Teppo Hilden

ADIZ

11 viestiä aiheessa

Katselin netissä karttoja ja löysin ADIZ alueita (ilmapuolustuksen tunnistus vyöhyke), mitä käytännössä tarkoittaa. Voisiko joku selventää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/utahref.scr?%7BKEY%7D=HE+38/2000++

 

Lainaus:

 

Ilmavalvonta

 

  Ilmavalvonnalla hankitaan alueellisen koskemattomuuden

turvaamisessa, ilmapuolustuksen johtamisessa sekä tiedotus- ja

hälytyspalvelussa tarvittavat tiedot Suomen alueella ja sen

välittömässä läheisyydessä tapahtuvasta lentotoiminnasta.

  Ilmavalvonnasta vastaa puolustusvoimat, jossa tehtävä kuuluu

ilmavoimille. Merkittävin yhteistoimintaosapuoli on siviili- ja

liikenneilmailusta vastaava Ilmailulaitos.

  Ilmavalvontajärjestelmä koostuu tutkailmavalvontaa,

aisti-ilmavalvontaa sekä passiivista elektronista valvontaa

suorittavista joukoista ja niiden välineistä. Rauhan ajan

ilmavalvontakuva kootaan ilmavoimien ilmavalvontatutkien ja

Ilmailulaitoksen lennonvarmennus- ja toisiotutkien

havainnoista. Sitä täydennetään puolustusvoimien muiden

joukkojen, rajavartiolaitoksen ja ilmailuviranomaisten tutka-

ja aistihavainnoilla sekä elektronisen tiedustelun

havainnoilla. Eri valvontajärjestelmien tuottama kuva kootaan

ilmavoimissa valtakunnalliseksi ilmatilannekuvaksi, joka

välitetään myös muille viranomaisille.

  Käytännössä valvonta on tutkalla tehtyjen havaintojen

seurantaa ja niiden tunnistamista omatunnuslaitteilta tai

lentosuunnitelmista saatavilla tiedoilla. Kaikki valtakunnan

rajat ylittävät liikkuvat kohteet pyritään tunnistamaan. Tätä

helpottamaan on perustettu ilmailun tunnistusvyöhyke (ADIZ) ja

saatettu voimaan siihen liittyvät säännökset, jotka muun muassa

edellyttävät ennakkoilmoittautumista alueelle lentämisestä. Jos

kohdetta ei voida muilla keinoin tunnistaa, kohde tunnistetaan

viime kädessä lähettämällä alueelle ilma-alus.

  Toisin kuin puolustusvoimien tutkat, Ilmailulaitoksen tutkat

ovat niin sanottuja toisiotutkia. Toisiotutka havaitsee vain

sellaisen kohteen, joka lähettää tunnustaan tutkalle. Jos

ilma-aluksessa ei ole tunnusta lähettävää laitetta tai laite on

suljettu, ilma-alusta ei voi havaita toisiotutkalla.

  Valtakunnan eri osat ovat ilmavalvonnan suhteen samassa

asemassa. Tutkavalvontaverkko on alimpia lentokorkeuksia lukuun

ottamatta kattava.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin netistä pohjois-Suomen reittikarttaa ja huomasin, että vasemman käsivarren Lapissa ADIZ menee heti Enontekiön pohjoispuolella Suomen alueen poikki siten, että Kilpisjärven alue on ADIZ-rajan "väärällä" puolella.

 

Osaako joku selittää, miksi näin on? Ja täytyykö Enontekiöstä Kilpisjärvelle esim. vesikoneella VFR:ssä lennettäessä ADIZ-rajan ylityksestä tehdä jokin erillinen ilmoitus? Ja siellä on sitten vielä erikseen viivoitettu alue "Area HALTI" ???

 

Jotenkin olin kuvitellut, että ADIZ-rajat menevät Suomen maa-alueen rajalla tai vähän sisäpuolella varsinkin itärajan kyseessä ollen, ja vesialueilla lännessä, mutta miksi käsivarren poikki, jonka pohjois/luoteispuolinen alue nyt sentään selvästi kuuluu Suomen tasavaltaan??

 

http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aipcharts/enr/enrcl.pdf  on paikka, mistä tuo löytyi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja täytyykö Enontekiöstä Kilpisjärvelle esim. vesikoneella VFR:ssä lennettäessä ADIZ-rajan ylityksestä tehdä jokin erillinen ilmoitus?

ADIZilla toimitaan niinkuin ADIZilla toimitaan, ei sen kummempaa. Mitä tarkoitat erillisellä ilmoituksella?

Ja siellä on sitten vielä erikseen viivoitettu alue "Area HALTI" ???

Jep, ja siitä on kartassa ihan selkeät merkit siitä, mitä se tarkoittaa. Samanlainen alue löytyy myös toiselta puolelta ylä-Lappia ja se alkaa jo hiukan alempaa. Vastauksia siihen miksi näin on kannattaa hakea vaikkapas Norjan lentokenttäverkostosta ja Norjan sisäisen liikenteen reiteistä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas, kun en ole kymmeneen vuoteen lentänyt, myöskään Lapissa, niin en aina muista, mistä on kysymys.

 

Ja edellisessä tekstissä yläpuolella sanotaan, että ADIZ-alueelle lentämisestä on tehtävä ennakkoilmoitus. Siksi kysymys, ajattelin, että systeemit olisivat muuttuneet...ja muutenkin tuntui oudolta se, että ADIZ-vyöhyke kulkee käsivarren poikki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Area Halti on osuus Suomen valtion ilmatilasta, jonka lennonvarmistuspalvelu on delegoitu Norjalle. Mihin Mika tuossa viittasikin.

 

Ja eikö tällainen alue ole lisäksi Kvarken siinä nurkkauksessa Vaasan edustalla, josta Ruotsin sisäinen liikenne oikaisee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä nimenomaan näin on. Ruotsi voi reitittää suoraan Kvarkenin läpi ilman että tarvitsee tarvitsee EFESiltä kysellä kummoisempia, lisäksi ei tarvitse räpeltää jaksojen kanssa jutellakseen hetkellisesti Tampereen kanssa palatakseen takaisin Tukholman jaksolle.

 

Ihan fiksua, helpottaa lentopoikia ja ilmeisesti myös lennonjohtajia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm...kun ei enää aktiivisesti lentele, niin ei jaksa kaikkia AIPpeja jne lueskella.

 

Tuolla käsivarren alueella ei tullut koskaan käydyksi, Ivalo-Kirkenes-linjalla kylläkin, ja Kirkenesistä pohjois-Norjaa kiertäen alaspäin Bodön kautta Ruotsin poikki Ouluun. Eli kentistä mm. Enontekiö ja Kittilä on jäänyt korkkaamatta

 

No, katsoin vuoden 1994 Jeppesen IFR-reittikartaa, ja näköjään se käsivarren ADIZ meni jo silloin samasta paikasta kuin nykyisin, eli Enontekiön pohjoispuolelta. Sensijaan Area HALTIa siinä kartassa ei vielä ole, ja FIRrin raja menee suurin piirtein valtakunnan rajan kohdalla Kilpisjärven paikkeilla.

 

Sattumalta siinä kartassa on myöskin Huippuvuorten insertti. Sielläpäin kiinnittyi huomio siihen, että norjalaisen (Bodö Oceanic) ja venäläisen (Murmansk FIR) FIR:rin välissä menee kaistale, jossa on merkintä "No FIR - Russian airspace". Siis venäläistä ilmatilaa, mutta kukaan ei valvo?

 

No, aina löytyy jotain ihmettelemistä, kun vähänkään tarkemmin etsii. Eikä kaikkea voi tietää  :P

Siksi kannattaa kysyä täältä, koska useimmiten joku tietää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään