Mikko Kallas

Tutkintaselostus MD-11 polttoainevuodosta

31 viestiä aiheessa

Oli erittäin mielenkintoinen raportti lukea tuo LGF:n polttoainevuotoraportti.

 

Tilanteessa olisi voinut käydä huonomminkin jos moottori olisi syttynyt tuleen. Hieman ihmetyttää miksei miehistö kutsunut palokalustoa heti kun kerosiinin haju tuntui koneen sisätiloissa laskun jälkeen ja tietäen että löpöä

on matkan aikana hävinnyt reippaasti vaan mekaanikko kutsui vasta visuaalisen moottorin tarkistuksen jälkeen.

 

Ja se näin maallikosta tuntuu oudolta, että paikallistivat polttoainevuodon moottoriin mutta sitä ei silti sammutettu matkan aikana.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli erittäin mielenkintoinen raportti lukea tuo LGF:n polttoainevuotoraportti.

 

Tilanteessa olisi voinut käydä huonomminkin jos moottori olisi syttynyt tuleen. Hieman ihmetyttää miksei miehistö kutsunut palokalustoa heti kun kerosiinin haju tuntui koneen sisätiloissa laskun jälkeen ja tietäen että löpöä

on matkan aikana hävinnyt reippaasti vaan mekaanikko kutsui vasta visuaalisen moottorin tarkistuksen jälkeen.

 

Ja se näin maallikosta tuntuu oudolta, että paikallistivat polttoainevuodon moottoriin mutta sitä ei silti sammutettu matkan aikana.

 

 

Eivät halunneet tehdä hätälaskua Venäjälle  ;) Varmaan md11 pätevän mekaanikon saaminen paikalle olisi kalliimpaa ,kuin 4000kg kerosiinia hukkaan.

 

Turvallisuus näkökulmasta en kyllä ymmärrä asiaa olenkaan ..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen käsittänyt että hätälaskussa ei kysellä halukkuutta. Tarkoitit kait teknistä välilaskua?

 

Ja yhden moottorin sammuttaminen ei olisi tarkoittanut käyntiä Venäjällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja yhden moottorin sammuttaminen ei olisi tarkoittanut käyntiä Venäjällä.

Se olisi kyllä tarkoittanut diverttiä lähimmälle varakentälle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi diverttaus?

No jos sulla motti menee niin ei sitä nyt useampaa tuntia körötellä kahdella motilla ellei ole PAKKO. Kysymys on ihan turvallisuustekijästä että silloin pitää divertata eikä rueta kikkailemaan mitään turhia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedät asian varmaan paremmin mutta tuossa OT:n raportissa mainitaan näin:

 

"Moottorin sammuttamisesta olisi ohjaajien mukaan seurannut operatiiviisia muutoksia ja mahdollisia vaikeuksia mm. alemmille lentokorkeuksille joutumisen tai varakentälle laskeutumisen myötä"

ja

"Koneessa olevilla viestintävälineillä olisi esimerkiksi pystynyt tilaamaan uuden operatiivisen lentosuunnitelman lennon jatkamista varten yksi moottori sammuttettuna alkuperäiseen määränpäähän, tai keskustelemaan yhtiön tekniikan kanssa. Tutkintalautakunnan lentoyhtiöltä pyytämän lentosuunnitelmalaskelman mukaan tapahtumalennon jatkaminen Pekingiin yksi moottori sammutettuna olisi ollut mahdollista."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkintalautakunnan lentoyhtiöltä pyytämän lentosuunnitelmalaskelman mukaan tapahtumalennon jatkaminen Pekingiin yksi moottori sammutettuna olisi ollut mahdollista.

Teoriassa ainakin on mahdollista.

 

Taitaapa vaan silti Finnairin menetelmät määrätä että jos motti menee tai joudutaan sammuttamaan itse niin se on diverttaus niin pian kuin mahdollista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäköhän ihmettä lentäjät luulivat tekevänsä. ??? Tietenkin moottori olisi pitänyt sammuttaa, jos tulee ilmoitus, että tulenarkaa polttoainetta vuotaa yhdestä moottorista. Lentäjien arvio, siitä, miksi moottoria ei sammutettu oli lähinnä naurettava. "Moottorin sammutus olisi aiheuttanut hankaluuksia alemmille lentokorkeuksille laskeudutaessa ja varakentälle hakeuduttaessa." :laugh: Siitäpä vasta  olisikin hankaluuksia syntynyt kun moottori tarpeeksi varoiteltuaan olisi syttynyt palamaan. Jokohan ohjaamohenkilökunta siinä vaiheessa olisi ryhtynyt lueskelemaan listojaan. :P Kyseiset lentäjät eivät tuntuneet oikein omaksuneen, että lentokoneetkin ovat vain koneita ja jokin voi aina hajota. En olisi uskonut, että Finnairillakin suhtaudutaan vaaratilanteisiin noin kevytmielisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä besserwissereitä löytyy aina jotka viisastelevat tutkintaselostuksen luettuaan että miten olisivat itse tilanteen pelastaneet. Kannattaisi mahdollisesti ensin kokeilla sitä lentokoneen lentämistä ennenkuin sanoo oikeastaan yhtään mitään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä besserwissereitä löytyy aina jotka viisastelevat tutkintaselostuksen luettuaan että miten olisivat itse tilanteen pelastaneet. Kannattaisi mahdollisesti ensin kokeilla sitä lentokoneen lentämistä ennenkuin sanoo oikeastaan yhtään mitään...

 

Ihan sama oli mielessä, helppo olla maalla viisas kun on merellä hätä. Ne on kuitenkin ammattireiskoja, jotka tuolla toosan nokalla istuu niin ei kannata nojatuolipilottien kauheasti elvistellä miten he olisivat tilanteen hoitanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan sama oli mielessä, helppo olla maalla viisas kun on merellä hätä. Ne on kuitenkin ammattireiskoja, jotka tuolla toosan nokalla istuu niin ei kannata nojatuolipilottien kauheasti elvistellä miten he olisivat tilanteen hoitanut.

 

Tottahan se ,että ukot taivaalla tiesivät tilanteesta enemmän kuin me täällä,mutta kai sitä silti voi pohtia mikä ajoi kyseisiin päätöksiin ..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä besserwissereitä löytyy aina jotka viisastelevat tutkintaselostuksen luettuaan että miten olisivat itse tilanteen pelastaneet. Kannattaisi mahdollisesti ensin kokeilla sitä lentokoneen lentämistä ennenkuin sanoo oikeastaan yhtään mitään...

Mikä siinä lupakirjassa on kun se nostaa tuota ureaa niin kovasti sinne pään tasalle? Aina, siis IHAN aina, jos on joku juttu jossa kuka tahansa muu kommentoi kuin joku 30v MD11:sta lentäny lentäjä niin heti joku yleisilmailija tai muu lupakirjan omistaja on ipisemässä että miten ollaan besserwissereitä jne.

 

Itse tähän tapaukseen en ota kantaa kun en tutkintaraporttia ole lukenut, tuo mitä kommentoin moottorin sammuttamisesta ja divertistä oli ihan yleisesti tarkoitettu(tai ainakin yleisesti Finnairin kohdalla :P ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tottahan se ,että ukot taivaalla tiesivät tilanteesta enemmän kuin me täällä,mutta kai sitä silti voi pohtia mikä ajoi kyseisiin päätöksiin ..

Totta. Ja sitäpaitsi, jos nämä "ammattireiskat olisivat kautta ilmailun historian osanneet täysin hommansa, olisi monilta onnettomuuksilta säästytty. EN (!) väitä, ettäkö olisin itse hoitanut tilanteen yhtään paremmin, muttei pidä yliarvostaa ammattireiskojakaan. Samanlaisia ihmisiä ne on kuin me muutkin... :) Ja myönnän kyllä, että jälikäteen jossittelu on täysin turhanpäiväistä.., mutta muistakaa, että virheistänsä sitä oppii, niin myös lentäjät 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta. Ja sitäpaitsi, jos nämä "ammattireiskat olisivat kautta ilmailun historian osanneet täysin hommansa, olisi monilta onnettomuuksilta säästytty. EN (!) väitä, ettäkö olisin itse hoitanut tilanteen yhtään paremmin, muttei pidä yliarvostaa ammattireiskojakaan. Samanlaisia ihmisiä ne on kuin me muutkin... :) Ja myönnän kyllä, että jälikäteen jossittelu on täysin turhanpäiväistä.., mutta muistakaa, että virheistänsä sitä oppii, niin myös lentäjät 8)

 

Ai etkö väitä? Luehan uudelleen tuo oma postaus.."Tietenkin mooottori olisi pitänyt sammuttaa jne...."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo'o, sanoin kyllä, että olisin ehkä toiminut eritavalla. Mutta vaikka olisin istunut keulakopissa, ja sammuttanut moottorin, niin kuka sen tietää, olisiko se mahdollisesti johtanut vielä suurempiin ongelmiin. Niillä tiedoilla mitä tutkintaselosteesa sain irti, tuntuisi järkevältä sammuttaa, mutta kaikkien kyydissä olleiden kannaltahan asiassa kävi lopulta hyvin. Ei laskeuduttu siperiaan odottamaan mekaanikkoa, vaan kaikki pääsivät Kiinan auringon alle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse tähän tapaukseen en ota kantaa kun en tutkintaraporttia ole lukenut, tuo mitä kommentoin moottorin sammuttamisesta ja divertistä oli ihan yleisesti tarkoitettu(tai ainakin yleisesti Finnairin kohdalla :P ).

 

Ei tää ollukaa sulle vaan siihe minkä jatkoks kirjotin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten muuten  tollaisissa tapauksissa yleensä matkustajia informoidaan, vai informoidaanko ollenkaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En mene vannomaan, mutta tuon tutkintaselostuksen perusteella ei kerrottu ollenkaan. Matkustamohenkilökuntakin sai tietää vasta laskeutumisen jälkeen. Tosin jos kerran moottori sitten maassa vihdoin sammutettiin, niin kyllähän sen luulisi sisälle niin hyvin kuuluvan, että ainakin tarkaavaisimmilla on epäilykset heränneet... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En mene vannomaan, mutta tuon tutkintaselostuksen perusteella ei kerrottu ollenkaan. Matkustamohenkilökuntakin sai tietää vasta laskeutumisen jälkeen. Tosin jos kerran moottori sitten maassa vihdoin sammutettiin, niin kyllähän sen luulisi sisälle niin hyvin kuuluvan, että ainakin tarkaavaisimmilla on epäilykset heränneet... :P

 

No joo :-[. Kun nyt tarkemmin ajattelen kysymystäni, se on hieman heppoinen. Tuskimpa sitä kannatta tosiaan alkaa liiemmin paniikkia lietsomaan, ennen kuin on tarvis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin jos kerran moottori sitten maassa vihdoin sammutettiin, niin kyllähän sen luulisi sisälle niin hyvin kuuluvan, että ainakin tarkaavaisimmilla on epäilykset heränneet... :P

 

Mitenkähän on, ainakin kun itse sammutin ATR:n moottorin ilmassa, sitä ei huomannut kukaan ennenkuin kerroin, ei edes lentoemännät... ja kone sentään heilahti selvästi (emäntä sanoi:"ainahan tää heiluu...") ja siinä on sentään potkuri, jonka pyörimisnopeus väheni oleellisesti!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka en näistä eri konetyyppien erikoistilannesäännöistä kovin hyvin perillä olekaan, niin onko tosiaan niin, että MD11:n tapauksessa yhden moottorin (hallittu) sammuttaminen lennon aikana edellyttää automaattista laskua lähimmälle soveliaalle kentälle? Erikoista, jos näin on, sillä eihän tästä niin kauaa ole kun esim. BA jauhoi jumbolla LAX:sta Eurooppaan kolmella motilla (ok, 3/4 toimi joka on toki enemmän kuin 2/3 ja lopulta muistaakseni loppui polttoaine ja joutuivat laskeutumaan Manchesteriin tms.).

 

Enpä ole minäkään asiantuntija, mutta sen luin jostakin, että BA on saanut FAA:lta sakot siitä, etteivät laskeutuneet varakentille Jenkeissä. Tosin BA tietysti vastustaa näitä sakkoja, ensin FAA:lle ja jossei se tuota tulosta, niin sitten pitää mennä oikeuteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkähän on, ainakin kun itse sammutin ATR:n moottorin ilmassa, sitä ei huomannut kukaan ennenkuin kerroin, ei edes lentoemännät... ja kone sentään heilahti selvästi (emäntä sanoi:"ainahan tää heiluu...") ja siinä on sentään potkuri, jonka pyörimisnopeus väheni oleellisesti!

 

Ihan mielenkiinnosta kysyn :Mikä oli Atraimessa tuolloin vikana ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta kysyn :Mikä oli Atraimessa tuolloin vikana ?

 

Toisen öljynpaineanturin vika. Antoi väärän öljynpainevaroituksen, moottori piti sammuttaa, että sai rinnakkaisjärjestelmän testaamisella varmistettua varoituksen vääräksi. Sitten käynnistettiin uudellen, joten lasku oli molemmat moootorit käyden - kylläkin takaisin Vantaalle, että vika saatiin korjatuksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään