Manu Skyttä

Viinikellarisi sisältö

39 viestiä aiheessa

Ei aivan viini eikä myöskään kellari, mutta Italiassa saa tämmöistä. Jotenkin sitä kuvittelisi että merkki ei ole Saksassa myynnissä.

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitetaan tähän muutamia. Parhaimpia en tosin säilytä enää kotona, vaan vuokrakellarissa.

Ranska

1996 Ch. Prieure-Lichine                Pomerol

1983 Ch. Belgrave                        Haut-Medoc

1986 Ch. Belgrave

1982 Ch. Lafon-Rochet Saint-Estephe

1986 Ch. Lafon-Rochet

1988 Ch. Lafon-Rochet

1998 Ch. Lafon-Rochet

1983 Ch. Lascombes Margaux

1993 Ch. Lascombes

2000 Ch. Cantenac-Brown Margaux

1993 Ch. Sociando-Mallet Haut-Medoc

1993 Ch. Laroque Saint-Emilion

1988 Ch. Angludet Margaux

1989 Ch. Talbot Saint-Julien

1995 Ch. Longueville, Baron de Pichon-Longueville Pauillac

1988 Ch. Pontet-Canet Pauillac

1982 Ch. Giscours Margaux

1982 Ch. Rausan-Segla              Margaux

1983 Ch. Rausan-Segla

1989 Ch. Rausan-Segla

1981 Ch. Kirwan Margaux

1983 Ch. Kirwan

1985 Ch. Kirwan

1989 Ch. Kirwan

1988 Ch. Palmer Margaux

1991 Ch. Lynch-Bages Pauillac

1993 Ch. Lynch-Bages

1988 Ch. Mouton-Rothschild Pauillac

Espanja

1982 Marques de Villamagna Rioja

1971 Mas La Plana  Penedes

1989 Mas La Plana

1993 Mas La Plana

1999 Mas La Plana

1995 Vega Sicilia Tinto "Valbuena" Ribera del Duero

Italia

1985 Tignanello

1986 Tignanello Antinori Toscana

1994 Tignanello

1991 Darmagi Cabernet Sauvignon Gaja

Australia

1992 Grange Shiraz Penfolds South Australia

1996 Grange

Portteja useita, Vintage ja LBV

Shampanjaa - mielijuomaani muutamia

Valkkarit

1983 Oremus Tokaji Aszu-Eszencia

Sauternes 1.Cru

1989 Ch. Lafaurie-Peyraguey

1990 Ch. Guiraud

1989 Ch. La Tour Blanche

Eisweineja, trockenbeerenauslesejä ja beerenauslesejä Saksasta, Itävallasta ja Kanadasta

Lisäksi Rheingausta Schloss Johannisbergerin erikoisuuksia, kuten spätlese trockenia

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Do dih, Jounihan pisti maukkaan näköisen listan.

Tuli noista jälkipään jälkkäreistä mieleen, että tuli tuossa perheen nuppiluvun kasvaessa neljään saatua eilen pullo 50 vuotta vanhaa Yalumban Muscatia. Oli/on melko namia... Tosin noin yleisesti ottaen tuo Sauternes on enemmän minun makuuni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Iltaa,

Onhan noita viinejä tullut kitattua & tällä hetkellä 66 pulloa varastossa kehittymässä.

Tärkeimpiä:

Luigi Bosca Gala 1

Manso De Velasco

Domaine Ostertag

Chateau Lilian Ladoys

Chateau Teyssier

Chateau Carsin

Domaine Louis Moreau 1er Cru

Champagne Ruinart

Champagne Andre Diligent

Champagne Charles Monthibault

Champagne Henriot

Champagne Jacquesson & Fils...Avize etc.

Champagne Moet & Chandon...monia

Champagne Veuve Cliquet...monia

Champagne Pierre Peters

Domaine Des Forges

Perrin Gigondas La Gille

Dr. Bürling-Wolf

Raimat...monia

Rottlan Torra Priorat

Burgans Albariano

Gran Coronas Torres

Torres Fransola

Torres Mas Borras

Torres Mas la Plana

Coto El Imaz Gran Reserva

Cune Reserva

Contino Reserva

Marquez Vargas Reserva

Julian Madrid Reserva

Paternina...Crianza, Reserva & Gran Reserva 1994

Vina Real Reserva

Vina Pomal Reserva

Wente Cabernet Sauvignon

Edit: Juu, Jounilla on oikein namulista! Koska kutsut maistelemaan ;) Heh!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Iltaa,

Onhan noita viinejä tullut kitattua & tällä hetkellä 66 pulloa varastossa kehittymässä.

Edit: Juu, Jounilla on oikein namulista! Koska kutsut maistelemaan ;) Heh!

Kas, nyt vasta huomasin... onpahan sinullakin tuota skumppaosastoa ja Mas La Planaa. Ja Gröndahlin Villellä kans aika himoittavan näköistä pulloa. En ole oikeastaan itse päässyt noita varsinaisesti itse pruuvaamaan. Olen tavannut lähteä kaveriporukkaan pääkaupunkiseudulla ja siellä on sitten ilta kokkailtu ja nautittu/arvioitu viinejä. Mm. Chateaut Maurgaux, Haut-Brion, Lafite-Rothschild ja Latour on tullut maisteltua, jotkut saattavat ehkä tietää mistä on kysymys.

Omasta kellarista esimerkiksi noi Granget on sellaista kamaa että huh... Aukaistiin nimittäin kavereitten kanssa yksi tuossa viitisen vuotta sitten ja todettiin sen olevan nestemäistä pippuria. Levätköön rauhassa, kuten ehkä tuo Vega Sicilian Valbuena ja Muuttoni.

Taitaa se suosikkijuoma olla kuitenkin skumppa. Roederer Cristal Cardinal oli parasta mitä olen itse ostanut, mutta Krugin Clos du Mesnil, jota nautittiin paikallisessa Munskänkarnan tilaisuudessa pieksi CC:n mennen tullen. Munskan toiminta on täällä Tampereella ikävästi vaimennut, mutta onneksi pääsin jäseneksi erääseen hyvin tunnettuun kansainväliseen hyvän ruuan ystävien järjestöön, jossa on myös oma juomisosastonsa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niille, joille samppanjan maailma kiehtovine elämänilmiöineen ole kovin tuttu haluan jakaa muutamia ajatuksia...    :)

"J'en bois dans la joie ou la mélancolie.

Seule parfois, accompagnée toujours.

Je me laisse séduire quand l'appétit me manque.

A part cela, je n'y touche jamais à moins que je n'aie soif."

-Madame Jacques Bollinger-

Vapaasti suomentaen:

-"Juon kun olen iloinen tai surullinen.

Joskus juon kun olen yksin.

Kun minulla on seuraa, pidän sitä välttämättömänä.

Leikittelen sillä kun en ole nälkäinen ja juon kun olen.

Muussa tapauksessa en koskaan koske siihen

-paitsi ollessani janoinen."

:P

Mietin pitkään, että olisinko laittanut tän tuonne biletys-keskusteluun...

Lisäksi muistelen jostain lukeneeni, että Winston Churchill on jättänyt maailmalle ajatuksen, että "samppanjan tulee olla kylmää, kuivaa ja ilmaista." Tuota viimeistä onkin sitten kaikkein vaikein toteuttaa ainakin omalla kohdalla... Nuorempana onnistui...  ::)

Samppanja valmistaja Pol Rogerin perheen nykyinen pää Cristian totesi vuosia sitten, että hänestä "samppanjan nauttiminen on varsin ikävä toimenpide, kun hyvä pullo pitää jakaa vieraiden kesken."  :laugh:

Mutta legendaarisin kaikista on mielestäni kuitenkin VCP:n tarina: Madame "keltainen leski" oli leskeksi jäädessään vasta jotain 24-26 vuotta kun hän otti miesvainaansa käytännössä tuntemattoman pienen samppanjatalon haltuun. Madame päätti alkaa kohentaa taloa ja tilipussiaan siinä samalla ja aikaisemman kurtisaanitaustansa ansiosta hällä oli hyvät suhteet Pariisin yöelämään ja sitä kautta monien maiden diplomaatteihin. Ovet aukesivat yrittäjäksi ryhtyneelle neitokaiselle Venäjän hovia myöden.

Teininä pidin viskistä paljon. Pidän edelleenkin ja nautin sitä useammin "seurustelujuomana" kuin skumppaa. Hyvä viskikin on ihanaa -ja laadukas skumppa tietysti taivaallista. Mutta kylmänä totuutena viskiin vain ihastuin. Samppanja taas oli rakkautta ensihetkestä alkaen.

Kaatosamppanjana käytin ennen Bollia ja Keltaista, mutta ne on nykyään "niin 90-lukua"  ;D (en oo snobi, tää oli vitsi...) Nykyään nautin enemmän rose:ita, jotka ovat olleet viimeiset kolme vuotta enemmän mieleeni. Mumm'sin Rose on tällä hetkellä sellainen kohtuuhintainen "kaatosamppanjana" josta pidän. Kun ei talous tietenkään kestä esim. Krugia vetää aina kun mieli tekisi...

Mulla on vielä hämärä muistikuva tällaisestakin tarinasta:

Imperialismin aikoihin joku Afrikan Rhodesiaa britti-diplomaatin silmin joskus muinoin tarkkailut ja taivutellut kaveri totesi, että rauha saadaan aikaan 36 päivän kuluessa. Tämä johtui siitä, että hänellä oli mukanaan vain sen verran samppanjaa... Tämä juttu voi olla valtion ja pullomäärän osalta pielessä. Joku paremmin tarinan muistava fiksatkoon vapaasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve !

Mukavaa, että täältä löytyy muitakin viininystäviä ! Eräs ratkaiseva tekijä, kun aikoinaan olin ostamassa tätä taloa, oli se, että tähän oli rakennettu viinikellari. Noh, ei se nyt mikään hieno ole, mutta talon alla oleva aika tasalämpöinen kellari pullotelineineen kuitenkin. Sinne olen yrittänyt hankkia erinäisiä pulloja.

Jotain vikaa tuossa kellarissa kuitenkin on, sillä viinit eivät tunnu oikein säilyvän siellä. Lämpötila on melko tasainen 12-14 astetta, ja kosteus% melko hyvä 60-70%. Silti pullot häviävät sieltä melkein sitä mukaa, kun niitä sinne ehdin hankkia... :P

Olisiko jollain asiantuntijalla hyviä neuvoja ?

Arttu

En ole mikään asiantuntija, mutta neuvoa osaan. Olenhan pedakoomikko ammatiltani.

Asenna niihin viinipulloihin alkolukko. :thmbup: :thmbup:

Mä en viiniä juo, niistä tulee kipeeksi  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos on viinikellari, niin kai teillä on myös asianmukainen viinipullon avaaja/korkkiruuvi?

Ellei ole, niin täältä löytyy, hinta alkaen (!) 50000 €  :thmbup:

http://www.luxist.com/2007/10/16/sveid-corkscrew/

Kuvaa klikkaamalla pääsee videoon, jossa näytetään kuinka näppärästi vempele toimii.

Pukin konttiin jouluksi...

Tuo on nyt jo ihan höhlää  :D Ei viineistä pitävän/kiinnostuneen tarvitse pelleillä tuollaisen kanssa kun vanhassa korkkiruuvissa on jo ihan tarpeeksi tunnelmaa  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiva huomata, että täällä on muitakin viinin ystäviä ja muutamalla on hyvät valikoimat  :thmbup: Itse olen kulinaristi ja mitä on hyvä ruoka ilman viiniä? Pidän todella paljon punaviinistä mutta ongelma on se, että yli yhtä lasia punaviiniä on aivan turha juoda tai seuraavana päivänä on päässä sellainen surina ja pörinä, ettei paremmasta väliä. Ja kun muija juo maksimissaan sen puolilasia niin ongelmaksi muodostuu se loppuosa. Yritän ratkaista ongelman tekemällä sellaisia ruokia, jonka valmistukseen käytetään punaviiniä.

Viinikellaria ei ole ja aina kun viiniä tekee mieli tulee se yksi pullo haettua handelista. Kreikasta toin pari kuukautta sitten kolme pulloa mutta oli aivan karsean makuista tavaraa  :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ole tällä hetkellä mitään, eikä koskaan tulekkaan olemaan. On se niin tyhmää, jos juo 3-5 pulloa päivässä ja sitten tulee känniin >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ole tällä hetkellä mitään, eikä koskaan tulekkaan olemaan. On se niin tyhmää, jos juo 3-5 pulloa päivässä ja sitten tulee känniin >:(

???

Käsittääkseni viiniharrastajien päätavoite ei ole juoda 3-5 pulloa viiniä kerralla ja tulla känniin. Mutta totta on ainakin se, että jos tosiaan juo 3-5 pulloa viiniä, on VARMASTI humalassa :o

Itse juon punaviiniä, ja mm. Italiassa maistelimme paikallisia viinejä, kun pullo kaupassa maksoi 1-3 euroa. Eihän ne varmaan laatuviinejä ollut, mutta uusia ja hyviä makuja :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään