Juha Paulavuo

Mielenkiintoinen konekonsepti Boeingilta

21 viestiä aiheessa

Boeingin Phantom Works Research and Development kehtittelee mielenkiintoista lentolaitetta. Ground Effect Vehicle (GEV) on mittasuhteiltaan valtaisa siipien kärkiväli 150 metriä ja kapasiteetti 1440 tonnia rahtia. Pelicaniksi kutsuttu "lentokone" kiitää meren yllä 10 000 mailia, mutta pystyy myös lentämään 20 000 jalan korkeudessa 6 500 mailin matkan.

 

Itse konseptihan ei ole uusi, venäläisillä on jo pitkään ollut WIGejä (Wing Over In Ground)

 

damninteresting.comin artikkeli asiasta on mielenkiintoista luettavaa....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän ovat d**n Interestingissä tämän taas kaivaneet, tämä konsepti oli esillä jo useita vuosia sitten suomalaisessakin mediassa. Onko tästä jotain uutta? Ainakaan tuon linkin artikkelin perusteella tilanne on sama kuin aiemminkin eli "tutkitaan".

 

Juu, taitaa olla jotain viitisen vuotta sitten, kun tuosta oli juttua. Beriev on muuten pähkäillyt samankaltaisen koneen parissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnetaan myös "Kaspian Sea Monsterin" nimellä: http://www.airbornegrafix.com/HistoricAircraft/Ekranoplans/ekrano1.htm

 

Sinänsä aika järkevää, että tuota kokeiltiin nimenomaan Kaspianmerellä eli käytännössä NL:n sisäjärvellä. Laite kulkee sen verran matalalla ja kovaa, että muu (vesi-)liikenne ei saa tulla esteeksi. Kuivan maan päällä kulkevan version hylystä on Airliners.netissä kuvia.

 

edit: eli tässä VVA-14:aa http://www.airliners.net/search/photo.search?aircraft_genericsearch=Beriev%20Bartini%20VVA-14&distinct_entry=true

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen joskus kuullut tuollaisesta käytettävän suomennosta "maaefektialus" Ja uskokaa tai älkää, mutta tuota WIGiä koskevat väistämissäännöt piti opetella saaristolaivuri-kurssilla jonka suoritin tuossa taannoin.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen joskus kuullut tuollaisesta käytettävän suomennosta "maaefektialus" Ja uskokaa tai älkää, mutta tuota WIGiä koskevat väistämissäännöt piti opetella saaristolaivuri-kurssilla jonka suoritin tuossa taannoin.  :laugh:

Todella erikoista, että tuo luokitellaan laivaksi, joten se ei vaadi lentolupakirjaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella erikoista, että tuo luokitellaan laivaksi, joten se ei vaadi lentolupakirjaa

 

En tiedä mitä lupakirjoja härveli vaatii, mutta käsitykseni mukaan se ei ole lentokone eikä laiva, vaan maaefektialus, mutta jos se pintaa hipoen sattuu vastaan tulemaan niin veneilijän on toki hyvä tietää millainen tuttavuus on kyseessä ja mihin väistetään. Tosin Suomessa tuskin maaefektialukseen törmää :P Ja sivuseikkana vielä siitä väistämisohjeesta: "Paras paeta mahdollisimman etäälle."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin Suomessa tuskin maaefektialukseen törmää :P Ja sivuseikkana vielä siitä väistämisohjeesta: "Paras paeta mahdollisimman etäälle."

En olisi tuosta nyt niin satavarma ;D. Noita on tehtailtu aikamoinen määrä, myös itserakennettuja. http://www.se-technology.com/wig/index.php ja sieltä "Overview of WIG craft" ja edelleen "WIG companies"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesilentokoneiden suhteen on ymmärtääkseni sikäli selvä sääntöjen jako, että ollessaan ilmassa vesilentokone on ilma-alus, mutta liikkuessaan vedessä siitä tulee "omalla konevoimalla kulkeva alus" (teksti poimittu suoraan ilmailumääräysten vesilentokoulutusmääräyksistä) ja silloin on noudatettava kaikkia vesiliikenteen lakeja, asetuksia ja määräyksiä, jotka on siis opeteltava.

 

Tosin nämä Suomen vesilentokoulutusmääräykset ovat 70-luvulta, joten vesiliikennelainsäädäntö on voinut vuosien varrella muuttua. Ilmailumääräykset vesilentoliikennöinnistä sensijaan ovat edelleen samat?

 

En sitten tiedä, miten suomalainen lainsäädäntö suhtautuu näihin maa- tai pikemminkin vesiefektissä lentäviin vehkeisiin. Jos ylipäänsä mitenkään. Mutta järki sanoisi, että jos vehje liikkuu ilmassa koskettamatta vedenpintaa, niin se on enemmän ilma-alus kuin vene tai laiva, ja lentolupakirja vähintäänkin pitäisi operointiin olla.

 

Ei siinä mitään, rannikkolaivurin tai merikapteenin paperit/pätevyys tuskin olisivat haitaksi...

 

Kaikenlaisia sekasikiöitä sitä löytyykään  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesilentokoneiden suhteen on ymmärtääkseni sikäli selvä sääntöjen jako, että ollessaan ilmassa vesilentokone on ilma-alus, mutta liikkuessaan vedessä siitä tulee "omalla konevoimalla kulkeva alus" (teksti poimittu suoraan ilmailumääräysten vesilentokoulutusmääräyksistä) ja silloin on noudatettava kaikkia vesiliikenteen lakeja, asetuksia ja määräyksiä, jotka on siis opeteltava.

 

Tosin nämä Suomen vesilentokoulutusmääräykset ovat 70-luvulta, joten vesiliikennelainsäädäntö on voinut vuosien varrella muuttua. Ilmailumääräykset vesilentoliikennöinnistä sensijaan ovat edelleen samat?

 

En sitten tiedä, miten suomalainen lainsäädäntö suhtautuu näihin maa- tai pikemminkin vesiefektissä lentäviin vehkeisiin. Jos ylipäänsä mitenkään. Mutta järki sanoisi, että jos vehje liikkuu ilmassa koskettamatta vedenpintaa, niin se on enemmän ilma-alus kuin vene tai laiva, ja lentolupakirja vähintäänkin pitäisi operointiin olla.

 

Ei siinä mitään, rannikkolaivurin tai merikapteenin paperit/pätevyys tuskin olisivat haitaksi...

 

Kaikenlaisia sekasikiöitä sitä löytyykään  :o

 

Tämä laite menisi, vielä kun niitä yhtään ei täällä ole ;) , kategoriaan "ilman syväystä kulkevat alukset". eli käytännössä samaan kuin ilmatyynyalukset...

Ameriikan ihmemaassa on ainakin yksi piirustuksina myytävä versio jossa on yhdistetty sekä ilmatyynyalus että WIG...

Lyö sana WIG kuukkeliin ja hämmästy!

 

http://www.se-technology.com/wig/index.php

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin mielenkiintoinen kehittelyn kohde mutta vaikuttaa hieman utopialta.

 

Mutta tulisikohan tuo sitten operoimaan lentoasemilla vai satamissa? Molempiin on varmaan vähän hankalaa mennä 150 metrisillä siivillä  ???

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesilentokoneiden suhteen on ymmärtääkseni sikäli selvä sääntöjen jako, että ollessaan ilmassa vesilentokone on ilma-alus, mutta liikkuessaan vedessä siitä tulee "omalla konevoimalla kulkeva alus" (teksti poimittu suoraan ilmailumääräysten vesilentokoulutusmääräyksistä) ja silloin on noudatettava kaikkia vesiliikenteen lakeja, asetuksia ja määräyksiä, jotka on siis opeteltava.

 

Tosin nämä Suomen vesilentokoulutusmääräykset ovat 70-luvulta, joten vesiliikennelainsäädäntö on voinut vuosien varrella muuttua. Ilmailumääräykset vesilentoliikennöinnistä sensijaan ovat edelleen samat?

 

En sitten tiedä, miten suomalainen lainsäädäntö suhtautuu näihin maa- tai pikemminkin vesiefektissä lentäviin vehkeisiin. Jos ylipäänsä mitenkään. Mutta järki sanoisi, että jos vehje liikkuu ilmassa koskettamatta vedenpintaa, niin se on enemmän ilma-alus kuin vene tai laiva, ja lentolupakirja vähintäänkin pitäisi operointiin olla.

 

Ei siinä mitään, rannikkolaivurin tai merikapteenin paperit/pätevyys tuskin olisivat haitaksi...

 

Kaikenlaisia sekasikiöitä sitä löytyykään  :o

 

 

Niinpä, mutta mihin kategoriaan tuon perusteella määritellään ilmatyynyalus. Sekin vain "liitää" veden päällä. Onneksi ilmatyynyaluksen kuljettajalta ei vaadita lentolupakirjaa  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä yksi "varasuunnitelmani" sille varalle jos en olisi saanut lentolupakirjaani:

 

 

http://www.hovercraft.com/content/index.php?main_page=index&cPath=53

 

 

WIG luokitellaan ilman syväystä kulkevaksi alukseksi kai lähinnä sen takia koska maanpinnan päällä on vaikea liitää kun on kaikkea krääsää edessä, taloja ja muuta roskaa ;)

Mutta odottakaapa vain jos yksikin aiheuttaisi vaaratilanteen niin eiköhän se "merten vapaus" siinä unohdu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään