Juha Paulavuo

Wlan kaikille kotimaan lentoasemille

14 viestiä aiheessa

Palveluntuottajan sivulta lainattuna:

"Valitse tilattavat käyttöajat antamalla kappalemäärä "Määrä" -kenttään. Voit tilata samalla useampaa tuotetta. Tilaustesi yhteisumma päivittyy "Loppusumma" -kenttään sitä mukaan kun valitset tuotteita. Tilaukseen lisätään aina 5 € laskutuslisä.

Käyttöaika Hinta

15 min     € 2

30 min     € 3

1 tunti     € 4

1 päivä   €    8

..."

Vieläkö kiinnostaa? Jos sähköposti pitää hätäiseen lukaista, niin taidan tyytyä vielä GPRS:ään -  ei tartte ainakaan matkalaskua erikseen ruveta rustaamaan.....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä kiinnosta juu. Usealla kentällä on ihan ilmaiset WLANit...noita tuskin kovi moni matti meikäläinen innostuu käyttämään.

Tampereella se nettipiste (pari PC:tä pömpelissä) on niin hyvin jemmattu kioskin taakse että sitä tuskin moni edes huomaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suolaista on. Suomalaisten hotellien wlan/nettirahastus on myös aika koomista. Siellä linjat makaa tyhjän panttina.

Aika Suomi-menoa sinällään, että täällä tuntuu joskus siltä, että joitakin asioita ei edes haluta myydä. (Kts. Vr ja polkupyöränkuljetus)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tässä pari viikkoa reissannut pitkin pohjois-amerikkaa, ja todennut että täällä WLAN-juttu on ymmärretty oikein. Jokaisessa yöpymismestassa (hotelleja ja yksityisasunto) on toiminut WLAN, yleensä paikanpitäjän (=hotelli) toimesta, mutta muutaman kerran olen käyttänyt myös jotain toista WLAN-verkkoa, ilmeisesti yksityiskäyttäjän.

Ja mikään ei maksa mitään.

Paikallisissa McDonaldseissa on maksullinen WLAN, jotenka sitä ei kukaan käytä. Etenkin kuin yleensä aina löytyy joku maksoton verkko vierestä.

Täällä Nokia 9500 kommunikaattori on päässyt ihan uudella tavalla käyttöön kun voi surffata ~missä vain.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tässä pari viikkoa reissannut pitkin pohjois-amerikkaa, ja todennut että täällä WLAN-juttu on ymmärretty oikein. Jokaisessa yöpymismestassa (hotelleja ja yksityisasunto) on toiminut WLAN, yleensä paikanpitäjän (=hotelli) toimesta, mutta muutaman kerran olen käyttänyt myös jotain toista WLAN-verkkoa, ilmeisesti yksityiskäyttäjän.

Ja mikään ei maksa mitään.

Paikallisissa McDonaldseissa on maksullinen WLAN, jotenka sitä ei kukaan käytä. Etenkin kuin yleensä aina löytyy joku maksoton verkko vierestä.

Täällä Nokia 9500 kommunikaattori on päässyt ihan uudella tavalla käyttöön kun voi surffata ~missä vain.

Kyllä wlan olisi varmasti Suomessakin vieläkin yleisempi jos täällä sallittaisiin samanlaiset tehot mitä Pohjois-Amerikassa.

Suomessa suurin sallittu teho on 100mW, eikä saa käyttää muita kuin ympärisäteileviä antenneja. Jenkeissä 1W ja sallitaan

vielä 6dBi vahvistavat, eli siis suuntaavat, antennit joiden avulla teho on 4W.

Nopeesti laskettuna ero tehoissa on siis 16dB. Kun etäisyys tuplaantuu, ulkona tehonmenetys on n. 6dB.

Eli jenkeissä voisi ajatella WLANin kantavan n. 2,5 kertaa kauemmas kuin Suomessa. Aika merkittävä

ero jos ajattelee tarvittavien tukiasemien määrää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On nuo ihan käteviä. Joskus kun aikataulut pääsee unohtumaan niin kannattaa kokeilla ihan huvin vuoksi päästääkö joku kone netin puolelle. Itse olen päässyt 50% todennäköisyydellä tapauksista. En toki ole kokeillut kuin ehkä 5 kertaa.

Ilmeisesti jotkut ostavat pariksi tunniksi aikaa ja ovatkin vain noin 5 min.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä kiinnosta juu. Usealla kentällä on ihan ilmaiset WLANit...noita tuskin kovi moni matti meikäläinen innostuu käyttämään.

Tampereella se nettipiste (pari PC:tä pömpelissä) on niin hyvin jemmattu kioskin taakse että sitä tuskin moni edes huomaa.

Hmm..missähän suomalaisilla kentillä on ilmainen wlan??

-Kähmy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luulis olevan mainosta halvimmasta päästä LAN login sivulla:

WLAN data connection sponsored for You  XXX Airways

Ja kohderyhmäkin on varmaan aika oikea.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

-Kähmy

Ei missään, tarkoitinkin ulkomailla, sori. Sinänsä kummaa että köpiksen loungessa on kanssa maksullinen WLAN :( Vähän kummaa touhua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lappeenrannan kentällä oli ilmainen ja yleiseen käyttöön tarkoitettu Lappeenrannan teknillisen yliopiston ylläpitämä wlan, mutta vähäisen käytön takia tukiasema hiljeni joskus viime vuoden puolella. Useimmat kun kytkivät koneensa Soneran maksulliseen HomeRuniin...

Sen sijaan ilmainen wlan löytyy kyllä edelleen Lappeenrannan satamasta. 

http://www.wlpr.net

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä wlan olisi varmasti Suomessakin vieläkin yleisempi jos täällä sallittaisiin samanlaiset tehot mitä Pohjois-Amerikassa.

Suomessa suurin sallittu teho on 100mW, eikä saa käyttää muita kuin ympärisäteileviä antenneja. Jenkeissä 1W ja sallitaan

vielä 6dBi vahvistavat, eli siis suuntaavat, antennit joiden avulla teho on 4W.

Nopeesti laskettuna ero tehoissa on siis 16dB. Kun etäisyys tuplaantuu, ulkona tehonmenetys on n. 6dB.

Eli jenkeissä voisi ajatella WLANin kantavan n. 2,5 kertaa kauemmas kuin Suomessa. Aika merkittävä

ero jos ajattelee tarvittavien tukiasemien määrää.

Pohjois-Amerikassa olen myös huomannut että useimmat jättävät WLAN-tukiasemansa konfiguroimatta tehdasasetuksista. Toisaalta tämä on hyvä, mutta suurin osa saman alueen tukaisemista kun sattuu olemaan samalla kanavalla, niin alkaa aiheutumaan hassua efektejä.

Tosin kotona (Suomessa) 100 mW riittää mulle hyvin, kantaa ala- ja yläkertaan. Mutta, todellakin suuremmilla alueilla, kuten lentoasemat, olisi näppärää jos tukiasemia ei tarvitsisi asentaa niin tiheään. Tosin tukiasemien hinnat ovat tulleet reilusti alaspäin.

-Jussi@VA, USA

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään