Guest Timo T

Kuka neuvoisi?

11 viestiä aiheessa

Eli kun katselee esim. Airliners.netistä kuvia on ne hienoja ja muuallakin näkee hienoja valoisia koneen kuvia. Eli ihan perusasoita. Millaisilla asetuksilla kuvaatte esim zoom putkilla koneita? Onko nopeat suljinajat, toden-näköisesti juuri näin, että saa koneen pysähtymään jne. mutta ihan perus asetuksia hyvällä ilmalla koneita kuvattaessa. Kentällä hämärässä kuvattuja koneita joissa kaikki valot toistuu hienosti ja kuvissa on tunnelmaa käsitän, että ne on täytynyt kuvata pitkillä suljinajoilla, mutta pääongelmani on saada valoisa elävän näköinen konekuva aikaan edes kerran elämässäni:)

Kamerana on Nikon D50 ja zoomina Sigma 70-300 DG Apo F/4-5.6 (tiedän, että joku haukkuu jo kameravehkeiden syyksi koko homman mutta näinpäs airlinerssissä kuinka hyviä kuvia tuolla rungolla ja myös tuolla putkella olivat osanneet ottaa...)

 

Olisin kaikista vinkeistä todella kiitollinen!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä huoli... Kyllä tuolla kalustolla varmasti saa hyviä kuvia.

 

Kokeile aluksi vaikka seuraavaa "reseptiä":

- lähde kentälle aurinkoisena kevätpäivänä

- kuvaa myötävaloon, eli mene koneen ja auringon väliin (aurinko paistaa siis selkäsi takaa ja valaisee koneen näkyvän kyljen)

- unohda kameran täysautomaatti- tai program-asetukset: Kuvaa aukon esivalinnalla (aperture priority) ja valitse aukko, jolla kyseinen objektiivi piirtää parhaiten (veikkaisin f/8 tai 9)

- ...mutta pidä kuitenkin huoli, että valotusaika on lyhyempi kuin zoomin millimäärän käänteisluku (300mm kuvattaessa 1/300s tai nopeampi), jottei kuva tärähdä

- koneen valkoinen runko saattaa ylivalottua, joten käytä keskuspainotteista / pistemäistä valotuksen mittaustapaa (center weighted / spot) ja/tai valotuksen korjausta (noin -0.7EV)

[- muista jälkikäsittely]

 

Nämä tulivat heti mieleen . Muilla on varmaan paljon lisättävää / korjattavaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on canonin vehkeet ja 300mm putki, yleensä otan kuvani Av moodilla (eli säädettynä f/8 joka mun linssillä tuottaa parhaimman kuvan) ja ISO 200

valotuksen korjausta käytän myös yhden napsauksen verran suuntaan tai toiseen.

automaattinen tarkennus on säädetty vain keskimmäiseen tarkennuspisteeseen.

muuten kameraa hoitaa loput.

 

reippaasti kokeilemalla oppii ihan hyvin  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkan Teemun ja Janin listaa  :)

 

- pyri zoomissa välttämään pisimmän polttovälin käyttöä, koska kaikki zoomit piirtävät sillä asetuksella hieman heikommin. Esimerkiksi sinun tapauksessa voisi olla hyvä käyttää enintään joku 250-270 mm.

- kuvausetäisyys siten että kone täyttää ainakin 2/3 ruudun pitkästä sivusta, mieluimmin 3/4.

- käytä pienintä ISO-herkkyyttä, jolla nuo Teemun suljin- ja aukkoasetukset onnistuvat. Mieluimmin ISO 100 tai 200, suuremmilla saattaa kohina (rakeisuus) tulla näkyviin, viimeistään kuvankäsittelyn aikana.

- aloita mielellään kuvaamalla pysäköityjä tai rullaavia koneita, se on hieman helpompaa, jos vain pääset riittävän lähelle.

- ja tosiaan, muista jälkikäsittely. A.nettiin jos haluat kuvan, siinä ei esim. saa olla yhtään pölyläiskää ja horisontin on oltava aivan suorassa.

- runsas harjoittelu tekee tässäkin laijssa mestarin. Harjoittelussa tärkeintä on ymmärtää mistä virheet johtuvat, ja sitten harjoitellaan lisää kunnes ne poistuvat. Tännekin voi laittaa kuviaan esille ja pyytää palautetta. Tosin silloin on varauduttava siihenkin että tulee tylyäkin kommenttia. Pääosin porukka täällä antaa kuitenkin ihan asiallista palautetta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et tarkemmin kertonut, minkä tyyppisiä kuvia haluat ottaa. Oletan että terävä ja oikein valottunut riittää.

 

Jostain syystä epäilet välineitä sekä itseäsi. Yllä onkin annettu täysin oikeita ohjeita, kuitenkin helpoin ja yksinkertaisin apuneuvo puuttuu vielä, eli jalusta. Jos itselläsi ei ole, lainaa sellainen. Mene Nilsin ohjeen mukaisesti kuvaamaan paikallaan olevaa konetta, sommittele kuva jalustaa apuna käyttäen. Muista kääntää horisontti suoraksi. Ota samasta kohteesta useita kuvia, niin että muutat valotusta. Aloita vaikka - 2 aukkoa ja etene pykälittäin +2 aukkoon. Katso näytöltä mikä on parhaimman näköinen, mielellään histogrammia apuna käyttäen. Sillä valotuksen korjailulla otat taas useita kuvia, aloittaen Isoimmasta aukosta jonka kamera sallii( pienin aukko numero näytöllä) ja etene kuva kerrallaan aina F16 saakka. Kuvaa mielummin RAW kun JPG kuvia.

 

Kotona katsot kuvista mikä on terävin, missä on mieluisin epäterävyys, mikä valotus antoi parhaan tuloksen vallineeseen ilmaan, ym. Näin saat kerralla tietää mihin välineilläsi pystyy, sekä osviittaa sen kaipaamasta valotuskorjailusta vastaavalla ilmalla.

 

Jatkossa otat käsivaralta liikkuvia tai paikallaan olevia koneita kohteeksi, kuvailet niitä runsaasti. Vertaat kuvia jalustalta otettuihin, jonka jälkeen tiedät miten itse pystyt hyödyntämään kameran kykyjä. Sekä kehittämään itseäsi koska pystyt näkemään mahdolliset virheet vertaamalla optimaalisiin kuviin.

 

Jatkossa saatat kaivata parempia linssejä, ainakin lisää polttoväliä,eli kierre alkaa...

 

Edit:

Lue kameran käyttöohje huolella jos et ole paljoa kuvaillut, ota vielä mukaankin varmuuden vuoksi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ota samasta kohteesta useita kuvia, niin että muutat valotusta. Aloita vaikka - 2 aukkoa ja etene pykälittäin +2 aukkoon.

 

Tätä ennen kannattaa tutustua oman kameran braketing- eli haarukointitoimintoon. Helpottaa huomattavasti, kun valotuksen korjausta ei tarvitse ruuvailla käsin kuvien välillä.

 

//basse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukan vastauksesta sen verran että tyytyisin pysymään JPG formaatissa aluksi, toki riippuen kuinka paljon olet kameraasi käyttänyt ja jälkikäsitellyt kuviasi. sitten kun taidot kehittyvät jne on hyvä vaihtaa RAW muotoon.

 

tämä siis oma mielipiteeni  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukan vastauksesta sen verran että tyytyisin pysymään JPG formaatissa aluksi, toki riippuen kuinka paljon olet kameraasi käyttänyt ja jälkikäsitellyt kuviasi. sitten kun taidot kehittyvät jne on hyvä vaihtaa RAW muotoon.

 

tämä siis oma mielipiteeni  :)

 

Mutta miksi ihmeessä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähinnä sitä ajattelin että RAW tiedostohan aina käsitellään erikseen jos niin halutaan, JPG muotoa ei tarvi kehittää, mitä nyt cropata ja sellaista. mutta eikös JPG ole muutenkin parempi muoto jos tekee kokeiluja esim valotuksen korjauksen kanssa ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse pidän parempana haarukoida valotus aluksi käsin, jollon ymmärtää autobraketing toiminnon jatkossa paremmin.

 

JPG kuvaus vastaa perinteistä väripaperi kuvausta. Kamera hoitaa vaan korjailu homman, joka ennen tehtiin labrassa. RAW kuvaus taas on enemmän dia kuvaus tyylistä, eli, sitä saa mitä ottaa, ja näkee armotta mitä meni pieleen. RAW.ta vaan voi erittäin hyvin korjailla, mitä mahdollisuutta diassa ei ollut. Parempi oppimiskäyrä saadaan, kun ei alussa opettele liian helpolle.  Onnistuneen JPG kuvan ottokin helpottuu, kun on joutunut RAW.ta korjaamaan softalla.

 

Lopuksi ikivanha sanonta:

No pain, no gain...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin paljon kiitoksia kaikille vastaajille! Tuosta on hyvä aloittaa. Olen kuvannut kyllä jonkin verran ja opetellut kuvaamaan kaikenlaista muuta, joten perusteet niissäkin samat. Jotenkin vain aina ihailee noita hyviä konekuvia ja haluaa saada itsekin jotain sellaista aikaan joten tuossa sain muutamia vinkkejä jotka kaikki aion hyödyntää.

En nykyään enää asu itse pk seudulla joten hki-vantaa ei ole jokapäiväinen kohde mutta käyn siellä silloin tällöin ja kun ensi kertaa lähden kameralaukkuni kanssa kohti vantaata voisin vaikka heittää vinkin täällä jos joku spottaaja olisi samaa aikaa menossa niin voitaisiin vaikka treffata ja käydä läpi lisää ihan paikan päällä perehtymistä minun kameraani ja taitooni:)

Mutta vielä kerran, kiitos tosi paljon kaikille ja yllätyin siitä, että kaikki vastaukset olivat hyvin asiallisia!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään