Antton Rintala

lentokoneiden tunnuksia

17 viestiä aiheessa

voisitteko te jotka paremmin tiedätte, kertoa eri maiden lentokoneiden tunnuksia..

esim. mitä olen katsonut, suomalaisissa koneissa on OH-jakolmekirjainta.. mutta mikä se on esim. venäläisissä koneissa? (juuri sen erityisesti haluaisin tietää, mutta muidenkin maiden tunnukset olisivat kivoja..)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä on väliviiva paitsi esim. N (Yhdysvallat), JA (Japani) ja HL (Etelä-Korea) ei ole. Jos kansallisuustunnus on kaksikirjaiminen, niin loppuosa on yleensä kolmikirjaiminen, mutta poikkeuksiakin on joissakin maissa. Jos kansallisuustunnus on yksikirjaiminen (esim. D-, F-, G-), niin loppuosa on nelikirjaiminen. (Lisäksi purjekoneilla ja ultrakevyillä loppuosa voi koostua numeroista.)

 

EDIT: JA ja HL lisätty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä logiikalla nuo kansallisuustunnukset on alkujaan määrätty? Joittenkin maitten tunnukset on johdettu maan nimestä, mutta suuri osa ei liityy maan nimeen mitenkään. Suomi vaihtoi aikanaan autoissa, postiliikenteessä ja monessa muussakin käytetyn SF:n FI/FIN-tunnukseen. Miksi ei lentokoneissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko niin, että kun noita maatunnuksia aikoinaan jaettiin, niin Ranska varasi itselleen kaikki F-alkuiset tunnusyhdistelmät...

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koko lentokoneiden tunnushässäkkähän pohjautuu alunperin radiolaitekutsuihin eli lyhyesti sanottuna radiotunnuksiin. 1920-luvun loppupuolella nämä radiokutsut jaettiin standardinomaisesti globaalisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

juu on kuulemma radioamatöörien keksimä sydeemi joka otettiin sitten kättöön lentokoneissakin, nykyään ovat jo aika lailla erilaiset vaikkakin usein on edelleen samat prefiksit koneilla ja radiomatööreillä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vuoteen n.1932 oli yksi alkukirjain käytössä silloisissa ilmailumaissa. Suomessa K-, Ruotsissa S- jne. Vain muutama suuri ilmailumaa "sai" pitää alkuperäisen tunnuksensa: G-, F-, D-, I-, N-, jne.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hommaa säätelee ICAO:n Annex 7, jos joku sinne asti haluaa surffata.

 

Venäläisillä koneilla näkee ilmeisesti edelleen CCCP plus numerosarja-tunnuksia, RA- plus 5 numeroa tai RA plus 4 numeroa ja 1 kirjain... Ja Aeroflotilla VP-B tunnuksia, joiden pitäisi olla Bermudan tunnukset. Rekisteröity sinne?

 

Listattu ne on Wikipediassakin, jossa linkkejä sivuille ja muihin ICAO:n koodistoihin:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/International_Civil_Aviation_Organisation

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Aeroflotilla VP-B tunnuksia, joiden pitäisi olla Bermudan tunnukset. Rekisteröity sinne?

 

Veroteknistä kikkailua. Venäjä on tosin huhujen mukaan poistamassa veroja ulkolaisilta lentokoneilta, verontarkoitus lienee oman lentokoneteollisuuden suosiminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Venäläisillä koneilla näkee ilmeisesti edelleen CCCP plus numerosarja-tunnuksia, RA- plus 5 numeroa tai RA plus 4 numeroa ja 1 kirjain... Ja Aeroflotilla VP-B tunnuksia, joiden pitäisi olla Bermudan tunnukset. Rekisteröity sinne?

 

 

mutta eli siis sen pitäisi olla RA-3kirjainta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta eli siis sen pitäisi olla RA-3kirjainta?

 

Ei pitäisi. Kirjoitin tuolla ylempänä, että jos kansallisuustunnus on kaksikirjaiminen, niin loppuosa on yleensä kolmikirjaiminen, mutta poikkeuksiakin on joissakin maissa. Venäjä on yksi poikkeus, eli RA ja viisi numeroa. (Jossakin yleisilmailukoneessa olen nähnyt RA ja neljä numeroa ja yksi kirjain.)

 

Ilkka: CCCP-tunnuksia ei ole näkynyt liikenteessä olevissa koneissa kovin kauan Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen, kyllä RA (tai RF) maalattiin CCCP:n päälle hyvin pian. CCCP-tunnuksia ei enää näe kuin museokoneissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä on väliviiva paitsi esim. N (Yhdysvallat), JA (Japani) ja HL (Etelä-Korea) ei ole. Jos kansallisuustunnus on kaksikirjaiminen, niin loppuosa on yleensä kolmikirjaiminen, mutta poikkeuksiakin on joissakin maissa. Jos kansallisuustunnus on yksikirjaiminen (esim. D-, F-, G-), niin loppuosa on nelikirjaiminen. (Lisäksi purjekoneilla ja ultrakevyillä loppuosa voi koostua numeroista.)

 

 

Ja Kiina on myös oma lukunsa. Arkistosta löytyy esimerkkejä liikennekoneista, missä B-kirjaimen ja väliviivan jälkeen on joko neli- tai viisinumeroinen luku tai neli- tai kolmikirjaiminen kirjainyhdistelmä. Esimerkkinä, viimeksi muistikortille tarttui Cathay Pacificin B747 tunnuksella B-HUI  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Kiina on myös oma lukunsa. Arkistosta löytyy esimerkkejä liikennekoneista, missä B-kirjaimen ja väliviivan jälkeen on joko neli- tai viisinumeroinen luku tai neli- tai kolmikirjaiminen kirjainyhdistelmä.

Ja jotta saadaan okein sekavaksi tuo Kiinan tilanne, niin sekä Kiinan kansantasavalta että Taiwan käyttävät molemmat tunnusta B-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Kiina on myös oma lukunsa. Arkistosta löytyy esimerkkejä liikennekoneista, missä B-kirjaimen ja väliviivan jälkeen on joko neli- tai viisinumeroinen luku tai neli- tai kolmikirjaiminen kirjainyhdistelmä. Esimerkkinä, viimeksi muistikortille tarttui Cathay Pacificin B747 tunnuksella B-HUI  :P

 

Kiinan kolmikirjaimiset kirjainyhdistelmät selittyvät Hong Kongiin ja Macaoon rekisteröidyistä koneista. Ennen aluiden siirtymistä Kiinan hallintaan 1990-luvun lopulla niiden lentokoneet oli rekisteröity omilla kansallisuustunnuksilla VR-H ja CS-M, joiden molempien jäljessä oli kaksi kirjainta. Kiinalle siirtymisen yhteydessä rekisteritunnuksen väliviivaa edeltävä osa korvattiin Kiinan kansallisuustunnuksella B ja väliviivan jälkeiset kolme kirjainta jätettiin ennalleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään