Guest motojuzzi

Millä vehkeellä olisi mukavin liitää?

6 viestiä aiheessa

Terve,

 

 

Sain viime kesänä lahjaksi lahjakortin laskuvarjohyppykurssille, ja pidinkin varjon varassa killumisesta kovin. En ikävä kyllä ehtinyt vapaaseen pudotukseen asti. Nyt kuitenkin armeija sekoitti suunnitelmat käydä oppilaskertauksissa, ja koska ensi kesän hypyt näyttävät jäävän hyppäämättä, niin ajattelin vaihtaa lajia ja sijoittaa säästyvät rahat johonkin liitävään. On varmasti hienompaa, jos se mukana oleva siipi ei vain hidasta putoamista, vaan on myös mahdollista saada lisää korkeutta.

 

Olen katsellut netistä tietoa niin liitovarjoilusta kuin riippuliidostakin (purjelentokin kiinnostaa, mutta jotenkin tällä hetkellä nuo edelliset innostavat enemmän), mutta en oikein tiedä, miten harrastaminen onnistuu esim. Tampereen seudulla. Mönkijä hinaili viime kesänä moisia ilmaan Jämillä, mutta yleisimmin tulivat myös aika nopiaan alas. Eli ei kauhean pitkää lantoa tullut. Vuoriakin on niin hintsusti täällä päin, ettei niiltäkään pääse alas juoksentelemaan. Kaipaisinkin teiltä kokemuksia lajien eroista ja niistä yleensä. Myös purjelentoa saa kehua, jos siltä tuntuu.  :)

 

 

  /Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Tällä foorumilla taitaa olla kevyin ilmailu melko aliedustettua, vaikka hienoja kuvia silloin tällöin moottorilla päristeleviltä varjoliitäjiltä tuleekin. Itse olen joskus lueskellut ainakin seuraavia:

 

http://www.varjoliito.net/

http://www.tamkik.fi/  (Tähän vielä sellainen lisäys, että Pallaksen video on kiva.)

http://www.ilmailuliitto.fi/index.php?mid=339

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen itse riippuliitäjä, joten pidän riippuliitoa parempana lajina kuin varjoliitoa - muutenhan lentäisin varjolla ;) Joku varjoilija voisi kirjoittaa näkemyksiä omasta lajistaan niin tulee vähän puolueettomampi kuva lajeista.

 

Olen katsellut netistä tietoa niin liitovarjoilusta kuin riippuliidostakin (purjelentokin kiinnostaa, mutta jotenkin tällä hetkellä nuo edelliset innostavat enemmän), mutta en oikein tiedä, miten harrastaminen onnistuu esim. Tampereen seudulla.

 

Näkemykseni mukaan purjelentokoneet sopii niille jotka haluaa maksimoida liu'un ja nopeuden. Niiden suoritusarvot on aivan omassa luokassaan.

 

Varjoliito taas on halvin helpoin laji aloittaa, tosin se muuttuu hankalammaksi jos haluaa lentää suorituskykyisemmällä siivellä. Monia viehättää myös varusteiden keveys. Lentoväline kun kulkee ison rinkan kokoisessa paketissa. Jos kelluminen kentän päällä ja lähiympäristössä riittää, niin varjoliito on hyvä vaihtoehto. Toisaalta hurjapäille varjoliitoacro tarjonnee hienoja elämyksiä.

 

Riippuliito on hieman kalliimpaa kun varjoliito, mutta vastaavasti suorituskyky on toista luokkaa varjoihin verrattuna ja riipparilla voi lentää turvallisesti kovemmassa kelissä. Alkuun pääseminen on hankalampaa kun varjolla, mutta siitä eteenpäin oppimiskäyrä on tasaisempi. Riipparin kuljettamiseen tarvitaan auto ja kattoteline. Oman auton omistaminen ei kuitenkaan ole välttämätöntä, koska yleensä siiven saa kulkemaan lentäjäkaverin katolla.

 

Sekä varjo- että riippuliito vaativat pitkäjännitteisyyttä. Kelit ei aina osu kohdalleen vaikka ennuste sanoisi mitä. Asiaan auttaa huomattavasti jos asuu lentopaikan lähellä, mutta joka tapauksessa välillä saa varautua hukkareissuihin. Etenkin alkuvaiheessa voi myös käydä niin että keli on vaan liian kova omille taidoille.

 

Oma lentäminen on vaan pieni osa harrastusta. Siihen kuulu lisäksi kamojen kanssa pelaaminen (hinausnarun vetäminen ja kelaaminen, siiven kasaaminen jne.), muiden hinaaminen, mahdollisesti porukoiden hakeminen matkalennoilta jne. Liitäminen on siis selkeästi joukkuelaji vaikka ilmassa jokainen onkin yksin.

 

Tampereen seudulla lentää ainakin Tampereen kevytilmailijat. Linkki tulikin tuossa jo aikaisemmin.

 

Mönkijä hinaili viime kesänä moisia ilmaan Jämillä, mutta yleisimmin tulivat myös aika nopiaan alas. Eli ei kauhean pitkää lantoa tullut. Vuoriakin on niin hintsusti täällä päin, ettei niiltäkään pääse alas juoksentelemaan. Kaipaisinkin teiltä kokemuksia lajien eroista ja niistä yleensä.

 

Ylhäällä pysyminen riippuu paljon kelistä ja omista taidoista. Todella hyvänä päivällä ylhäällä pysyy vaikka pienellä silitysraudalla, huonona päivänä kokeneimmatkaan herot eivät pysy taivaalla. Talvella oman lisänsä tuo rinnelento. Sopivalla tuulella se on helppoa kun heinän teko. Tasainen nosto löytyy aina samoista kohdista ja tiimaa tulee niin paljon kun jaksaa lentää. Varjoliitimillä on rinnelennossa aika pieni ikkuna sopivalle tuulennopeudelle. Jos ei tuule tarpeeksi niin ylhäällä ei pysy, ja sitten kun tuulee niin aika nopeasti tuulee niin kovaa että se puhaltaa rinteen yli, jolloin lentäminen ei onnistu. Riippareilla tuuli-ikkuna on suurempi. Toisaalta varjot tuntuvat viihtyvän pienemmilläkin nyppylöillä.

 

Vuoristolentäminen on SE juttu jota varten lajit on kehitetty. Hinausstartti on todella epäkiitollinen tapa aloittaa päivä, koska termiikeissä pysyminen on hankalampaa matalla. Vaihtoehtona olisi hinata riippari ilmaan ns. trikellä, mutta ilmailusäännöt tekevät siitä turhan hankalaa Suomessa. Liitäjät tekevätkin usein matkoja ulkomaille lentämään. Lanzarote on ainakin meidän kerhossa vakkari kohde, ja euroopassa käydään myös.

 

Riipparilinkkejä:

http://www.ozreport.com - netin aktiivisin RL-aiheinen saitti. Kannattaa käydä myös foorumilla.

http://www.dhv.de/typo/index.php?id=190 - erinomaisia videoita Saksasta, jaoteltu vuosittain. Kannattaa katsoa videot joiden kuvassa on riippari tai sana drachenfliegen)

http://ozreportradio.com/video/ - kokoelma netistä saatavilla olevia videoita

http://www.riippuliito.net - jotain yleistä höpinää ja valokuvia

http://ultrateam.riippuliito.net - Lahdessa toimivan ultra-teamin foorumi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurkiitokset Jarmolle, juuri tuollaisia kirjoituksia toivoinkin.

 

Mihinkäs aikaan vuodesta nuo riippuliitokurssit on ollut tuolla Jämillä? TamKik näköjään järjestää kurssinsa yhteistyössä Jämin liitäjien kanssa, ja sivuilla sanotaan vain että aika ilmoitetaan myöhemmin. Pääsen intistä 7.7, joten loppukesän kurssi sopisi hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihinkäs aikaan vuodesta nuo riippuliitokurssit on ollut tuolla Jämillä? TamKik näköjään järjestää kurssinsa yhteistyössä Jämin liitäjien kanssa, ja sivuilla sanotaan vain että aika ilmoitetaan myöhemmin. Pääsen intistä 7.7, joten loppukesän kurssi sopisi hyvin.

Luulen että ajankohtaa ei ole vielä päätetty jos sitä ei www-sivulla lue. Voi olla että räätälöivät sen jopa oppilaiden tarpeiden mukaan. Luulisin että se sijoittuu loppukesään, mutta tosiaan mulla ei ole tästä mitään oikeaa tietoa.

 

En tiedä paljonkaan tamkikin & jämiläisten koulutusmenetelmistä, mutta suosittelen lämpimästi kurssin käymistä talvella jos vaan mahdollista. Kesällä koulutuslentoja voidaan lentää vaan aamulla ja illalla, koska päivällä ilma on liian sekaisin. Talvella voidaan kouluttaa koko päivä. Homma on siis tehokkaampaa ja kurssi etenee nopeammin. Lumi ja jää pehmustavat myös mukavasti mahdollisia mahalaskuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään