Erkki Mikola

Kaikki puolustamaan Malmia

7 viestiä aiheessa

Eilen on Iltiksen nettiversion yleisönosastossa aloitettu keskustelu siitä, mitä Helsingissä kannattaa säästää ja säilyttää.

Viestejä on jo 153 kpl osoitteessa

http://www.iltasanomat.fi/keskustelu/lukijanviesti.asp?id=927613&skip=-1

(Onkohan tämä tarpeeksi ilmailua sivuava aihe? ::) Aika moni haluaisi suojella Malmin kentän)

Keskustelun käynnisti Iltasanomien oma toimitus oheisella tekstillä

--------

Helsingissä kiistellään parhaillaan kiivaasti Rautatieasemaa vastapäätä

olevan ns. Makkaratalon makkaran suojelusta, jota Museovirasto ja

Kaupunginmuseo tukevat.

 

VR:n Makasiinien kohtalo puolestaan on puhuttanut pääkaupunkia jo

vuosikausia. Äskettäin taas ehdotettiin jopa muistomerkkiä linja-autoaseman

vieressä kaatuneelle Helsingin tunnetuimmalle puulle.

 

Mikä muu pääkaupungin rakennus tai alue tai maamerkki pitäisi ehdottomasti

suojella, vaikka se ei silmää ehkä miellyttäisikään? Tai mikä pitäisi

mielestäsi ehdottomasti purkaa? Mikä kohde herättää sinussa tunteita,

puolesta tai vastaan.

 

Asetu Museoviraston asemaan ja kerro mielipiteesi!

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime vuonna joku ehdotti (televisiossa?), että täytetään Töölönlahti maalla ja tuotetaan sinne Venäjältä kymmeniä vanhoja rautatiemakasiineja. Olisivat silmiähivelevän kaunista katsottavaa sellaiset historialliset rakennukset.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime vuonna joku ehdotti (televisiossa?), että täytetään Töölönlahti maalla ja tuotetaan sinne Venäjältä kymmeniä vanhoja rautatiemakasiineja. Olisivat silmiähivelevän kaunista katsottavaa sellaiset historialliset rakennukset.

 

sasu

 

 

Helsingin sanomissa oli joskus sellainen suunnitelma, että töölönlahden alueesta tulisi joku iso puisto tjsp. Onhan se jo nyt puisto, mutta töölönlahteen ajettaisiin maata ja pistettäisiin kivilaatoitus päälle. ???

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin sanomissa oli joskus sellainen suunnitelma, että töölönlahden alueesta tulisi joku iso puisto tjsp.

 

Tiedättekö muuten, missä järjestettiin Helsingin ensimmäinen onnistunut lentonäytös 18.5.1912?

Kuka oli lentäjä? Mikä oli kone? Ja mistä se nousi ilmaan?

Vastaukset löytyvät teoksesta K W Janarmo: Varhaisilmailumme 1753-1919, sivulta 60. Ja kuvat sivujen 41 ja 41 välistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin sanomissa oli joskus sellainen suunnitelma, että töölönlahden alueesta tulisi joku iso puisto tjsp. Onhan se jo nyt puisto, mutta töölönlahteen ajettaisiin maata ja pistettäisiin kivilaatoitus päälle. ???

 

 

Jup, kaivinkoneet vaan töihin. Semmosta Helsinki juuri tarvitsee. Sehän on lisäksi niin käyttännöllinenkin, täällä kun on tuota ulkoilukelpoista ilmaa n. 2 vk. vuodessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedättekö muuten, missä järjestettiin Helsingin ensimmäinen onnistunut lentonäytös 18.5.1912?

Kuka oli lentäjä? Mikä oli kone? Ja mistä se nousi ilmaan?

Vastaukset löytyvät teoksesta K W Janarmo: Varhaisilmailumme 1753-1919, sivulta 60. Ja kuvat sivujen 41 ja 41 välistä.

 

"18.5.1912 Helsingissä puolalais-venäläisen majuri Utoskin toimesta. Hän kiersi Töölönlahden minuutti 45 sekunnissa 60-700 m:n korkeudella. Utoski antoi samana vuonna lentonäytöksen myös Viipurissa."

 

Mutta mutta:

 

"Suomen ensimmäinen lentonäytös oli Oulunkylän raviradalla 3.2.1911 ja sen antoivat Tanskalaiset Thorup (kone oli Voisin) ja Svendsen (kone oli Bleriot). "

 

Tämä oli täällä jonkin aikaa sitten kyssärinä!

 

 

 

T:Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"18.5.1912 Helsingissä puolalais-venäläisen majuri Utoskin toimesta. Hän kiersi Töölönlahden minuutti 45 sekunnissa 60-700 m:n korkeudella. Utoski antoi samana vuonna lentonäytöksen myös Viipurissa."

 

Tämä oli täällä jonkin aikaa sitten kyssärinä!

 

T:Harri

 

Nopeastipa tuli vastaus, mutta siihen sinulla oli hyvä selitys. Ei ole itse tullut noita kyssäreitä juuri katsottua, kun en koneita ja lentokenttiä tunne.

Mutta pieni painovirhe tuossa oli. Korkeus oli vain 60-70m. Tai itse asiassa Janarmon kirjassa sanotaan että 45m. Ja lennon kesto oli "lähes kaksi minuuttia" ja vieläpä kahteen kertaan, eli uusinta seuraavana iltana.

 

Edit: Ja se lentonäytös v. 1911 epäonnistui, ainakin Oulunkylässä. Vanhankaupunginlahden jäältä Svendsen kuulemma pääsi hetkeksi ilmaan, mutta yleisöä ei siellä juurikaan ollut. Thorup ei päässyt Helsingissä ilmaan lainkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään