Pekka Lehtinen

Transweden koneita Finnairilla 90-luvun alussa?

21 viestiä aiheessa

Muistaako kukaan sellaista kun Finnair vuokrasi käyttöönsä Transweden MD-80-sarjalaisia joskus 80-90-lukujen taitteessa. Itse muistan pikkupoikana menneeni kyseisen kaltaiselle koneella Ivaloon, mutta en muista yhtään mitään muuta reissusta. Lento oli siis Finnairin lento, mutta koneessa oli jonkinlaiset sini-keltaiset Transweden väritykset. Kiinnostaisi kuulla lisää tuosta hommasta. Oliko koneita monta Suomessa ja miten kauan niillä lennettiin? Ymmärtääkseni tämä liittyi jotenkin nousukauteen, jolloin Finnairilla ei ollut tarpeeksi omia koneita vastaamaan kysyntään.

 

Tuohon em. lentoon liittyy itse asiassa hauska juttu. Ensiksi lento oli myöhässä Helsingistä lähtiessä kun ohjaamossa paloi joku "merkkivalo". Pientä poikaa alkoi jo tässä vaiheessa hirvittää, että pysyyköhän tuo kone ilmassa. Lennolla oli välilasku Rovaniemellä, jossa kyseinen markkivalo syttyi uudestaan. Matkustajat käskettiin terminaaliin odottamaan jonkun osan korjausta. Muistaakseni terminaalissa sai jotain ilmaistarjoilua. Jonkin ajan kuluttua kuulutettiin, että vikaa ei saada nyt korjattua ja kyyti Ivaloon tapahtuu bussilla. Hassusti pienen pojan mieleen jumiutui tästä kaikesta ainoastaan ajatus Transweden koneen pelottavuudesta ja epäluotettavuudesta ja muistan puhuneeni vuosia eteenpäin tuosta, että Transweden koneeseen en enää ikinä astu. Vaikka nyt kaikki tämä lähinnä naurattaa, olin todella vakavasti epäluuloinen Transwedeä kohtaan tuon tapauksen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

airfleets.net tietää kertoa seuraavaa:

 

22/09/1988 Finnair SE-DHB eli syyskuun 22. päivä Transweden mädäri meni Finnairin kirjoihin 27/04/1989 asti. Nykyään kone taitaa lentää Spanairilla.

 

Kuva a.netissä: http://www.airliners.net/open.file/1031935/L/

 

Edit: Muita Transwedeltä hankittuja koneita olivat LPB, LPC ja LPH.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ah. Okei. Eli niitäkö oli vain yksi? Jos näin on niin sittenhän minä sain juuri selville uuden rekkarin, jolla olen lentänyt (jee). Muistaakseni se oma lentoni tapahtui hiihtoloman aikaan ja tuolloin kyllä mielestäni koneen kyljessä luki vielä Transwede.

 

Edit. Ilkka lisäsi juuri omaan viestiinsä tekstiä. Onkohan nuo muut koneet tulleet Finnairille Transweden väreissä vai liekö ne maalattu Finnairin väreihin saman tien. Eli osaako joku sanoa onko tuo SE-DHB ainoa, joka lensi Suomessa Transweden väreissä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mää ny heittäsin puolimutuna, puolimuistitietona, että nuo olisivat tulleet heavyn kautta Finskin väreihin suoraan. Näin homma meni ainakin LPD-LPF:n kanssa. Ihmisellä pitää olla harva pää. Sen muistan, että LPE ja joku muu ainakin tulivat Centennialilta - onpas jokunen kuvakin - mutta tulivat nuo kaikki kolme? Ei yhtään pysty muistamaan...

 

Niin, nuo tulivat 1996-97.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Transwede lensi Finnairille kotimaan reittejä omalla kalustollaan ja miehistöillään. Finnairi ei muistaakseni lentänyt yhtään omaa lentoaan Transweden väreissä, vaan koneet huollettiin ja maalattiin ennen käyttöönottoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Transwede lensi Finnairille kotimaan reittejä omalla kalustollaan ja miehistöillään. Finnairi ei muistaakseni lentänyt yhtään omaa lentoaan Transweden väreissä, vaan koneet huollettiin ja maalattiin ennen käyttöönottoa.

 

Tuota vastaan sotii nyt vähän tuo kuva, johon on linkki tuossa ylempänä. Siinähän on Transweden värit ja Finnairin teksti kyljessä. Tämän lisäksi itselläni olisi voimakas muistikuva siitä, että tuon oman lentoni kuulutukset olisivat tulleen suomeksi ohjaamosta käsin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä hiukan parempien lähteiden äärellä kasikymppisistä jotakin:

 

-87:t (LMA-LMC) tulivat suoraan tehtaalta

 

-Samoin LM-sarjan 82/83:t

 

-LPA näkyy tulleen 1995 viisivuotiaana espanjalaisesta rekkarista, oiskoon tuo sitten ollut Centennial. EC-FQJ:llä löysin vain helikopterin  :o

-LPB samana vuonna parivuotiaana, ex-SE-DLX, eli se eka Transwede

-LPC 1996 kolmen vuoden vanhana, ex-SE-DLV

-LPD-LPG:llä on voimakas espanjalaishistoria, joten oisko ne ollu kaikki Centennialeja. Tulivat tosiaan 1996-97

-LPH sitten oli SE-DHN ja saapui 1996

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin juu eli nuo kaikki muut ovat tulleet vasta 1990-luvun puolessa välissä. Minä kun tein tuon matkan silloin 89-90 niin eikö sen koneen ole silloin täytynyt olla tuo SE-DHB?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse sain kerran kunnian lentää Helsingistä Kemiin Transweden caravelle -koneella, taisi olla 90-luvun alkupuolella. Kovat oli äänet ja ohjaamon oven virkaa toimitti verho. Oli aika yllätys kun Helsingissä odotteli perus ysi-kyytiä takaisin pohjoiseen ja sitten ajelutettiinkin linja-autolla vanhan Caravellen viereen :o. Muistan myös että koneessa työskenteli ehkäpä kaunein näkemäni lentoemäntä ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin juu eli nuo kaikki muut ovat tulleet vasta 1990-luvun puolessa välissä. Minä kun tein tuon matkan silloin 89-90 niin eikö sen koneen ole silloin täytynyt olla tuo SE-DHB?

 

No jollei joku muu yksilö ole ollut tilapäisesti, ni sitte kyllä  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok. No laitetaan nyt itselle sitten ylös tuo DHB. Jos kuitenkin joku tuon ajan bongari/spotteri muistaa nähneensä Finnairin käytössä muita yksilöitä tuohon aikaan niin olisi kiva kuulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun kuvakäköistä löyty tämmönen = SE-DHG

 

[ attachment removed ]

Muistan nähneeni Transweden MD:n Finskin teksteillä mutta lensikö ylläoleva Finskin laskuun, en muista ?

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan nähneeni Transweden MD:n Finskin teksteillä mutta lensikö ylläoleva Finskin laskuun, en muista ?

 

Lentopäiväkirjani mukaan lensin tuolla Transweden MD-87:lla SE-DHG 16.3.90 lennon AY455 Rovaniemi-Helsinki. Kone oli muistaakseni jonkin aikaa vuokrattuna Finnairille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt en väitä vaan  kysyn että uskooko kukaan että Transwede lensi MD87:illaan aikoinaan Tukholmasta kahdella välilaskulla Floridaan matkatoimiston sarjaa? Tuskin mikään muu yhtiö on löytänyt epäsopivampaa tyyppiä "kauko"reitille.

 

Kerran kyydissä istuneena väitän että "pitkäsäären" kyydissä on siltikin mukavampaa , en tiedä miksi vaan ehkä se putki on kuitenkin hiukkasen avarampi ???

 

:) -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä hiukan parempien lähteiden äärellä kasikymppisistä jotakin:

-LPD-LPG:llä on voimakas espanjalaishistoria, joten oisko ne ollu kaikki Centennialeja. Tulivat tosiaan 1996-97

 

Yksi näistä tuli Spanairin väreissä (LPG?) loppu vuodesta 1997. Kuviakin löytyisi jostakin kaappien kätköistä...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt en väitä vaan  kysyn että uskooko kukaan että Transwede lensi MD87:illaan aikoinaan Tukholmasta kahdella välilaskulla Floridaan matkatoimiston sarjaa? Tuskin mikään muu yhtiö on löytänyt epäsopivampaa tyyppiä "kauko"reitille.

 

Kerran kyydissä istuneena väitän että "pitkäsäären" kyydissä on siltikin mukavampaa , en tiedä miksi vaan ehkä se putki on kuitenkin hiukkasen avarampi ???

 

:) -

 

Kyllä uskoo, sillä allekirjoittanut oli kerran ajamassa I-95:sta muistaakseni kohti etelää, kun Transweden MD-87 veti ylös Fort Lauderdalen kentältä. Tuntien sen kentän pääkiitoradan, kyseinen kone oli maalannut lähes kiitoradan loppuun asti, sillä sen verran matalalla se veti moottoritien yli.

 

Mitä tulee Transweden Caravelleen, niin se oli käytössä Finnairilla kesäkaudella 1989.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentopäiväkirjani mukaan lensin tuolla Transweden MD-87:lla SE-DHG 16.3.90 lennon AY455 Rovaniemi-Helsinki. Kone oli muistaakseni jonkin aikaa vuokrattuna Finnairille.

 

Kyseinen yksilö korvasi muistaakseni vauriokorjauksessa ollutta LMC:tä, jolla se Transit romutettiin EFHK:lla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi näistä tuli Spanairin väreissä (LPG?) loppu vuodesta 1997. Kuviakin löytyisi jostakin kaappien kätköistä...

Juha.

 

Laitapa kuvia näkösälle, ni tutkitaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota vastaan sotii nyt vähän tuo kuva, johon on linkki tuossa ylempänä. Siinähän on Transweden värit ja Finnairin teksti kyljessä. Tämän lisäksi itselläni olisi voimakas muistikuva siitä, että tuon oman lentoni kuulutukset olisivat tulleen suomeksi ohjaamosta käsin.

 

Joo. Mullakin on kuvia tosta tilanteesta, kun tuon kuvan ottajan kanssa vierekkäin sillon siinä seisottiin. Muistaisin kuitenkin että Finnairilla oli ohjaamomiehistö pulaa, ja että kone liisattiin miehistöineen. Voin olla väärässäkin. Transwedellähän oli suomalaisia(tai muuten vaan suomea puhuvia) töissä, ainakin kabiinin puolella. Mm omalla Caravelle lennollani kabiinissa oli transweden henkilökunta ja suomea puhuttiin.

 

Koneet jotka Finnairi sitten myöhemmin hankki, huollettiin ja maalattiin ennen käyttöönottoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tulee Transweden Caravelleen, niin se oli käytössä Finnairilla kesäkaudella 1989.

 

Kiitosta tästä Teijo, selvisi nyt tuokin tarkasti. Ei silloin pikkunassikkana tajunnutkaan että tuskin tulee toista mahdollisuutta moisella härvelillä lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään