Jani Salo

"Slot" ajat - for dummies ??

10 viestiä aiheessa

moi

 

TV2:lta tulevaa lentokenttä sarjaa seuranneena siinä on puhuttu ns. "Slot" ajoista. Tämä ei ilmeisesti kuitenkaan liity formula1 aika-ajoihin mitenkään  ;D Myöskin tuosta lennonjohtotarina threadissa slot aika on esiintynyt usein.

 

Voisiko joku ystävällisesti maallikolle selvittää rautalangasta väännettynä mitä tuo "Slot" aika käytännössä tarkoittaa, mihin sitä käytetään yms. Mitä Seuraa jos slot ajasta myöhästytään tms. Jotain tekemistä tuolla on ilmeisesti lentokoneiden lähtöajalla ?

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Slot, tai ns. CTOT-aika on aika jolloin koneen pitäisi olla ilmassa. Muistaakseni toleranssia on +-3min ja jos sen slotin missaa niin tulee sitten uutta aikaa...

 

Joku LJ tai lentäjä saa selittää syvällisemmin. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

toleranssia on +-3min ja jos sen slotin missaa niin tulee sitten uutta aikaa...

 

Raja on -5/+10 minuuttia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaa lienee Suomessa ainoa lentoasema, missä ollaan slottiriippuvaisia

Itse olen tässä asiassa täysin dummy, mutta koittakaa lueskella täällä mainituista linkeistä

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,51598.0.html

 

Ja ehkäpä joku asiasta tietävä kertoo, miten helposti slotteja saa ja mitä ne maksavat jne...

Ovatko slotit yhtä kiusallisia / määrääviä sekä lentäjille että lennonjohdolle?

Kuinka kauan yksi slotti kestää: riippuuko se viikonpäivästä ja kellonajasta tai lentokentästä tai kyseisen lentokoneen nopeudesta. Ovatko lähtö- ja saapumisslotit samanpituisia? jne

 

Edit: Asiasta on näköjään kerrottu täällä

http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aicb/B/B2002/B052002.pdf

http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aicb/B/B2002/B042002.pdf

mutta eihän noistakaan tällainen dummy mitään ymmärrä.  :-[

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaa lienee Suomessa ainoa lentoasema, missä ollaan slottiriippuvaisia

 

Kyllä ne tuntuu täällä maakunnissakin sloteista huolehtivan aina nuo Finnairin jne. pojat...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne tuntuu täällä maakunnissakin sloteista huolehtivan aina nuo Finnairin jne. pojat...

 

Niin maakunnissa annetaan sloteja juuri EFHK:n liikenteen takia sinne meneville koneille.

 

Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa olen nähnyt slotteja jaettavan Helsinki-Vantaan tai EFESin toimesta. Yleisimmät syyt ovat slot-rajan / sektorikapasiteetin ylitys (="liikaa" lentoja tietyllä ajanjaksolla), huono sää tai henkilöstövajaus. Mm. Helsingistä vaikuttais tulevan rajoitus päälle useita kertoja viikossa iltapäivän tunteina, mutta yleensä ne eivät aiheuta mitään viiveitä koneille - ainoastaan varmistavat että koneet lähtevät aikatauluun merkittynä aikana eivätkä etuajassa.

 

Slotit jaetaan Brysselissä sijaitsevasta Eurocontrolin CFMU-kioskista, jonne asianosainen yksikkö ilmoittaa kapasiteettinsa säätelytarpeen havaittuaan. CFMU:n mahtitietokone laskee olemassaolevien lentosuunnitelmien perusteella jokaiselle slottiajan, jossa on luonnollisesti huomioitu kyseisen ilma-aluksen nopeus ym. Sähkeitä alkaa paukkua lähtökenttien lennonjohtoihin ja operaattoreille yleensä viimeistään noin 2-3 tuntia ennen säädeltyä lentoa. Toleranssi on juurikin tuo mainittu -5/+10 minuuttia, johon tosin on jätetty pieni pelivara seuraavin sanoin: "pieni rullausviive ei saa estää lennon lähtemistä". Olen kuullut että joissain maissa ja joillain kentillä sloteista ei välitetä pätkääkään, mutta tietääkseni Suomessa ollaan aika kuuliaista kansaa, niinkuin pitääkin. Eurocontrolin sivuilta saattais löytyä tilastotietoa asiasta.

 

Mikäli kone ilmoittaa olevansa valmis lähtöön ennen alkuperäistä lentosuunnitelman mukaista aikaa, voi lennonjohto lähettää CFMU:een ns. REA-sähkeen (=ready). Tällöin slottiin voi tulla parannus, tai sitten ei. REA-sähkettä pyydetään usein myös alkuperäisen lähtöajan ja slottiajan välissä, jolloin en kuitenkaan muista nähneeni parannuksia tulleen (eiköhän järjestelmä muutenkin oleta koneen olevan lähtövalmis alkuperäisenä lähtöaikanaan). Lisäksi on olemassa kymmenkunta muutakin säätelyyn liittyvää sähkettä, jotka tosin eivät enää ole lennonjohdon heiniä.

 

Jonkin aluelennonjohdon iskettyä pitkän slotin pitemmälle lennolle kaivataan operaattorin dispatchilta pelisilmää. Tällaisessa tilanteessa alkaa monesti huikea pimplaus lentoreitin suhteen, jotta mahdollinen säätelytoimenpide vältettäisiin ja päästäisiin ajallaan matkaan. Kierretään joko kyseinen alue, tai jos kyseessä on yläilmatilan aluelennonjohto niin alitetaan se. Tällaista on tapahtunut viime aikoina mm. Ranskan lakkojen aikaan, kun tarjolla oli tunnin-puolentoista mittaisia viiveitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo slotit ovat mulle kyllä selvinneet aika hyvin, muutaman kerran itsekin koneessa kärvistelleenä, kun ARN-HEL -välillä on Finskin koneen slotti mennyt, ja seuraavan saa vasta 0,5-2 tunnin päästä. Kerran istuttiin Arlandassa yli tunti, ja kateltiin kateellisena kun viereiseltä portilta lähti tuntia myöhempi vuoro ajallaan ja omalla slotillaan meidän vielä odottaessa sitä uutta slottiamme  :(

 

Mutta nyyppäketjussa kun ollaan, niin slotit tietty määrää jonkin verran liikenteen rytmitystä, mutta eikös laskujen ja nousujen minimiväli per kiitorata ole about 3 minuuttia? Juuri tuon Beirutinvideon (videoketjussa) katselleena tuli vaan mieleen, että kipparihan näkee sen kiitoradan kohtuuselkeästi jo pitkän matkan (ja ajan) päästä.

 

Tuleeko silloin kiinnitettyä huomiota kiitoradalla olevaan liikenteeseen? Edellä laskeva kone varmaan näkyy, samoin jos radalta joku on lentoon lähdössä? Tuleeko näistä varmisteltua lennonjohdon kanssa että ehtivät alta pois?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta eikös laskujen ja nousujen minimiväli per kiitorata ole about 3 minuuttia?

 

En oikein ymmärtänyt tätä kohtaa. Välihän on 3 mailia tai just niin kauan kuin edellinen on kiitotiellä... Kyllä siinä silloin parempaankin pystytään.

 

Tuleeko silloin kiinnitettyä huomiota kiitoradalla olevaan liikenteeseen? Edellä laskeva kone varmaan näkyy, samoin jos radalta joku on lentoon lähdössä? Tuleeko näistä varmisteltua lennonjohdon kanssa että ehtivät alta pois?

 

Jos ruuhkatilanteessa alettais tollasia varmistelemaan niin hihat palais ainakin tornissa hyvin pian. Kyllä tällä alalla pitää pystyä luottamaan siihen, että ammattimies on töissä radion molemmissa päissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei pidä sitten sekoittaa lentoasemaslotteja ja CTOT-aikoja keskenään. Lentoasemaslotithan ovat pääasiassa kaupalliselle liikenteelle jaettuja aikoja, jonka mukaan yhtiöt saavat suunnitella reittilentojen aikatauluja. On tietysti olemassa hyviä ja huonoja aikoja ja jos kaikki haluavat vaikka laittaa reittilennon lähtemään ajalle 0700 ja paluuaika ajalle 1500 niin silloin joudutaan sopimaan että miten homma hoidetaan eri yhtiöiden kesken jotta lentoaseman määritelty kapasiteetti (esim 50ops/h) ei ylity. Tässäkin taitaa raha puhua että kuka saa parhaimmat ajat.

 

Sitten kun lentoyhtiöt tekevät lentosuunnitelmansa näiden omien lentoaseman kanssa sovittujen aikataulujen mukaan ja ruuhkatunteina on koko lentoaseman kapasiteetti bookattu mutta tulee joku rajoittava tekijä, esimerkiksi sääolosuhteet, kiitotieremontti, vajaamiehitys, lakko tms. niin tätä sovittua kapasiteettia joudutaan laskemaan joten pakkaa pitää levittää pidemmälle aikavälille. Tällöin lennoille jaetaan CTOT-aikoja jotka saattavat olla huomattavasti eri aikoja kuin suunniteltu lähtöaika. CTOT-aikojen noudattaminen on pääasiassa lentoyhtiön huoli, mutta lennonjohto avustaa että CTOT-aikaikkunaan (-5/+10min) päästään. CTOT tulee sanoista Calculated Take-Off Time mutta lyhenne on saanut slangissa nimen "Slot-time". Slanginimi saattaa johtaa juurensa siihen kun aikoinaan saatettiin antaa nimellä slot-aika määritelty aika, jolloin on oltava tietyssä paikassa lähestymistä varten ennen määränpäätä. Perimmäinen tarkoitus CTOT-aikojen jakamisella on se että vältetään ilmassa odotus ja saadaan liikennevirta pysymään tasaisena kulloinkin käytettävissä olevan kapasiteetin mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään