Antti Asikainen

Missä parhaat lentäjät?


21 viestiä aiheessa

Kysäisenpä tällaisen provosoivankin kysymyksen, että kummat ovat taidoiltaan mielestänne parempia lentäjiä, sotilaslentäjät vai liikennelentäjät?

 

Tiedän että tähän on hyvin hankala vastata ja asiaa voi lähestyä monesta näkökulmasta ja siksi kysynkin. Toivottavasti ei ole kysytty aikaisemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin jäi harrastelentäjät?

 

Harjoitus tekee mestarin, mutta vaatii rahaa, ja sitä harrastelentäjillä ei useimmiten riittävästi ole. Kuppilalentämisen harrastajat hallitsevat varmasti parhaiten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mika on hyva lentaja? Eri vaatimukset jos kiskotaan 9-G:ta toisen koneen perassa tai tuodaan MD-11 JFK:lle laskuun.

 

Näin asia todellakin lienee. Hyvä sotilaslentäjä ei välttämättä ole hyvä iikennelentäjä ja päinvastoin. Kuvittelen, että liikennelentäjän ammatissa tarvitaan esimerkiksi kykyä ylläpitää tarkkaavaisuutta pitkiä aikoja ja kärsivällisyyttä noudattaa ennalta sovittuja sääntöjä, kun sotilaslentämisessä taas saattaa korostua enemmän itse lentotaito ja myös fyysisyys.

 

Ovatkohan sotilaslentäjät persooniltaan enemmän riskejä ottavia kuin liikennelentäjät? Mitä testeillä haetaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovatkohan sotilaslentäjät persooniltaan enemmän riskejä ottavia kuin liikennelentäjät? Mitä testeillä haetaan?

 

En oikein usko tuohon... Omalla tavallaan sotilaslentämisessä on riskit paljon lähempänä joka päivä kuin liikennelentämisessä. Omien kokemusteni mukaan molemmat ottavat mahdollisimman vähän riskejä. (Ei yhtään)

 

Mutta varmaankin sotilaslentäjä hallitsee itse koneen ja käsinlentämisen paremmin ja toisaalta taas liikennelentäjä hallitsee proseduurit ja fraseologian, jne paremmin.

 

Molemmat ovat ammattilaisia alallaan ja Bussikuskin ja hävittäjäpilotin töiden ero on niin suuri, että on todella hankala verrata toisiinsa. (mahdotonta?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sotilaslentajat nyt eivat valttamatta ole vain havittajalentajia, osa lentaa isoja kuljetuskoneita ja yleensa ottaen sotilaspuolelta kuljetuskoneiden piloteilla on ollut melkoisesti kysyntaa liikennelentajiksi ts. melko helppo jatkaa uraa siviilipuolella, jos on tarpeeksi tiimaa ja kokemusta isoista monimoottorikoneista.

 

Entisen sotilaslentajan on huomattavasti helpompi paasta lentoyhtioihin toihin kuin esim. ansiolentajan tai liikennelentajan, jolla on vain minimaalisesti tiimaa(en nyt tietenkaan puhu Suomesta, vaan lahinna USA:sta).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro kaikki,

 

olen tässä seurannut tätä palstaa pitkään sivusta mutta nyt täytyy pistää omakin mielipide tästä aiheesta.

 

Itse olen Finnairilta valmistunut viime kesänä perämieskurssilta lentäjäksi ja nyt odottelen yhtiöstä töitä, joten olen "melkein liikennelentäjä", vain työpaikka puuttuu...

 

Mutta tähän kysymykseen, ainakin liikennelentäjien osalta sopii mainiosti lause jonka kuulin isältäni (jo eläkkeelle jäänyt MD-11 kapteeni) kun aloitin lentokoulutuksen vuonna 2000. Hän oli kuullut sen nuorena perämiehenä 60-luvun lopussa joltakin sodassa lentäneeltä Convair-kipparilta ja noudatti ko. ohjetta koko lentäjäuransa ajan.

 

"Hyvä lentäjä ei koskaan joudu sellaiseen tilanteeseen josta vain taitava lentäjä selviää"

 

Aika hyvin sanottu ainakin minun mielestä.

 

-Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro kaikki,

 

olen tässä seurannut tätä palstaa pitkään sivusta mutta nyt täytyy pistää omakin mielipide tästä aiheesta.

 

Itse olen Finnairilta valmistunut viime kesänä perämieskurssilta lentäjäksi ja nyt odottelen yhtiöstä töitä, joten olen "melkein liikennelentäjä", vain työpaikka puuttuu...

 

Mutta tähän kysymykseen, ainakin liikennelentäjien osalta sopii mainiosti lause jonka kuulin isältäni (jo eläkkeelle jäänyt MD-11 kapteeni) kun aloitin lentokoulutuksen vuonna 2000. Hän oli kuullut sen nuorena perämiehenä 60-luvun lopussa joltakin sodassa lentäneeltä Convair-kipparilta ja noudatti ko. ohjetta koko lentäjäuransa ajan.

 

"Hyvä lentäjä ei koskaan joudu sellaiseen tilanteeseen josta vain taitava lentäjä selviää"

 

Aika hyvin sanottu ainakin minun mielestä.

 

-Harri

 

No se oli todellakin hieno ohje,ja tervetuloa foorumille!

 

T:Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
"Hyvä lentäjä ei koskaan joudu sellaiseen tilanteeseen josta vain taitava lentäjä selviää"

 

Olen kuullut tuon viisauden jossain muussakin yhteydessä ja siihenkin se sopi hyvin. Eikös sitä myös sanota, että älykäs selviää ongelmista, joihin viisas ei joudu.

 

En kuitenkaan tiedä miten tuo sopii sotilaslentäjiin. Eivätkös he nimenomaan harjoittele tilanteita, joissa marginaalit ovat pieniä ja virheisiin ei ole varaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu minä en ole irl lentäjä mut ikuna et ole paras!Aina oppii uusia asioita ???

T:Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu minä en ole irl lentäjä mut ikuna et ole paras!Aina oppii uusia asioita ???

T:Jukka

Paras voit olla mutta täydellinen et ikinä, siinä on vissi ero. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin jäi harrastelentäjät?

 

Niin. Ja nimenomaan purjelentäjät. Purjelennon maailmanmestaruus on mielestäni vahva osoitus siitä, että mies (tai nainen) osaa todella lentää kuin lintu. Ja onhan (kilpa-)purjelento aika monen sotilas- ja liikennelentäjänkin loma-ajan harrastus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro kaikki,

=====================clip=============================

Mutta tähän kysymykseen, ainakin liikennelentäjien osalta sopii mainiosti lause jonka kuulin isältäni (jo eläkkeelle jäänyt MD-11 kapteeni) kun aloitin lentokoulutuksen vuonna 2000. Hän oli kuullut sen nuorena perämiehenä 60-luvun lopussa joltakin sodassa lentäneeltä Convair-kipparilta ja noudatti ko. ohjetta koko lentäjäuransa ajan.

 

"Hyvä lentäjä ei koskaan joudu sellaiseen tilanteeseen josta vain taitava lentäjä selviää"

 

Aika hyvin sanottu ainakin minun mielestä.

 

-Harri

 

Tervehdys ja tervetuloa. :)

 

Siinäpä se. Koko homma tiivistetty yhteen lauseeseen. Hienoa. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rod Machado kirjassaan Instrument Pilot's Survival Manual sanoo, että armeija kouluttaa taistelukelpoisia lentäjiä hämmästyttävän lyhyessä ajassa. Rodin mielestä siviilipuolen koulutuksessa nysvätään eikä koulutuksen tehokkuutta kehitetä riittävästi.

 

Tämän threadin näkökulma on siviili- versus sotilaslentäjä. Lukemissani puskakirjoissa ja -artikkeleissa nousee taas esiin reittikone- versus puskapilotti. Kumpikin ammatti vaatii kuulemma omat erikoistaitonsa, ja toiseen lajiin siirtyminen ei käy välttämättä ihan hetkessä.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Joo kuulemma on kova Mut ei noi kuljetuskoneiden lentajatkaan hirveesti tunteja uransa aikana pysty keraamaan. Eiko se ole siina 1000h paikkeilla +30 vuotiaana?

 

Eivätpä nuo tunnit sinänsä mikään ainoa oikea totuus ole. Ei kaikista tule huippumaratoonareita, vaikka he juoksisivat koko ikänsä. Ei kaikista tule huippuleipureita, vaikka he leipoisivat koko ikänsä. Tuskin liikennelentäjät esimerkiksi hallitsevat yhtä hyvin matalalennon tai taitolennon (tai tukialuslähestymisen;) kuin esimerkiksi hävittälentäjät, koska he eivät juuri koskaan harjoittele sitä. Olin itsekin intissä Fokkerin kyydissä, joka meni pimeässä matalalla, enkä minä siinä tilanteessa toivonut, että sotilaspilottien paikalla olisi istunut liikennelentäjiä, vaikka heidän kokemuksensa olisikin luultavasti ollut melkoisesti suurempi kuin armeijapilottien.

 

Itse uskon, että sotilaslentäjillä itse koneenkäsittelytaito on parempi kuin liikennelentäjillä. Sen sijaan matkustajia liikennelentäjät rutiininsa ja kokemuksensa turvin pystyvät luultavasti kuljettamaan turvallisemmin ja varmemmin. Ihminen osaa sitä, mitä harjoittelee. Sotilaslentäjät harjoittelevat monipuolisemmin. Näin kuvittelen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tosiaan kaksi hyvin erilaista ammattia vertailtavana. Sama kuin kysyisi, kumpi on taitavampi autonkuljettaja, rallikuski vai rekkakuski. Riippuu siitä, onko tarkoitus ajaa hiekkatietä mahdollisimman lujaa, vai peruuttaa täysperävaunua. Jos lennän Mallorcalle, niin toivon puikkoihin liikennelentäjän, joka lentää välin mahdollisimman turvallisesti. Jos lennän sotatoimialueelle, toivon puikkoihin sotilaslentäjän, joka osaa väistellä ilmatorjuntaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tosiaan kaksi hyvin erilaista ammattia vertailtavana.

 

Juuri tämäntapaista keskustelua yritinkin kysymykselläni saada aikaiseksi. Helposti kun tulee ajatelleeksi, että lentäjä kuin lentäjä.

 

EDIT: Joskus olen mietiskellyt sitäkin, että vaikka liikennelentäjän työ on sosiaalisesti arvostettua ja hyvin palkattua, niin toisaalta esimerkiksi puskalentäjän työ saattaisi olla monin tavoin haasteellisempaa ja mielekkäämpää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus olen mietiskellyt sitäkin, että vaikka liikennelentäjän työ on sosiaalisesti arvostettua ja hyvin palkattua, niin toisaalta esimerkiksi puskalentäjän työ saattaisi olla monin tavoin haasteellisempaa ja mielekkäämpää.

 

Tähän tulokseen minä olen simulaattorin puitteissa tullut, siksi puskalentelen. Mutta jos liikennelentäminen kiinnostaa enemmän, niin on senkin simuloinnissa osaamista yhtä lailla. Sotilaslentämiseen sen sijaan FS ei ole omiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään