Guest TLinkku

Brasilian reissusta asiaa ja kuvaa.

66 viestiä aiheessa

Hah ha, kyllä Finskin MD-11 / B757 kipparit olisivat hoitaneet laskeutumisen tyylikkäästi ;) Toinen asia sitten mitä Finnairin turvallisuusmääräykset sanovat.

 

Katsoitteko joskus tulleen dokumentin venäläisistä liikennelentäjistä. Välilaskuja tehtiin jos jonkun piti jäädä pois ja hänellä oli tarpeeksi rahaa. Joku lentäjistä totesi, että venäläiset lentäjät ovat maailman parhaita, koska heidän täytyy oppia lentämään koneilla, jotka eivät toimi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hah ha, kyllä Finskin MD-11 / B757 kipparit olisivat hoitaneet laskeutumisen tyylikkäästi ;)

 

Siis tuota minä en ymmärrä sitten alkuunkaan. Mikä niistä Finnairin piloteista tekee niin jumalaisen hyviä? Ne sen kummempia heppuja ole kuin muuallakaan. Odotan vain sitä päivää, kun tuommoinen vastaava juttu sattuu Finnairin lentäjälle. Siinäpä sitten saa taas hymy korvissa seurata, kun täällä puolustellaan... Hyi puistattaa :P

 

Ps. En siis todellakaan toivo, että mitään tuollaista tapahtuisi, enkä halua maalata piruja seinille, mutta sattuu se synkkä päivä vielä Finskillekin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lopulta kun liike loppui niin moottorit sammui todella nopeesti. Siinä vaiheessa oli omatin jalat hieman keitettyä spagettia löysemmät...Jopa vaimoni totesi että ei tainnu mennä kaikki ihan normaalisti. EXIT valot sytty, mutta stuertit ja emot ei tehnyt elettäkään mihinkään suuntaan???

 

Seuraavassa kuva kun siinä sitten odoteltiin TODELLA HILJAISESSA koneessa jotakin tapahtuvan.

 

Varmaan ohjaamossa tullut heti pysähtymisen jälkeen kapulta "ground emergencies" komento, jossa moottorit sammutellaan pikaisesti ja muutenkin pistetään systeemit pois päältä (akkujen varaan kun jäätiin, niin emergecy exit-valot tulivat automaattisesti päälle). Mutta jostain syystä sitten vaan jättänyt evakuointikäskyn antamatta kun kone on ollut ehjä, telineillään ja ei ole ollut palovaaraa tms. ..Ja siinä sitten mennyt myös matkustamohenkilöstöltä pasmat sekaisin, kun on selvästi menty jonnekin minne ei ole pitänyt ja ohjaamosta ei ole kuulunut mitään (cabiini aloittaa omatoimisesti evakuoinnin vain jos mennään veteen tai laskussa tulee isoja vaurioita / tulipalo). Ja varmasti myös kapteenilta sitten mennyt oma aikansa keksimiseen, että miten tähän jouduttiin ja mitähän nyt keksitään...Näin ihan vaan arvailtuna. - Mutta varmasti matkustajien kannalta aika ihme tilanne. Kuinka kauan tuossa piti istuskella ennen kuin kukaan kuulutti mitään?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärtääkseni Air France liikennöi helsinkiin

Ei ole lentänyt pariin vuoteen... Finski hoitaa ranskisten lennot code sharena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tuota minä en ymmärrä sitten alkuunkaan. Mikä niistä Finnairin piloteista tekee niin jumalaisen hyviä?

 

#pohjoiskoreamode_on

 

Miten rohkenet edes epäillä tätä?

 

Finnair, tuo kansallinen ylpeytemme, lennättää kansaamme puhtain sinivalkoisin siivin tahrattomana

vuodesta toiseen.

Näitä uljaita lintuja ohjastaa kansamme ehdoton eliitti, parhaimmista parhaimmat.

He noudattavat jokapäiväisessä elämässään vertaansa vailla olevaa itsekuria ja he

osaavat eliminioida pienimmätkin riskit ja vaaratekijät ammatissaan. He osaavat keskittyä

työhönsä maksimaalisella panostuksella koko sen työajan, jonka Finnair, tuo työntekijöistään

ehdottomasti huolehtiva yritys, on heille määrännyt. Tarkkaavaisen lentäjän silmä

ei herkeä hetkeksikään eikä ajatuksissa ole muulle kuin lentotoiminnalle tärkeitä ajatuksia.

Tämä tekee heistä lähes jumalan kaltaisia heidän istuessaan vastuullisessa toimessa

uusien ja modernien liikennelentokoneiden ohjaimissa. He elävät nuhteettomasti ja pyyteettömästi

Suomen ilmailutoimnnan parhaaksi myös vapaa-aikanaan ja näin ovat kunniaksi sekä

Suomelle että Finnairille, tuolle suomalaisen liikennelentotoiminnan kruununjalokivelle.

 

Modernien liikennelentokoneiden tietokonejärjestelmät saattavat

pettää, onhan niihin ohjelmiston suunnitellut joku muu taho kuin Finnair Tekniikka.

Onneksi voimme luottaa ja turvautua tässäkin tapauksessa Finnairiin,

Itsekunnioituksemme Huipentumaan, jonka lentäjät valppaina selvittävät nämäkin ongelmat

ohjastaen koneet ja matkustajansa turvallisesti Helsinki-Vantaan pyhälle maaperälle!

 

Ehdottaisin Mikolle ja muille epäileville pikaista kouluttautumista Finnair Plus uudelleenkouluttaumisleirillä.

 

#pohjoiskoreamode_off

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä Jussi. :) Mainoi teksti. Tosin tuli mieleen tuota lukiessani, että olet tainnut lainata vähän joko Mussolinin tai Hitlerin tekstejä. Il Benitoa paremminkin. HEH HEH HEH.

 

ps. onko se leiri edes etelässä ? Mie en kyll muute lähe. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittanet "il duce" ;)

 

Mutta Jussille karmat hervottomista nauruista. Asiaa!! :)

 

Aivan. Muisti petti. Benitto tjs. oli etunimi. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

;D Karmaa!

 

Sanotaan nyt sitten, että Finnair on YKSI maailman turvallisimmista lentoyhtiöistä. Tämä johtuu koulutuksen laadun, turvamääräysten sekä Suomalainen mielenlaadun yhteisvaikutuksesta ;D Jos pitää valita lentoyhtiö, niin tässä oma listani turvallisuusnäkökulmasta katsottuna (ei siis palvelu jne.):

 

1) Finnair

2) Lufthansa

3) British Airways

 

Nyt kaikki ovat tyytyväisiä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös FLAP35 ole ykstoistaselle aivan normaali landing flap ? Anssi voinee vahvistaa tämän.

Eiköhän se ole(menee mutuksi mullakin), mutta en kyllä pitäisi tuota tilannetta "normaalina".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko,

 

Finnairin lentäjien arvostus johtunee varmaan siitä, että Finnairin jettikauden onnettomuustilasto näyttää pyöreää nollaa. Tämä on se "suuren yleisön" idealistinen syy-seuraus -asia, jonka pohjalta kuulee monasti maakrapujen asiaa päivittelevän.

 

Jos asiaa laajentaa, niin tulee aika monia muitakin juttuja mieleen.

 

1. Finnairin koulutus on maailman mittakaavassa ensiluokkaista. Ympäri maailmaa lentäjiä matkustaa Helsinkiin paremman koulutuksen toivossa, vaikka lähempääkin löytyisi simulaattoreita / lisensoituja opettajia. Finnairin koulutuskeskuksessa vierailevien lentoyhtiöiden tiedetään jopa varastaneen Finnairin koulutusmateriaalia useita kertoja. Muunmuassa eri konetyyppien tarkistuslistat ovat kuumaa tavaraa muiden lentoyhtiöiden keskuudessa. Matkustajakoneen lentämisessä on yllättäen varsin olennaista se, millä mallilla yhtiön SOP:t (standard operating procedures) ovat. Kuinka kattavia ja tehokkaita ne ovat, ja ennenkaikkea kuinka orjallisesti niitä noudatetaan.

 

On aivan yleisesti tiedossa oleva tosiasia, että nuorilla ja kokemattomilla lentoyhtiöillä nimenomaan lentomenetelmät on ne, joista löytyy eniten sanomista, ja joskus myös huollosta. Mitä luulet tuon heijastavan onnettomuustilastoihin ?

 

2. Finnairin (tässäkin parjattu) tekniikka ei nyt varmaan mitenkään erityisesti ole kruunattu maailman parhaaksi, mutta jos miettii esim. sitä vakavuutta millä moniin vakaviin, paikallisiin ongelmiin suhtaudutaan (esim. icing ja de-icingin suorittaminen), niin asiasta täytyy nostaa hattua.

 

3. Finnairin lentäjät ja tekniikka ovat ympärivuoden kohtuullisen arvaamattomissa olosuhteissa. Ainoastaan keskikesää lukuunottamatta ilmasto on Suomessa kohtuu epävakainen ja joskus aika ikävä. Vaikka täällä ei mitään andeja tms. korkeaa maastoa liiemmälti ole, niin olosuhteet liikennelentämiselle ja sen turvallisuudelle ovat erittäin vaativat, niin tekniikan kuin lentäjienkin osalta.

 

Vaikka tästä nyt varmaan paistaa läpi se, että itse luotan ison F:n lentävään henkilökuntaan todella paljon, niin se on myös täysin totta, koska niin minä luotankin.

 

Tero

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se ole(menee mutuksi mullakin), mutta en kyllä pitäisi tuota tilannetta "normaalina".

 

No tilanne ei ole normaali, mutta 35 laippaa on... joten ... mitä ajat takaa ?

 

Tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

#pohjoiskoreamode_on

 

;D Jussi, tuo oiva Juche-aatteen kirkasta leimaa kantava sanan taitaja, ansaitset karmasi! *click*

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös FLAP35 ole ykstoistaselle aivan normaali landing flap ? Anssi voinee vahvistaa tämän.

 

Je, 35 tai 50... En nyt muista että millon käytetään kumpaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tuota minä en ymmärrä sitten alkuunkaan. Mikä niistä Finnairin piloteista tekee niin jumalaisen hyviä? Ne sen kummempia heppuja ole kuin muuallakaan.

Ei Finskin pilotit jumalallisen hyviä ole, mutta kyllä eurooppassa on lentäjien koulutus ja turvamääräysten noudattaminen ilmailussa paljon parempaa kuin "kehitysmaissa". En väitä Varigin lentäjiä huonoiksi, mutta kehitysmaissa ei kiinnitetä ihan niin paljon huomiota ilmailun turvallisuuteen kuin "länsimaissa".

 

Tästä incidentistä minulla ei ole kauheasti taustatietoa, joten onhan se mahdollista että lentäjien osuus tässä tapauksessa oli lähes olematon. Cabin crewn toiminta kuitenkin antoi vähän suuntaa. Täälläpäin matkustamo evakuoitaisin heti tuollaisen tapauksen jälkeen, eikä mitään portaita jäätäisi odottelemaan. Mauno Myös Matkustajista varmaan kiva istua hiljaisessa koneessa tietämättömänä mitä tapahtuu.

 

Hurja kertomus muuten. Kiva lukea "pikkasen" poikkeavasta häppeninkistä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tilanne ei ole normaali, mutta 35 laippaa on... joten ... mitä ajat takaa ?

Sitä että tuossa tilanteessa olisi ehkä _pitänyt_ olla 50?

Ainakin kaiken järjen mukaan kun on laskunopeus pienempi niin siitä on myös nopeampaa jarrutella ja siitä voi olla tommoisella baanalla kovastikkin hyötyä, vai missaanko nyt jotain ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami Puron oletus on lähimpänä omaa oletustani. Kertaakaan ei siinä koneessa mitään englanniksi kuulutettu sen laskun jälkeen. Ite piti käppäillä stuertin luo ja kysyä, "jotta että mitäkä sitä sitten seuraavaksi olisia vuorossa? ":) yrittivät hymyillä varovasti. Tunnelma kuitenki rentoutu sit noin ½tunnin odottelun jälkeen.

Tunti meni siitä kun motit sammu ennenkun raitista ilmaa haukkasin. Lämpötila oli varmaan +30c mutta se kosteus täydet 100%. Sillon ei paljoo naurattanu, mut nythän se jo ihan hassulta tuntuu. Jokaista Varig -yhtiön laskeutumista sitä kuitenkin alitajuisesti mietti sen jälkeen - varsinkin kun MD11:lla lennettin vielä useita lentoja.

 

Noista konekuvista näkyy, että siinä on betoninen oja aikalähellä kiitotietä. Nokkapyörät oli n. 5m päässä siitä ojasta. Sillon ois ryskäyttäny vähän enemmän - ei pidä jossitella...

 

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä että tuossa tilanteessa olisi ehkä _pitänyt_ olla 50?

Ainakin kaiken järjen mukaan kun on laskunopeus pienempi niin siitä on myös nopeampaa jarrutella ja siitä voi olla tommoisella baanalla kovastikkin hyötyä, vai missaanko nyt jotain ???

 

Noin 10 solmua pienempi kosketusnopeus 50 laipalla, joten ois ehkä ollu tarpeen... Faija katteli ihan mielenkiinnolla noita kuvia ja naureskeli Varigin jätkille. Sano ettei hullukaan mene 35:n laipoilla märälle laskuun. Huonolla näkyvyydellä ja liukkailla 50 laippaa käyttöön... 50 laipalla kone lentää myös hieman enemmän nokka alaspäin, joten eteensäkin näkee paremmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskohan nuo nostaneet pysähtymisen jälkeen flapsit vähän pienemmiksi.. ???

 

Probably ei, koska spoikutkin on jätetty ylös... Mielenkiintoinen tapaus tosiaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu mua rasittaa myös toi viinnairin jumala olemus!Tilastollisesti 0 mut

voi käydä käpy vaikka huomenna??Ja toi trilleri lento oli hyvä esimerkki

mix kannattaa olla koomassa ku lentää,ei turhaan jännitä :DMeikä on

ottanu tavax lipittää niin paljo bisse ku sielu sietää ennen lentoo ja

lennon aikana ettei tarvii stressata mistään.Jos käy käpy niin vaaan

hihitellään?

T:Lomalainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä incidentistä minulla ei ole kauheasti taustatietoa, joten onhan se mahdollista että lentäjien osuus tässä tapauksessa oli lähes olematon. Cabin crewn toiminta kuitenkin antoi vähän suuntaa. Täälläpäin matkustamo evakuoitaisin heti tuollaisen tapauksen jälkeen, eikä mitään portaita jäätäisi odottelemaan. Mauno Myös Matkustajista varmaan kiva istua hiljaisessa koneessa tietämättömänä mitä tapahtuu.

 

Eikös lentäjien osuus tuohon ole täydet sata prosenttia? Nehän sen koneen sinne tumpeloi? Vai itsekö se kone sinne nurtsilel halus mennä?

 

Ja eikös Sami tuossa äksen sanonut, että ei olisi meilläkään evakuoitu vaan oltaisiin odoteltu mitä kapteeni päättää. Ja kyllä tuossa kelissä oli varmaan mukavampaa odotella sisällä koneessa sitä bussia eikä ulkona sateessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu mua rasittaa myös toi viinnairin jumala olemus!

 

Ai, mua taas ei. :) Kun et sinäkään perustele, niin en taida minäkään... :)

 

Sitäpaitti kyllä tuo Partasen Teron vastaus oli aika hyvä. Finnairilla vaan on niin hyvä koulutus. Työhommat tehdään vaikka mikä olis, ja kans kunnolla. Se on asenne joka on Finnairin lentäjille ominainen. Turvallisuudesta ei tingitä vaikka mikä olis, siinä toinen Finskipilotin ominaisasenne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään