Pekka Puhakka

VFR-lentojen tutkaporrastuksesta tms.

5 viestiä aiheessa

Kysymys foorumin lennonjohtajille tai miksei muillekin:

 

Lensin taannoin Malmilta Hyvinkäälle VFR:ssä ja kirjasin plaaniin korkeudeksi 2000 jalkaa. Degerin jälkeen tutka antoi selvityksen ensin 2000 jalkaan, mutta heti kohta kysyi sopisiko minulle nousta 3000:een. No sehän sopi joten ei muuta kun nousemaan. Tämän jälkeen minulle tarjottiin erinomaista tutkapalvelua eli vektorointi Hyvinkäälle ja omaan navigointiin siirtyessä vielä kysyttiin että löydänkö varmasti perille ja kerrottiin missä suunnassa kentän pitäisi näkyä. Tuossa hommassa minua jäi askarruttamaan lähinnä se että minkä vuoksi minut haluttiin nostaa 3000 jalkaan? Menikö altani 2000 jalassa 22:lle lähestyvää liikennettä, vai voisiko kyse olla jostain tutkaporrastukseen liittyvästä sektroikorkeuksien noudattamisesta?

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmh... Voisko johtua siitä, että EFHK:n TMA:lla on kaks semmosta "rinkulaa"  :) Miten sen nyt sanois... Sisemmän rinkulan alaraja on 1300ft ja ulomman alaraja on 2500ft. Eli jos olisit menny ulommalle rinkulalle 2000 jalassa niin olisit lipsahtanut valvomattomaan ilmatilaan, ja sitä ei kai haluttu? Tässä mun visio asiasta, saatan olla aivan metsässä. Jos joku oikeasti tietää, niin kertokaahan toki. Mielenkiintoinen kysymys ja vaihtoehtoja varmaan riittää!

 

Tässä se EFHK:n TMA-kartta: http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aipcharts/arc.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, mutta eihän se olisi tavallaan haitannut vaikka olisinkin paukahtanut valvomattomaan, koska ainut mitä pyysin oli 2000 ft lentokorkeus VFR. Olisivat voineet vaan lopettaa vektoroinnin siihen paikkaan kun TMA nousee 2500 jalkaan: "O-XX, jätät valvotun ilmatilan, tutkapalvelu päättyy, hyvää illanjatkoa". Eipä silti, hommahan toimi erinomaisen hyvin kuten se tehtiin ja oli mukavaa saada noin hyvää tutkapalvelua, eli mielenkiinnosta vaan kyselen.

 

Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapausta en tiedä mutta luulisin että on ollut jotain muuta vaikuttavaa liikennettä, jonka takia lennojohtaja on vektoroinut, ja muuten ei ehkä olisi pystynyt selvittämään alunperin 2000 jalkaankaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään