Jussi Seppälä

Siitä Mig-25:sta Pirkkalassa..

37 viestiä aiheessa

Kuka osaisi antaa kertoa tuosta Pirkkalan oudommasta asukista? Kuka sen omistaa, mistä se on tullut ja onko sillä nykyään mitään tarkoitusta? Samat kysymykset voisi esittää myös sen toisen neukkuraudan osalta, joka seisoo edellämainitun vieressä. Ihan uteliaisuuttani kyselen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni siel on Pirkkalassa MiG-25RBS-versio, jonka hankki Suomeen aikanaan herra Mikael Oja. Kone tuotiin tarinan mukaan hinaamalla kuorma-auton perässä hurjaa 30 km tuntivauhtia! 8) Ei varmaankaan kovin alentavaa noin 3 Machin koneelle...Mies ilmeisesti entisöi hankintaansa. Mutta täytyy kyllä mainita, että kun ensimmäisen kerran koneeseen vahingossa törmäsin Pirkkalassa niin oli kyllä leuka pudota! ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

96 lentonäytöksen lehden mukaan siltikin tuossa 30km/h nopeudessa renkaat meinasivat kuumeta liikaa. Tuotiin siis 95 syksyllä.

 

Toisen koneen on myös tuonut Mikael Oja. Ajankohtaa ei tiedossa, mutta 96 vuoden jälkeen. Tämä toinen on MiG-23. Sitten kun tarkasti katsot niin sieltä löytyy maan tasolta myös koneen nokkaa muistuttava osa, joka on peitetty. Tämä taas on Su-25:n ohjaamo.

 

Kauanhan nuo koneet on tuolla jo ollut. Eikö ole vaikuttanut siltä että niillä mitään käyttöäkään olisi ollut. Toki viime vuoden puolella vaikutti siltä kun joku olisi ollut maalaillemassa Mig-25:n yläpuolta. Tietysti siveltimen avulla. Näinhän ne venäläisetkin tekevät  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tottahan tuo

 

http://www.airliners.net/open.file/0536832/L/

http://www.airliners.net/open.file/0256341/L/

http://www.airliners.net/open.file/0265728/L/

 

Tuosta 23:sta en tiedä, mutta eikös 25 ollut periaatteessa lentokuntoinen tullessaan Suomeen? Ei sitä silti ole taidettu uskaltaa edes käynnistää kertaakaan. On tietysti sanomatta selvää, että enään tuo ei ole lentokuntoinen kun on ollut 10 vuotta seisoskelemassa ulkona kesät ja talvet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liipaten keskustelua, onko suomessa mitään mahdollisuutta saada siviili-ilma-alusrekisteriin (jonkin)armeijan vanhaa (suihku)hävittäjää?

 

Englannissahan taitaa ollla Todays-Pilotin mukaan ainakin joku suihkuhävittäjä rekisterissä.. En muista vaan mikä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liipaten keskustelua, onko suomessa mitään mahdollisuutta saada siviili-ilma-alusrekisteriin (jonkin)armeijan vanhaa (suihku)hävittäjää?

 

Onhan meillä kaksikin Fougaa....

FM-37 on lentokelpoinen ja siviilirekisterissä OH-FMA. (Porissa)

FM-51 on lentokelpoinen ja siviilirekisterissä OH-FMM. (Kuopiossa)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fougiahan on siviilirekisterissä.

 

Oolrait, eli niillä voi lähteä pyörimään lähialueelle VFR:ää jos huvittaa kauniina aurinkoisena säänä? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oolrait, eli niillä voi lähteä pyörimään lähialueelle VFR:ää jos huvittaa kauniina aurinkoisena säänä? :)

 

Juu, ja on käyty lähialueen ulkopuolellakin ;D 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisen koneen on myös tuonut Mikael Oja. Ajankohtaa ei tiedossa, mutta 96 vuoden jälkeen. Tämä toinen on MiG-23.

 

Onko varma ettei tämä MiG-23 ole se kone joka seisoi Malmilla pitkään? Kuvasin sen siellä, mutta en tähän hätään saa kaivettua kuvia jotta voisin tarkistaa.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, ja on käyty lähialueen ulkopuolellakin ;D 8)

 

Cuul! Olisi stadilaisilla ihmettelemistä kun vaappuu hidaslentoa kaivarissa Fougalla, ihan vaan huvikseen..  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko varma ettei tämä MiG-23 ole se kone joka seisoi Malmilla pitkään? Kuvasin sen siellä, mutta en tähän hätään saa kaivettua kuvia jotta voisin tarkistaa.

 

Perttu

 

En osaa sanoa. Lähinnä päättelin että tuo olisi tuotu 96 vuoden jälkeen koska tuossa Tampereen näytöksen lehdessä ei ole mainintaa että hän omistaisi myös MiG-23:n. Voi siis tietysti olla, että tuo 23 on ollut tuolla Malmilla kauan ja sitten tämä Oja on ostanut sen ja siirtänyt Pirkkalaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseisii koneisiin liittyen, itse en hetkeen ole käynyt niitä katsomassa mutta ainakin joskus noiden koneiden ympärillä oli matala aita (ehkäpä 1m.) ja tässä aidassa hivenen kulahtaneet kuvauskieltomerkit. Sinänsähän koneet ovat kuitenkin kaikkien katseltavissa ja siinä muiden pienkoneiden "joukossa", joten voiko tuollaisella kieltää koneiden kuvaamisen?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli kieltomerkkejä tai ei, niin kansalainen voi yleiseltä tieltä kuvata mitä tahansa koska tahansa. Esineillä, vaikka olivatkin vanhoja sotilaskoneita,  ei ole intimiteettisuojaa. Vain tirkistely sisään yksityistiloihin on kiellettyä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli kieltomerkkejä tai ei, niin kansalainen voi yleiseltä tieltä kuvata mitä tahansa koska tahansa. Esineillä, vaikka olivatkin vanhoja sotilaskoneita,  ei ole intimiteettisuojaa. Vain tirkistely sisään yksityistiloihin on kiellettyä.

 

Entäs tapauksessa jossa yrjö yleisilmailija on lähdössä cessnallaan lennolle ja ennen lentoa napsii muutamat kuvat muista paikalla olevista koneista. Kiellettyä vai ei... Nyt omistaja on aidannut ko. koneet, mutta periaatteessahan asia on sama kun joku aitaisi oman cessnansa ja pistäisi aidan kylkeen kuvauskieltomerkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ykä ei kai sitoudu antamaan kameraansa pois vieraillessaan julkisesti hallinnoidulla alueella, ja kun mekaanisilla kapineilla ei ole intimiteettisuojaa, niin kielloilla ei ole mitään laillista painoarvoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ykä ei kai sitoudu antamaan kameraansa pois vieraillessaan julkisesti hallinnoidulla alueella, ja kun mekaanisilla kapineilla ei ole intimiteettisuojaa, niin kielloilla ei ole mitään laillista painoarvoa.

Kiitoksia, Jarmo. Näin itsekin olen ajatellut, mutta herättänyt joskus huomioni tuo aita ja nuo kyseiset kiellot. Matalan aidan tietysti ymmärtää, kun nuo koneet jossakin määrin mielenkiinnon herättävät ja kaikenlaista muuta tavaraa koneiden ympärillä. Sen sijaan noiden kyseisten kylttien ajatusta ole ymmärtänyt, kun koneet on kuitenkin tuotu nähtäville...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin pistetty kyltit lähinnä tuon MiG-25:n takia. Uskoisin että Venäjän pojat on myyntihetkellä sanoneet, että koneesta ei saa kuvia julkaista. Eiköhän tuo Mig-25 ole koneena vieläkin osittain mysteeri.

 

Ovathan niitä toki USA:n sotilaat löytäneet haudattuina jne. eli eiköhän niistä ole ainakin USA:lla tarkat tiedot jos on vain kiinnostanut tutkia. Koneen hankkimisen ajankohtana on kuitenkin asia voinut olla täysin toinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin pistetty kyltit lähinnä tuon MiG-25:n takia. Uskoisin että Venäjän pojat on myyntihetkellä sanoneet, että koneesta ei saa kuvia julkaista. Eiköhän tuo Mig-25 ole koneena vieläkin osittain mysteeri.

 

Miksihän se sitten on yksityiselle henkilölle myyty? Tai mistä se on ylipäätänsä ostettu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin ajattelisi, että noinkin arvokasta (?) laitetta ja sen ylläpitokustannuksia voisi kuolettaa vaikka laittamalla sen isolle trailerille ja viemällä kesäisin tapahtumien lisähoukuttimeksi, aika moni varmaan jotain maksaisikin nähtävyydestä. Joku entinen pilotti vielä "kesätöihin" esittelijäksi ja avot. Vaan kukin tekee omansa kanssa kuin haluaa.

Jos Migissä olisikin jokin salassapitoklausuuli, niin se on rikkoutunut, kun kone on tuotu käytännössä yleisön nähtäville. Ja missään tapauksessa se ei voisi mennä yleisten säännösten ohi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin pistetty kyltit lähinnä tuon MiG-25:n takia. Uskoisin että Venäjän pojat on myyntihetkellä sanoneet, että koneesta ei saa kuvia julkaista. Eiköhän tuo Mig-25 ole koneena vieläkin osittain mysteeri.

 

Ovathan niitä toki USA:n sotilaat löytäneet haudattuina jne. eli eiköhän niistä ole ainakin USA:lla tarkat tiedot jos on vain kiinnostanut tutkia. Koneen hankkimisen ajankohtana on kuitenkin asia voinut olla täysin toinen.

 

En usko, että venäläiset myyvät länteen mitään salassa pidettävää. veikaan että kuvauskielto on nykyomistajan tunnelman nostattamista. Amerikkalaiset saivat Foxbatin käsiinsä ihan lentokuntoisena jo 1976, kun lentäjä loikkasi Japaniin. Kone palautettiin myöhemmin, kylläkin purettuna ja laatikoihin pakattuna :-[.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin pistetty kyltit lähinnä tuon MiG-25:n takia. Uskoisin että Venäjän pojat on myyntihetkellä sanoneet, että koneesta ei saa kuvia julkaista. Eiköhän tuo Mig-25 ole koneena vieläkin osittain mysteeri.

 

Ovathan niitä toki USA:n sotilaat löytäneet haudattuina jne. eli eiköhän niistä ole ainakin USA:lla tarkat tiedot jos on vain kiinnostanut tutkia. Koneen hankkimisen ajankohtana on kuitenkin asia voinut olla täysin toinen.

 

No hei kamoon, jos ne myy niitä yksityishenkilöille ei niissä voi olla mitään salaista ja peiteltävää. Tai muuten Igor olisi täys idiootti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään