Jari Kaskelin

Kannattaako vaihto GeForce Ti4200 -> Radeon 9600 XT

16 viestiä aiheessa

Minulla on ollut tapana päivittää rautaa vasta sitten kun suorituskyvyssä on selvästi havaittava parannus.

Käytän korttia etupäässä FS2004:n ajoon 1280x960 resossa (monitori pystyisi 1600x1200).

GeForce Ti4200 sisältää 64 MB muistia ja on sitä alkuperäistä mallia (ei AGP 8x).

Saisinko vastinetta rahoilleni?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No aivan takuulla saat vastinetta rahoillesi. Itse vaihdoin tuossa loppuvuodesta GF4 Ti4600 128Mb kortin GF FX 5900 Ultra 256Mb korttiin, niin parannus sekä nopeudessa että grafiikassa yllätti minut täysin. Pystyy pitämään paljon suurempia grafiikka-asetuksia FS:ssä päällä ja silti pyörii huomattavasti paremmin kuin ennen. Ja jos näin äkkiseltään muistelen, niin tuossa sinun mainitsemassa vaihdossa ero taitaisi olla vieläkin suurempi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No en ole Atintuntija, mutta ei kai 9600 XT ole raa'assa laskentanopeudessa kauhean paljon tehokkaampi, jos yhtään? Kunnon DX9-tuen myötä kyllä maiseman laatu paranee, ja isompi muisti mahdollistaa paremmat tekstuurikoot.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko näytönohjain mielestäsi pullonkaula koneessasi? Jos on, niin suosittelen vaihtamista. Kyllä se taitaa olla näytönohjain, joka vaikuttaa eniten FS:ään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis en tarkoittanut etteikö prosessori vaikuttaisi.

Esim. Radeon 9800 Pro näyttis, 3000+ XP prosessori, ja 1024Mt muistia, niin kyllä luulen, että tulee enemmän tehoa FS:n kannalta jos vaihtaa Radeonin XT malliksi, kuin että vaihtaisi prosessorin 3200+:aan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysymys kuuluukin... Onko prosessorinkaan vaihdolla vaikutusta?

Jospa verrataan näin. Olisi vaikkapa P4 2,4GHz prossu ja Radeon 9600 XT. Kumman vaihtaisitte, jos tilalle tulisi 9800 Pro tai P4 3.2GHz prossu?

Toivotaan ettei tästä synny taistelua. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä nyt menee vähän sivu, mutta funtisin itsekkin tuossa jokuaika sitten pientä päivittämistä. Tässä työasemassa on AMD XP1800+, 512 M 333 DDR, Ti-4200/64M niin ja emo sallisi prossua XP2600+ Siinähän tulisi melkolailla prosessoritehoa lisää mutta.... Rupesin vähän ynnäämään.

-AMD 2600xp 118 €

-Sitten kunnon siili, ehdottomasti, en edes harkitse mitään boxattuja. No, sanotaan joku Zalman tai Thermalright n. 55 €.

-Vanha tuuletus luullakseni riitää 0 €

-Yksi muistikampa lisää 100 €

===================

välitilinpäätös 273 € mutta, jos minä nuo ostan, niin pakkohan siihen on ostaa uusi näytönohjain, joo. Riitääkö 300 € ? Ei riitä, sitäpaitsi minähän lupasin seuraavat monitoorit ostaa littuja, joten on älytöntä nyt ostaa monen satkun korttia, mikä kuitenkaan ei sitten käy kahteen littuun tulevaisuudessa. Siis pari tft näyttöä kanssa a700 € Joo ja mullahan on tässä koneessa vaan 30G kovalevyä, olisi hullua olla samalla postimaksulla olla ostamatta esim. 120G kovoa 150 €. Nii ja sitte, mullahan on vaan CD-RW asema, kyllä se nyt vaatii koteloon kunnon dvd aseman.................................... Sillälailla, mie en viitti edes laskea.

ps. mutta kotelo minulla on hyvä. Kestänee monta sisus-sukupolvea. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysymys kuuluukin... Onko prosessorinkaan vaihdolla vaikutusta?

Jospa verrataan näin. Olisi vaikkapa P4 2,4GHz prossu ja Radeon 9600 XT. Kumman vaihtaisitte, jos tilalle tulisi 9800 Pro tai P4 3.2GHz prossu?

Minä vaihtaisin kaikki rojut(niin muuten teinkin about puolen vuotta sitten).

Pelkällä prossun vaihdolla ei ihmeitä tekisi tuossa esimerkissä, emo/muistit eivät kuitenkaan saa irti uuden prossun tehoja, eli pitäisi myös ne uusia. Lisäksi tuo uusi emo tykkäis uusista SerialATA levyistä...

Tässä esimerkissä näytönohjaimen vaihdolla saisi helpommin ja halvemmalla selkeän parannuksen FS-käyttöön.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heitänpäs oman kysymyksen jatkoksi, kannattaako ostaa uusi prosessori emolevyyni joka tukee max. 2000 mhz prosessoria ja ati radeon 9700 näytönohjainta, vai odottaako vähän aikaa ja ostaa kokonaan uuden koneen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei pelkän prosessorin vaihto yleensä juuri kannata. Emolevy, prosessori ja muistit kannattaa vaihtaa samaan aikaan. Muut palikat voi sitten päivittää eri tahtiin. Tosin, jos kiintolevytila on vähissä tai sen nopeus alkaa olla liian pieni, niin sen vaihtaminen samaan aikaan emon kanssa vähentää työtä. Pääsee yhdellä käyttöjärjestelmäasennuksella.

Emolevy on muuten se komponentti, jonka nopeus on kasvanut eniten viime aikoina, eikä ne nyt niin kalliitakaan ole, joten suosittelen ehdottomasti, jos konetta meinaa päivittää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ok. Pistämpä tänne oman koneeni päivitystarinan, jos vaikka jollekkin olisi siitä hyötyä.

Vanha koneeni oli (emo, 1 GB DDR, kovalevyt, mölyt yms. ei muutu):

Celeron 2.4 GHz

ATI 8500

Vaihdoin ennen joulua näyttökortin 8500 -> 9600XT. Tehonlisäys olis huima, mutta olin kuitenkin hieman pettynyt vaikka FS9 näyttikin aivan ei peliltä. Tiesin että FS9 on tehosyöppö, joten prosusta tuli pullonkaula.

Pari päivää sitten vaihdoin prosun, P3 2.4 GHz -> P4 2.8 (533). Nyt on tehoa koneessa ja olen todella tyytyväinen. Mitään entisiä säätöjä muuttamatta EFHK:lla (FSD scenery) FPS:t nousi karkeasti 5 -> 15 (muualla "aina" tapissas 25 fps). Tässä vaiheessa säädin grafiikka asetukset niin tappiin kun pystyin ja taas on EFHK:lla fsp 5 :) Mutta muuten simu on kuin aivan eri peli, niin paljon paremmalta se näyttää.

Prosun vaihdon tuoma tehonlisäys ei tullut yllätyksenä, koska työkoneen päivityksien perusteella tiesin että ko. muutoksesta tulee kertaluokkalisäys tehoon. Mun koneen kohdalla kannatti vaihtaa prosu (celetron -> P4).

Jaakko Hyytiäiselle tiedoksi. IMHO kannattaa vaihtaa näyttökortti, jos noi on vaihtoehdot ja jotain "täytyy" päivittää. Tuolla prosun muutoksella et saa suurtakaan prosentuaalista tehonlisäystä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vanha koneeni oli (emo, 1 GB DDR, kovalevyt, mölyt yms. ei muutu):

Celeron 2.4 GHz

ATI 8500

Celeron on aivan alitehoinen. Muistaakseni sen pelisuorituskyky on vain noin puolet muihin 2.4 GHz prossiin verrattuna. Celeronin vaihto on ehdottomasti kannattava investointi vaikka kellotaajuus pidettäisiin ennallaan.

Prossa minulla on AMD 2400+ ja muistina on 1 GB DDR400.

Nykyisessä Ti4200/64MB kortista puuttuu DX9 tuki ja näyttömuistia saisi olla enemmän.

Oletan, että suuremmalla näyttömuistilla esim. sivulle katsominen aiheuttaa vähemmän nykimistä kun etunäkymän tekstureita ei välttämättä tarvitse ladata kortille uudelleen.

Kari tuolla kertoili, ettei FS9:ssä ole merkittävää eroa 9600 Pron ja 9600 XT:n välillä. Minä vähän tuota epäilinkin, mutta josko sillä olisi FS10:ssä vaikutusta. Toisaalta tuolloin taitaa olla taas koneen pakkopäivitys edessä...

Taidan sittenkin säästää rahaa. Useimpien 9600 XT-testien loppukommentit ovat olleet että Pro ja XT ovat käytännössä yhtä nopeita. XT:n julkaisu on kuitenkin sikäli hyvä asia että se laski aavistuksen Pro mallien hintaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään