Juha Paulavuo

Venäjän pienkonekentistä (Oli: Pienkoneen epäillään käyneen luvatta....)

20 viestiä aiheessa

Myöskään, venäläisillä ei ole Suomen rajan lähellä varsinaisia pienkoneita (yksityisiä) eikä juuri pienkonekenttiäkään, joiden väliä lennellessä voisi vahingossa eksyä Suomen rajan ylitse.

 

Asiasta hiukan ohitse, mutta paljonko Venäjällä  mahtaa olla yksityiskäytössä olevia pienkoneita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta hiukan ohitse, mutta paljonko Venäjällä  mahtaa olla yksityiskäytössä olevia pienkoneita?

 

Määriä on varmaan vaikea arvioida, mutta jotenkin tuntuu, että niitä on yllättävän paljon. Paljon enemmän, kuin voisi luulla. Viime vuosina sinne on myyty paljon mm. länsirautaa puhumattakaan maan omasta konetuotannosta. Pikku-Yakkejahan se on maa täynnä. Ja uusia pinekonetyyppejähän sieltä tuntuu putkahtelevan kuin sieniä sateella...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myöskään, venäläisillä ei ole Suomen rajan lähellä varsinaisia pienkoneita (yksityisiä) eikä juuri pienkonekenttiäkään, joiden väliä lennellessä voisi vahingossa eksyä Suomen rajan ylitse.

 

 

Tietääkös kukaan, mahtaako Sortavalan kenttä olla enää käytössä? Ainakin vielä 90-luvulla siellä ilmailtiin, mutta tilanteen kartoitus on jäänyt suorittamatta. Pyrin asiaan tutkimaan Venäjän AIP:stakin, mutten tainnut oikein löytää tulosta. Entäpä onko tuossa itärajan takana lähietäisyydellä lainkaan kenttiä. Jossain Antrean nurkilla taisi olla sotilastukikohta, mutta sekin meni vissiin Njeuvostoliiton myötä kupeeks.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NATO-kartta, jonka ostin 90-luvun alussa Viron, Latvian ja Liettuan lentoja silmälläpitäen, listaa Viipurin ympäristöön seuraavat kentät:

 

25 Km Viipurista itään: VYBORG EAST, major airport (runway 3000 ft or more, hard surface)

 

Noin 30 Km Viipurista etelään: KLYUCHEVOYE, major airport

 

Siitä 10 Km kaakkoon: KOLKKALA, minor airport

 

Viipurista 75 Km itään: GROMOVO, major airport

 

Ja SORTAVALA, minor airport.

 

Tosin kartassa kerrotaan "compiled 1965, aeronautical information revised 1985".

 

Silloisen Leningradin ympäristöstä sitten löytyykin iso liuta erilaisia kenttiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just. No AIP:stä en löytänyt noista yhtäkään  :o Tiedä sitten, lieneekö pienemmille kentille omat manuaalinsa. Ei jaksa penkoa. Huima määrähän noita sotilastukikohtia toki lakkasi olemasta, mutta siltikin tuommoiset "major airportit" luulisi olevan olemassa. Ei niitä näy reittikartoissakaan, notta vaikea mennä sanomaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkös kukaan, mahtaako Sortavalan kenttä olla enää käytössä? Ainakin vielä 90-luvulla siellä ilmailtiin, mutta tilanteen kartoitus on jäänyt suorittamatta. Pyrin asiaan tutkimaan Venäjän AIP:stakin, mutten tainnut oikein löytää tulosta. Entäpä onko tuossa itärajan takana lähietäisyydellä lainkaan kenttiä. Jossain Antrean nurkilla taisi olla sotilastukikohta, mutta sekin meni vissiin Njeuvostoliiton myötä kupeeks.

 

-A-

    Itse ajelin joskus 90-luvun puolivälin paikkeilla Sortavalan Helylän kentän ohitse ja silloin siellä seisoskeli AN-2:sia parittain. Soitin just kaverille joka tiesi kertoa että vielä viime kesänä kentällä toimi palovalvontakopteri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NATO-kartta, jonka ostin 90-luvun alussa Viron, Latvian ja Liettuan lentoja silmälläpitäen, listaa Viipurin ympäristöön seuraavat kentät:

Noin 30 Km Viipurista etelään: KLYUCHEVOYE, major airport

Tuo on vanha Makslahti

Viipurista 75 Km itään: GROMOVO, major airport

Ilkalle tiuli paikan tarkistus, tuo kenttä nimittäin on Kaliningradin alueella 8), mutta Gromovo Vtoroye voisi olla tuo kenttä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No justiinsa. Hasse Wallas kävi kuvailemassa Karjalan maisemia joskus oiskoon ollu -94. Silmäilin kirjaa, jossa oli kuva AN-2:sta Sortavalassa, joten silloin ainakin toimintaa on vielä ollut. Kiinnostaisipa vaan ihan yleismaailmallisesti tietää, onko noissa maisemissa mitään toivoa enää lennellä. Jos ei kotimaisella, niin paikallisella kalustolla sitten. Taitaa tosin olla noin 25 kilometrin rajavyöhyke, missä ei saisi lentää, mutta otapa noista selvää. Lähtökohtaisestihan Venäjällä ei taideta tuntea käsitettä "lentäminen valvomattomassa ilmatilassa". Kai se on vaan lähdettävä paijkan päälle selvittämään asiaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luullakseni ilmatilat GA koneille on suht rajoittuneet...esim. Moninossa ainakin Cessnoilla/Pieperilla on vain oma kuutionsa minkä sisällä pyöriä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä NATO-kartassa lukee vain GROMOVO. Sijainti Konevitsan saaresta 30 Km lounaaseen. Syytän siitä Defense Mapping Agency Aerospace Centeriä St.Louisissa, Missourissa  ;) Kiitotien suunnaksi on merkitty about 12/30.

 

Alueen lähin tai ainoa maahantulokenttä (Airport of entry) taitaa olla Petroskoi eli Petrozavodsk. Siellä kävivät malmilaiset ja kotkalaiset jo 1993-1995 välillä keikoilla C-172- ja Aztec/Navajo/Cessna 400-kalustolla. Vuoden 1994 Jeppesen IFR-reittikartassa lähtee Savonlinnasta rajan KETOL-ilmoittautumispisteessä ylittävä reitti W 87, jonka seuraava ilmoittautumispiste on SORTAVALA, N61 43.0 E030 43.0.

 

Ehkä Petrozavodskista voisi saada jotain lisätietoa, kukaties. Vaikka olen vuosien varrella ollut huomaavinani, että Venäjän Karjalassa on aika köyhää, joten ehkei siellä ilmailunharrastamiseenkaan satsata.

 

Pietarissa lienee uusrikkaita ja ehkä heillä on privaattikalustoakin.

 

Tuli mieleen sekin, että ruotsalaiset järjestivät 90-luvulla jossain Pietarin lähistöllä Jak-52-temppuleirejä, joita mainostettiin myös suomalaisille.

 

Samoin oli aikoinaan haaveena, että Lappeenrannasta voitaisiin avata reitti Pietariin. Taisi jäädä haaveeksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alueen lähin tai ainoa maahantulokenttä (Airport of entry) taitaa olla Petroskoi eli Petrozavodsk. Siellä kävivät malmilaiset ja kotkalaiset jo 1993-1995 välillä keikoilla C-172- ja Aztec/Navajo/Cessna 400-kalustolla. Vuoden 1994 Jeppesen IFR-reittikartassa lähtee Savonlinnasta rajan KETOL-ilmoittautumispisteessä ylittävä reitti W 87, jonka seuraava ilmoittautumispiste on SORTAVALA, N61 43.0 E030 43.0.

 

Ehkä Petrozavodskista voisi saada jotain lisätietoa, kukaties. Vaikka olen vuosien varrella ollut huomaavinani, että Venäjän Karjalassa on aika köyhää, joten ehkei siellä ilmailunharrastamiseenkaan satsata.

 

Niin onkos tuolla Petroskoissa nykyisin muuta säännöllistä trafiikkia kuin nämä Severstalin EFHK:lle lentelevät Jakit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin onkos tuolla Petroskoissa nykyisin muuta säännöllistä trafiikkia kuin nämä Severstalin EFHK:lle lentelevät Jakit?

Severstal lentää tuolta myös Cherepovetsiin (CEE), 180nm kaakkoon Petroskoista. Muuta reittiliikennettä ei taida olla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KETOL:ta Äänislinnaan näyttäs kulkevan väylä B158 (076°), jonka ensimmäinen ja ainut ilmoittautumispaikka on GITOS jossain Suojärven seutuvilla. Kutakuinkin Sortavalan päältä kulkee väylä B158A KETOL:lta suuntaan 109°, jonka ensimmäinen ilmoittautumispaikka on VIDLA kutakuinkin Salmista kaakkoon Laatokan itärannalla. Ko. reittikartta on heinäkuulta 2004, jotten senkään ajanmukaisuudesta mene takuuseen.

 

Petroskoissa on kyllä ihan myötämielistä suhtautumista kevytilmailuun vähintäänkin paikallisen lennonjohtajan toimesta. Ehkäpä retki vielä toteutuu, mutta helppoa se ei taida olla.

 

-A_

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere Antti!

 

Selailin tuota Venäjän AIP:ta (13APR06) joka nykyään on cd:llä pdf-muodossa ja näköjään B158A on muuttunut väyläksi B963 ja suunta on 108, myös B158:lla on alussa suunta 076 joka muuttuu erantoviivan jälkeen muotoon 077. Muuten on saman näköistä kuin 2004.

Venäjän AIP:sta ei muuten löydy kuin nuo ensisijaiset kansainväliset lentopaikat (65 kpl) ja varakenttiä (8 kpl).

Petroskoin kenttä näyttää olevan auki vain viikolla 0500-1530 UTC ja kiinni viikonloppuisin ja pyhäpäivinä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin 91-96 kun siellä lenneltiin, niin Petroskoissa tärkeimmät jutut toimi ok.Kieliongelmia tietysti siellä alkuun. Mutta yritystä oli ja maapalvelut hoitui entisen sotalentäjän johdolla hyvin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere vaan Terppa! Ei siinä sitte vissiin muu auta ku käyä kattomassa... Mistäs noi vähän pikkusemmat kentät tyyliin COPTABAAA mahtaa löytää? (toisiks viiminen on venäläinen ällä, mutta kun ei löydy näppilseltä...). Olis kiva käydä noita perintömaita vähän tsiigailemassa joskus maailmassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sortavalasta en oo tähän hätään mitään löytänyt mut tuon AIP:n selailusta muutamia havaintoja:

 

GEN 1.2 kohta 3.3 The request for 1-4 non-scheduled flights per month along international airways and to the airports approved for the international flights shall be submitted not later than five full working days and for more than 4 flights - not later than fourteen working days before the beginning of flight operation, excluding Saturdays, Sundays and Public Holidays of the Russian Federation, unless otherwise is stipulated by appropriate international agreement.

 

Ilmeisesti tuo koskee kaikkia lentoja ja tuo lomake löytyy AIP:sta. Siinä kysytään mm matkustajien nimet joten viime hetken muutoksia matkustajaluetteloon ei taideta hyväksyä...

 

GEN 1.2 kohta 3.10 Flights of foreign aircraft outside the international airways.

It is necessary to use escort crew service for flights of foreign aircraft outside the international airways, along domestic routes, when using aerodromes not approved for international flights and also during flights to aerodromes specified in the special list and published in part III “Aerodrome (AD)” section AD 1.4 of the AIP of the Russian Federation.

The request for such flight must be submitted not later than 14 (fourteen) working days before flight operation beginning excluding Saturdays, Sundays and Public Holidays of the Russian Federation.

An applicant shall be notified about agreed conditions and peculialities of the flight operation via CDOS CA.

 

Montakohan heeboa tuommoinen "escort crew service" mahtaa pitää sisällään, meinaan loppuu Arrowista tai Debonaattorista penkit aika äkkiä tuollaisella Petroskoi-Sortavala legillä!!  :P

 

Ja sitten vielä seuraava:

GEN 1.2 kohta 1.10 Cameras and cinecameras carried on board an aircraft shall be kept in baggage. Photographing from an aircraft is prohibited.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Noita samoja on tutkailtu. Escort crewksi riittää yksi henki, mutta tilanne on niin hassu, että sille hahmolle pitäisi maksaa matkakulut (=pisneksessä Moskovasta/aan) ja päivärahat, joten homman hinnalla ei ole päätä ei häntää.

 

Eipä noille ei-kansainvälisille kentille ole mitään tolkkua kotimaisella koneella matkustaakaan, mutta paikalliset vaihtoehdot voisi tutkailla joku vuosi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeesh. Tuohon Juhan karttaan viitaten näyttäisi pahasti siltä, että tuossa Google Earth -kuvassa olisi Helylän nurkilla noin 16/34 -suuntainen strippi. Menneekö sinnepäinkään?

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään