäistä systeemiä. Ja aika oli ennen maaliikennetutkia. Siinä sitten oli kaveri keskellä kiitotietä, pimeänä. Eikä mahdollisesta lentoliikenteestä tarkempaa tietoa. Ei ollut kuulemma ikinä aiemmin elämässään pistänyt sellaista vauhtia jalkaa toisen eteen kuin silloin, juostessaan lennonjohtoon kertomaan, että pimeässä on ajoeste kiitotiellä. Oli onneksi hiljaisempi aika vuorokaudesta, mutta eihän sitä voinut tietää mitä taivaalta on tulossa.

 

Tämän jälkeen sähkösysteemeitä kuulemma muuteltiin autoissa niin, ettei tuollainen totaalinen black out ole enään mahdollista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään