Kai Asplund

Finnairin Super Caravelle OH-LSG on myynnissä

165 viestiä aiheessa

Koneella matkustaneena voin sanoa, että eiköhän lennätetä se tänne. Vaikka sitten laivalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PDF:n ekasta kohdasta käy ilmi mielenkintoinen lisätieto: "Page 17

July 2005 Waltair retires Type 10 B3 N° 169; last Caravelle in service in the world."

 

No 169 on nimenomaan ex-LSG. Yksi lisäsyy pelastaa koneharvinaisuus!

 

Ja ymmärtääkseni maadoittaminen ei johtunut viasta, vauriosta tms. vaan siitä yksinkertiasesta syystä, että Airbus lopeetti tyypin teknisentuen, ja perui tyypin lentokelpoisuuden tms.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneella matkustaneena voin sanoa, että eiköhän lennätetä se tänne. Vaikka sitten laivalla.

 

Kerrataanpa tosiasioita ettei unohdu:

Mitä pidemmälle aika kuluu, sitä epätodennäköisemmältä kyllä tuntuu LSG:n saaminen Suomeen lentäen. Pari vuotta toimettomana Afrikan sateissa ja paahtavan auringon alla ei tee hyvää järjestelmille. Kuulemani mukaan jo yksin hydraulijärjestelmien ja muiden kriittisten varaosien löytäminen on tänä päivänä melkoinen ongelma.

 

Olisikin mielenkiintoista tietää, millaisia muita kuljetuskeinoja olisi olemassa. Onko Caravalle mahdollista pätkiä paloihin ja tuoda vaikka kontti kerrallaan Suomeen? Tai mahtuisivatko runko ja siivet johonkin  rahtariin?

Jossakin kysymyksessä kyseltiin keinoista kuljettaa kone. Caravelle on kiitollinen maa- ja merikuljetettava, koska sen siivet saa irroitettua. Keskellä konetta on liitospiste. Koneessa ei ole massiivista keskisiipeä.

 

Itse juttelin Caravelle mekaanikon kanssa n. vuosi sitten R. Haikaraisen kanssa ja jo silloin kävi mekaanikon puheista ilmi, että konetta ei pystytä lentämään Suomeen. Jopa sopivien renkaiden saaminen koneeseen tuottaa suuria vaikeuksia, puhumattakaan hydraulijärjestelmän murheista. Kyllä Caravelle kaipaa kuljetusapua isommilta vehkeiltä (esim. AN-124, Beluga tai rahtilaiva) ja hiukan turvallisemmat olosuhteet siirtotyöhön, mitä Kongosssa nyt on.  Muistakaapa mitä Arttu on joutunut jo nyt kohtaamaan. Käärmeet, vartijat ym. Arttu varmaankin kertoo olosuhteista lisää.  :o

Koneen Suomeen saamiseksi täytyy kerätä rahaa paljon, tarkoitan todella paljon. Vaikka koneen nykyinen omistaja lahjoittaisi koneen ilmaiseksi, mitä en usko, tulevat rahtimaksut olemaan korkeat,  mutta toivo Caravellen saamiseksi Suomeen  elää niin kauan kuin kone on ehjä.

Artun kuvat antoivat uutta toivoa minullekin ja höllentävät siten kukkaroni nyörejä.  :thmbup: Säästän sitten jossain muussa ja menen vaikka kävellen töihin autolla ajon sijaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

[attachment]80868_img_0574.jpg[/attachment]

 

[attachment]80869_img_0576.jpg[/attachment]

 

Kiitos mielenkiintoisista kuvista!

Pisti silmiin että nokassa on edelleen Sveitsin Valais-kantonin lippu, samoin ilmeisesti maalin alkuperä (ks.

http://www.airliners.net/open.file/0839000/M/ )

 

EDIT: vanhempi viesti samasta threadista, tässä näkyy lippu:

http://www.airliners.net/open.file/660532/L/

Tässä kone suht hyvässä maalissa kymmenen vuotta sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Heh, varmaan matkustajat ilmakuopista kärsiessään miettivät, onko koneen rekisterillä ja miehistön nautintoaineilla joku yhteys  ;D:laugh::D

 

En tiedä onko 911 juttu, mutta taannoinen opettajani kertoi ystävänsä olleen huolissaan  ;), kun kapteeni Paukku toivotti miehistöineen matkustajat tervetulleeksi Finnairin koneeseen OH-LSD....  ::)

 

Tuli tuon Caravellen kyydissä matkustettua useasti. Hieno kone, samoin kuin Convairkin.  Toivottavasti saadaan koti Suomeen.

 

terv. risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh, vielä jos voisi karmaa jakaa niin Arttu saisi kaiken mitä vuoden aikana voisin antaa. Olipa todellinen suomalaisen ilmailun huipputeko

 

Kake

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä kertoa, mutta tuttava Finnairilta kertoi Caravelle hankkeen olevan jäissä.  :( Koneen hintaa on nostettu, ja rahoittajan puutteessa hankkeessa otettiin aikalisä. Toivottavasti nyt ei sitten kokonaan ole hanketta haudattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toukokuun Airways lehdessä s 58 oli mielenkiintoinen juttu:

Two former Colombian "Cartel Caravelles" abandoned after drug runs to Mexico and confiscated and given Fuerza Aerea Mexicana identities, have been sold for scrap and moved to Jilotepec, Estado de Mexico, for use as attractions. This Super Caravelle (Type 10 B3), ex-FAM 10206 and HK-3836, was previously operated by Europe Aero Service (EAS) for Air Charter as F-GDFZ, and was originally delivered in 1967 to Finland as OH-LSH "Kuopio".

 

Oliskohan Meksikosta saanut koneen edullisemmin Suomeen kuin Kongosta???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Ensinnäkin: Arttu, Historiallinen Uroteko!  :thmbup:

- Toiseksi: Saavatkohan tukholmalaiset/arlandalaiset Caravelleille arvoisamman paikan jossakin museossa/arvoisemmissa sisä- tai ulkotiloissa?... - On hieman surullista ollut nähdä nuo Caravelle-Ladyt vuosia kentän laidalla surullisina seisomassa...  :(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisin voinut laittaa nämä historialliset leikkeet tuohon Pro Caravelle ketjuunkin, mutta nostetaan tämä alkuperäinen threadi siihen rinnalle. Tänne on postailtu näitä Caravelle-kuvia, ja tässä vähän jatkoa. Antero Siirilä Caravelle-lentäjänä ja -fanina muistaa varmasti alla olevan tapahtuman, Super Caravellen viimeisen lennon 29.4.1983. Kapteenina oli Tauno Rajakangas, perämiehen paikalla myös kapteeni, eli Antero. Mukana myös isänsä Olavi, joka toi ensimmäisen Caravellen aikoinaan Suomeen Olli Puhakan kanssa. Juttu on ollut Ilmailussa 6/7 1983.

 

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bongasin aikoinaan kirpputorilta Tekniikan maailman syyskuun numeron vuodelta 1964, lehti tarttui mukaan ja päätin lopulta tämän threadin innoittamana skannata lehdessä olleen jutun tuolloin juuri Finnairille saapuneessta uudesta Caravellesta ja sen ikuistamisesta suomen taivaalla.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä yksi kuvaa lisää "Asista" ja hänen isästään. Nyt vasta meikäläiselläkin välähti, vaikka kuva on ollut kovalevyllä jo pitkään...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään