Guest jalleflyer

Empun rengasrikko

21 viestiä aiheessa

Onnettomuustutkintakeskuksen sivuilla on maininta että suoritetaan tutkinta (pää?)laskutelineen uloimpien renkaiden räjähdyksestä laskukussa HEL-Vantaalle.

Kertokaas lisää mitä oikein tapahtui, kun Onnettomuustutkintakeskus kertoo sen 1-2 vuoden kuluttua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro, sano tamperelainen!

On hiukan kiusallista että näilläkin sivuilla on näitä viisatelijoita vastaajina ihan asiallisiin kysymyksiin.

Ei se ihan vähäinen asia ollut jos Onnettomuustutkintakeskus käynnistää tutkimuksen.

Olisi mielenkiintoa, jos oli "heavy landing" niin miksi vain uloimmat renkaat kummaltakin puolelta rikkoutuivat, oliko kyseessä kuten sotaväen "siipien keikutus" joissakin tilanteissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no tässä olis uks rengasrikko joka tarttui kennolle 2003 Frankfurtissa... kone aloitteli lähtökiidon ja kuului melkoinen pamaus, ihmettelin että paksahtiko motti mutta sitten alkoi savua tulla ja renkaan kappaleita singahdella...

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On hiukan kiusallista että näilläkin sivuilla on näitä viisatelijoita vastaajina ihan asiallisiin kysymyksiin.

Ei se ihan vähäinen asia ollut jos Onnettomuustutkintakeskus käynnistää tutkimuksen.

 

Olihan se ihan asiallinen vastaus. Ja totuudenmukainen. Jos kaipaat tälle palstalle tyypillistä hehkutusta ja iltismäistä paskanjauhantaspekulointia, niin sitähän voit itsekin harjoittaa. Jenny kertoi sen mitä tietää ja mitä siitä voi kertoa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Olipas todella nokkelasti päätelty.

On hiukan kiusallista että näilläkin sivuilla on näitä viisatelijoita vastaajina ihan asiallisiin kysymyksiin.

 

Omasta mielestäni oli asiallinen faktavastaus kyselyyn henkilöltä, joka työnsä puolesta kenties tietää enemmänkin mutta järkevästi jättää jatkopäätelmät ja -tiedottamiset tutkijoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräitä asioita pitää pitää vain omana tietonaan, eikä huudella julkisesti ilmoille. Tälläkin foorumilla on varmasti useita ko. yhtiön työntekijöitä, jotka tietävät tarkasti mitä on tapahtunut tuossa rengasrikkotapauksessa, mutta eivät halua kertoa siitä mitään yksityiskohtia. Sitä kutsutaan vaitiolovelvollisuudeksi......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omasta mielestäni oli asiallinen faktavastaus kyselyyn henkilöltä, joka työnsä puolesta kenties tietää enemmänkin mutta järkevästi jättää jatkopäätelmät ja -tiedottamiset tutkijoille.

 

Juurikin näin, ja se/tämä riittänee nyt tästä asiasta...

 

Ps. Tuo Jarin © on kyllä kurko ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro, sanoo edelleen tamperelainen!

Kun en ole lentäjä vaan matkustaja ja minulla ei siten ole lojaliteettivelvollisuutta operaattoria kohtaan ja kun kuitenkin asetan hyvinvointini ja henkeni alttiiksi noille "HEI ME LENNETÄÄN" ihmisille olisin uskonut että tästäkin "epäsäännöllisyydestä" olisi voitu keskustella kiihkottomasti, koska ei liene tavanomaista, että normaali laskussa "kajahtaa"  renkaita päätelineen molemmilta puolilta.

Miksi tämä tapaus tuntuu oleva TABU?

En odottanutkaan, että tutkinnan kuluessa jonkun osapuolen henkilö ottaa tilanteeseen kantaa virallisesti, mutta luulin että yksittäistapauksesta voidaan täällä keskustella ja jopa spekuloida kuitenkin asiallisesti. Verratkaapas esim. OH-HCI keskustelu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro, sanoo edelleen tamperelainen!

Kun en ole lentäjä vaan matkustaja ja minulla ei siten ole lojaliteettivelvollisuutta operaattoria kohtaan ja kun kuitenkin asetan hyvinvointini ja henkeni alttiiksi noille "HEI ME LENNETÄÄN" ihmisille olisin uskonut että tästäkin "epäsäännöllisyydestä" olisi voitu keskustella kiihkottomasti, koska ei liene tavanomaista, että normaali laskussa "kajahtaa"  renkaita päätelineen molemmilta puolilta.

Miksi tämä tapaus tuntuu oleva TABU?

En odottanutkaan, että tutkinnan kuluessa jonkun osapuolen henkilö ottaa tilanteeseen kantaa virallisesti, mutta luulin että yksittäistapauksesta voidaan täällä keskustella ja jopa spekuloida kuitenkin asiallisesti. Verratkaapas esim. OH-HCI keskustelu.

 

Nyt tässä asiassa tehtiin kärpäsestä härkänen...

 

Kukaanhan ei ole kieltänyt asiasta keskustelua, eikä mitään vastaavaa. Uskon, että Jenny (joka käsittääkseni ei ole minkään lentoyhtiön palveluksessa?) kertoi asian, niinkuin se kaunistelematta on. Renkaat meni rikki. Syitähän voi olla monia, mutta se on eri asia, kuka niistä tietää tämän tarkemmin. Entäs jos siinä ei oikeasti ollut mitään muuta, kuin että kuluneet renkaat ottivat ja poksahtivat laskussa? Sattuuhan noita...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omasta mielestäni oli asiallinen faktavastaus kyselyyn henkilöltä, joka työnsä puolesta kenties tietää enemmänkin mutta järkevästi jättää jatkopäätelmät ja -tiedottamiset tutkijoille.

 

Jos tää menee tollaselle fakta/huuhaa/lässytyslinjalle, voi huoleti sanoa: Köyhää antia ja sanakikkailua.

 

Kavereiden töksäytyksiä puolustellaan ja perusasiat unohdetaan.

 

Alkuperäinen kysymys oli 2V-vanhan vaurion "salaamisesta" .

 

Sen verran lisään, vanhana ammattilaisena, että lentoturvallisuutta ei paranneta tai ylläpidetä huuhaa tiedoilla tai mustatuntuulässytyksillä.. >:(

Siellä pätee faktat ja omien möhläysten tunnustaminen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nyt saa liian tosikko olla. Sitäpaitsi Jennyn viesti oli periaatteessan asiaa. Eikä se edes ollut mitään ylimenevää huumoria. Aikamoinen kohu tyhjästä. Ja koko ketju sitten menikin siinä, kun esitettiin mielipidettä ketjun toisesta viestistä.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nyt saa liian tosikko olla. Sitäpaitsi Jennyn viesti oli periaatteessan asiaa. Eikä se edes ollut mitään ylimenevää huumoria. Aikamoinen kohu tyhjästä. Ja koko ketju sitten menikin siinä, kun esitettiin mielipidettä ketjun toisesta viestistä.  ;D

 

Nyt kysyisinkin, pilke silmäkulmassa, mikä oli tuon toisen viestin "anti" :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees, jatketaan renkaisiin liittyvällä keskustelulla sitten jookos  :D

 

Tosin arvelen, että kun missään mediassa ei asiasta ole mainittu, niin mitään varsinaista tietoa tapahtumasta tuskin enää tulee, ennen kuin OTK on tutkimuksensa tehnyt. Tai ainakaan itse en ole tästä tapauksesta lukenut mistään lehdestä tms (koska silloin se varmaan olisi täältäkin ollut luettavissa, että "xx lehti kertoi .... "). Eli raporttia odotellessa.

 

 

(p.s. asiallinen copyright-teksti)  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi tämä tapaus tuntuu oleva TABU?

En odottanutkaan, että tutkinnan kuluessa jonkun osapuolen henkilö ottaa tilanteeseen kantaa virallisesti, mutta luulin että yksittäistapauksesta voidaan täällä keskustella ja jopa spekuloida kuitenkin asiallisesti. 

 

Tällaisista asioista on ihan turha spekuloida yhtään mitään vaikka ne eivät mitään tabuita olekaan. Onnettomuustutkintakeskus toimittaa raportin kun se on  valmis ja sieltä voi sitten lukea mitä on tapahtunut.

Olin itse töissä kun tämä tapahtui, ei ollut mitenkään dramaattista eikä siitä saa mitään lööppiä aikaiseksi. Renkaat meni rikki. (Ei näkynyt räjähdystä). Ohjattiin liikenne eri kiitotielle sen jälkeen jotta saatiin tämä kiitotie tarkastettua ja putsattua.

 

Hyvää pääsiäistä kaikille!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaisista asioista on ihan turha spekuloida yhtään mitään vaikka ne eivät mitään tabuita olekaan. Onnettomuustutkintakeskus toimittaa raportin kun se on  valmis ja sieltä voi sitten lukea mitä on tapahtunut.

Olin itse töissä kun tämä tapahtui, ei ollut mitenkään dramaattista eikä siitä saa mitään lööppiä aikaiseksi. Renkaat meni rikki. (Ei näkynyt räjähdystä). Ohjattiin liikenne eri kiitotielle sen jälkeen jotta saatiin tämä kiitotie tarkastettua ja putsattua.

 

Hyvää pääsiäistä kaikille!!

 

Nyt vastauksesi maistuu ammattilaisen kirjoitukselta.

 

Hyvää Pääsiäistä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräitä asioita pitää pitää vain omana tietonaan, eikä huudella julkisesti ilmoille. Tälläkin foorumilla on varmasti useita ko. yhtiön työntekijöitä [...] Sitä kutsutaan vaitiolovelvollisuudeksi......

 

Tota, siis Suuressa ja etenkin Uudessa Maailmassa on tuollainen käsite kuin "Whistle Blower". Suomessa tämä on pääsääntöisesti korvattu käsitteellä "Pelko Perseen Päällä" ja/tai "Ei Kuulu Mulle". Tämä ei mitenkään liity esillä olevaan asiaan, vaan puhun "yleisistä periaatteista", vähän kuin muutama poliisikomentaja.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Renkaitahan poksahtelee siellä täällä. Ainoa mikä tapauksesta tekee mun mielestä erikoisen on se että molemmista telineistä meni ulompi pyörä.

 

En tunne embraeria tarkemmin mutta voisiko olla että nämä pyörät samassa "jarrupiirissä" ja sen jokin säädin temppuillut-> pyörät lukossa ja poks

 

tai sitte renkaat on olleet niin kylmät  (Empussahan ei ollut telineluukkuja) ja kun äkkiä lämpeävätkin nii ovat poksahtaneet

 

Spekulointia kerrakseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on tämäkin sitten tutkittu, sivulta http://www.onnettomuustutkinta.fi/35513.htm löytyy linkki tutkintaselostukseen.

 

Lentokoneen lähestyessä Helsinkiä, ohjaajat käyttivät epähuomiossa hätä/pysäköintijarruvipua lentojarruvivun sijasta. Käytetyn vivun vapauttamisesta huolimatta toiseen koneen kahdesta pysäköintijarrupiiristä jäi teknisestä viasta johtuen jarrupaine päälle. Jarrupaineen jääminen päälle aiheutti koneen päälaskutelineiden ulompien renkaiden rikkoutumisen laskukiidon aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään