Tapio Valkama

Kuka vuokraa ?

33 viestiä aiheessa

Hei.

 

Sori, ehkä hieman OT mutta kun en muualta vastauksia ole löytänyt...

 

Kuka vuokraa (Etelä-) Suomessa nelipaikkaista SE(P) -luokan konetta kesä- heinäkuun aikana ? 

 

Mistä löytyy FTO vesilentokelpuutusta varten ?

 

best rgds

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Usealla kerholla on kriteerit täyttäviä koneita esim. Malmilla ja muillakin kentillä, tosin vaatii kerhojen jäsenyyden.  Malmin Lentoaseman Ystävät ry:n sivuilla näyttää olevan aika kätevä linkkilista Malmilla lentävistä kerhoista ja yrityksistä joista varmaankin löytyy sopiva. Muillakin Etelä-Suomen kentillä varmasti on vastaavaa toimintaa, asianosaiset varmaankin pitävät elämää tuossa alempana kunhan huomaavat kysymyksesi :)

 

Kaupalliset lentokoulut myös vuokraavat koneita, esim. Malmilla BF-Lento Oy. Muitakin on varmasti, esim. tuossa MLY:n listassa on useitakin muita.

 

Vesikelpparikursseja näyttää olevan ainakin Patria Pilot Trainingin valikoimissa, tosin varmaan muitakin toimijoita alalla on?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei.

 

Kiitos tiedoista.

Hienoa nähdä, että Malmilla on noin paljon toimintaa. 

 

Löytyyköhän vielä muita mahdollisuuksia... ?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesilentokelpuutus mainitaan myös Salpauslennon sivuilla.

 

Nimensä mukaisesti firma aloitti toimintansa Salpausselän maisemissa, jos oikein muistan, ja siirtyi Malmille 90-luvulla.

 

Firma koulutti mm. saksalaisia pilotteja vesilentämiseen leirillä jossain Lahden pohjoispuolella, mikäli nyt yhtään muistan oikein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keski-Suomen Ilmailijat Ry:llä (base EFJY) on Maule, joka laitetaan joka kesäksi kellukkeille (ja talveksi suksille).

Kerho on kouluttanut todella ison määrän vesipilotteja menneinä vuosina.

En tiedä, milloin on seuraava kurssi mutta kysykää ....

 

http://ksi.fi/motti.shtml

 

Ja kerho vuokraa jäsenilleen Maulea, tietty.

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiiitos.

Onko kellään kokemusta kertoa vesilentokelpuutuksen teosta. Täällä päin maailmaa (Saksa/JAR) tarvitaan meriliikenteen ajokortti ja vastaava radiolupa (ilmailu ei riitä). Eli aikalailla byrokraattista... Riittääköhän viikko jos sattuu olemaan tarpeeksi keliä ;-) ja lentokokemusta  (?)

 

T.Valkama

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä foorumissa oli jotain juttua kuvien kerakin taannoin, kuvat varmaan on menneet bittitaivaaseen jo, mutta ehkä tuolla hakutoiminnolla voisi jotain löytyä.

 

Jouni, jos on vesilentelyä tullut harrastettua kameran kera, laitas tähän tai kuvapuolelle muutama uusi kuva muuten.. kalsaripilotteja on taas ollut harmillisen vähän kuvissa kun kelit ovat hiukan viileät siihen touhuun.. :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesilentokelpuutusta ja -koulutusta Suomessa käsittelevät edelleenkin vanhat paikalliset ilmailumääräykset, eivätkä JAR-pykälät, koska eri maiden käytäntö Euroopassa vaihtelee:

 

http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/pel/m/pem2_07.pdf

 

http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/trg/t/trt2_03.pdf

 

Kannattaa huomata, että jos ei ole aikaisemmin lentänyt maakoneversiona sitä vesikonetta, jolla koulutus suoritetaan, niin siihen on ensin saatava pyöräversiona tyyppikoulutus.

 

Myöskin, vähintään 40 nousua ja laskua veteen vaaditaan ja min. 7 h vesilentokoulutusta, johon ei saa laskea mukaan esim. siirtolentoja vesikoneella. Ja kouluttaja ja tarkastuslentäjä voivat vaatia lisäkoulutusta tapauksesta riippuen, ennenkuin lupa heltiää. Suomalainen kesäsää voi välillä oikutella, joten mahtaakohan viikko riittää? No, sen huonon sään ajan voinee käyttää teoriaosuuden suorittamiseen?

 

Onnea kuitenkin yritykselle.

 

Ne saksalaiset, jotka 90-luvulla kävivät Suomessa vesilentokurssin, saivat kelpuutuksesta saksankielisen käännöksen ja sen avulla kelpuutuksen liitettyä omaan saksalaiseen lupakirjaansa. Mutta Saksassa oli tuolloin vesilentotoiminta kokonaan kiellettyä, joten he joutuivat menemään muihin maihin vesilentämään. Ja vaikeata se näyttää Saksassa olevan edelleenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin on. Tietääkseni ainoa mahdollisuus vesilentokoulutusta varten  Saksassa on Mosel nimisellä joella. Vain muutaman kilometrin päässä Asfalttibaanasta (Trier)...Vähän kapeakin on... ja paljon paatteja... Eli siinä siinä sitten pumppaat kellukkeita tyhjiksi kun normaalikoneet ovat jo kauan taivaalla... Koneena käyttävät muuten suomen rekisterissä olevaa Piper PA18. Piperi + kellukkeet = Vmax sama kuin Vs ???

 

Hampurin satamassa ja Berliinissä on myös "virallisia vesilentokenttiä" mutta tietääkseni niitä saa käyttää vain erikoisluvin (vakituiset sight-seeing-firmat).

 

Löysin foorumista kuvakertomuksen Maulelennoilta Saimaalla. Kaverit täällä ihmetteli vähän kauheesti hienoja kuvia ja paikkoja !

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiiitos.

Onko kellään kokemusta kertoa vesilentokelpuutuksen teosta. Täällä päin maailmaa (Saksa/JAR) tarvitaan meriliikenteen ajokortti ja vastaava radiolupa (ilmailu ei riitä). Eli aikalailla byrokraattista... Riittääköhän viikko jos sattuu olemaan tarpeeksi keliä ;-) ja lentokokemusta  (?)

 

T.Valkama

Lensin itse vesilento-oikeuden ultraan viime syksynä lolakuussa.Sattui harvinaisen hyvät säät ja homma hoitui lentokoulutuksen osalta kahdessa päivässä. Ultrissa riittää 5h ja 50 laskua.

Vesilentokoulutuksen vaikein osuus ovat rantautumiset ja ehkä käännökset ja rullaaminen myötätuuleen ahtaissa paikoissa. Lentoonlähdöt ja laskut on helppo oppia.Vesilentotoiminnasa

useinmiten pystyy tekemään lähdöt ja laskut suoraan vastatuuleen ja tilaa on paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ultra olisi tietty vaihtoehto mutta kun se MTOW ...  :(

 

 

 

Älä sinä Tapio ajattele liian saksalaisesti.  Ultralenetämisessä on omat lainalaisuutensa.  Myönnettäköön, että en ole eläissäni ultrassa istunut (seissyt, maannut...) mutta "tietoisuuteeni on tullut"  :P että

- ultralentämiseen sovelletaan aivan omia fysiikan lakeja (maan pinnalla punnittu kg vastaa 0,5 ultra-kg)

- (tosin tässä kohden tulee veden pintakin kyseeseen. Ehkä Arkhimedeen lakia voidaan soveltaa MTOW:n laskennassa vesilentotoiminnassa)

- ilmailulaistakin tulee sovellettavaksi lievennetty versio

- painovoimalaki erityisesti muuttuu

- samoin aerodynamiikan lait

- sääminimit pienenevät, sillä ultran tuulilasi parantaa meteorologista näkyvyyttä 100 .. 300 % ::)

 

ja niin edelleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän nyt kuva Norbert Klippelin omistamasta koneesta.

 

[ attachment removed ]

 

Sitten muutama vesikuva viime kesältä. Yhtään kalsaripilottikuvaa en uskalla laittaa.

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi OH-MYN on aika vinkeen näköinen kun se on puoliksi vedessä..Tulee jotenkin vene mieleen, kun pohjassakin näkyy sitä ruskeaa mönjää jota kertyy veneidenkin pohjiin :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi OH-MYN on aika vinkeen näköinen kun se on puoliksi vedessä..Tulee jotenkin vene mieleen, kun pohjassakin näkyy sitä ruskeaa mönjää jota kertyy veneidenkin pohjiin :laugh:

 

Se on niin syvällä vedessä, ettei rekisterikään näy kunnolla  ;)

 

Taitaa nimittäin olla OH-MXN, Matti Korjulan ja Mikko Saarion Lake LA-4 (Buccaneer).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi olla sisäpiirin vitsi kuumalla kesäkelillä pelkissä kalsareissa lentelevistä vesilentopiloteista, jos muistan oikein.

 

Siis, ei hätää  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi olla sisäpiirin vitsi kuumalla kesäkelillä pelkissä kalsareissa lentelevistä vesilentopiloteista, jos muistan oikein.

 

Joo, Jouni tosiaan pisti oleellisesti vesilentoon kuuluvan kuvan, kun pilotti koneen rantautettuaan pukee uikkareiden päälle pitkiä housuja. Kuka nyt haluaa lahkeensa kastella, jos ei ole pakko? Ja tästä sitten muistaakseni eräs salanimen taakse piiloutunut henkilö nosti metelin, kun hänen mielestään moinen ei ollut ilmailuhengen mukaista ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaaha. Minä kun luulin että vesikonetta lennetään aina lyhyin lahkein. Nomex-haalareita ei vissiin tarvita kun vettä piisaa lähellä...  :)

 

Kiitokset kaikille "neuvonantajille"

 

T.Valkama

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä sinä Tapio ajattele liian saksalaisesti.  Ultralenetämisessä on omat lainalaisuutensa.  Myönnettäköön, että en ole eläissäni ultrassa istunut (seissyt, maannut...) mutta "tietoisuuteeni on tullut"   :P että

- ultralentämiseen sovelletaan aivan omia fysiikan lakeja (maan pinnalla punnittu kg vastaa 0,5 ultra-kg)

- (tosin tässä kohden tulee veden pintakin kyseeseen. Ehkä Arkhimedeen lakia voidaan soveltaa MTOW:n laskennassa vesilentotoiminnassa)

- ilmailulaistakin tulee sovellettavaksi lievennetty versio

- painovoimalaki erityisesti muuttuu

- samoin aerodynamiikan lait

- sääminimit pienenevät, sillä ultran tuulilasi parantaa meteorologista näkyvyyttä 100 .. 300 % ::)

 

ja niin edelleen.

Haa,vesiultran MTOW on 495 kg mihin sijoitan yllä olevan laskukaavan mahdollistavan lisäultrakilot kun tilaa ei yksinkertaisesti ole...?

 

Joo,painovoimalaki muuttuu kun täyttää lootuksen kellukkeet heliumilla..

Ja, aeromystiikasta ei tarvitse välittää...siitä pitää huolen rotaxin kauhee teho!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haa,vesiultran MTOW on 495 kg mihin sijoitan yllä olevan laskukaavan mahdollistavan lisäultrakilot kun tilaa ei yksinkertaisesti ole...?

 

Joo,painovoimalaki muuttuu kun täyttää lootuksen kellukkeet heliumilla..

Ja, aeromystiikasta ei tarvitse välittää...siitä pitää huolen rotaxin kauhee teho!

 

 

Niin, jos ultran empty weight + polttoaine olisi vaikkapa 390 kg ja kyytiin pitäisi saada 90 -kiloinen ultrapilotti ja 86-kiloinen matkustaja niin

1) punnitse ukot maan pinnalla; saat 176 kg

2) Koska kyseessä on ULTRA (rajatiedon lentävä laite) niin lisää tyhjäpainoon 176 : 2 eli 88 kg. Näin TOW tulee 390 + 88 = 478 kg. Vielä mahtuu 17 kg.

3) Otetaan mukaan vielä matkatavaraa, jota tavallinen vaaka väittää 34 kg painoiseksi. Muutetaan 34 normaalikiloa 17 ultra-kiloksi. Nyt TOW on 478 + 17 = 495.

4) Koska ultralentäjä on optimisti, ei pessimisti (pessimisti on INFORMOITU optimisti) niin toki tuon MTOW:n voi kai 10 %:lla ylittää.  10 % 495:stä on noin 50 ultra-kiloa, joka vastaa 100 maanpintakiloa.  Lisätään ....

 

Ja niin edelleen.

 

Suremaan jäivät 2 vaimoa, 1 jalkavaimo liuta lapsia ja ennen kaikkea rahoitusyhtiö jolle jäi iso saatava tuhoutuneesta ultrasta jota vakuutusyhtiö ei suostunutkaan (jostakin kumman syystä) korvaamaan.

 

Onnettomuus oli hyvin suunniteltu.

Lento sen sijaan ei.

 

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, jos ultran empty weight + polttoaine olisi vaikkapa 390 kg ja kyytiin pitäisi saada 90 -kiloinen ultrapilotti ja 86-kiloinen matkustaja niin

1) punnitse ukot maan pinnalla; saat 176 kg

2) Koska kyseessä on ULTRA (rajatiedon lentävä laite) niin lisää tyhjäpainoon 176 : 2 eli 88 kg. Näin TOW tulee 390 + 88 = 478 kg. Vielä mahtuu 17 kg.

3) Otetaan mukaan vielä matkatavaraa, jota tavallinen vaaka väittää 34 kg painoiseksi. Muutetaan 34 normaalikiloa 17 ultra-kiloksi. Nyt TOW on 478 + 17 = 495.

4) Koska ultralentäjä on optimisti, ei pessimisti (pessimisti on INFORMOITU optimisti) niin toki tuon MTOW:n voi kai 10 %:lla ylittää.  10 % 495:stä on noin 50 ultra-kiloa, joka vastaa 100 maanpintakiloa.  Lisätään ....

 

Ja niin edelleen.

 

Suremaan jäivät 2 vaimoa, 1 jalkavaimo liuta lapsia ja ennen kaikkea rahoitusyhtiö jolle jäi iso saatava tuhoutuneesta ultrasta jota vakuutusyhtiö ei suostunutkaan (jostakin kumman syystä) korvaamaan.

 

Onnettomuus oli hyvin suunniteltu.

Lento sen sijaan ei.

 

 

Peter

 

:D Markus Kajo -tyyppistä huumoria. Naurattaa aika paljon  :D 

 

TLi

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään