Esa Karanko

Anekdootteja lennonjohdosta

1 744 viestiä aiheessa

Jäätävä polte

Tamperelainen aluelennonjohtaja Eino "Eikka" Arjovuo opetti aikanaan lennonjohtajia Ilmailuhallituksen koulutuskeskuksessa Helsinki-Vantaalla. Entinen laivasähköttäjä piti lentokyytiä epäluotettavana. Tavallisesti hän matkusti Tampereen ja Helsingin väliä junalla.

Kerran Eikka oli vähällä myöhästyä junasta Tampereella. Hän sai kuitenkin otteen viimeisen vaunun portaiden kaiteesta. Hän laukkasi hetken junan vierellä kuin kolmiloikkaaja. Sitten hän pystyi ponnistamaan itsensä portaille. Vaunun ovi oli lukossa. Junan nopeus lisääntyi. Talvinen kylmä viima alkoi tuivertaa. Eikka pelkäsi putoavansa junasta. Siksi hän sitoi itsensä vyöllään portaiden kaiteeseen kiinni. Juna kiihtyi täyteen vauhtiin. Lumi pöllysi. Jäätävä polte tunkeutui luihin ja ytimiin. Tuska jatkui Toijalaan saakka, missä juna pysähtyi.

Huurtunut ja kohmeinen lennonjohtaja pääsi sisätiloihin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei jumankekka....

Sinä olet ihan virtuoosi :laugh: ! Ja kaverille ei maistunut huurteinen ihan heti...

-Jukka ;)

EDIT : Viitaten seuraavaan. Hyvä kun ei sattunut mitään vakavampaa. Varmasti karsea tilanne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerran Eikka oli vähällä myöhästyä junasta Tampereella. Hän sai kuitenkin otteen viimeisen vaunun portaiden kaiteesta. Hän laukkasi hetken junan vierellä kuin kolmiloikkaaja. Sitten hän pystyi ponnistamaan itsensä portaille. Vaunun ovi oli lukossa. Junan nopeus lisääntyi. (...)  Tuska jatkui Toijalaan saakka, missä juna pysähtyi.

Huurtunut ja kohmeinen lennonjohtaja pääsi sisätiloihin.

Entiselle kesätyöpomolleni kävi juuri samassa tilanteessa erittäin ikävästi. Hänkin oli hypännyt jo liikkuvaan junaan asemalla, mutta viimeinen vaunu oli makuuvaunu, ja ovet olivat lukossa. Oli kylmä syyspäivä ja Seinäjoen asemalta Parkanoon 50 min matka 80-luvun sinisten junien vauhdin mukaan. Ruumis löytyi noin puolivälistä matkaa. Aika karmea juttu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Cowboy

Kummallisen Cowboy operaattorin Boeing 707 toi vuoden 1980 tienoilla tomaattilastin Helsinki-Vantaalle. Sitten kone seisoi lentoasemalla pitkään hylätyn näköisenä. Lentokoneen eteen pysäköitiin kunnossapidon kuorma-auto varmistamaan, että se ei pääse vahingossa livistämään maksamatta. Minä uskoin, että 707 oli lentänyt lentonsa. Toisin kävi. Yllättäen koneen omistanut pilotti saapui kentälle. Kapteeni maksoi laskunsa ja lensi miehistönsä kanssa koneen pois. Minä lähdin lennonjohtajaksi Dubaihin.

Cowboyn Boeing 707 tuli Dubaihin. Se oli tehnyt Britanniassa risteyslentoonlähdön, joka oli mennyt pitkäksi. Muutama lähestymisvalorivin tolppa oli osunut koneeseen. Lentokonetta teipattiin ja se alkoi kuljettaa siirtotyöläisiä Emiraattien ja Intian välillä. Telineiden ylösottamisessa oli vaikeuksia. Kapteeni kertoi lennonjohdolle jäähdyttävänsä jarruja ja lensi pitkään melko matalalla.

Lentokone teki lopulta mystisissä olosuhteissa onnistuneen pakkolaskun muistaakseni Turkkiin. Moottoreista loppui öljy. Flight lehdessä oli suivaantuneen lentoinsinöörin kipakka haastattelu tapauksesta. Kapteeni ei ollut antanut hänen tarkastaa moottorien öljymäärää ennen lentoa. Kieroa peliä epäiltiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Flygnivå

Olin Vaasan lentoasemalla sikotautiin sairastuneen lennonjohtajan sijaisena. Pienkoneliikenne Merenkurkun poikki oli vilkasta. Monet lentäjät puhuivat vain ruotsia ja useimmat torniin tulleet puhelutkin olivat ruotsinkielisiä. Minä olin hyvin ylpeä merillä hankkimastani ruotsinkielen taidosta.

Ruotsalaispilotti palautti minut maan pinnalle. Hän kysyi radiolla flygnivåta. Olin äimänkäkenä. Flygnivå? Sana oli minulle täysin vieras. Koska en uskaltanut ryhtyä arvailemaan, vastasin ett ögonblick ja soitin äkkiä aluelennonjohtoon. Ruotsia äidinkielenään puhuva kolleega päästi minut pälkäästä. Tuo lentopintaa tarkoittava sana jäi pysyvästi mieleeni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Metamorfoosi

Tämän päivän Hesarissa (16.7) oli koko sivun juttu Dubaista. Siinä kerrottiin myös naisten asemasta. Arabi-isä kannusti hyvin koulutettuja tyttäriään työntekoon.

Kun minä olin lennonjohtajana Dubaissa, niin asiat olivat toisin. Kahdeksankymmenluvun Dubaissa ei nähnyt vilaustakaan arabineidoista. Naiset pukeutuivat perinteisiin mustiin kaiken peittäviin burkhiin ja naisten työnteko oli erittäin rajoitettua.

Monella lennolla Dubaista Lontooseen seurasin muiden miesten kanssa erikoista näytelmää. Kaava oli aina sama. Lentokoneeseen tuli burkhiin pukeutuneita kainoja arabineitoja. Euroopan yllä neidot menivät vuorotellen vessaan. Siellä tapahtui ihmeellinen metamorfoosi, muodonmuutos. Ulos tuli viimeisen päälle meikattu tyrmäävä kaunotar. Hyväsäärisillä neidoilla oli sirot korkokengät. Puseron kaula-aukko oli iso ja hamosen helma hyvin korkealla. Häikäisevästi hymyilevät neidot muistuttivat täydellisesti ikäisiään loontolaiskaunottaria tuolloin.

Me pitkään selibaatissa olleet nuoret siirtotyöläismiehet nautimme näkymistä silmät tappien päässä kita ammollaan kieli suusta roikkuen. Siihen kaunottaret taisivat pyrkiäkin. Ainakin he selvästi nauttivat herättämästään huomiosta. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Monella lennolla Dubaista Lontooseen seurasin muiden miesten kanssa erikoista näytelmää. Kaava oli aina sama. Lentokoneeseen tuli burkhiin pukeutuneita kainoja arabineitoja. Euroopan yllä neidot menivät vuorotellen vessaan. Siellä tapahtui ihmeellinen metamorfoosi, muodonmuutos. Ulos tuli viimeisen päälle meikattu tyrmäävä kaunotar. Hyväsäärisillä neidoilla oli sirot korkokengät. Puseron kaula-aukko oli iso ja hamosen helma hyvin korkealla. Häikäisevästi hymyilevät neidot muistuttivat täydellisesti ikäisiään loontolaiskaunottaria tuolloin.

Me pitkään selibaatissa olleet nuoret siirtotyöläismiehet nautimme näkymistä silmät tappien päässä kita ammollaan kieli suusta roikkuen. Siihen kaunottaret taisivat pyrkiäkin. Ainakin he selvästi nauttivat herättämästään huomiosta.

Itse koin Italiassa kisareissulla samanlaisen elämyksen. Menimme illalliselle Parman lähistöllä olevaan upeaan ruokalaan. Tämä syöttölä sijaitsi keskellä savipeltoa, pienen kylän kupeessa.

Pihalla oli betonilaatoitus ja autoparkki lukittiin ketjuin.

Sisältä tuo ravinteli oli marmoria ja upeta lasiseinää yms.

Ruokailumme aikana sinne asteli muutama perhe, tyttösineen. Tytöt olivat kuin satukirjasta

( aikuisen miehen satukirjasta  :-[ ).

Siinä oli isukeilla paimentamista tyttöjensä suhteen. Tytöt olivat vilkaita ja flirttaavia.

Siinä Toivosen Karin TM. ( R.I.P ) ,kanssa toljotellessamme ajattelimme sitoa ranteemme nippusiteillä pöydän jalkaan, ennenkuin mokaisimme näppihäiriöillämme.

Kaikki meni hyvin ja saimme syötyäkin.

Oli ne vaan kauniita tyttösiä, keskellä savipeltoa. :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saman olen todennut Afghanistanissa ja Iranissa. Ei mikään ihme, että heidät halutaan piilottaa burkhien ym. huntujen alle... :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä lentelin kerran Emiratesilla BKK-HKG-BKK, ja sama ilmiö.  Triggerinä burkhan poisheittoon tuntui olevan matkustamon oven tila - heti kun tuli "boarding completed" ja purseri rupesi junttasi matkustamon oven säppiin, lensivät "Miss Iran" -vaatteet pois ja alta paljastui nättejä nuoria naisia.  Laskeutumisen jälkeen ennen tuubiin kiinnittymistä burkhat taas ilmestyivät jostain ja ovia avattaessa neidoista ei nähnyt kuin silmät.

Ilmeisesti se sitten on niin että Allah ei näe alumiinituubeihin sisälle (jos ovet ovat kiinni).   :laugh:  Vahvistuksena tälle voisi vielä mainita että viinakin virtasi - ovien ollessa kiinni.  Sianlihaa eivät sentään tarjonneet.  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieman sama kuin viime viikonloppuna sauna viikonloppua vietettäessä Kylmäkoskella. Kaveri toi turkkilaisen tyttöystävänsä ensimmäistä kertaa Suomeen (kaveri ihan aito stadilainen) ja tarjottiin hänelle iltasella alkomahoolia, niin ei kelvannut tytölle juomat. Minä sitten siihen, että johtuuko siitä, että Suomessa kun on niin valoisat yöt, niin Allah näkee silloinkin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tietenkään tunne tilannetta, olettaisin kuitenkin että moni tavallinen suomalainen tyttö tuossa vaiheessa myös kieltäytyisi alkoholijuomista, tietty tytön luonteenlaadusta kii. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omaan miinaan

Olin auditoimassa (tarkastamassa) erään pienen lentoaseman lennonjohdon toimintaa. Istuin hiljaisessa tornissa lennonjohtajan kanssa, joka toimi myös lennonjohdon päällikkönä. Huomasin, että tornissa olevat lähestymiskartat ja ilmailukäsikirja (AIP) olivat päivittämättä. Kolleega puolustautui kertomalla, että työvuorossa ei ehdi tehdä päivityksiä. Mietiskelin asiaa. Juttelin niitä näitä. Sitten osoitin tornissa ollutta kitaraa ja kysyin osasiko joku soittaa sitä. Kolleega vastasi ylpeänä, että se oli hänen. Sitä oli hauska soittaa ajankuluksi silloin, kun ei ollut mitään tekemistä. Hän kyllä heti tajusi sanoneensa jotain hölmöä. Hän oli liput liehuen kävellyt omaan miinaan.

Tornin asiakirjat olivat seuraavan aamuna ajan tasalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieman sama kuin viime viikonloppuna sauna viikonloppua vietettäessä Kylmäkoskella. Kaveri toi turkkilaisen tyttöystävänsä ensimmäistä kertaa Suomeen (kaveri ihan aito stadilainen) ja tarjottiin hänelle iltasella alkomahoolia, niin ei kelvannut tytölle juomat. Minä sitten siihen, että johtuuko siitä, että Suomessa kun on niin valoisat yöt, niin Allah näkee silloinkin...

No joo..

Eikös ole vähän loukkaavaa kysyä moista naisihmiseltä suoraan. Sehän on kuitenkin aika lailla alkotonta monilla muslimeilla.

Toisaalta Allah ja muutkin Jumalat varmasti näkevät paremmin Suomen yöttömässä yössä  ;) .

-Jukka :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse koin Italiassa kisareissulla samanlaisen elämyksen. Menimme illalliselle Parman lähistöllä olevaan upeaan ruokalaan. Tämä syöttölä sijaitsi keskellä savipeltoa, pienen kylän kupeessa.

Pihalla oli betonilaatoitus ja autoparkki lukittiin ketjuin.

Sisältä tuo ravinteli oli marmoria ja upeta lasiseinää yms.

Tuli mieleen eräs keskustelu kun ilmeisesti Interraililla olleita italialaistyttöjä pelmahti ravintolaan:

- Näetkö? kaveri sanoi.

- Näen juu, nättejä tyttöjä, toinen kaveri vastasi.

- Ovat ilmeisesti italialaisia.

- Juu, niin ovat puheesta päätellen.

- Ne kyllä muuttuu vanhan näköisiksi tosi nopeasti.

- Ei me tässä ravintolassa NIIN kauan olla...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lateraaliholding

Helsinki-Vantaan lentomenetelmiä uusittiin tasaisin välein. Kerran odotuskierrospattereille ei löytynyt riittävästi tilaa korkeussuunnassa. Esittelein vakavalla naamalla vastaiskuksi lateraaliholdingin. Kaikki lähestyvät lentokoneet lentäisivät esimerkiksi 5000 jalassa samankeskeisiä ympyröitä. Ympyränkaaret olisi porrastettu DME:llä viiden mailin välein. Sisintä ympyrää lentävä aloittaisi lähestymisen ja muut siirtyisivät vastaavasti seuraavaksi sisemmälle ympyrälle. Kaikki lähestyvät lentäisivät kallellaan ja matkustajatkin tietäisivät, että eniten kallellaan oleva on ykkösenä. Hämmästyneet kolleegani alkoivat epäillä vedättämistä, kun esitin heille viattomasti kysymyksen. Pitäisikö jokaisen lentää ympyröitä samaan suuntaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lateraaliholding

Helsinki-Vantaan lentomenetelmiä uusittiin tasaisin välein. Kerran odotuskierrospattereille ei löytynyt riittävästi tilaa korkeussuunnassa. Esittelein vakavalla naamalla vastaiskuksi lateraaliholdingin. Kaikki lähestyvät lentokoneet lentäisivät esimerkiksi 5000 jalassa samankeskeisiä ympyröitä. Ympyränkaaret olisi porrastettu DME:llä viiden mailin välein. Sisintä ympyrää lentävä aloittaisi lähestymisen ja muut siirtyisivät vastaavasti seuraavaksi sisemmälle ympyrälle. Kaikki lähestyvät lentäisivät kallellaan ja matkustajatkin tietäisivät, että eniten kallellaan oleva on ykkösenä. Hämmästyneet kolleegani alkoivat epäillä vedättämistä, kun esitin heille viattomasti kysymyksen. Pitäisikö jokaisen lentää ympyröitä samaan suuntaan?

Ruuhkat vähenisivät, jos joka toinen lentäisi vastasuuntaan. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"... ja sitten AY5 siirtyy sille sisemmälle radalle ja muistaa tehdä tiukat ukemit samalla koska lentoradan kiertosuunta vaihtuu..."  :laugh:

Voisi siinä olla matkustaja ihmeissään kun kone on koko ajan kallellaan jompaan kumpaan suuntaan, ja muutaman minuutin välein G-voimia koetteleva käännös  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"... ja sitten AY5 siirtyy sille sisemmälle radalle ja muistaa tehdä tiukat ukemit samalla koska lentoradan kiertosuunta vaihtuu..."   :laugh:

Voisi siinä olla matkustaja ihmeissään kun kone on koko ajan kallellaan jompaan kumpaan suuntaan, ja muutaman minuutin välein G-voimia koetteleva käännös  :D

,,, ja ne jotka erehtyvät suunnasta tai korkeudesta, erehtyvän vain kerran. Nerokasta :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"... ja sitten AY5 siirtyy sille sisemmälle radalle ja muistaa tehdä tiukat ukemit samalla koska lentoradan kiertosuunta vaihtuu..."  :laugh:

Tätähän Turun kentällä tehdään koko ajan. Sehän on aivan normaalia  ;D  ;)

Ade

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Windows

Elettiin aikaa, jolloin Commodore 64 oli vielä suosittu kotitietokone. Ilmailuhallituksessa oli tietokoneiden aamunkoitto. Vanhasta CP/M -käyttöjärjestelmästä oltiin luopumassa Microsoftin hyväksi. Olin käymässä Ivalon lentoasemalla. Tornissa oli uusi tietokonepääte, jossa pyöri MS-DOS. Isokokoinen monitori, keskusyksikkö ja näppis olivat lattialla, koska ne eivät olleet mahtuneet tornin pöydälle. Katselin, kun lennonjohtaja päivitti hankalasti kontallaan lentosuunnitelmaa. Hän ilmoitti pärjäävänsä tavallisten tietokoneiden kanssa. Sitten hän vilkaisi minua ja esitti kysymyksen. Tiedänkö minä mikä on se Windows, joka kuulemma kohta otetaan käyttöön?

Pääkonttorissa kerroin insinööreille, että maakuntien nuoret lennonjohtajat tekevät kummia kysymyksiä. Kohta minulle valkeni, että olimme taas kerran uuden aikakauden kynnyksellä. Silloin ei naurattanut yhtään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

HAA!

>>>monitori, keskusyksikkö ja näppis olivat lattialla, koska ne eivät olleet mahtuneet tornin pöydälle. Katselin, kun lennonjohtaja päivitti hankalasti kontallaan lentosuunnitelmaa. Hän ilmoitti pärjäävänsä tavallisten tietokoneiden kanssa. Sitten hän vilkaisi minua ja esitti kysymyksen. Tiedänkö minä mikä on se Windows, joka kuulemma kohta otetaan käyttöön?>>>

Ei ole ilmiöt näemmä muuttuneet parin vuosikymmenen aikana, monitorit ovat tietty syvyyssuunnassa kutistuneet ja jopa Windows XP saatu käyttöön mutta vastineeksi monitorien koon kutistumisesta niitä on sitten saatu kannettua yksiköihin sen verran montaa sorttia ettei kohta ulos näe tai ehdi katsella kun hakee oikeaa hiirtä jolla pitää klikkailla jotakin näyttöä. :P;D

Pete

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Petelle elohiiri , kihihiiihiihiii  ;D

Seuraava versio on kuulemma, että kursori seuraa silmän iriksen liikkeitä.

Warokaas poijjaaat  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään