Jan-Erik Andelin

Leasingiä veroparatiiseista

8 viestiä aiheessa

Tällaista Flying Finn-threadissä.

 

Tapahtuu Euroopassa.

Kuvitellaan, että kaksi kuvitteellista D-8 -tyyppistä lentokonetta, nimitettäköön niitä vaikka nimillä S ja R olisivat olleet raskaassa huollossa Saksassa [...] Huolto oli valmistunut niihin aikoihin kun kuvitteellinen lentoyhtiö W oli ollut aloittamassa lentotoimintaa. Huollon tekijä on vaatinut käteistä rahaa, mitä koneet omistaneelta veroparatiisisaarelaiselta A-yhtiöltä ei ollut herunut. Yhtiö W:n [...] ainoaksi vaihtoehdoksi jäi maksaa huollot pääomasta heti toiminnan alkumetreillä.

 

Leasing-sopimuksissa on yleensä (ja luultavasti W:n) tapauksessa ollut periaate, että käyttäjä maksaa linjahuollot, mutta omistaja nämä raskaammat. Kävi kuitenkin niin, ettei omistaja A koskaan maksanutkaan huoltoja. [...] Asiaa tuskin teki helpommaksi se, että A-yhtiön takana oli eräs toinen yhtiö, F, joka itseasiassa oli liisannut koneet R ja S tulevalle kilpailijalleen. Koska yhtiö W:n toiminnalla alkoi olla jo vakavasti otettavan kilpailijan asema, oli sen toimintaa syytä hankaloittaa [...]

 

Ensimmäinen oli se, että koneiden leasing-maksuja penättäisiin, vaikka A-yhtiö oli itseasiassa velkaa raskaista huolloista. [...] Tulos oli kuitenkin se, että W-yhtiön toiminta loppui.

 

Jos koneiden omistusjärjestely kuulostaa omituiselta, on tässä spekulaatiossa tapahtunut sitä jo aiemmin. Samaisella liikennealueella commuter-luokan kalustosta toimintansa aloittanut yhtiö K oli operoinut hieman vanhentuneilla K-2 -koneilla, jotka oli omistanut myös veroparatiisiyhtiö G. Vinkeää jutussa oli, että G-yhtiön takana olivat taas mainittu yhtiö F sekä sitäkin suurempi, mutta samalla toimialueella toimiva alan yhtiö S. Siitä huolimatta, että nämä toimivat eri alliansseissa.

 

Mutta, kuten alussa jo mainitsin, on tämä silkkaa spekulaatiota, eikä perustu todellisuuteen. Jo se, että kansalliset lentoyhtiöt harrastaisivat veronkiertoa veroparatiisisaaren yhtössä on kertakaikkiaan poissuljettu asia. Sellaista ei yksinkertaisesti tapahdu.

 

Työpaikallani kulttuurin ja politiikan viikkolehdessä Ny Tid selvitin (poikkeuksellisesti) ilmailuasioita. Tulos on ladattavissa seuraavasta linkistä, myös oiva ruotsin kielen harjoitus.

 

Ny Tid-lehti

 

Jutussani seuraavat tiedot veroparatiisileasingistä (+ vähän bonusta joka ei mahtunut lehteen):

 

Finnairin ja sittemmin Flying Finnin LMR:n ja LMS:n omistaja Caymansaarilla toimii samasta osoitteesta ja puhelinvaihteesta kuin satoja amerikkalaisen Enron-yhtymän veronkiertoyhtiötä. Enron oli energiajätti, joka kannusti alaosastojaan pääomakeinotteluun, joka joulukuussa 2001 johti Yhdysvaltojen suurimpaan konkurssiin. Siinä tuhannet tavalliset duunarit menetti paitsi työpaikkojaan niin myös eläkkeitään.

 

Kuvittelisi, että tämä Cayman-yhteys MD-83:sten osalta olisi sattumaa. Ei ole.

 

Finnair myi vuonna 1992 LMR'n ja LMS'n chicagolaiselle sijoitusyhtiölle. Tämän yhtiön rahat olivat kiinteistöalalta, ja todennäköisesti petoksellisesta eräänlaisesta USA:n valtion rahoittamasta rakennustoiminnasta saatua rahaa. Siihen toimintaan oli sittemmin sijoittanut rahansa myös eräs Enronin johtaja. Vuonna 1995 koneiden omistus siirtyi Caymaneille. Kun Enron-jupakkaa nyt selvitellään niin OH-LMR'n ja -LMS'n kotiosoitteesta pääkaupunki Georgetownin Fort Streetiltä on löytynyt yhteensä 692 Enron-piiriin kuuluvaa postilokeroyhtiötä, amerikkalaisten konkurssiviranomaisten ulottumattomissa.

 

Noh. Mitäpä tuosta. Kaikki Blue1:n Avrot ovat Cayman-rekisterissä. RJ85:den omistaja pitää vuorostaan postilokeroa yhdessä Pacific Gas & Electricin veronkiertoyhtiöiden kanssa. Tämä toinen energiajätti oli se joka kaatui Kalifornian suuriin sähkökatkoksiin. Verkossa olevasta Suomen ilma-alusrekisterin versiosta ei ole vielä luettavissa, että myös RJ100:et ovat lähteneet Britanniasta Cayman-omistukseen, kolmanteen postilokeroon. Mitä kummaa sieltä vielä jonakin päivänä löytyy, sitä voi vain odottaa.

 

Pimeä puolirikollinen pääoma ei maksa leasingtuloistaan pennin pyörylää veroa kenellekään. Maailman ilmailuinfra (lennonvarmistukset, -kentät, -asemat, -viranomaiset) ylläpitää maailmalla mm. verovaroilla muut.

 

Jo se, että kansalliset lentoyhtiöt harrastaisivat veronkiertoa veroparatiisisaaren yhtiössä on kertakaikkiaan poissuljettu asia. Sellaista ei yksinkertaisesti tapahdu.

 

Tästä vastaavat pohjoismaiden hallitukset, jotka omistavat Suomen johtavista liikennelentoyhtiöistä Finnair ja Blue1 51-58 prosenttia.

 

Erkki

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelisin, että eduskunnassakin asti joskus selviteltiin Finnairin osalta tätä Cayman-yhteyttä.. Mutta jäi (yllättäen) saamatta selville ja vastauksia vaille koko asia (?)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy aina muistaa, että jos joku Suomessa luokitellaan jonkun sosiaalidemokraatin tai kommunistin mielestä veronkierroksi, niin se ei välttämättä sitä ole muualla maailmassa.

Jos yritys vuokraa koneen yhtiöltä joka on rekisteröity mahan, jossa ei makseta veroja, niin ei se ole veron kiertämistä. Monelle suomalaiselle on vain vaikea ymmärtää, että maailma on muutakin kun Suomi ja Suomen erittäin typerä verotus.

 

Verojen minimoiminen ei ole sama asia kun veron kiertäminen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on tietysti ihan totta. Minusta vain on ristiriitaista se, että samat pohjoismaiset valtiot, jotka verottavat palkanmaksajia, pienyrittäjiä, säästäjiä ja sijoittajia aika ankarasti ("typerästi" - Mannikainen), samalla sallivat omat valtionyhtiönsä Blue1 ja Finnair jättämään aktiivista pääomaa, lentokoneita, tämän verotuksen ulkopuolelle.

 

Mitä yrityskuvioita Rantakari & Sevelius ja muut varattomat säätäjät rakentavat, luodaakseen bisnestä, on minun moraalini kannalta ihan samantekevää. Bisneksenteollahan ei ole moraalista matalanveden merkkiä ollenkaan, kunhan menestyt.

 

Erkki

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä yrityskuvioita Rantakari & Sevelius ja muut varattomat säätäjät rakentavat, luodaakseen bisnestä, on minun moraalini kannalta ihan samantekevää. Bisneksenteollahan ei ole moraalista matalanveden merkkiä ollenkaan, kunhan menestyt.

 

Erkki

 

 

Paljon kannattavampaahan oli antaa Flying Finnin mennä

konkkaan niin ei joudu vanhoja velkoja makselemaan.

 

Nytten vaan hommat taas pyörimään puhtaalta pöydältä

ja vähäsen pienemmin konein.

 

Nimeksi vaikkapa Flying Snowball eli www.flysnow.fi ;-)

 

Juttua FF:stä

http://www.talentum.com/doc.ot?d_id=111022

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään