Mikko Holck

Audiopaneelista kyssäri..

8 viestiä aiheessa

Joissakin Kingin malleissa on HF kytkin. Mitä sillä ohjataan? En omista materiaaleista löytäny eikä pikainen googlauskaan helpottanut tiedon tuskaa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin varmaan. Onhan joissakin paneeleissa valmiiksi namikka kolmatta COMia varten.

 

Vai oisko se sittenkin Hands Free, että voi puhua ja lentää samaan aikaan ?  ::):D;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, mutta täytyy kyllä nostaa hattua sen sukupolven lentäjille jotka ovat lentäneet ilman headsettejä ja intercomia. Kaiutin huutanut katossa ja käsimikki heilunu hampaissa kun on luettu selvityksiä takaisin. Tai no, huonojen headsettien pitäminen on lähes yhtä kivuliasta kuin istua koneessa ilman niitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida olla tuo HF enää käytössä juuri missään koneissa.

 

Olikohan niin, että HF toimintoa käytettiin pitkien etäisyyksien välillä? Kantama VHF:ää parempi? Ei muista..... :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida olla tuo HF enää käytössä juuri missään koneissa.

 

Olikohan niin, että HF toimintoa käytettiin pitkien etäisyyksien välillä? Kantama VHF:ää parempi? Ei muista..... :D

 

Kyllä näin on. Atlantin ja Tyynenmeren ylityksissä käytetään HF radiota ja taajuuksia.

 

Noitahan saa kuunnella netissäkin... kohinaa se kyllä on lähes tulkoon koko ajan, mutta joskus kuulee jotain. Linkkiä en nyt muista, laitan jos löydän.

 

EDIT

Eihän siihen kuukkelilla kauaa mene...

http://www.liveatc.net/feedindex.php?type=all    Siin on, HF feeds.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, mutta täytyy kyllä nostaa hattua sen sukupolven lentäjille jotka ovat lentäneet ilman headsettejä ja intercomia. Kaiutin huutanut katossa ja käsimikki heilunu hampaissa kun on luettu selvityksiä takaisin. Tai no, huonojen headsettien pitäminen on lähes yhtä kivuliasta kuin istua koneessa ilman niitä.

 

Koulukoneessani (G109B) oli tällainen järjestely. Korpikentällä kun lensi niin ei kauheasti haitannut. Moottorin ääntä oppi kyllä kuuntelemaan erityisen tarkasti ("onko tuo nakutusta..")  :P . Yli puolen tunnin lennolla alkoi kyllä meteli vaivaamaan. Ja kun Malmin laskukierrokseen uskaltautui, oli kyllä kädet täynnä kun muiden heebeleiden lisäksi käsimikrofoniakin joutui hamuilemaan tämän tästä. Onneksi lennonjohtaja kohteli ulkopaikkakuntalaista kohteliaasti  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään