Mikko Kukkanen

Air Crash Investigations -sarja

4 viestiä aiheessa

Ensimmäisen tuotantokauden kolmannessa jaksossa on Swissairin MD-11:n tulipalo tutkimuksen kohteena.

 

Loppupuolella todetaan, että osalla lentoyhtiöistä on ongelmatilanteissa sääntönä käydä check list(it) läpi ja jos ei auta niin sitten laskeutua niin pian kuin mahdollista ja osalla, että laskeudutaan mahdollisimman pian ja jos on aikaa käydään check list(it) läpi. Swissairilla oli ainakin ennen ko. onnettomuutta oli tuo ensinnä mainittu tapa käytössä.

 

Ihan mielenkiinnosta, miten on Finnairilla, Blue1:lla jne?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Järkeä käyttäen pyritään toimimaan. Tämänhetkinen käsitys alalla on se että savu ohjaamossa tai kaabiinissa, tai mikä tahansa tulipalo ilmassa ollessa on aina vakava tilanne, jolloin pyritään laskeutumaan mahdollisimman nopeasti. Check-listan lukeminen sellaisessa tilanteessa on yleensä aikamoista hakuammuntaa, koska on niin paljon eri vaihtoehtoja mistä savu voi muodostua, eikä vastauksia voi olla joka mahdollisuuteen niissä listoissa. Toki ne aina luetaan jos aikaa riittää, mutta laskeutuminen on kyllä ensimmäinen prioriteetti.

 

Savu tai tulipalo onkin sitten niitä harvoja tilanteita missä on oleellista päästä maahan mahdollisimman nopeasti. Muihin teknisiin ongelmiin haetaan kyllä ratkaisua listoja lukemalla... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Järkeä käyttäen pyritään toimimaan. Tämänhetkinen käsitys alalla on se että savu ohjaamossa tai kaabiinissa, tai mikä tahansa tulipalo ilmassa ollessa on aina vakava tilanne, jolloin pyritään laskeutumaan mahdollisimman nopeasti. Check-listan lukeminen sellaisessa tilanteessa on yleensä aikamoista hakuammuntaa, koska on niin paljon eri vaihtoehtoja mistä savu voi muodostua, eikä vastauksia voi olla joka mahdollisuuteen niissä listoissa. Toki ne aina luetaan jos aikaa riittää, mutta laskeutuminen on kyllä ensimmäinen prioriteetti.

 

Savu tai tulipalo onkin sitten niitä harvoja tilanteita missä on oleellista päästä maahan mahdollisimman nopeasti. Muihin teknisiin ongelmiin haetaan kyllä ratkaisua listoja lukemalla... 

 

Mitäpä tuohon enää lisättävää. Tyhjentävästi sanottu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään