Guest jym

Minkä värinen oli Viri?

22 viestiä aiheessa

Eli tiedustelun aiheena on 30-luvulla rakennettu ja tumpattu pienkone Viri (OH-IIK, Ilmailuinsinöörien kerho). Kaikki koneesta otetut valokuvat ovat luonnollisesti mustavalkoisia, joten koneen väri on jäänyt itselleni epäselväksi. Myös kaikki muu tieto, myös epäoleellinen em. konetyypistä kiinnostaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kuullut sanottavan, että se olisi ollut okrankeltainen. Viristä oli jokunen vuosi sitten juttua Feeniks-lehdessä, mutta numeroa ja vuotta en muista.

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko Viri ollut vain lakattu?

Tässä muutama kuva replikaprojektista. Ei tullut katsottua päivämäärää, mutta kuvat ovat ainakin vuoden vanhoja.

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viri oli keltainen. Se osallistui mm. Härmälän kentän avajaisiin, ja väristä on maininta Seppo Uolamon Härmälä-historiikissa.

 

Lainaanpa itseäni: "Löysin tänään yhden "uuden" kuvan kirjasta "Härmälä, Tampereen lentokenttä" (Apali:Seppo Uolamo, 2004). Siinä on kuva lentokentän avajaisista 30.5.1937. Lentovarikon ottamassa kuvassa näkyy rivissä Ju-52, Viri , Viima 1, Tuisku, Ilmapuolustusliiton Bucker Jungmann ja De Havilland Moth. Lentonäytöksestä kertovassa tekstissä mainitaan myös, että kolme konetta nousi lentoon yhteisstartissa, pientä keltaista Viriä ohjasi diplomi-insinööri Aaretti Nieminen, Ilmavoimien Viimaa luutnantti J.Visapää sekä Tuiskua vääpeli H.Peltola. Kaikki kolmehan toimivat koelentäjinä Härmälässä. Lisäksi lentomestari U.Heiskala lensi näytöksessä ensin D.H.Moth "Pilvettärellä" ja lopuksi Suomen Ilmapuolustusliiton uudella Jungmannilla ja teki julkisesti Suomessa ensimmäistä kertaa ulkopuolisen silmukan."

 

Viri-juttua ollut täällä, josta tuo edellinenkin on :

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,46540.0.html

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä vanha tuttu Viri-kuva kyllä todistaa. että Viri oli maalattu, ja sen aikaiset dokumentit kertovat koneen olleen keltaisen. Streevat ja tunnukset luultavasti mustat, ainakin kuvasta voi päätellä. Jos kone olisi ollut vain lakattu, niin vanerikenttien saumat näkyisivät aivan varmasti, vanhoja esimerkkejä löytyy sellaisista koneista. Tässä kuvassa rungon maalipinta on yhtenäinen ilman näkyviä saumoja. Vain moottoripellin saumat näkyvät.

 

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia hyvistä kuvista teille Juha & Jukka, kaikki olivat itselleni ennen näkemättömiä. Itse olen löytänyt Viriin liittyvää matskua seuraavista lähteistä:

 

- Siivet-lehti nro 4/1987, yhden sivun juttu: "Virin lennoista 50 vuotta", teksti Eino Ritaranta, 3 kuvaa

 

- Aamulehden viikonloppuliitteessä (Allakka) ~ v. 1998 oli Aaretti Niemisen haastattelu, jossa hän paljasti lentäneensä Virillä Tampereella Hämeensillan ali! Maininta samasta aiheesta löytyy myös TIY:n kotisivulta: http://tiy.fi/fi/content/view/21/50/

 

- Harraste ja tekniikka CD-rom nro 1, jossa Virin yleispiirros, piirtänyt 15.3.1961 O. L-s (vissiin Olavi Lumes)

 

- Sain käsiini Rauni Valtosen kirjoittaman kirjan "Karhumäet Keljossa" (K-SIM julkaisuja 1), jossa sivuilla 125-126 kerrotaan Virin rakentamisprojektista. Ote kuvatekstistä: "Alkuvuonna 1936 tehtiin sopimus A. Ylisen johtaman työryhmän suunnitteleman Viri-urheilukoneen kokoamisesta Veljekset Karhumäellä. OH-IIK valmistui 15.9.1936. Alunperin tavoitteena oli, että koneen valmistukseen tarvittaisiin vain n. 1700 työtuntia. Metalliosien teko vei 850 h ja Karhumäellä työskenneltiin 2050 h. "Puhtaan keltaisen" värinen Viri on jo saanut nokalleen Szekely-moottorin, jonka koekäyttöä seuraavat vasemmalta lukien..." Tämäkin lähde siis puoltaa aikaisemmin mainittua keltaista väritystä.

 

muita havaintoja:

 

-Keski-Suomen Ilmailumuseossa (Tikkakoski) on muistaakseni Virin pienoismalli 1:10, jota käytettiin tuulitunnelikokeissa.

 

-ModelExpo -näyttelyssä Helsingissä n. vuonna 1999 oli heppu joka oli tehnyt CO2-moottorilla varustettuja Virin pienoismalleja. Piirustukset hän oli teettänyt jollain ulkolaisella kaverilla valokuvien perusteella.

 

-Lopuksi kuva 10 v. sitten väsäämästäni Viri-replicasta, mittakaava n. 1:20. Sieluni silmin väänsin Virin hopeanharmaaksi eikä se mielestäni sen värisenäkään ole huono...

 

T:JY-M

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Harraste ja tekniikka CD-rom nro 1, jossa Virin yleispiirros, piirtänyt 15.3.1961 O. L-s (vissiin Olavi Lumes)

 

Ei Olavi Lumes, vaan Ossi Lindfors.

 

Jos sinulla on tilaisuus päästä jossakin käpistelemään vanhoja Ilmailun vuosikertoja, niin jostakin v. 1976 lehdestä löytyy Ossi Lindforsin kirjoittama juttu "Viri on virvoitettava". Siinä on hupaisia lainauksia 1930-luvun teksteistä, mm. "Tampereen Pellavatehtaan lahjoituksen turvin hankittu Szekely-moottori, joita myöhemmin tullaan maassamme sarjassa rakentamaan". Niin jäivät lisenssi-Szekelyt tekemättä, kuin myös Viri II.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, kiitokset vinkistä. Ilmailusta nro. 12, vuodelta 1976 löytyi tuo juttu. Kaikki vastaavanlaiset havainnot Viriä koskevista artikkeleista kannattaa tuoda palstalla julki.

Ote tekstistä:"Aikamme raaka-aineilla ja tekniikalla siitä saataisiin varmaan taas halpahintainen urheilulennokki useiden harrastajain käyttöön".

Mitä mieltä olette, voisiko Virin modifioida Ultrakevyt-luokkaan sopivaksi "joka miehen koneeksi". Olisi siinä mukavaa puhdetyötä useammaksi illaksi...

Virin alkuperäinen piirustussarja lienee replica-projektin tekijöiden hallussa. Piirustusten kopiointimahdollisuus kiinnostaa, kuinka lienee?

 

JY-M

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-ModelExpo -näyttelyssä Helsingissä n. vuonna 1999 oli heppu joka oli tehnyt CO2-moottorilla varustettuja Virin pienoismalleja. Piirustukset hän oli teettänyt jollain ulkolaisella kaverilla valokuvien perusteella.

 

En muista varmaksi, mutta olisikohan ollut Kalevi Koskisen käsien työtä? Äärimmäisen hienoja kuitenkin koska ovat mieleen painuneet. Olivat hiukan öranssiin vivahtavia väriltään. Luulen kuitenkin että näiden rakentaja ei ole piirustuksia teettänyt, vaan käyttänyt vanhempia Walt Mooneyn peanut-luokkaan tekemiä piirustuksia.

 

-Reijo-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mitä mieltä olette, voisiko Virin modifioida Ultrakevyt-luokkaan sopivaksi "joka miehen koneeksi". Olisi siinä mukavaa puhdetyötä useammaksi illaksi...

Virin alkuperäinen piirustussarja lienee replica-projektin tekijöiden hallussa. Piirustusten kopiointimahdollisuus kiinnostaa, kuinka lienee?

 

Olen käynyt pari kolme kertaa museolla katsomassa noita piirustuksia ja tiedustelemassa mahdollisuutta teettää itselleni kopiosarja niistä, mutta tulos on tähän mennessä ollut pyöreä nolla. Minulle on luennoitu siitä, miksi Viriä ei kannata alkaa rakentaa ja sen tilalle tarjotaan jotakin vaihtoehtoista projektia, joka olisi helpompi jne. Toisaalta ymmärrän asian oikein hyvin. Ensinnäkin piirustukset ovat nyt Ilmailumuseon omaisuutta, eikä niitä haluta lainata ventovieraalle, toiseksi replikakoneen tekijät ovat keski-iältään yli 70-vuotiaita, ja minä vasta 41, siis poikanen, "joka eilen on saanut päähänsä ajatuksen lentokoneen rakentamisesta eikä tiedä, miten vaativasta projektista on kysymys." Siispä pojalta on otettava luulot pois. En tuossa tilanteessa oikein sitten viitsi vanhoille miehille sanoa, että juuri siksi minä niitä kuvia tarvitsisinkin, voidakseni ihan itse päätellä, onko kone yleensäkään rakentamisen arvoinen, mitä siitä pitäisi modifioida ja miten. Viesti kun on ollut selvä: painu lennättämään leijaasi, poju. Olet vielä liian pieni.

 

Kerran, keskustellessani projektin järkevyydestä ja eri vaihtoehdoista mainitsin erään kaverini, joka jo vuosikausien ajan on pikku hiljaa entisöinyt Morris Minoria, ja että esim. käytetyn exp. koneen oston ehdottaminen Viri-projektin tilalle on sama, kuin sanoisi kaverilleni, että mitä sä sitä Minoria raplaat, kun vaihtoautotarhat on pullollaan käytettyjä autoja. Niinpä onkin, mutta kun siellä on vähemmän enää nykyisin noita Minoreita. Silloin luulen, että ajatuksiani hieman ymmärrettiinkin, joskaan en ole asiasta aivan varma  :(

 

Reijo, ne hiilihappomoottorilla varustetut Viri-lennokit olivat todellakin Kalevi Koskisen tekemiä, yksi niistä oli päässyt koristamaan jopa Lennokin kanttakin, minkä varmasti vielä hyvin muistat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapahtui Vaasassa tänään 10.5.:

 

Tuli juteltua töissä tänään erään varttuneemman pariskunnan kanssa ilmailuasioista, joihin juttu kääntyi aivan puolivahingossa. Mieshenkilö kysyi sitten minulta, että "oletko nähnyt koskaan lentokoneen tippuvan?". Vastasin, että enpä taida... Hän jatkoi. "Turussa pikkupoikana ennen sotia kun aikoinaan asuttiin, niin pieni lentokone lensi matalalla siinä Tuomiokirkon kohdalla, ja yhtäkkiä sen nokka painui alas ja se putosi. No me mentiin kattomaan, ja se oli mennyt kotitalonsa katosta läpi keskellä kaupunkia".

 

Kerroin tietäväni tapauksesta, ja kerroin koneen olleen Viri-merkkisen ja lentäjän olleen Aaretti Niemisen. Tähän mies jatkoi: "Kyseessä oli koelentäjä ja menossa Tampereelle".

 

Sitten kysyin, että oliko kone keltainen? "Kyllä oli". :) Näin saatiin silminnäkijän todistus koneen väristä. Enpä olisi uskonut törmäämäni Virin onnettomuuden nähneeseen Vaasassa 10.5.2006.!

 

Pienenä kuriositeettina voin kertoa, että juttu jatkui siten, että rouva kertoi enonsa pudonneen Viipurin lähellä 1920-luvun lopulla veteen, kun koneen siivet löivät "suppuun" kasausvirheen seurauksena.EDIT: Aluksi arveltiin kasausvirhettä, mutta se olikin väsymismurtuman syy. Kysyin nimeä, ja hän sanoi "Pukkinen". Avitin taas vähän, ja kerroin tietäväni tapauksen...Kyseessä oli nimittäin vaasalainen lentäjäluutnantti Kustaa "Köpi" Pukkinen, joka sai tuolloin surmansa. Vaasan Lentoharrastajain kerhon ensimmäinen liitokone Holst der Teufel sai nimekseen "Köpi" tämän onnettomuuden johdosta ja Pukkisen muistoksi.

 

Näytin rouvalle Vaasan Lentokerhon sivuille tekemäni konehistoriat, ja muutamassa kuvassa on tämä "Köpi"-liitokonekin. Rouva ei ollut koskaan nähnyt koneen kuvia, ja oli "otettu" asiasta. Lupasivat katsoa ja lukea kotona lisää.

 

tässäpä linkki: klikkaa etusivulta historia-osiota ja "Vaapsahainen"-juttua. On siellä muitakin vanhoja koneita kiinnostuneille... ;)

 

http://www.vaasanlentokerho.fi/

 

Kyllä maailma on ihmeellinen...

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juttelin uudelleen tämän silminnäkijän kanssa muutama päivä myöhemmin, ja hän oli lukenut näitä Viri-juttuja (annoin linkin tänne ketjuun). Hänelle oli pistänyt silmään sana "pakkolasku" talon katolle, kun hän itse sanoisi, että kone tippui alas hyvin jyrkässä kulmassa heti, kun moottori oli sammunut. Ja kone oli ollut matalalla tällöin, joten hänen mielestään Aaretti Nieminen tuskin ehti katsoa minkä talon katolle tippuu... Ehkä se oli vaan sattumaa, että tuli oman kotitalonsa katosta läpi.

 

Minulla on yksi tuttu, joka on haastatellut Niemistä vielä hänen eläessään, joten voin vähän tarkistaa asiaa.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juttelin uudelleen tämän silminnäkijän kanssa muutama päivä myöhemmin, ja hän oli lukenut näitä Viri-juttuja (annoin linkin tänne ketjuun). Hänelle oli pistänyt silmään sana "pakkolasku" talon katolle, kun hän itse sanoisi, että kone tippui alas hyvin jyrkässä kulmassa heti, kun moottori oli sammunut. Ja kone oli ollut matalalla tällöin, joten hänen mielestään Aaretti Nieminen tuskin ehti katsoa minkä talon katolle tippuu... Ehkä se oli vaan sattumaa, että tuli oman kotitalonsa katosta läpi.

 

Minulla on yksi tuttu, joka on haastatellut Niemistä vielä hänen eläessään, joten voin vähän tarkistaa asiaa.

 

Jukka

 

Sain hieman lisävaloa asiaan. Todellakin tuttuni pääsi haastattelemaan Aarettia hänen viimeisinä vuosinaan. Moottorin sammumisen syyksi hän ilmoitti kaasuttimen jäätymisen etulämmityksen puutteessa. Kotitalonsa päällä hän kyllä oli käynyt räimimässä, ja on ilmeisen sattumaa, että moottori köhähti juuri siinä. Oli ollut muuten aika vaitonainen koko tapauksesta ja sen seuraamuksista. Liekö korkea ikä vaikuttanut asiaan...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin sattumalta uutisen tuosta Turun tapauksesta, Aero onnettomuuden jälkeen:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin sattumalta uutisen tuosta Turun tapauksesta, Aero onnettomuuden jälkeen:

 

 

 

Että sattuikin putoamaan vanhempiensa vintille :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapauksesta pari, varmaankin yleisesti tunnettua kuvaa:

 

 

Voisi luulla että insinööri lenteli tarkoituksella talon päällä matalalla.Uskomatonta,  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään