Erkki Mikola

Lentotaksit herättävät USA:n pikkukentät henkiin?

9 viestiä aiheessa

Eipä meillä  taida olla montaakaan kenttää, jolle noilla kuusi-kahdeksan paikkaisilla mikrojeteillä voisi pystyä hoitamaan liikennettä kannattavasti. USA on iso maa,jossa on kirjaimellisesti tuhansia kenttiä.

 

Mitä tulee tuohon kysymyksekseesi, niin IMHO tiheää kotimaan liikennettä pidetään yllä niin kauan kuin se on yhtiöille kannattavaa bisnestä. En oikein näe edes hurjimmissakaan kuvitelmissani reittiliikennettä mikrojeteillä esim. EFHK-EFTP. Jos noita meille tulee, niin veikkaisin niiden menevän ad-hoc lentoja tarjoaville tahoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä meillä  taida olla montaakaan kenttää, jolle noilla kuusi-kahdeksan paikkaisilla mikrojeteillä voisi pystyä hoitamaan liikennettä kannattavasti. USA on iso maa,jossa on kirjaimellisesti tuhansia kenttiä.

 

Mitä tulee tuohon kysymyksekseesi, niin IMHO tiheää kotimaan liikennettä pidetään yllä niin kauan kuin se on yhtiöille kannattavaa bisnestä. En oikein näe edes hurjimmissakaan kuvitelmissani reittiliikennettä mikrojeteillä esim. EFHK-EFTP. Jos noita meille tulee, niin veikkaisin niiden menevän ad-hoc lentoja tarjoaville tahoille.

 

Kyllä homma taitaa olla enemmänkin toisinpäin. Nykyisenkaltainen liikenne ei ole ollut kannattavaa enää pitkään aikaan ja nämä tulevaisuuden "vaihtoehdot" nimenomaan voisivat Suomessa olla toimivia ratkaisuja.

 

Sitäpaitsi ei kannata aliarvioida lentoliikenteen kasvua ja sen tarpeen lisääntymistä tulevaisuudessa. Lisäksi nämä tulevaisuuden visioinnit kannattaa aina yrittää luoda vähän pidemmän ajan lasit päässään, ihan kymmenen vuoden skoopilla tällaisia on turha katsoa. Tällaiset visiot vesittyvät enemmänkin sillä, että kenttiä ei ole riittävästi ja riittävän tiheään...

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo pari kuukautta vanha uutinen, mutta Sir Richard Branson on kiinnostunut kaiken muun ohella myös lentotaksibisneksestä VLJ-koneilla, esim. Eclipse 500:lla.

 

Ja Diamondin D-Jet VLJ on lentänyt ensi lentonsa Kanadassa. Linkki löytyy samalta sivulta:

 

Flightglobal

 

 

Linkki lyhennetty, sp.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm...Flightglobaliin on ilmestynyt uusi, huomiselle (!) päivätty VLJ-air taxi-artikkeli, jossa puhutaan pitkään niiden mahdollisesta maihinnoususta Eurooppaan. Jos nyt joku vielä jaksaa asiasta lukea. Ja linkkikin on lyhyempi.

 

Flightglobal voisi muuten tarkistaa Euroopan karttansa. Siellä Tallinnan kohdalle on merkitty Riga-niminen kaupunki.

 

http://www.flightglobal.com/Articles/2006/04/25/206075/Hail+the+air+taxi+.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä homma taitaa olla enemmänkin toisinpäin. Nykyisenkaltainen liikenne ei ole ollut kannattavaa enää pitkään aikaan ja nämä tulevaisuuden "vaihtoehdot" nimenomaan voisivat Suomessa olla toimivia ratkaisuja.

 

Jaa miksei ole? Onko siis taloudellisesti täysin kannattamatonta lentää täysiä koneellisia viikosta toiseen? Tappiokseenko ja silkasta miellyttämisen halustako lentoyhtiöt moista harjoittavat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa miksei ole? Onko siis taloudellisesti täysin kannattamatonta lentää täysiä koneellisia viikosta toiseen? Tappiokseenko ja silkasta miellyttämisen halustako lentoyhtiöt moista harjoittavat?

 

Ehkä käsitit väärin....tokihan Suomessa varmaan on pari hassua kohdetta, jossa koneet ovat täysiä ja reitit kannattavia (ei kannata tarttua tuohon ilmaisuun "pari hassua", tarkoitan sillä lähinnä siis Suomen vähäistä isojen kaupunkien määrää)....mutta näillä uusilla tekniikoilla voitaisiin saada maahan oikeasti laaja ja kannattava reittiverkosto, eikä vaan tyyliin "Ouluun ja Tampereelle" tms....vähän kärjistettynä.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä meillä  taida olla montaakaan kenttää, jolle noilla kuusi-kahdeksan paikkaisilla mikrojeteillä voisi pystyä hoitamaan liikennettä kannattavasti. USA on iso maa,jossa on kirjaimellisesti tuhansia kenttiä.

 

Mitä tulee tuohon kysymyksekseesi, niin IMHO tiheää kotimaan liikennettä pidetään yllä niin kauan kuin se on yhtiöille kannattavaa bisnestä. En oikein näe edes hurjimmissakaan kuvitelmissani reittiliikennettä mikrojeteillä esim. EFHK-EFTP. Jos noita meille tulee, niin veikkaisin niiden menevän ad-hoc lentoja tarjoaville tahoille.

 

Mikrojeteillä ei ole tarkoitus hoitaa liikennettä pääreiteillä, vaan niillä joilla se tavanomainen liikenne ei olisi kannattavaa. Suomessa on useita pieniä kenttiä joille ei liikennöidä ollenkaan, mutta mikrojeteillä sekin olisi mahdollista. Kenttiä voidaan myös laajentaa mikäli sille löytyy kysyntää - eiköhän tulevaisuudessa tule sitäkin löytymään. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt löytänyt parempaakaan ketjua, johon tämän uutisen lykkäisin:

 

Embraerin kotisivujen mukaan Embraer on tehnyt kaupat floridalaisen Gold Aviation Service-bisnesjettifirman kanssa viidestä Embraer Phenom 100-very light jet-koneesta.

 

Kauppaan sisältyy myös 10 optiota joko Phenom 100 tai Phenom 300-koneelle.

 

Embraerin päänavaus USA:n lentotaksimarkkinoille on siis tehty, vaikka koneet tulevat käyttöön vasta v. 2008 tai 2009.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään