Esa Karanko

Anekdootteja lennonjohdosta

1 744 viestiä aiheessa

16 tuntia sitten, Risto Suomala kirjoitti:

Tytöttely (ei ollut kai ensimmäinen kerta) oli nostanut AS:n kierroksia,

Jos sallitaan pieni "tytöttelyn" sivupolku...

Olen koko Finnairin urani ajan ollut työyhteisössä, jossa on tyttöjä ja poikia. Tapa oli hyvin luonteva eikä siinä koettu minkäänlaista negatiivisuutta - päinvastoin. 

Noin neljännesvuosisata sitten olin hyvin tiiviisti mukana projektissa, jonka tarkoituksena oli luoda Töölön yhteiskoulun opinto-ohjelmaa noudattava ja sen alaisuudessa toimiva urheilulukio Aurinkorannikolle. Espanjassa oli jo Suomalainen koulu ja tavoitteena oli aikaansaada sinne lukiotasoista opetusta sekä hyödyntää mikäli mahdollista silloisen Los Pacosin urheiluinfraa (siihen aikaan siellä oli urheiluinfraa vielä aika paljon vielä jäljellä). Perusajatus oli se, että kesälajeja harrastava lukiolainen voi käydä kouluaan Fuengirolassa pari viikkoa tai pari kuukautta ja palata jakson jälkeen luontevasti jatkamaan lukiota Töölöön täsmälleen siitä, mihin Espanjassa jäi.  

Töölön yhteiskoulun opettajat olivat pääsääntöisesti rouvia. Erehdyin kerran sanomaan opettajainhuoneessa pidetyssä palaverissa, että mitäs tytöt ovat mieltä jostain käsiteltävästä asiasta. Hyvä etten turpaani saanut, kun en osannut varoa täysin erilaista käyttäytymismallia kuin mihin olin Finnairilla tottunut.  

Harmittaa, ettei se suunnitelma silloin ensimmäisellä yrittämällä toteutunut. Oli liikaa erilaisia kuppikuntia, jotka eivät nähneet asioita nenäänsä pidemmälle. Myöhemmin hanke toteutui, mutta erilaisena, urheilun harjoittelemisen näkökulmasta paljon vajaampana kuin mitä silloin "ensimmäisellä kierroksella" hahmoteltiin, mutta elämä on...

Seppo  

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kolehmainen
Kirjoitusvirheiden korjaus
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Töölön yhteiskoulun opettajat olivat pääsääntöisesti rouvia. Erehdyin kerran sanomaan opettajainhuoneessa pidetyssä palaverissa, että mitäs tytöt ovat mieltä jostain käsiteltävästä asiasta. Hyvä etten turpaani saanut, kun en osannut varoa täysin erilaista käyttäytymismallia kuin mihin olin Finnairilla tottunut. 

Hahaa Seppo. En yhtään ihmettele, kun olet saanut sen naislauman kimppuusi. Minun mielestäni he olivat koko miessukukuntaa vihaavia kärttyisiä rouvia ja vanhoja piikoja, jotka kokivat poikien ja miesten lannistamisen elämänsä tarkoitukseksi. Niin minä sen koin 1950 -luvulla. Tytöttelisin vaikka entistä presidenttiä, mutta en Töölön yhteiskoulun opettajia.

Tänäkin päivän siirryn Urheilukadulla TYK:n kohdalla varmuuden vuoksi kadun toiselle puolelle. En enää halua joutua kenenkään ikäneidon silmätikuksi. Uusia painajaisia en tarvitse.

:cool: Esa
Muokattu: , käyttäjä: Esa Karanko
typo
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Ilmailukulttuuria

Aeroflot lähti Helsingin lentoasemalla rullaamaan väärään suntaan. Minun kannaltani yksinkertaisinta oli saada se käytössä olevalle kiitotielle mahdollisimman nopeasti. Opastin sitä helpoilla ohjeilla: vasemmalle, oikealle, suoraan, seis. Vähän myöhemmin annoin lentoonlähtöselvityksen. Kone kuittasi ja kysyi "what about the wrong taxiing?". Totesin että ei ongelmaa, olen täällä auttamassa. Aeroflot kiitteli vielä Hekalla. Tulkki niissä silloin puhui.

Kerran eräs toinen Aeroflot oli parkkeerattu Helsingin tornin juurelle. Sen lähtöön oli runsaasti aikaa. Kutsuin kolleega Tapio Lehtikallion kanssa lentäjät torniin vierailulle. Tarjosimme kahvia ja keksejä. Esittelimme tornia ja toimintaamme. Lentäjät olivat kuin seipään nielleitä. Vasta lopussa tunnelma hieman keveni, kun lentäjille selvisi, ettei tästä seuraakaan mitään. Lennonjohdon päällikkö Leo "Leka" Louhija naureskeli nuorien alaistensa puuhille.

Neuvostoliitossa ilmailukulttuuri taisi olla erillaista.

Esa
10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moskovassa , jos joutui keskeyttämään startin tai mitä tahansa epätavallista tapahtui. Joutui kirjoittamaan raportin ja piti erikseen mainita että lentoasema tai lennonjohto  ei ollut syypää mihinkään. 

En joutunut linnaan vaikka en suostunut tähän. Kirjoitin vain sen mitä tapahtui.

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Pullinen
Oikeinkirjoitus
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Heikki Pullinen kirjoitti:

Moskovassa , jos joutui keskeyttämään startin tai mitä tahansa epätavallista tapahtui. Joutui kirjoittamaan raportin ja piti erikseen mainita että lentoasema tai lennonjohto  ei ollut syypää mihinkään. 

En joutunut linnaan vaikka en suostunut tähän. Kirjoitin vain sen mitä tapahtui.

Tähän samaan toimintamalliin venäjä on nyt jälleen kerran kaatumassa. Kukaan ei uskalla kertoa keisarille hänen vaatteistaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samaa kulttuuria Kiinassa. Jos julistat hätätilan niin ensimmäisenä vastassa on poliisi joka kaikella asiantuntemuksellaan ottaa kantaa siihen, oliko hätätila nyt oikeasti hätätila.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Mikko Tuomi kirjoitti:

Samaa kulttuuria Kiinassa. Jos julistat hätätilan niin ensimmäisenä vastassa on poliisi joka kaikella asiantuntemuksellaan ottaa kantaa siihen, oliko hätätila nyt oikeasti hätätila.

Tai rankaistaan yhtiötä koska kaikesta poikkeavasta kuuluu seurata rangaistus. Tämä myös ilmailuviranomaisen puolelta, ei pelkästään poliisin.

Eihän toiminta voi olla turvallista, jos yhtiö on joutunut hätätilaan. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Just culture (tai mitä termiä siitä nykyisin käytetäänkään) ei tosiaan ole itsestäänselvyys kaikkialla. Kauan sitten erään Lähi-Idän ei niin pienen lentoyhtiön kone kääntyi väärään suuntaan. ”The other right, please” korjasi tilanteen, porrastukset eivät alittuneet eikä mitään muutakaan ihmeellistä tapahtunut. Lentäjä kysyi aionko tehdä raportin. Se ei ollut käynyt mielessäkään ja kerroin jaksolla, ettei mitään päässyt käymään, eli raporttia ei ole luvassa. ”Thank you” tuli erittäin helpottuneella äänensävyllä. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Sami Tuomisto kirjoitti:

Tai rankaistaan yhtiötä koska kaikesta poikkeavasta kuuluu seurata rangaistus. Tämä myös ilmailuviranomaisen puolelta, ei pelkästään poliisin.

Eihän toiminta voi olla turvallista, jos yhtiö on joutunut hätätilaan. 

Jep. "Demerit points" on mitä jakavat siellä. Huvittavaa kun miettii miten luokatonta heidän oma vetäminen on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Anekdootti tämäkin:

Olimme AVRO:lla laskettelemassa kauniina kesäiltana 2000 -luvun alkuvuosina Vaasaan kiitotie 34: n tosi pitkässä finaalissa.  Samaan aikaan idästä lähestyi Cessna ja liittyi oikealle perusosalle samalle radalle.  Cessna oli sijaintinsa perusteella vuorolla yksi. Tornissa lennonjohtaja seurasi tilanteen kehittymistä ja tuli siihen tulokseen, että nopeuserojen vuoksi tulojärjestys piti vaihtaa. Cessna sai uuden selvityksen lähestymään kakkosena, ykkösenä AVRO pitkässä finaalissa.

Närkästys oli kuultavissa pienkoneen ohjaamosta, josta pohjalaisittain todettiin: " Pitäääkö täsä ruveta oikein hirastamaan!"

Lennonjohtajan kuitti oli välitön: " Ei tarvitse, aja ympyrää oikealle" 

Problem solved.

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hahaa! Kauhavalla lentoupseerikurssilaiset toivoivat aina selvitysta viimeiseksi. Tiimasta oli pula.

Esa

PS. Toivottavasti Kauhava puhkeaa Naton myota uuteen kukoistukseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

NATO

Lennonjohtoasiantuntijana vierailin Eurocontrolissa Brysselissä monta kertaa. Naton valtaa ja voimaa uhkuva päämaja on sen naapurissa.

Minulla oli toive. Ehkäpä liittoutumaton Suomi joskus kuuluisi Eurocontroliin. Naton jäsennyydestä vain haaveilin.

Nyt toiveeni ovat toteutuneet.

Paremmasta tulevaisuudesta haaveileminen taitaa olla hyväksi.

Esa
17 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
5.4.2023 at 17.06, Esa Karanko kirjoitti:

Paremmasta tulevaisuudesta haaveileminen taitaa olla hyväksi.

Palstan lukijoista aika moni haaveilee saavansa joskus käsiinsä kirjan jossa entinen lennonjohtaja kertoilee työelämästään yms.

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Tynys
8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Heikki Tynys kirjoitti:

moni haaveilee saavansa joskus käsiinsä kirjan

Hahaa. Mieluiten olen verbaalijonglööri. Tykkään mennä nuoruuteni Brasiliaan. Neidot narubikineissään yhä kirmailevat rannoilla. Miksi ne eivät enään tunne minua?

Esa
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
13 minuuttia sitten, Esa Karanko kirjoitti:

Hahaa. Mieluiten olen verbaalijonglööri. Tykkään mennä nuoruuteni Brasiliaan. Neidot narubikineissään yhä kirmailevat rannoilla. Miksi ne eivät enään tunne minua?

Esa

Tuli tuosta tietysti mieleen wanha kunnon bossanova A Girl From Ipanema eli suomeksi Tyttöi Panemasta. Olisiko Esan ihan mielibiisejä??!!:hmm:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
07/04/2023 at 16.24, Esa Karanko kirjoitti:

Esa

Noku ne on vanhentunu :)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

HS:n (1995) mukaan vuonna 1995 Ilmailulaitos vastusti silloin Eurocontroliin liittymistä. Ei haluttu maksaa kustannuksia keski-Euroopan ruuhkista. Ilmailulaitoksen pääjohtaja Mikko Talvitie: "Vastustamme jäsenyyttä, koska ilmatilan ruuhkautuminen ei ole meidän ongelmamme.  Sama kuin Ivalolaiset laitettaisiin maksamaan Helsingin metroa".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaasan kentällä kuten muutamalla muullakin kentällä oli aikoinaan Lorenzin ILS-laitteet, putkitekniikkaa ja hieman herkät säänvaihteluille joten lähestymiset ei aina näyttäneet koneesta käsin ihan viivasuorilta. Erään Finskin kipparin kommentti räntäsateessa ja sivutuulessa ylösvetoon päättyneen lähestymisen jälkeen "Tämä ilssi heiluu kuin heinämies!.. Korjaan, heiluu kuin viikatemies!" 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Viimeinen pursikeikka

Olin vuonna 1970 lennonjohtajakursilla Tikkakoskella. Halusin päästä hinaamaan purjelentokoneita. Sitä varten piti opetella purjelentämään. Keski-Suomen Ilmailijat Ry:n taitava opettaja Silvennoinen perehdytti minut, moottorilentäjän, Jyäskylän lentokentällä purjelentämiseen.

Koululennot olivat takana. Lähdin moottorikoneen hinauksessa nurmikolta yksinlennolle. Yksipaikkainen pursikone oli varatu tunniksi. Seiska vai kasi. En muista kumpi. Pian olin tintissä ja irroitin. Keräilin korkeutta kaikessa rauhassa. Nautin hiljaisuudesta. Sitten tein ensimmäsen silmukkani yksinäni. Aivan uskomatonta. Jatkoin ja tein myös tynnyreitä. Nautin täysillä.

Tapahtui jotain ihmeellistä. Kuulin kun Finnairin vuorokone, Convair, lähti Jyväskylän kiitotieltä Helsinkiin. Siis kuulin. Aivan tajutonta.

Tunti oli täysi. Lähdin laskuun. Finaalissa vedin jarrut ulos ja pysähdyin nurmikolle täsmälleen pursiporukan kohdalle. He kysyivät miksi laskeuduin. Kaikki olivat seuranneet riemuani taivaalla.

Myöhemmin hinasin lukemattomia pursikoneita taivaalle, mutta tämä oli viimeinen purjelentoni. Toista hinauslentäjää ei koskaan ollut paikalla.

Esa
12 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieno tarina taas Esa sinulta. Muistatkos mikä oli hinauskoneena siinä? Minä kävin Keski-Suomen Ilmailijat ry:n pursikurssin 1970 kesällä. Silloin oltiin Naarajärvellä. Kurssimme aikana hinaili Hyvärisen Paulus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
31 minuuttia sitten, Markku Sipinen kirjoitti:

mikä oli hinauskoneena siinä?

Ylätaso. Sitä lensi lennonjohtaja Heikki Kärnä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Etälennonjohto

Etälennonjohto on oikeastaan vanha keksintö.

Lennonjohdon kuninkuuslaiji, aluelennonjohto (ACC), on aina ollut etälennonjohtoa. Esimerkiksi 1980 -luvulla Manaman lentokentällä sijaitseva Bahrainin alue (OBBI) antoi lennonjohtopalvelua Qatarin ja Arabi-Emiraattien yli pitkälle Intian valtamerelle. Sen mahdollistivat kauko-ohjatut releasemat ja hitaasti pyörivat isot tutka-antennit.

Intian valtamerellä ei ollut tutkapeittoa eikä VHF-radiopeittoa. Ainoat työkalut aavan meren yllä olivat kello ja SSB-radio HF taajuuksilla. Se oli kirjaimellisesti etälennonjohtoa.

Rintakarvat alkoivat kasvaa, kun selvitti kovaa vauhtia lentäviä isoja matkustajakoneita tuhansien kilometrien päässä kellon avulla toistensa korkeuksien läpi. Niitä haasteita ja sitä jännitystä ymmärtää parhaiten toinen aluelennonjohtaja. Tunsin olevani todella elossa. Nyt buumerina kaipaan sitä.

Esa
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Epävarmaa menoa

Kotimaisen yhtiön Brysselistä lähteneellä koneella kesti pienen ikuisuuden päästä matkalentopinnalle. Oli aivan pakko tokaista: ”Pääsittehän te sinne.” Vastaus tuli nopeasti: ”Hitaasti, mutta epävarmasti.” 

Nää pienet jutut piristää päivää yllättävän paljon ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
18 minuuttia sitten, Jaakko Rissanen kirjoitti:

Epävarmaa menoa

Kotimaisen yhtiön Brysselistä lähteneellä koneella kesti pienen ikuisuuden päästä matkalentopinnalle. Oli aivan pakko tokaista: ”Pääsittehän te sinne.” Vastaus tuli nopeasti: ”Hitaasti, mutta epävarmasti.” 

Nää pienet jutut piristää päivää yllättävän paljon ;)

Oliko niillä joku ihan ongelma?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
13 minuuttia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Oliko niillä joku ihan ongelma?

Nope, ilmeisesti painava kone ja epäsuosiolliset olosuhteet. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään