Timo Koski

Kaukoputken käyttö katseluun

4 viestiä aiheessa

Olen innokas lentokoneiden kiikaroija. Nyt on käytössä 20x50 kiikari mutta senkin käyttö lentoyhtiöiden tunnistamisessa loppuu jossain 20-25 km etäsyydessä hyvissä olosuhteissa tutuilla yhtiöillä, vierailla jo 10-15km päästä. Joskus saattaa skanneri antaa varmistusta tunnistukseen. Olisko kellään kokemuksia kaukoputkista katselussa esim. suurennuskertoimista ja tärinästä, jalustasta yms. , kaikki kiinnostaa. Tollanen 75-100km etäisyytenä alkaisi riittää, joten suoraan laskien suurennoskerroin 100-150 olisi kai riittävä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro

Minulla on tähtikaukoputki, josta löytyy mm. kertoimet 45, 90, 150 ja 300. En ole koskaan kokeillut tähdätä lentokoneita, kun tuo oikeaan tähteen osuminenkin on jo aika työlästä.

Kertoimella 150 tuon putken katselukulma on jo niin pieni, että liikkuvaan kohteeseen osuminen ja sen seuraaminen on työlästä. Lisäksi pienetkin tärähdykset vaikuttavat niin paljon, että kohde häipyy välillä näkökentästä.

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen katsonut Kite 80 ed merkkisellä kaukoputkella lentokoneita. Kaukoputki on alunperin tarkoitettu lintujen tarkkailuun. Suurennosta putkessa on 20-60x. Myös digikameralla olen kuvannut joskus lentokoneita kaukoputken läpi. Täällä Jyväskylässä koneet menevät vain harmittavan kaukana idässä ja korkealla:(

Tässä pari esimerkkiä ottamistani kuvista:

[ Attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä pari esimerkkiä ottamistani kuvista:

Varsin pätevän oloinen peli kyllä, tuo 747 kuvattuna on aika hyvin tunnistettavissa jo, ei varmasti ollut ihan matalalla..

Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään