Manu Skyttä

Viinikellarisi sisältö

39 viestiä aiheessa

Jossain toisessa ketjussa joku ilmaisi halveksuvan mielipiteensä viineistä, joten sen ja tuon vieressä olevan lasillisen kirvoittamana ajattelin kysellä viinivalikoimienne sisältöä. Itsellä kuluu lähinnä tuota punaisempaa laatua, ja tällä hetkellä kaapissa on seuraavan kaltaisia pulloja.

90-luvun alkupuolen ja puolivälin satoa löytyy seuraavista (lähinnä espanjalaista, mutta onhan sinne noita fransmannejakin eksynyt):

- Faustino I

- Marques de Arienzo

- Pomerol

Tältä vuosituhannelta löytyy sitten seuraavia laatuja

- Raimat (kaikkia muita, muttei Abadiaa)

- Aalto

- Errazuriz (Sangiovese)

- Chateauneuf-du-Pape (jotain...)

- KWV (Roodeberg)

- Jacob's Creek (Merlot)

Valkoiset loistavat tällä hetkellä poissaolollaan, ja punaisetkin hupenevat uhkaavaa tahtia. Onneksi on tosin jokunen Champagnen alueen kuohuva odottamassa sopivaa hetkeä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole varsinaisesti viini-ihmisiä, mutta sen tiedän, että jos kiljuun pistää rusinan, siitä tulee kotiviiniä ;D

Äläs nyt, rusinoista saa ihan kelvollistakin juotavaa - unkarilaiset ovat sen todistaneet. Pitääkin kokeilla tuota rusinatemppua seuraavan kerran, kun pääsee tuoremehut jäätymään...  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve !

Mukavaa, että täältä löytyy muitakin viininystäviä ! Eräs ratkaiseva tekijä, kun aikoinaan olin ostamassa tätä taloa, oli se, että tähän oli rakennettu viinikellari. Noh, ei se nyt mikään hieno ole, mutta talon alla oleva aika tasalämpöinen kellari pullotelineineen kuitenkin. Sinne olen yrittänyt hankkia erinäisiä pulloja.

Jotain vikaa tuossa kellarissa kuitenkin on, sillä viinit eivät tunnu oikein säilyvän siellä. Lämpötila on melko tasainen 12-14 astetta, ja kosteus% melko hyvä 60-70%. Silti pullot häviävät sieltä melkein sitä mukaa, kun niitä sinne ehdin hankkia... :P

Olisiko jollain asiantuntijalla hyviä neuvoja ?

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotain vikaa tuossa kellarissa kuitenkin on, sillä viinit eivät tunnu oikein säilyvän siellä. Lämpötila on melko tasainen 12-14 astetta, ja kosteus% melko hyvä 60-70%. Silti pullot häviävät sieltä melkein sitä mukaa, kun niitä sinne ehdin hankkia... :P

Arttu

Hommaa Arttu itsellesi viinikaappi, johon laitat munalukon. Avaimen kun annat puolestaan vain ja ainoastaan vaimolle/vaimokkeelle, niin johan alkaa viinitkin säilyä paremmin :)

Enpä tosin otsikosta huolimatta omaa säilöäni viinikellariksi kutsua, mutta ehkä sitten, kun pääsee kesäkuussa muuttamaan uuteen...

Manu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laita kaappiin lukko.

Aina kun otat kaapista uuden pullon niin laita viinikaappikaappi lukkoon ja avain taskuun. Viinin juotuasi keksi mahdollisimman hauska piilo avaimelle.

Seuraavana päivänä kun tekee mieli viiniä niin viinit säilyvätkin siellä kaapissa, koska avainta et löydä millään mistään. Voi tulla tosin pitkä kuiva kausi kun avainta ei löydy, mutta se ei haittaa, koska viinihän paranee vanhetessaan :)

EDIT. TOO SLOW :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyviä ehdotuksia molemmat. Mutta rautakaupasta saa rautasahan aika edullisesti. Ja hätähän ei lue lakia... :-[

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siivosin juuri nurkista ison jätesäkillisen tyhjiä viinipulloja, ja vein roskiin (en kehdannut palauttaa Alkoonkaan :-[). Pitänee ottaa neuvosta vaarin... :P

Hei, onko teillä kokemuksia noista viinikaapeista ? Näyttävät olevan melkoisen kalliita... :-\

Arttu

Hanki enemmän pulloja!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei, onko teillä kokemuksia noista viinikaapeista ? Näyttävät olevan melkoisen kalliita... :-\

Arttu

Eipä ole kokemusta. Itsekin mietin rakentaisiko uuteen kämppään hyllyt lattian alle, vai ostaisiko kaapin. Sen verran kalliita ne on, että ehkä muu kalustus on kuitenkin prioriteettilistalla edellä  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kalliiksi tulee tuo rakentaminenkin. Ja siihen täytyy vielä lisätä lämpötilan ja kosteudensäätö. Joten varmaan halvemmaksi tulisi kuitenkin ostaa se viinikaappi. Siihen vaan ei mahdu kovin montaa pulloa kerralla. Ja se on koko ajan kiusallisesti näkyvillä... :P

Arttu

Eipä ole kokemusta. Itsekin mietin rakentaisiko uuteen kämppään hyllyt lattian alle, vai ostaisiko kaapin. Sen verran kalliita ne on, että ehkä muu kalustus on kuitenkin prioriteettilistalla edellä  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässähän oli vähän aika sitten juttua, että viineillä voi saada aikaan hyvän bisneksen. Olisikohan ollut iltalehdessä? ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, olen monta kertaa saanut "erittäin hyvän" bisnesidean juotuani muutaman pullon viiniä. Valitettavasti suurin osa niistä on unohtunut aamuun mennessä... :P

Arttu

Tässähän oli vähän aika sitten juttua, että viineillä voi saada aikaan hyvän bisneksen. Olisikohan ollut iltalehdessä? ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, olen monta kertaa saanut "erittäin hyvän" bisnesidean juotuani muutaman pullon viiniä. Valitettavasti suurin osa niistä on unohtunut aamuun mennessä... :P

Arttu

Myymällä niitä, ei juomalla. ;);D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä ole kellaria, mutta lähikaupan yhteydessä on kyllä Alko, josta herkästi tarttuu mukaan pullo punaista. En ole niihin sen kummemmin jaksanut perehtyä, mutta eniten tykkään Pinot Noir -rypäleestä tehdystä juurevasta Bourgognesta. Italialaisia, ei ihan nuoria viinejä tulee ostettua usein, aina eri merkkiä. Siihen aikaan kun vero meni hinnan mukaan, suosin bulgarialaisia viinejä, joissa on hyvä hinta/laatusuhde, mutta nyt verotuksen mennessä alkoholipitoisuuden mukaan ei ole lähtöhinnalla enää niin suurta merkitystä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aina kun teen laskelmia ja suunnitelmia niin päädyn siihen, että Alko varastoi ne oikein hyvin ja taitavasti minun puolestani... asia saattaa muuttua sitten, kun muutan eläkepäivikseni Pyreneiden juurelle.

--- Jorma

Totta tuokin. Tosin noita reissun päältä mukaan tarttuneita pulloja ei viitsisi viedä Alkoon varastoitavaksi. Itse, kun ei asiasta mitään tiedä, niin täytyy luottaa isojen poikien kertomaan: He ovat sanoneet, että ongelmia ei aiheudu huoneilmassakaan säilömiselle, ellei lämpotila nouse tuonne 23-25 asteen tietämille.

Manu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Totta tuokin. Tosin noita reissun päältä mukaan tarttuneita pulloja ei viitsisi viedä Alkoon varastoitavaksi. Itse, kun ei asiasta mitään tiedä, niin täytyy luottaa isojen poikien kertomaan: He ovat sanoneet, että ongelmia ei aiheudu huoneilmassakaan säilömiselle, ellei lämpotila nouse tuonne 23-25 asteen tietämille.

Manu

Nuo optimisäilymislämpötilatkin ovat kiinni viinilajista sun muista. Tai itse ennen luulinkin, että on olemassa joku yleislämpö, mutta asiantuntija sanoi, että kiinni sisällöstä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä oon ollu monta vuotta skumpan ystävä - ja nimen omaan skumpan eikä mitää kuohareita. Tai siis vanha klisee että kaikki skumppa on kuoharia, mutta kaikki kuohari ei oo skumppaa. Eli siis 100 km Pariisista itään olevan champagnen-laakson kamasta siis puhutaan.  ;)

Monesta asiasta oon vuosien saatossa ollut valmis tinkimään mutta tästä en.  ;D

Ihastuminen tapahtui 19-wee syndillä joitain vuosia sitten ja rakkaus on kestänyt näihin päiviin.  :)

Nää on tuoreita kuvia, eli skumppia, joita tällä hetkellä on kaapissa. Pari tyhjeni tuossa pitkän kuluneen viikon lopun aikana ja tää ei oo mikään hartaan keräilijän kokoelma eli ihan käyttöön ostettuja ovat.

Domppaa yleensä uutena vuotena, Roederin Cristallia Vappuna ja kaikkia muita sillä välillä...  ::)

Harrastuksen on tietysti mukavasti mahdollistanut se, että olen onnistunut valitsemaan duunipaikat oikein: Jetillä sai slabi-hinnalla (henkilökunnan käytössä oleva siljan sisäänostohinta) ja eräällä kemikaalitankkerilla on tullut seikkailtua ranskan maalle ja nytkin kesällä jälleen on sinne suunta muutaman viikon päästä. Alkon täyttä hintaa on harvoin tullut makseltua...

Tää kuvan japanilainen sinkku (keltainen leski siis) on mun suosikki. Sellainen ok-hintainen kaatoskumppa. 25 euron hinnalla ihan kohtuullinen (Alkossa tosin jotain 38e nykyään)

[ attachment removed ]

Pidän rose:istakin, tässä sellaisia pari  :P

[ attachment removed ]

My name is Bond, James Bond

[ attachment removed ]

Kannattaa ostaa monta kerralla niin saa paljousalennuksia...  ::)

[ attachment removed ]

Kaksi ikonia. Domppa on tietysti klassikko ja Cristalli "tän päivän juttu" (kun joka ikinen rap-artisti sitä kuluttaa)

[ attachment removed ]

Mun jääkaappi. En oo investoinut mihinkään viinikaappiin. Tuon saa pidettyä 8-10 asteen maastossa helpostimikä on mukavan sopiva skumpalle. Ja lisäksi kun ei tuu koskaan ajateltua syömistä kuin päivä eteenpäin varsinkin nykyään laihiksella, niin ei tuota tilaa millekään muulle tarvikaan...  :laugh:

[ attachment removed ]

Ja se Cristalli... Melkein jokaisella valmistajalla on englannin hovihankkija tunnus, mutta tuo onkin harvinaisempi. Kiitos tsaarin, on meillä maailmassa tämä mahtavan ihanan hedelmäisen makuinen roederi. Usa:n markkinoiden mieletön kysyntä on vaan tehny mun "harrastukselle" hallaa: Vuonna 2003 tuo 1995 maksoi alkossa 85 euroa, tänään Alkossa maksaa uusin vuosi 1999 155 euroa ja pullosta pitää tehdä tilaus varma, ja siltikin on epävarmaa saako sitä...  :(

[ attachment removed ]

Lisäksi on monta muutakin hyvää skumppaa kuten Krug ja Pol Roger ja monta hauskaa juttuakin, mutta niistä kenties sitten joskus lisää...  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tai siis vanha klisee että kaikki skumppa on kuoharia, mutta kaikki kuohari ei oo skumppaa.

Skumppa = Skumvin = Kuohuviini = Kuohari

Shamppanja on sitten shamppanja

Näin ainakin meillä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Melkoisen hieno shampanjakokelma sinulla, Ville ! Saisiko joskus tulla tutustumaan lähemminkin... ;D

Minulla on kaveri, joka myös harrastaa shampanjoita. Muutaman kerran ollan vietetty iltaa hänen kellarillaan lähinnä firman yhtiökokouksen merkeissä. Ehdoton suosikkini on Jaquesson & Fils. Vuosikertaa en muista, mutta se pieksi mennen tullen Dompan ja muut "merkkiviinit". Kannattaa kokeilla !

Ah... Vielä tulikin mieleeni... Mikäköhän mahtaisi olla optimaalinen kosteus kellarissa? Minulla on tosiaan n. 60-70%, mutta etiketit tuntuvat homehtuvan herkästi.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä noita viinejä ehdi oikein kaappiin kertymään... kun niitä silloin tällöin opiskelijabudjetilla hankkii, niin kyllä ne tuppaavat häviämään. Tyhjiä pulloja kyllä löytyy kaapista.  :-[ Pääasiassa punaviinejä tulee juotua ja oma suosikki on ollut Intulo Cape Red, joka sopii opiskelijan kukkarolle laadusta tinkimättä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Skumppa = Skumvin = Kuohuviini = Kuohari

Shamppanja on sitten shamppanja

Näin ainakin meillä

Joo, oikeassa olet. Mutta olen muutaman muun asiaan vihkiytyneen "kolleegan" kanssa alkanut käyttää edellä olevaa logiikkaa:

1. Skumppa tulee ruotsinkielestä, syy miksi tarkoitan sillä shamppanjaa, on outo logiikka, jonka mukaan stereotypisen uskomuksen "ruotsinkielinen parempiväestö" (johon onneksi en itse kuulu  ;D) juo parempaa kamaa, joten heidän kuoharinsa on aina shamppanjaa.

2. Shamppanjalle ei ole oikein omaa nättiä slangisanaa: Samppis tai samppakalja ei oikein oo mairittelevia.

3. Kuohari sitten on jäänyt loogisena erilaisena sanana kuvaamaan sitä kaikkea muuta tarjontaa.

Näin yksinkertaisesti samaa asiaa tarkoittavilla sanoilla on saanut pienen eron aikaiseksi  :laugh: Ei ehkä fiksuin logiikka mutta logiikka kuitenkin...  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tossapa kuva tosta omasta...

[ attachment removed ]

Hakusessa on tällä hetkellä Tim Adamsin Cabernet (tai Shiraz), maistoin tuota Caberneta viimeksi kuukausi sitten Iso-Syötteellä (olin jemmannut pullon marraskuiselta Sunnyvale-matkalta, purseri löi mulle sen kassiin SAS:n busineksessä Tukholma-Chicago):

[ attachment removed ]

Toinen hakusessa oleva on Marquez de Morestal, jota tilasin aikanaan laatikoittain Espanjasta, paras tilaus oli kun rekkakuski soitti että olisi "550 litraa viinejä tuossa lavalla, mihin pistetään"...no ei ne kaikki mulle tulleet.. Kun ehtis hieman plarata noita webbikauppoja...

Kellarin erikoisuus on Japanilainen whisky-pullo, jossa on kolme käärmettä sisällä...Tosin meikä ei ole whisky-ihmisiä, mutta on sillä aina hyvä naisia pelotella... ::)

-Kähmy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meikäläisellä ei vielä ole viinikokoelmaa kertynyt mutta vaimo valittaa kun kannan työreissuilta viinapulloja kotiin jotka jäävät juomatta.  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläkin kiinnostus viineihin syntyi tuossa viime syksynä, kun olin töissä yrityksessä, joka myy viinitarvikkeita ja siinä samalla viinejä. Tuli töissä oltua niiden kanssa sen verran runsaasti tekemisissä, että oppi samalla aika paljon laaduista ja merkeistä. Varsinkin, kun työkaverina oli tyyppi, joka opiskeli viinejä. Myös Sideways elokuva herätti mielenkiintoa. Kannattaa muuten katsoa, jos ei ole nähnyt. Ei kuitenkaan ole tullut hirveästi viinejä maisteltua, kun niitä on saanut ostaa vasta alle vuoden + heikko rahatilanne . Mutta aika kyllä korjaa sen. ;)

En tiedä onko hyvää, kun en ole maistanut, mutta Norton Malbec loppui viime vuonna Joulun alla Suomesta tietääkseni, niin saattaapi olla hyvää. Eikä hintakaan ole kovin suuri. Reilu 10 e.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään