Esa Karanko

Anekdootteja lennonjohdosta

1 744 viestiä aiheessa

Älykästä sala (?) kuljetusta

Urbaanilegenda kertoo, että vuonna miekka ja kilpi suomalaiselle valvotulle lentoasemalle tuotiin hyppykoneella ulkomailta täysin näkyvästi upouusia laskuvarjoja. Niitä ei tullattu. Tulliviranomaiset eivät hoksanneet, että mennessä uusia varjoja ei ollut. Valvonta kohdistui nautintoaineisiin. Hyppykoneen lentäjät olivat helpottuneita.

Tapauksen yksityiskohdat olen unohtanut.

Esa
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Esa Karanko kirjoitti:

;D;D;D

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Tynys

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Esa Karanko kirjoitti:
Älykästä sala (?) kuljetusta

Urbaanilegenda kertoo, että vuonna miekka ja kilpi suomalaiselle valvotulle lentoasemalle tuotiin hyppykoneella ulkomailta täysin näkyvästi upouusia laskuvarjoja. Niitä ei tullattu. Tulliviranomaiset eivät hoksanneet, että mennessä uusia varjoja ei ollut. Valvonta kohdistui nautintoaineisiin. Hyppykoneen lentäjät olivat helpottuneita.

Esa

Ainakin yksi porukka taisi jäädä kiinni ihan Vantaan lentoaseman tullissa ameriikan reissulta kotiin palatessa.

Siitä sitten ainakin osittain lähti vyyhti purkautumaan. 

Tulli kävi suomen kerhot lävitse 80-luvun puolivälissä. Sakkoja sai useampi hyppääjä. Ainakin yksi selitys oli "ostettiin kentällä käyneestä keltaisesta pakettiautosta".

Taisipa joku porukka teettää Ratakatu taxfree paidatkin....

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei,

Löysin tämän foorumin kun googlettelin isäni nimeä. Isäni Matti Turunen asui Maaningalla ja toimi pitkään lennonjohtajana ainakin Kuopiossa. Hän menehtyi tämän vuoden tammikuussa, ja minä (Matin nuorimmainen) kaipaisin nyt kovasti muistoja ja anekdootteja. En tiedä löytyisikö vielä joku joka muistaisi, onhan hänen työvuosistaan jo paljon aikaa. Voi jakaa tänne tai myös osoitteeseen matinmuistolle@gmail.com.

isanelakejuhlat.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Elina Terävä
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Elina Terävä kirjoitti:

Hei,

Löysin tämän foorumin kun googlettelin isäni nimeä. Isäni Matti Turunen asui Maaningalla ja toimi pitkään lennonjohtajana ainakin Kuopiossa. Hän menehtyi tämän vuoden tammikuussa, ja minä (Matin nuorimmainen) kaipaisin nyt kovasti muistoja ja anekdootteja. En tiedä löytyisikö vielä joku joka muistaisi, onhan hänen työvuosistaan jo paljon aikaa. Voi jakaa tänne tai myös osoitteeseen matinmuistolle@gmail.com.

isanelakejuhlat.jpg

Isäsi ensimmäinen työpaikka taisi olla Kruunupyy. Ainakin toimston ladyt muistelivat häntä ja Katri-Helena muistettiin mainita (olin siellä töissä 1990-92). Itse tutustuin isääsi maaliskuussa 1990, kun olin lennonjohtajaharjoittelijana Kuopiossa. Hän jäi unohtumattomasti mieleeni. Kuopiolaisilla lennonjohtajilla riitti runsaasti anekdootteja hänestä. Osanottoni isäsi poismenon johdosta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olikohan isäsi mukana casessa jossa matkustajakone ajautui turhan alas lähestymisen aikana ja lennonjohtaja käskytti ylösvetoon juuri ennen kuin laite olisi osunut maahan jossakin Kasurilan tienoilla? Kuulin tapauksesta LJ harjoittelujaksoni aikana joskus 1991.. voi myös olla että sotken henkilöt tosiinsa. Luulen, että pyytämiäsi tarinoita alkaa tulla privapostiin piakkoin... Osanottoni.

Muokattu: , käyttäjä: Petri Hiltunen
typot

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Malmin hulluina vuosina 1970 luvun alussa innokas nuori lennonjohtaja pääsi tilateisiin, joista monet uneksivat.

Tämä lentokone ei toimi sähköllä, vaikka moottorissa lukee Siemens & Halske. Ohjaamon kuomu hillitsee viimaa.

Canonillani tähtäsi kuuluisa Kai R. Lehtonen.

Esa

1970 efhfMODIF (2020_06_05 06_06_18 UTC).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Esa Karanko
typo
8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
12.5.2024 at 19.20, Esa Karanko kirjoitti:

Malmin hulluina vuosina 1970 luvun alussa innokas nuori lennonjohtaja pääsi tilateisiin, joista monet uneksivat.

Tämä lentokone ei toimi sähköllä, vaikka moottorissa lukee Siemens & Halske. Ohjaamon kuomu hillitsee viimaa.

Canonillani tähtäsi kuuluisa Kai R. Lehtonen.

Esa

1970 efhfMODIF (2020_06_05 06_06_18 UTC).jpg

OH-VIH

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei Jouni,

Arvasin, että vaikka menee melkein historian puolelle, niin joku sen lopulta tunnistaa. Tämän Viima II -lentokoneen vaiheista Malmin visiitin jälkeen en tiedä.

Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Helsingin lennonjohto

Pyyhin pölyt pikkuisesta Yasu FT-50R käsiradiosta. Sähköä kolvasin vanhasta kännykän virtalähteestä. Minulla on auton magneettipiiska 144 / 460 mHz. Tilasin Temusta BNC / SMS adapteriliittimen. Se tuli Kiinasta viikossa. Asetin piiska-antennin kotonani Torkkelinmäellä ikkunan räystäälle. Helsingin lennonjohto kuuluu erittäin hyvin. Lentokentällä maassa rullaavat koneet kohisevat.

Olen kuunnellut Helsingin ilmailutaajuuksia. Tornia, lähestymistä, tutkaa ja aluetta. Juuri nyt tätä kirjoittaessani itsevarma naisääni johtaa 129,85 mHz:llä. Minua hämmästyttää ja olen ylpeä siitä miten ammattimainen Helsingin lennonjohdosta on tullut. Siitä kun minä aloitin vuonna 1970 on kehitytty paljon. Onnittelen nuoria kolleegoita vilpittömästi.

Esa
Muokattu: , käyttäjä: Esa Karanko
typo
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Esa Karanko kirjoitti:
Olen kuunnellut Helsingin ilmailutaajuuksia. Tornia, lähestymistä, tutkaa ja aluetta. Juuri nyt tätä kirjoittaessani itsevarma naisääni johtaa 129,85 mHz:llä. Minua hämmästyttää ja olen ylpeä siitä miten ammattimainen Helsingin lennonjohdosta on tullut. Siitä kun minä aloitin vuonna 1970 on kehitytty paljon. Onnittelen nuoria kolleegoita vilpittömästi.

Ohjaamon puolelta olen tästä täysin samaa mieltä. Helsingin lennonjohtajat ovat sopivasti, luottamusta herättävällä tavalla, assertiivisia ja itsevarmoja, mutta eivät koskaan aggressiivisia ja suhtautuvat pyyntöihin tai kysymyksiin hyvällä yhteistyöasenteella. Ja jos joskus tulee ohjaamon puolella hieman möhlittyä jotain pientä, siitä ei koskaan seuraa minkäänlaista ilkeilyä. On todella ilo työskennellä yhdessä.

Se on muuten hieman outo tunne, kun moni ääni radiossa tulee erittäin tutuksi ja sitä myöten tuntee melkein olevansa vanhoja kavereita, vaikka ei tiedä kaverin nimeä eikä ole koskaan edes nähnyt kaverin naamaa. Ehkäpä jonain päivänä lennonjohto siirtyy VHF-radiosta FaceTimeen. ;D

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Hannu Örn kirjoitti:

Se on muuten hieman outo tunne, kun moni ääni radiossa tulee erittäin tutuksi ja sitä myöten tuntee melkein olevansa vanhoja kavereita, vaikka ei tiedä kaverin nimeä eikä ole koskaan edes nähnyt kaverin naamaa.

Hahaa Hannu, se toimii myös toisin päin.

Esa

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aikanaan Kaikkosen Aku oli lennonjohtajien suosiossa. Hänen puhetyylinsä oli sellainen josta tuli iloiseksi vaikka ei keskustellut hänen kanssaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noh, aina sitä meillä pientä parannettavaa löytyy, mutta parempaan suuntaan ollaan kyllä menossa. RTF on yhteneväisempää ja työmenetelmät harkittuja ja dokumentoituja. Olemme saaneet parin viime vuoden aikana koulutettua myös reilusti nuorta työvoimaa tiimiimme ja se näkyy uudenlaisena intona ja motivaationa.

Nykyisin Finnarin pikkubussia (kipparoiva?) lentäjä on oma suosikkiääneni. Hän yleensä aloittaa jaksolla "Stadi moro" tai sen tyylisesti. Todella ystävällisen ja lempeän kuuloinen ääni, joka ainakin omaa päivääni piristää heti. 🙂

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Ilmailuihme

Vuosi 1969 oli merkittävä ilmailuvuosi. 

Amerikkalaiset kävivät Kuussa. Concorde nousi ensilennolle. Jumbojet saavutti lentokelpoisuuden. Finnair vastaanotti ensimmäisen kasin. Helsingin lentokentän matkustajaterminaali avattiin. Minusta tuli ansiolentäjä. Keskiolut vapautui.

Hieno vuosi huipentui ilmailuihmeeseen. Kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriön ilmailuosasto otti minut lennonjohtajakurssille.

Esa

PS. Tuota liikenneministeriön edeltäjää kutsuttiin myös "Kulkumiesten ja yleisten naisten ministeriöksi".
15 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Kannuspyöräunelmia

Olin varmaan omituinen lennonjohtaja. En osannut pysyä omalla tontillani, vaan sulauduin välillä lentäjien joukkoon.

Kuuluin oikeinpäinlentäjiin. Väärinpäin lensin vain siksi, että osaisin lentää oikeinpäin. Pyrin myös lentämään suoritusarvojen keskivaiheilla. Silloin on pelivararaa. Hyppylennoilla joutui joskus venyttämään omatuntoa. Onneksi hyppääjät pyrkivät poistumaan koneesta heti tilaisuuden tarjoutuessa. Hinaamisesta varsinkin Hinulla tykkäsin kovasti.

Jos joku hyvä haltija olisi joskus tarjonnut minulle lennettäväksi Messerschmitt BF-109:ää olisin vastannut että pidä tunkkisi. En haluaisi edes yrittää sen pyrstön hallitsemista laskukiidossa puuskaisissa olosuhteissa. Kapea pääteline on kammottavan näköinen. Sivuperäsinkin on pieni ja minä olen herkkähipiäinen siviili.

Monen muunkin yksimoottorisen kannuspyöräkoneen päätelineen pyörien raideväli on aika kapea. Tarkkanana piti olla ettei pyrstö vie konetta. Yksipyöräinen pursikone sen sijaan on mainio vekotin.

Pienenä luin lentokirjoja ja uneksin Corsairin tai Thundeboltin tyypeistä. Haaveita ne tietysti olivat. Tajusin olevani ihan eri sarjassa. Minun todellisuuttani oli vanha Businessliner ja sen savuttava ja öljyä tihkuva Jacobs R-755.

Esa
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2.8.2024 at 13.17, Esa Karanko kirjoitti:
PS. Tuota liikenneministeriön edeltäjää kutsuttiin myös "Kulkumiesten ja yleisten naisten ministeriöksi".

…ja koska Rakennushallituksen edeltäjä oli Yleisten rakennusten ylihallitus, pääjohtaja Jussi Lappi-Seppälää piikiteltiin ”Ilotalojen isännäksi” ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään