Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2006 Niin, mitenkäs nuo valot toimii oikeasti? Vaihtaako lennonjohto niitten väriä sen mukaan onko sopivalla korkeudella vai onko siinä joku mittausjuttu joka mittaa automaattisesti onko oikealla korkeudella? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2006 Optiikkaahan niissä on ja väri vaihtuu sen mukaan mistä kulmasta niitä katsoo. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2006 Uskoisin, että ne toimivat sellaisella periaatteella, että riippuen korkeudestasi näet ne valot jonkin värisinä. Eli siis niissä valoissa on jokin sellainen "rajoitin", jolloin näet tietyn värikombinaation aina tietyllä korkeudella. Edit: Olli ilmaisi asian selkeämmin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2006 Ahaa, selvisipä tämäkin asia mulle, luulin että PAPIt on jotenkin yhteydessä ILSsiin... Mistäs löytyy ILSsin toimintaperiaatteita? (vai osaako joku kertoa siitä jotakin) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2006 Mistäs löytyy ILSsin toimintaperiaatteita? (vai osaako joku kertoa siitä jotakin) Tuolta olen joskus itse lueskellut asiasta. IMHO aika kansantajuisesti selvitetty, tosin enklanniksi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2006 Mistäs löytyy ILSsin toimintaperiaatteita? (vai osaako joku kertoa siitä jotakin) http://en.wikipedia.org/wiki/Instrument_Landing_System Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2006 Mistäs löytyy ILSsin toimintaperiaatteita? (vai osaako joku kertoa siitä jotakin) Suuntasäteen lähetin lähettää kantoaaltoa ILS:n taajuudella. Antenniryhmässä osaa antenneista moduloidaan 90 Hz taajuudella ja osaa 150 Hz taajuudella. Lentokoneen vastaanotin kuuntelee näitä modulaatioita. Kun lähetteiden modulaatioprosenttien erotus on 0 ollaan keskilinjalla. Yleensä liukupolun leveys lienee jotain 5 astetta. Antenniryhmässä antenneja parillinen määrä. yleensä luokkaa 14. Liukupolun kantoaaltotaajuus on 3 kertaa suurempi kuin suuntasäteen. Toimintaperiaate sama mutta yleensä vain kolmella antennilla ja pystysuunnassa. EDIT: Olli löysikin hyvän linkin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2006 Sekä NDB että VOR lähestymisillä päästään pisteeseen josta riittävän näkyvyyden vallitessa voidaan suorittaa lasku kiitotielle. Yleensä NDB/VOR lähestyminen saattaa koneen samaan linjaan kiitotien kanssa jo lähestymisen alkuvaiheessa, mutta joillakin kentillä linja ei ole aivan suora (voi olla esim. 30 asteen kulma lähestymislinjan ja kiitotien välillä). VOR ja NDB lähestymisissä korkeus katsotaan painekorkeusmittarista (radiokorkeusmittari vain ristiintarkistukseen). Korkeuden vähentämiseen on kaksi eri menetelmää. Ns. CANPA-lähestymisessä kone vajoaa tyypillisesti 3 asteen liukupolkua minimeihin asti, jolloin tehdään päätös land/go around. Perinteisemmässä menetelmässä korkeutta voidaan vähentää portaittain aina kun tietty lähestymislinjalla oleva piste on ylitetty. MDA korkeuden alle ei voida mennä ennenkuin riittävän näkyvyyden vallitessa voidaan suorittaa lasku kiitotielle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla