Esa Karanko

Anekdootteja lennonjohdosta

1 744 viestiä aiheessa

Yksi tarina EFPO:lta:

Nyt jo kauan eläkkeellä ollut naispuolinen lennonjohtaja oli vuorossa.

Minulle tuntemattomaksi jäänyt pilotti sorvasi laskua ja teki pompan ta vähän useammankin.

Pilotti sai seuraavan rullausselvityksen:

" OH-XXX selvä pomppimaan hallille"

Jarmo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

RULLAUSVIHJE

Erään pidetyn lennonopettajan tavaramerkkinä oli pyytää rullausvihjeitä. Kerran sitten annoin rullausselvityksen sijasta vihjeen: Tuuli käy länteen.

Jo liikkeelle lähtenyt lentokone pysähtyi miettimään keskelle Malmin plattaa. Sitten opettaja pyysi rullausselvitystä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EPÄLUULOINEN KIPPARI

Selvitin koululennolla olevan Finnairin DC-9:n kiitotielle lähtöpaikalle. Tiesin, että koululennolla ohjaamotarkastus ja lennon ohjelmaan perehtyminen kestävät tavallista kauemmin. Kapteeni ilmoitti, että heiltä menee vielä hetki ja he jäävät odotuspaikalle. Kerroin, että muuta liikennettä ei ole ja selvitin heidät uudestaan lähtöpaikalle. Kapteeni ilmoitti, että he eivät mene, jos sieltä kuitenkin sattuisi tulemaan joku!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi pieni tarina, jonka joku Vantaalta saattaa muistaa.

Kauan sitten lentämässäni Y-sauvakoneessa oli hieman sähköntuottohäiriöitä. Radiokin oli sellainen, että jännitteen tippuessa taajuus pompsahti EFHK:n tornin taajuudelle.

Nummelassakin on kiitotie 22, samoin kuin Vantaalla.

Ilmoittelin sitten kerran hinauksen jälkeen alastullessa tavalliseen tapaan: "HB perus 22!"

Johon sain välittömästi kiivassävyisen vastauksen Vantaan tornilta, jossa kyseltiin kuka, mitä missä.....

Radio perkule oli juuri vaihtanut jaksoa. Selitä siinä sitten....

-M-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei Matti Huoviala,

Kyllä nuo Hinun radio-ongelmat olivat Helsinki-Vantaalla tuttuja. Kiivassaävyistä vastausta en OH-YHC:lla hinanneena kuitenkaan tunnusta.

:-)   Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

HISSISSÄ

Odotin hissiä pohjakerroksessa Helsinki-Vantaalla. Hissi tuli alas ja avasin oven. Hississä seisoi kaksi univormupukuista ulkomaalaista lentäjää. He eivät tehneet elettäkään tullakseen ulos. Ajattelin, että minulle ei kuulu, jos lentäjät haluavat ajella hissillä. Painoin nappia ja hissi nytkähti vähän matkaa ylös ja pysähtyi kerrosten väliin. Paljastui, että lentäjät olivat jo viettäneet hississä muutaman minuutin. He luulivat minua pelastajaksi. Tulin kuitenkin hissiin niin sähäkästi, että he eivät ehtineet sanoa mitään.

Olimme kolmistaan jumissa hississä. Ajattelin, että voi hyvänen aika. Sitten keksin. Kysyin, tuntevatko he mitään hajua? Kapteeni ja perämies nuuhkivat ilmaa sieraimet laajentuneina. Heidän mielestään ilmassa tuoksui savu. Paniikki alkoi. En uskaltanut enää sanoa: Only joking. Onneksi meidät päästettiin pian ulos.

Hekottelin mennessäni lennonjohtoon. Nämä eivät olleet karskeja pilotteja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei Kimmo Lind,

Kuuppani meinaa poksahtaa. Töissä oli (on?) neito, jonka lempinimi oli X-files.

:-D   Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuopiossa, jossa fraseologia ei ehkä aina ollut maaliman täyellisintä...

Niin, tiedä sitten onko tämäkin vain urbaanilegenda, mutta Puijon tornista kuulemma kuulunut:

hyppykone: "OH-xxx, valmis odotuksessa 15."

Torni: "OH-xxx, selvä lähtöön ..... selvä pudottamaan ... selvä laskuun ... moro!"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

TWR: " souda nyt se kajakkis v....uun käytössä olevalta kiitotieltä, siellä on liikennekone finaalissa!"

mopu ei kuitannut...

Tämä herätti ainakin minussa lievää hilpeyttä...  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotenkin nämä hauskuudet fraseologiassa tuntuvat keskittyvän tuonne Kuopion suunnalle. Pistänpä sitten omat kokemuksenikin jakoon.

Olin matkalla Malmilta Kuopioon eräällä kotimaisella lujitemuovivalmisteisella hinauslentokoneella, ja muistaakseni plaanikin oli asianmukaisesti tehty. Ko. koneessa ei ole transponderia ja tunnollisena tuoreena pilottina huikkasin aikeistani 10min ennen lähestymisalueelle saapumista, jolloin keskusteli meni kutakuinkin näin:

OH-XXX: "Kuopin lähestyminen, OH-XXX"

APP: "OH-XXX, jatka"

OH-XXX: "Plaanin mukaisesti Malmilta tulossa, korkeus 2000ft ja arvioidaan lähestymisalueelle 10 min kuluttua"

APP: "Selvä lähestymisalueelle ja ilmoita seuraavaksi VARTI sisään."

Tässä vaiheessa meni pasmat sekaisin, ja kartta pyöri hetken aikaa kabiinissa. Olin odottanut 100-varmasti KALLAA VFR-portiksi. Hetken empimisen jälkeen uskalsin kysäistä:

OH-XXX: "Sopisiko kuitenkin tulla KALLAsta lähialueelle?"

Pitkästä hiljaisuudesta päätellen pasmat olivat hetken aikaa sekaisin myös tornissa. Jonkun ajan kuluttua APP kuitenkin vastasi:

APP: "Etkös sinä Lieksasta ollut tulossa?"

OH-XXX: "Eikun Helsingistä..."

Taas hetken hiljaisuus.

APP: "Onkos se se vähän isompi paikka siellä veden äärellä?"

OH-XXX: "Kyllä se on."

APP: "No siinä tapauksessa selvä lähialueelle KALLAn kautta!"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jyväskylästä Kuopioon menossa kahvilla käymään. Lähestymisalueen rajalla tuli tehtyä normaali ilmoittautuminen. Ajelin siinä kenttää kohti kun:

Torni: "Torni 2 minuuttia kiinni, käyn vessassa"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

RULLAUSVIHJE

Erään pidetyn lennonopettajan tavaramerkkinä oli pyytää rullausvihjeitä. Kerran sitten annoin rullausselvityksen sijasta vihjeen: Tuuli käy länteen.

Jo liikkeelle lähtenyt lentokone pysähtyi miettimään keskelle Malmin plattaa. Sitten opettaja pyysi rullausselvitystä.

Tais olla se kuuluisa Peter Lappsten, mukava sälli

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pari hauskaa huuliheittoa Malmilla;

Jansennin Henkka ajeli Malmilla koelentoja pyöräsuksikoneellaan.

Erään laskun aikana hän valitti tornille, ettei kuule mitään radiosta, koska koneessa on kova kaliseva ääni.

Menimpä suulaana väliin lohkasemaan; " Ne on Henkka sun hampaas ku kalisee" :-[

Tiessalon Harri ihmetteli Malmilla kiitoradalla olevien lokkien määrää.

Taas meni puheripulini päälle ja lohkasin sekaan; " ei ihme, kun näistä vanhoista Mopoista putoaa matoja radalle" :-[

Meillle opettajille  tuli kerran raju kinausrupeama kesken läpilaskuharjoitusten.

Joku oli kuulemma kiilaillut laskukierroksessa.

Taas menin puhevammasena sekaan rauhoittamaan; "Tapellaan pojat kuppilassa ja nyt lennetään"

Oli tutkijalautakunnalla hauskaa luettavaa koska Rustin takia ko. nauhoja kuunneltiin toistamiseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EVAKUOINTI

Olin tornivuorossa Helsinki-Vantaalla. Kiireinen työvuoro muuttui huomaamatta hyvin hiljaiseksi. Yhtäkkiä paikoittaja keltaisesta Follow Me -auotsta sanoi radiolla torniin, että täällä käsketään mennä pommisuojaan. Sitten hän lähti autostaan juosten. Tavallisesti hyörinää täynnä olevalla asematasolla ei näkynyt enään yhtään ihmistä eikä mitään liikettä. Soitin väestösuojassa olevaan lähestymislennonjohtoon ja kysyin onko käynnissä joku harjoitus? Ruotsia äidinkielenään puhuva kiireinen lennonjohtaja vastasi töksähtäen. Ei harjoitus, tosi on, kaikki evakuoitu luolaan ja löi luurin korvaan. Tornissa kansani ollut nykyinen lennonjohdon päällikkö kuuli myös vastauksen. Tapahtui ihme. Hänen jatkuva puhetulvansa katkesi. Hilaisuudesta tuli entistä todellisempi. Maailma tornin ulkopuolella näytti pysähtyneen. Yhdessä tuijotimme kaikkiin ilmansuuntiin ja erityisesti itään. Muistin Stanley Kubrickin elokuva tohtori Outolempi. Mietin, että tässä se oli. Elämä.

Kaikki ei päättynytkään yhteen sokaisevaan välähdykseen. Lentoasema oli saanut uskottavan pommiuhkauksen. Matkustajat ja henkilökunta oli evakuoitu lentoaseman alla olevaan kalliosuojaan. Kukaan ei muistanut kertoa torniin. Lähestymislennonjohdossa oli ollut mieletön kiire, kun lentolikenne johdettiin varakentille. Mitään pommia ei löytynyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiukka keskustelu Malmin tornin kanssa. ;D

Ei pitäis sanoa sanaakaan enää, mutta tuo naurattaa aina vaan.

Olin oppilaani kanssa lentämässä perusmittaria Koillisalueella. Sää huononi ja ja tiukkaääninen lennonjohtotytteli kysyi sijaintiani.

TWR; OH-XXX , mikä on sijaintisi

Minä; Olen Koillisalueella.

TWR; tarkenmpi sijainti ?

Minä; Suomisen mökin päällä.

TWR; Missäs SE on?

Minä; katsos kartastas.  ;D

Oppilaani kehui mun paikallistuntemusta, kunnes hänelle selvisi , että heitin hatusta tuon mökin nimen.

:-[ :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta yllä olevasta tuli jo yksi paheksuva YV jossa kaveri sanoi mun antavan väärää esimerkkiä oppilaalleni.

Tuo Lennonjohtajattaren "tiukan" kysymyksen taustalla oli ihan muut tekijät, kuin lentoturvallisuus. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"Anekdootteja" on tämmöiselle pölvästille outo sana, mutta olen minäkin joskus jaksolla jotain kuullut.

Joskus 60-70 lukujen vaihteessa lennonjohdon käsky "tee 360"  kuulosti aiheuttavan joillekin piloteille ongelmia. Eräs pilotti vastasi käskyyn syvän hiljaisuuden jälkeen, että mikä helevetti se semmoinen oikein on.

Toinen oli aiheesta hyvinkin perillä kuitaten, tehdään 380.

Tosin, pojilla oli kuitenkin lupakirjat, jota minulla ei ole koskaan ollut, joten mikäpä olen heitä arvostelemaan, huvitti vain silloin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä kuin on nyt niin paljon kehuttu tuota Rissalan lennonjohtoa, joka muuten sivumennen mainiten on yksi maailman parhaista, muistui mieleeni eräs legendaarinen kommentti.

Sotavaltion paipperi oli lähdössä lentämään ja pyyteli asianmukaisesti rullausohjeita jotka lennonjohto tietysti asianmukaisesti koneelle antoi. Aikanaan koekäytön jälkeen kone ilmoitti oleansa valmis lentoonlähtöön jolloin lennonjohtaja selvitti:

- "selvä lähtöön VFR kauhava"

- tähän hämmästynyt ohjaajapoika vastasi: "mutta kun ollaan menossa Helsinkiin"

- lennonjohdosta tuli välittömästi vastaus "mene mene sinne Kauhavalle, siellä ne opettaa tekemään plaaneja"

Oli pojilta unohtunut faksata plaani.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meidän porukassamme lentää kaveri, joka on saanut ilmeisen koirakoulun kasvatuksen. Hyvä mies kuitenkin ja lentääkin hyvin.

Kerran hänen ollessaan alueella kuului tornista: oxx, paikka, johon kaveri kuittasi: paikka, oxx ja pyöräytti 360 kaarron.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meidän porukassamme lentää kaveri, joka on saanut ilmeisen koirakoulun kasvatuksen. Hyvä mies kuitenkin ja lentääkin hyvin.

Kerran hänen ollessaan alueella kuului tornista: oxx, paikka, johon kaveri kuittasi: paikka, oxx ja pyöräytti 360 kaarron.

:laugh:

Muutamia (=useita) kertoja käkikellossa käkättäessä mopukurssilaiset ovat pyytäneet rullausohjeita.

Vastaus: Kaasua auki sen verran että kone lähtee liikkeelle, kokeile jarrut, älä rullaa nopeammin kuin ripeä kävelyvauhti. Oppivat pikkuhiljaa olemaan valmiita rullaamaan.

Malmilla kymmenkunta vuotta sitten tornissa kuultu tilanne: Kansallisen lentoyhtiön lentokerhon oppilas lensi onnistuneen yksinlennon mopedilla ja oli lähdössä opettajan kanssa takaisin Vantaalle. Avauskutsu rullaukseen: OH-Cxx, rullausohjeita Vantaalle.

Vastaus: OH-Cxx kehäkolmosta länteen!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vielä Kuopiosta.

-75  A2-kurssilla sain kerran laskuilmoituksen tornilta " OE* ja lasku oli viisviiv ja viistoista, kuustoista. seittämäntoista ja selvä pomppinaan platalle"

t: matti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ja Kuopiosta.....

Olin ajamasssa kuvauslentoja Kuopio - Joensuu välimaastosta ja viisi tuntia ilmassa keikuttua lähdettiin kohti kuopiota. Lähialueen rajalla ilmoitin normaalisti ja sain selvityksen itäiseen odotukseen. Lentelin sinne ja omasta mielestäni tarkasti katsoin kartasta että millä kohtaa odotus tarkasti on. Sitten vain ilmoitus tornille: OH-xxx liittyy itäiseen odotukseen. No tornin vastaus oli: mitä sä vielä ilmoittelet, se odotus on susta 100 metriä länteen, ilmoita kun olet oikeasti odotuksessa......

ja Hesasta......

Ilmavoimien sisäänmenevillä laskutelineillä varustetut koneethan ilmoittavat aina tornille että teline on alhaalla. No tähän liittyen tapahtunutta: Ilmavoimien Vinka oli loppuosalla, ja naisääni Hesan tornista hieman vihaisesti; ilmoita teline alhalla.......

T: Perttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään