Sami Virkkula

Helsinki-Vantaan metro maksaisi 220-300milj euroa

18 viestiä aiheessa

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Lentoaseman+metrolinja+maksaisi+300+miljoonaa/1135219685803

 

Lentoaseman metrolinja maksaisi 300 miljoonaa

 

Julkaistu: 0:46

 

Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoasemalle kaavailtu metrolinja tulee maksamaan arvion mukaan 220–300 miljoonaa euroa.

 

Kustannukset riippuvat siitä, rakennetaanko rata maan pinnalle vai tunneliin sekä siitä, onko linjalla asemia vai ei.

 

Järkevin vaihtoehto olisi tunnelissa kulkeva kolmen tai neljän aseman rata, sanoo HKL:n suunnittelupäällikkö Seppo Vepsäläinen.

 

Uusi metro veisi Pasilasta lentoasemalle 10–14 minuutissa asemien määrästä riippuen.

 

Vuonna 2025 Metsälän, Maunulan, Vantaanportin sekä tulevan Aviapoliksen asemia käyttäisi keskimäärin 20 000 matkustajaa vuorokaudessa. Heistä noin 10 000 olisi lentomatkustajia, loput olisivat alueelle töihin tulevia tai lentoaseman kautta edelleen matkaavia.

 

Metrolinjan rakentaminen edellyttää muun muassa radan jatkamista Kampista Töölön ja Olympiastadionin kautta Pasilaan. Tämä voisi tapahtua ensi vuosikymmenen kuluessa.

 

Helsingin joukkoliikennelautakunta käsittelee asiaa ensimmäisen kerran kokouksessaan ensi viikon torstaina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä vetoa etteivät osaa (tai raha riitä) toteuttaa tätä oikein? Keskelle tunnelia /tms. ajamaan nopea sukkulayhteys, joka pysähtyy vain muutamalla asemalla välillä ja reunoille maitojunat, joille rakennetaan asemia vähän joka niemennotkoon. Samalla putken poraamisella ne menisivät, vaikka aseman tekeminen maksaisi sen muutamn miljoonan. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljon järkevämpää olisi rakentaa se Kehärata (Marja-rata) yhdistämään Vantaankosken rata Lentoaseman kautta päärataan Tikkurilassa. Samalla yhteydet paranisivat huomattavasti sekä pääkaupunkiseutulaisilla että muualta Suomesta junalla Helsinki-Vantaalle saapuville, vaikka vaihtoa Tikkurilassa edellyttäisikin. Kehärata-hanke onneksi jopa etenee:

 

http://www.keharata.net/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palvelisiko Hki-Vantaa - Keskusta metroyhteys oikeasti massoja? Härmässä asutaan kuitenkin niin hajallaan, että en jaksa siihen uskoa oikein...kenttä on varsin lähellä keskustaa ja kv. mittapuissa ruuhkattomassa Suomessa liikematkustajat eivät metroa ainakaan kaipaisi, vähän pelkään, että tuolle ei oikeasti ole edes tilausta/tarvetta....kansahan pakenee kokoajan Stadista lapsikatraiden kanssa halvempiin kehyskuntiin ja matkustaa liki tunnin töihin, henkilöautoilla (tästä tuli juuri tuore tutkimus)...nämäkö sitä metroa tarvitsisivat lähtiessään Rhodokselle? ;)

 

ja menisivät vielä metroon niiden neljän 20kg matkalaukun kans. Not!

 

Kentälle rakennetaan vielä lisää parkkitilaa vaikka nykyiset on erittäin harvoin täynnä. Pari viikkoa sitten tuli käytyä lontoossa niin 3vrk:n parkkimaksut P2:ssa maksoi 50 euroa (halvemmallakin olis päässyt) kun taksi olis maksanut n. 80euroa Taksi, juna bussi yhdistelmää ei edes ajateltu. Arvaa millä liikuttiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muita varsinaisia hyötyjä tästä en löydä kuin sen, että Helsinki-Vantaalle saapuvat ulkomaalaiset löytävät samantien kellarista metron eikä tarvitse alkaa heti etsimään keskustaan vievää bussia kymmenien bussien jonosta pihalta. Toinen "hyöty" on tietenkin se, että Suomi pääsee näyttämään ettei tämä ole mikään pikkuputiikki kun täältä löytyy jopa METRO joka vie lentoasemalle.

Onhan se toisaalta kätevää päästä helposti metrolla suoraan lentoasemalle, mutta onko tästä lopulta sitten niin valtavasti hyötyä. Vielä en ole kertaakaan nähnyt esim. bussia 615 täynnä (joka vie lentoasemalle keskustasta).

 

Minä olen ollut montakin kertaa sellaisen kyydissä lentoasemalta keskustan suuntaan...

Selvä, minä en ole sitten varmaankaan ollut oikeaan ruuhka-aikaan paikalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä en ole kertaakaan nähnyt esim. bussia 615 täynnä (joka vie lentoasemalle keskustasta).

 

Minä olen ollut montakin kertaa sellaisen kyydissä lentoasemalta keskustan suuntaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunhan eivät vaan minun verorahoja tuohon helkkarin metroon tuhlaa...  >:(

 

J

 

Onpa niitä turhempiinkin asioihoin pantu.

 

Mutta asiaan Palaten. Toi metro tuntuu aika kaukaa haetulta. Järkevämpää olisi vain jatkaa M-Junan linjaa. Jokatapauksessa juna olisi kentälle saatava. Suomessa ei oikeen tunnuta tajuavan sitä, että eri liikennevälineet voisivat täydentää toisiaan. Muutenkin olisi tärkeää saada ihmiset pois omista autoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielummin nopea junayhteys kun joku samperin paikallisjuna lentoasemalle. Jos olette katsonut noita marja-radan suunnitelmia ja lukenut siitä reitistä niin siinä on sellainen huono juttu kuin matkan kesto. 30min lentoasemalle ja pysähtyminen kaikilla samperin asemilla keskustasta aina lentoasemalle asti tekee linjasta aika hyödyttömän. Lähes samassa ajassa pääsee bussilla perillä.

 

Jos junayhteys rakennetaan niin helsingissä saisi olla pasilan ja keskustan lisäksi korkeintaan yksi pysähtymispaikka ja sitten tikkurilan jälkeen maksimissaan yks pysähdys. Muuten menee aivan liian hitaaksi ja hyöty katoaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

matkan kesto. 30min lentoasemalle ja pysähtyminen kaikilla samperin asemilla keskustasta aina lentoasemalle asti tekee linjasta aika hyödyttömän. Lähes samassa ajassa pääsee bussilla perillä.

 

Jaa millä? Bussilla? Siinä käy niin, että kun Marjarata on valmis, ja junalla pääsee kentälle, niin kaikki bussilinjat kentälle lopetetaan "tarpeettomina". Näinhän kävi esim. Leppävaaran kaupunkiradan kanssa. Niin, ja liikenne kaupunkiradalla ei ole vieläkään sillä tasolla mitä lupailtiin ennen radan valmistumista...

 

Ja hauskintahan on se, että rakennetaan molemmat! Marjarata ja metro! Kukapa nyt pääkaupunkiseudulla osaisi suunnitella jotain kokonaivaltaisesti. Ja jos rakennetaan se Espoon suunnan metro ensin. Vai jatketaanko pikaraitotieyhteyttä Espoosta lentokentälle  ::)?

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa millä? Bussilla? Siinä käy niin, että kun Marjarata on valmis, ja junalla pääsee kentälle, niin kaikki bussilinjat kentälle lopetetaan "tarpeettomina". Näinhän kävi esim. Leppävaaran kaupunkiradan kanssa. Niin, ja liikenne kaupunkiradalla ei ole vieläkään sillä tasolla mitä lupailtiin ennen radan valmistumista...

 

HKL ehkä lopettaakin, mutta minä ainakin jatkan Finnairin bussin käyttöä.  Sillä pääsee kentälle melkein yhtä nopeasti, kuin taksilla.  (Väittäisin, että 5 min hitaampi, eli sillä ei ole väliä).  Se on jopa käytännöllisempi kuin taksi - lähtee vuorenvarmasti joka 20. min, mukavat penkit, eikä tarvitse soitella minnekään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä kyllä kannatan metron vetämistä, aina mieluummin siihen hyppään ja pääsen samalla kyydillä suoraan perille. Se voi myös toimia työntekijöiden matkustusvälineenä, eikä vain kymmenen laukun turisteja. Moni lähtee muutenkin matkalle yhden laukun kanssa, joka menee helposti metrossa. Toinen valtti metrolla on lyhyet vuorovälit. Lyhyet vuorovälit ja yhdellä kulkuneuvolla perille, kelpaa minulle. Eri kulkuneuvojen tai linjojen välillä vaihtelu on rassaavaa. Jos haluan bussilla lentoasemalle, joudun menemään ensin metrolla itäkeskukseen, sörnäisiin tai rautatientorille, mutta metrolla voisi päästä suoraan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä kyllä kannatan metron vetämistä, aina mieluummin siihen hyppään ja pääsen samalla kyydillä suoraan perille. Se voi myös toimia työntekijöiden matkustusvälineenä, eikä vain kymmenen laukun turisteja. Moni lähtee muutenkin matkalle yhden laukun kanssa, joka menee helposti metrossa. Toinen valtti metrolla on lyhyet vuorovälit. Lyhyet vuorovälit ja yhdellä kulkuneuvolla perille, kelpaa minulle. Eri kulkuneuvojen tai linjojen välillä vaihtelu on rassaavaa. Jos haluan bussilla lentoasemalle, joudun menemään ensin metrolla itäkeskukseen, sörnäisiin tai rautatientorille, mutta metrolla voisi päästä suoraan.

 

 

Niin ja palvelisihan se metro myös matkanvarrella asuvia. Minunkin mielestä metro tai mikä tahansa juna on helpompi tapa liikkua kuin linja auto. Se on myös selkeämmin tavoitettavissa turisteille sun muille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä en ole kertaakaan nähnyt esim. bussia 615 täynnä (joka vie lentoasemalle keskustasta).

 

Ei kai se koskaan olekaan täynnä, kun ihmiset menee mieluummin taksilla tai omalla autolla. Metro vois hyvinkin olla toimiva ratkaisu tuohon ongelmaan. Ja kyllä sinne mun mielestä näin äkkiseltään ajateltuna mahtuisi Marja-ratakin, pääsis kentälle muualtakin kun keskustasta. Marja-ratahan palvelis aika paljon maakunnasta tulevia junamatkustajia. Ainakin paremmin kun nykyinen Vantaan linja 61 joka on ihan hanurista lentokentälle halajavan kannalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hitto sinne Vantaan kentälle mitään miljoonaluokan metroinvestointia tarvita. Siitä eivät hyödy muut kuin maanomistajat, välittäjät, rakennuttajat ja vaunukauppoja tekevät firmat, ja niiden lobbarit sekä rahoittajat ja pimeän rakennustyövoiman välittäjätahot, jne.

 

(vrt. metropäällikkö Unto Valtasen korruptiotuomio Helsingin metron päätöksiä tehtäessä ja rakennus- ja tekniikkaurakoista sopimisen yhteydessä, tai tarkemmin sanottuna niiden jälkeen...sopimuksia ei syntynyt, ellei Valtasen Unski saanut lahjuksena mitä sattui kulloinkin haluamaan, esim. perämoottoreita, veneitä, stereoita yms. pikku krääsää)

 

Espooseen se metro pitäisi rakentaa, mutta paikalliset porvarit vastustavat jo ties kuinka monetta vuosikymmentä, vaikka valtio ja Helsinki ovat luvanneet osallistua kustannuksiin.

 

Toronton metro on erinomaisen selkeä esimerkki hyvin toimivista linjoista. Siellä on yksi suora linja pitkältä lännestä keskustan pääkatujen (Yonge & Bloor St.) risteyksen kautta pitkälle itään, ja sen lisäksi U:n muotoinen linja, joka laskeutuu alaspäin keskustaan ja päärautatieasemalle ja kiertää kaikki keskustan tärkeät kohteet sekä jatkaa vielä poikittaislinjan pohjoispuolelle, ei kuitenkaan lentokentälle saakka.

 

Siis, pääkaupunkiseudun metroa olisi ehdottomasti jatkettava ensisijaisesti länteen ainakin Kivenlahteen asti, jolloin sekä poistuisi poikittaisliikenteen autoruuhkaa ja joka puolelta seutua pääsisi rautatieasemalle, josta sitten yhteys lentokentälle.

 

Helsingin kenttä kun on vain jotain 17 Km keskustasta, niin ei sinne kannata mitään tunnelissa kulkevaa metroa rakentaa.

 

Torontossakaan, 5 miljoonan ihmisen suurkaupunkialueella, ei ole suoraa metro- eikä junayhteyttä lentokentälle, vaikka kenttä on kauempana, n. 32 Km keskustasta. Bussit kulkevat sielläkin, sekä paikallisen liikennelaitoksen että yksityiset airport express-bussit.

 

Helsingin metron pohjoiseen suuntautuva linja olisi aivan liian kallis ja tarpeeton, ja menisi kaiken kansan veronmaksajien pussista hyvä veli-verkoston kähmijöiden taskuun. Prkl. Unohtakaa koko juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis jos multa kysytään tätä asiaa, niin :

 

Ainoa vaihtoehto mitä edes pitäisi harkita on suora yhteys Lentoasema - Helsingin keskusta. Tulee noiden julkisten kanssa pelattua sinne nytten Kervosta, ja hermothan tässä menee. Aikataulut on niin huonosti suunniteltu yms. että joka paikassa joutuu venaamaan.

 

Muutenkin esim. bussi 61 on lähes tulkoon aina turkasen täynnä eikä aikataulut pidä ollenkaan.

 

En edes haluaisi ajatella sitä vaihtorumbaa mitä nyt jouden tekemään, matkalaukkujen kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutenkin esim. bussi 61 on lähes tulkoon aina turkasen täynnä eikä aikataulut pidä ollenkaan.

 

Koko bussi 61 on iso vitsi tällä hetkellä.

Linja tuhottiin kun sen alku sijoitettiin Mellumäkeen. Linjalla ei ole tämän jälkeen ollut kertaakaan sellaista aikatulua, että se olisi varmasti oikeaan lähtöaikaan Tikkurilassa. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun lentokentällä menossa olevat matkaajat hätääntyvät kun bussin lähtöaika häviää monitorista, mutta mitään bussia ei näy mailla eikä halmeilla. Ja kaiken lisäksi aikatulu on laadittu siten, että lentokentältä Mellunmäkeen menevä bussi tulee Tikkurilaan lähes samaan aikaan kun lentokentällä menevä bussi. Mistä seuraa se, että ihmiset ravaavat paniikissa kentän poikki väärälle laituirille kun "lentäkentällä menevä bussi onkin tuolla!".

 

Ja kun bussi sitten viimein ilmestyy Tikkurilaan on se täynnä Mellumäestä Jumboon matkalla olevia matkustajia. Etenkin lauantai aamupäivisin bussissa on iloisen tiivis tunnelma, kun autossa on parit lastenvaunut, muutama kaukomaille lähtevä matkaaja laukkuineen ja tietenkin ne vakiot örisevät haisevat spurkut...

 

Mikä ratkaisuksi? Bussi 60 takaisin. Se ajaisi Mellumäestä, tikkurilan kautta Jumboon. Ja bussi 61 ajamaan Tikkurila-lentokenttä väliä.

Juha (väh. 4 matkaa bussilla 61 viikossa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään